Yliopiston olematon keskustelukulttuuri.
Luulin, että yliopisto-opinnoissa pääsisi käymään mielenkiintoisia keskusteluja muiden opiskelijoiden kanssa, mutta luentojen aikana kaikki istuvat täysin hiljaa vaikka opettaja yrittäisi virittää keskustelua käsiteltävästä aiheesta. Joka kerta yhtä kiusallista, kun kun kaikki tuijottavat hiljaa läppäreitään tai tyhjyyttä, kun pitäisi olla vuorovaikutuksessa. Mitä ihmisille on tapahtunut, vai onko tämä ollut aina tällaista?
Kommentit (43)
Omat yliopiston käyneet kaverit myös ihme tuppisuita. Eivät ole mitään hyviä keskustelijoita he.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on monta vaikuttajaa. Selkeimmät niistä on helppo tunnistaa:
-Mobiililaitteet. Ihmisten sosiaaliset kyvyt on heikentyneet, sosiaalisten kanssakäymisten pelko on kasvanut ja samalla kynnys ottaa avoimesti kontaktia on kohonnut.
-Korona. Tämä toimi kertoimena tuolle edelliselle. Kokonainen sukupolvi istui pari vuotta ruutujen takana itsekseen.
-Woke-tabuilu. Tämä on kehittynyt vuosia. Woken uhri-hyökkääjä -dynamiikan ujuttautuminen jokaiseen keskusteluun. Jos jatkuvasti pitää varoa sanojaan ettei vaan joku loukkaannu tai räjähdä jostain, on parempi vaan pitää turpansa kiinni.
Minä aloitin yliopisto-opinnot 1980-luvulla ja olen toiminut opettajana yliopistossa yli 30 vuotta. Ei luennoilla ole missään vaiheessa ollut kunnollista keskustelukulttuuria.
Tokkopa siellä kukaan on itse aiheesta kiinnostunut, kun puolet miettii kotiinlähtöä, ja toinen puoli sitä kuinka pääsisi vieruskaverin pöksyihin. Näistä aiheista varmasti löytyisikin keskusteltavaa