Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekosyysi ajaa 60km/h moottoriten ramppia.

Vierailija
19.09.2024 |

Niin? Mikä vaikeus on kiihdyttää kesäkeleillä sataseen tai vähän yli?

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiihdytin noin kymmenen vuotta sitten motorin rampilla yleensä melko hitaasti kahdesta eri syystä:

1. Asuin silloin paikkakunnalla, jossa rampit olivat todella tiukkoja (ja talvella hitsin liukkaita). En ollut ainoa, joka ei yksinkertaisesti uskaltanut ajaa niissä kovempaa, jotta auto pysyy tiellä. Nykyisessä kaupungissa motarirampit ovat taas järjestään niin loivia ja yleisesti paremmin suunniteltuja, että heti alussa voi kiihdyttää kunnolla.

2. Silloinen budjetti autoon ei ollut iso, joten ajelin parin tonnin hintaisella itseni ikäisellä rohjolla. Vaikka jossain olisikin ollut hyvä kiihdytysramppi, autolta meni talla pohjassa kahdeksastakympistä sataseen yli kymmenen sekuntia. Nykyinen autoni kiihtyy paljon paremmin, mutta aika paljon näkee vielä noita vanhoja hitaasti kiihtyviäkin liikenteessä

Vierailija
62/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan teslalla 50-60km/t rampilla ja kiihdytän sitten nopeasti 120km/t on kiva kiusata hitaita polttis autoja.

Hehe! Peukku. 

Silloin kun ajoin polttiksella, se oli huonosti kiihtyvä pikkuauto, ja bemarit sun muut räyhisteli puskuria hipoen ohi tai jopa tööttäsi jossain risteyksessä, kun en vaan lähtenyt tarpeeksi rivakasti. 

Nyt kun mulla on sähköauto, niin osat kääntyi. En kyllä kiusaa pieniä polttisautoja, kun ne nyt vaan ei kiihdy, mutta bemu tai volvo tai audikuskeilta en pyytele anteeksi. -onko mulla lapsellinen ajatusmaailma? Ehkä. Mutta niin paljon nuo isojen möhköjen kuskit kyllä roikkuu pikkuautojen puskureissa ja oikeasti tekee kiusaa, täpäriä "opetusohituksia" ym muuta paskaa. Että siinähän nyt vuorostaan ihmettelette mun riisikipon perävaloja, ei tarvi ohittaa "opetusmielessä". 

Mä annan aina bemarilla tesloille tietä, koska kokemuksesta tiedän, ettei tesla-kuskit osaa ajaa kovin hyvin. Siitö huolimatta onnistuvat jotenkin kusemaan ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Tesla-kuskihan ei optimoi vauhtiaan muun liikenteen mukaan, vaan akun latauksen ja kulutuksen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeusrajoitus tarkoittaa maksiminopeutta ei miniminopeutta.

Jos minulle sopiva nopeus on 60 km/h niin ajan sitä nopeutta...

Jos tulet sillä nopeudella motarille aiheuttamaan vaaratilanteita niin saat sakot.

Ei todellakaan tule sakkoja. Aivan huuhaajuttuja taas.

Liian hitaasta ajosta voi saada sakot - Poliisi julkaisi videon moottoritieköröttelijästä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3f1411d9-2ed3-4e94-987e-abca3384…

Oisko aika vähän kerrata noita sääntöjä???????????????????????????????????????????????

Vierailija
64/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti syy on ollut jo pidemmän aikaa, että ajokortista on tullut JOKAHENKILÖNOIKEUS= kaikki saavat ajokortin vaikka näin ei pitäisi olla. 

Vierailija
65/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkista tieliikennelain 54 , tarpeettoman ja häiritsevän ajon kielto.

Näytä yksikin mummo jota on sakotettu tuon pykälän mukaan. Ai et pysty? No tuki homo sitten turpasi.

Vierailija
66/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan noin 80 km h, se tuntuu itsestäni turvalliselta nopeudelta, jossa ehdin reagoida toisen kaistan tapahtumiin. 

Vierailija
67/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulet sillä nopeudella motarille aiheuttamaan vaaratilanteita niin saat sakot.

Ei todellakaan tule sakkoja. Aivan huuhaajuttuja taas.

https://www.is.fi/autot/art-2000005913022.html

"

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein vastasi Ylelle alinopeuteen liittyvään kysymykseen.

Pasterstein kertoo, ettei laissa ole määritelty alinopeutta.

Sakot voi saada silloin, kun kyseessä on liikennettä vaarantava ajo. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sellainen, että 120 kilometrin rajoitusalueella ajetaan 60 kilometrin tuntivauhtia. Näissä tilanteissa käytetään kuitenkin aina harkintaa. Esimerkiksi sankka lumisade vaikuttaa luonnollisesti turvalliseen ajovauhtiin, Pasterstein kommentoi Ylelle.

Pasterstein arvioi poliisin antavan vuosittain kymmenkunta sakkoa liian alhaisesta ajonopeudesta."

Vierailija
68/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

4

Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Ja tämä on niin yleinen pykälä että voidaan tulkita jopa kehoittavan motarilla rampilta tulevanväistämiseen jos sillä sujuvoitetaan liikennettä ja vältetään vaara siitä että joku vetää väkisin kylkeen tai luiskaan kun ramppinsa loppuu.

Tuo pykälä ei kiellä ketään ajamasta omien kykyjensä mukaisesti.

Jos ne kyvyt eivät riitä vaaran ja vahingon välttämiseksi tarvittavan ennakointiin niin ei ole asiaa ajamaan.

Sinä et sitä päätä vaan ihan muut tahot.

Vierailija
69/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti syy on ollut jo pidemmän aikaa, että ajokortista on tullut JOKAHENKILÖNOIKEUS= kaikki saavat ajokortin vaikka näin ei pitäisi olla. 

Niin, pitäisi tehdä agrression hallintatestit. 

Vierailija
70/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoritien liikenneramppi on yleensä yleisrajoituksen piirissä, joloin saa ajaa max. 80/ km/h. Jossain vaiheessa se muuttuu kiihdytyskaistaksi, jolloin liikennemerkki osoittaa siitä pisteestä eteenpäin jonkun suuremman sallitun nopeuden.

Näin se menee, myös motarilta poistuttaessa mutta mutta: nop. rajoitus ei saa pudota kerralla 40 pykälää jolloin poistumisrampilla on rajoitus 90. Vai onko ? Motarille mentäessä 120 lätkä pitäisi olla rampin alussa jolloin voi laillisesti ottaa 120 tauluun.

Vierailija
71/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan teslalla 50-60km/t rampilla ja kiihdytän sitten nopeasti 120km/t on kiva kiusata hitaita polttis autoja.

Ei ole tällaista näkynyt, hidastelijat on ihan eri tyypisillä autoilla liikkeellä kuin uusilla Tesloilla.

Et ole nähnyt koska Veeti 12v trollaa täällä ennen lähtemistään kouluun.

Vierailija
72/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä et sitä päätä vaan ihan muut tahot."

Aivan, ja kuten pari viestiä aikaisemmin voit lukea Suomessakin poliisi antaa sakkoja muuta liikennettä vaarantavasta alinopeudesta jos on aihetta.

Vierailija
73/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pykälä ei liity tähän asiaan mitenkään vaan esimerkiksi tyhjänpäiväiseen kajaanilaiseen pilluralliin.

Vierailija
74/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, paljon pienemmällä kynnyksellä pitäisi ottaa kortti pois vaikka lopullisesti. Kortti joutaisi pois niin liikennettä haittaavilta merkittävää alinopeutta ajavilta köröttelijöiltä, kuin myös luonnehäiriöisiltä kaahareilta.

Vierailija
75/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ja kuten pari viestiä aikaisemmin voit lukea Suomessakin poliisi antaa sakkoja muuta liikennettä vaarantavasta alinopeudesta jos on aihetta.

Mummon moottoritielleliitymisnopeudesta ei edelleenkään ole jaettu yhtään ainoaa sakkoa. Eikä jaeta.

Vierailija
76/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pykälä ei liity tähän asiaan mitenkään vaan esimerkiksi tyhjänpäiväiseen kajaanilaiseen pilluralliin.

Poliisin mukaan liittyy.

Vierailija
77/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen hitaan köröttelijän perässä on hankala tulla liittymään. Kun itse haluaisi tulla motarinopeutta liittymästä, mutta tukko on edessä. Sitten miettii pitäisikö jättää paljon etäisyyttä edellä olevaan, että saisi kiihdytettyä juuri ennen liittymistä vai mitä tekisi. Vaarallista itsellekin tulla sitä kuutta kymppiä perässä, kun motarilla toiset viuhtoo 120 km/h. Vaikea sovittaa mihinkään väliin, kun ajaa niin eri nopeutta.

Vierailija
78/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan noin 80 km h, se tuntuu itsestäni turvalliselta nopeudelta, jossa ehdin reagoida toisen kaistan tapahtumiin. 

🤦🏼

Vierailija
79/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon moottoritielleliitymisnopeudesta ei edelleenkään ole jaettu yhtään ainoaa sakkoa. Eikä jaeta.

Eikä vilkun käyttämättä jättämisestä kaupungissa. Näitä kahta keinoa hyödynnän paljon ihmisten ärsyttämiseen.

Vierailija
80/192 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisin mukaan liittyy.

Enpä usko. Enkä lue paskalehtiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi