Tulipa kohdattua työelämän kummajainen
Koin äsken jotain todella oikeustajuni yli menevää. Taustatietona se, että olin itse ma-ti sairauslomalla töistä. No tänään keskiviikkona sitten päiväkoti-ikäisellä lapsellani nousi kuume. Sovin miehen (lapsen isä) kanssa, että hän jää lapsen kans vuorostaan kotiin hoitamaan häntä (minä hoidin edellisen kerran kuukausia sitten).
Miehen työnantaja ilmoitti sitten: lapsen sairauslomatodistus tarvitaan sekä selvitys puolison työnantajalta, että puoliso on estynyt hoitamaan lasta/on töissä tuon ajan.
Olen tyrmistynyt! Meidän työyhteisössä riittää, että ilmoitetaan sairausloman tarpeesta (olen toimihenkilö) ja sen saa omalla ilmoituksella 3 päivän ajalle.
Onko mieheni työnantaja oikeutettu olemaan maksamatta miehelleni siltä ajalta sairausloman korvausta kun mies hoitaa lasta jos minun työpaikalta ei ns todistusta vaikka saisi kirjallisena?
Minä en voi jäädä, koska loppuviikolle on vajaamiehitys, minun on perehdytettävä uutta työpariani ja yhden työtehtävän deadline lähestyy. Pakko saada hommat pakettiin.
Kommentit (11)
Ihan normaalia on että pyydät omalta työpaikaltasi "lapun", että olet ollut töissä. Tai sitten miehesi voi ottaa palkatonta, jos tämä ei teille käy.
Luulis että riittää hymyilevä selfie työpaikaltasi,että jes,täällä ollaan ja mies kotona. Liksa juoksee!
Ilman tuollaisia sääntöjä monet saikuttavat minkä kerkiävät.
Työnantajalla on AINA mahdollisuus vaatia tuomaan todistus. Se, että voi olla omalla ilmoituksella sen 3 päivää, niin siltikin työnantaja voi halutessaan sen vaatia. Pätee niin omaan kuin lapsen sairauteen.
t. HR-asiantuntija
Ihan normaali käytäntö. Ja palkattomaksi menee jos ei todistusta toimita.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on AINA mahdollisuus vaatia tuomaan todistus. Se, että voi olla omalla ilmoituksella sen 3 päivää, niin siltikin työnantaja voi halutessaan sen vaatia. Pätee niin omaan kuin lapsen sairauteen.
t. HR-asiantuntija
Työnantaja vaatii toimittamaan toisen työnantajan antaman todistuksen. Työntekijältä voi toki vaatia omaa ilmoitusta tai lääkärintodistusta. Työnantaja vaatikoon todistukset suoraan toiselta työnantajalta.
Vierailija kirjoitti:
t. HR-asiantuntija
Voiko olla, että ihan eri alalla ja ihan eri työehtosopimuksen parissa oleva työnantaja voi vaatia minun työnantajalta todistusta siitä, että olen töissä? Tämähän kuulostaa ihan koululaisten poissaolovalvonnalta, ei aikuisten työpaikan järkeviltä poissaolokäytännöiltä.
Saikkutodistuksen ymmärrän vielä, mutta että puolison työnantajalta todistus... juuh...
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. HR-asiantuntijaVoiko olla, että ihan eri alalla ja ihan eri työehtosopimuksen parissa oleva työnantaja voi vaatia minun työnantajalta todistusta siitä, että olen töissä? Tämähän kuulostaa ihan koululaisten poissaolovalvonnalta, ei aikuisten työpaikan järkeviltä poissaolokäytännöiltä.
Saikkutodistuksen ymmärrän vielä, mutta että puolison työnantajalta todistus... juuh...
T. Ap
Kyllä voi. Vaikka kuulostaa lapselliselta, niin näin se on. Harvoin varmaan käytetään, kun tätä ei monikaan tiedä.
Ap:n työnantaja varmaan mieluummin vaivautuu kirjoittamaan ko lappusen, jos vaihtoehtona olisi, että ap itse jäisi hoitamaan sairasta lasta.
Yleinen käytäntö, koskee kyllä usein vain tiettyjä työntekijöitä. Joissain perheissä kun on tapana, että työssäkäyvä vanhempi jää kotiin sairaan lapsen kanssa, vaikka siellä on toinen vanhempi vanhempainvapaalla. Tai, kun usein, varsinkin perjantaisin, työntekijä ilmoittaa jäävänsä kotiin sairaan lapsen kanssa. Silloin aletaan kysellä sekä lapsen sairaudesta todistusta, että toisen vanhemman työpaikalta todistusta.
Normimeininkiä