Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi elämän pitää olla valmis ennenkuin aletaan tekemään lapsia?

Vierailija
18.09.2024 |

Sitten on ne urat ja isot asuntolainat niskassa, ja niiden takia töihin pitää palata kun lapsi on 9kk. Miksi ei voisi tyytyä vähän pienempiin tuloihin ja vaatimattomaan elintasoon? Ei ne lapset nyt alle kouluikäisinä mitään mahdotonta määrää rahaa kuluta. Kunhan on vaatteet, ruokaa ja kattoo pään päällä, ja ennenkaikkea rauhallista koti-elämää vanhemman kanssa, ehkä jotain kerhojakin. Uraa ehtii tehdä ja talon ostaa sittenkin, kun lapset ovat isompia.

Kommentit (310)

Vierailija
121/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen puolisoista voi käydä töissä ja toinen hoitaa lapset.

Ai yhden palkalla koko perheen pitäisi elää? Onko sinulla muita yhtä hyviä ideoita?

Itä-Helsingissä suuressa osassa perheissä ei ole kumpikaan vanhempi töissä.

Vierailija
122/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, täällä porukka selittää ihan pokkana, että "oli meilläkin vanha auto ja vuokrakämppä ja silti vaan muksut tehtiin". Teillä oli jokin varmuus, että saatte töitä tai saatte pitää työnne. Ja oli varaa pitää sitä vanhaa autoa edes!

Ex-miehen kanssa valmistuttiin korkeakouluista työttömiksi, minä tein hanttihommia ja sillä palkalla hyvä ku bussikorttiin oli varaa! Piti lähteä käymään uusi koulutus ja erokin tuli, osasyynä tämä taloudellinen ja työnhaun helvetti. Miksi ihmeessä me olisimme alkaneet lisääntyä, kun hädintuskin elätimme itsemme?

Eihän eläimetkään  lisäänny eläintarhoissa niin hyvin kuin luonnossa, vaikka ruoka kannetaan eteen! Se on se stressi, joka saa ihmisen ja eläimen pysymään lapsettomana. 

Makselin tuossa 8000€ opintolainan täysin turhasta koulutuksesta. Ei harmita, että lapset jäi tekemättä. 

Saman tyyppinen tilanne eron ja turhan tutkinnon suhteen mulla. Uutta koulutusta käyn viimeistä lukuvuotta. Nyt työllistyminen vaikuttaa alan puolesta lupaavalta mutta lapset jäi tekemättä samoista syistä kuin sinulla. Ei harmita täälläkään. Miten olisin muka huolehtinut lapsista kun keikkahommien palkka ei riitä mihinkään saati sitten olisin jäänyt köyhyys kierteeseen kun en olisi äitinä pystynyt heittäytymään uudelleen opiskelijaksi ja erokin tuli. 

Jos ollut nykyisessä tilanteessani 10 vuotta sitten, olisi lapsiakin ehkä ehtinyt tulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai yhden palkalla koko perheen pitäisi elää? Onko sinulla muita yhtä hyviä ideoita?

Ja tähän pitäisi ihmisiä kannustaa? Miksi?

Vierailija
124/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän pitäisi ihmisiä kannustaa? Miksi?

Kun lapsia ei synny tarpeeksi niin kansakunta katoaa.

Vierailija
125/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on huonoa, jos lapsia ei haluta tehdä epävakaisiin olosuhteisiin? Sehän on pelkästään fiksua, vastuuntuntoista ja lapsen etua ajattelevaa, että arvioidaan kriittisesti milloin se lisääntyminen on järkevää.

Vierailija
126/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on huonoa, jos lapsia ei haluta tehdä epävakaisiin olosuhteisiin? Sehän on pelkästään fiksua, vastuuntuntoista ja lapsen etua ajattelevaa, että arvioidaan kriittisesti milloin se lisääntyminen on järkevää.

Länsimaisessa kulttuurissa katsotaan, että lisääntyminen ei ole järkevää kuin joissain harvoissa tapauksissa.

Vierailija
127/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh, ei kukaan tee lapsia jonkun kansakunnan takia. Lapsia tehdään koska niitä itse halutaan. Jos rahat riittää kiikun kaakun toimeentulemiseen tai ei sitäkään, ei tietenkään kukaan järkevä siihen tilanteeseen hanki lapsia, vaikka oikeasti  niitä haluaisikin.

Toki on niitä apinan ÄO omaavia  elämänkalluja, jotka hankkii lapsia ja lemmikkejä vaikka rahaa ja töitä ei ole eikä tule, mutta ei voi vaatia ihmisiltä lastentekoon idiotismia.

Vierailija
128/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh, ei kukaan tee lapsia jonkun kansakunnan takia. Lapsia tehdään koska niitä itse halutaan. Jos rahat riittää kiikun kaakun toimeentulemiseen tai ei sitäkään, ei tietenkään kukaan järkevä siihen tilanteeseen hanki lapsia, vaikka oikeasti  niitä haluaisikin.

Toki on niitä apinan ÄO omaavia  elämänkalluja, jotka hankkii lapsia ja lemmikkejä vaikka rahaa ja töitä ei ole eikä tule, mutta ei voi vaatia ihmisiltä lastentekoon idiotismia.

Kansakunta maksaa tukia jotta lapsia tehtäisiin ja kansakunta selviäisi tulevaisuuteen. Mutta ihmiset eivät halua ottaa tukia vastaan koska heidän mielestään se on kansakunnan edun vastaista.

Yli 90% maailman lapsista muuten syntyy todella köyhiin oloihin.

Vierailija
129/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakunta maksaa tukia jotta lapsia tehtäisiin ja kansakunta selviäisi tulevaisuuteen. Mutta ihmiset eivät halua ottaa tukia vastaan koska heidän mielestään se on kansakunnan edun vastaista.

Niin syntyy ja siinäkään ei ole mitään järkeä. 

Vierailija
130/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni esimerkiksi lama-aikana lapsuutensa elänyt ei kuitenkaan halua enää siirtää itse kokemaansa turvattomuutta ja epävarmuutta seuraaville polville."

90-luvun lamassa romahti todella monen sellaisenkin perheen talous joka oli tehnyt kaiken ns. oikein. Oli hyvät työpaikat, talot ja autot ja lasten kanssa matkusteltiin. Äkkiä näitä ei sitten ollutkaan.

Joten ei sitä elämän turvallisuutta voi kellekään taata.

Sitä suuremmalla syyllä ei lapsia kannata tehdä.

Nyt kyse oli siitä että osa ihmisistä ajattelee että vakityöt ja omistusasunto olisivat koku turva jonka varaan lasten elatuksen voi aina laskea.

Vierailija
131/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin syntyy ja siinäkään ei ole mitään järkeä. 

Suomea ei olisi jos täällä olisi jätetty lapset tekemättä silloin kun Suomi oli köyhä maa.

Vierailija
132/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Moni esimerkiksi lama-aikana lapsuutensa elänyt ei kuitenkaan halua enää siirtää itse kokemaansa turvattomuutta ja epävarmuutta seuraaville polville."

90-luvun lamassa romahti todella monen sellaisenkin perheen talous joka oli tehnyt kaiken ns. oikein. Oli hyvät työpaikat, talot ja autot ja lasten kanssa matkusteltiin. Äkkiä näitä ei sitten ollutkaan.

Ei tietenkään voi taata, mutta silti ei kannata tieten tahtoen tehdä lasta huonoon tilanteeseen. Elämää ei voi kontrolloida, mutta siinä voi pyrkiä tekemään järkeviä ratkaisuja niin pitkälle kun se omissa käsissä on. 

Kyse onkin siitä mikä on se huono tilanne. Onko se huono tilanne jos ei ihan vielä ole saatu niitä parhaita työpaikkoja ja omistusasuntoa mitta niiden saaminen näyttää kuitenkin melko todennäköiseltä tulevaisuudessa? Nythän monen mielestä lapsia ei voi tehdä jos kaikkea ei ole jo valmiiksi savutettu eikä mitään voisi laskea sen varaan että ne saadaan vaikka viiden vuoden aikajänteellä.

Vierailija
133/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielenterveyteni ei kestä enää yhtään stressitekijää tai huolenaihetta. Kaikki energia menee selviämiseen ja siihen, että yritän keventää kuormitusta sieltä mistä vain suinkin mahdollista.

Joo, ei todellakaan lapsia tähän.

Vierailija
134/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se että vanhemmilla ei ole molemmilla hyväpalkkaista vakituista työtä ja omakotitaloa ei vielä tarkoita että lapsuus olisi taloudellisesti turvaton. Täällä tunnutaan menevän vain ääripäästä toiseen eikä nähdä lainkaan sitä että iso osa ihmisistä on kyllä matkalla ihan hyvään taloudelliseen tilanteeseen vaikka ei siellä ihan vielä olisikaan."

Monella tuntuu nyt menevän tyystin ohi se, että ei ole kysymys mistään omakotitaloista tai hyväpalkkaisesta työstä vaan siitä, että kun sitä työtä ei ole välttämättä ollenkaan eikä raha riitä peruselämiseen. 

Aloituksessa ei kyllä ollut kyse siitä vaan lasten tekemisestä ennen kuin kaikki on saavutettu ihan valmiiksi. Siis huom. ENNEN. Ei siis niin että ei koskaan saavuteta noita.

Vierailija
135/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielenterveyteni ei kestä enää yhtään stressitekijää tai huolenaihetta. Kaikki energia menee selviämiseen ja siihen, että yritän keventää kuormitusta sieltä mistä vain suinkin mahdollista.

Joo, ei todellakaan lapsia tähän.

Monesti mielenterveysongelmat johtuvat siitä, että elämässä ei ole järkevää sisältöä ja tarkoitusta. Lapsen tekeminen auttaa saamaan näitä molempia.

Vierailija
136/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei ole mitään takeita, että sellaiset paremmat tulot, tai oikein mitään tuloja, on tulossa sittenkään kun lapset on vähän isompia ja alkaa tarvita kalliimpia juttuja. Jos oma elämä on yhtä pätkätyötä ja työttömyysjaksoa, eikä näytä siltä, että asia mitenkään ainakaan parempaan muuttuisi sillä, että kotiäitelisi siinä välissä, niin ei oikein uskalla. Itse olin köyhien vanhempien lapsi, enkä halua samaa osaa omille lapsille.

Ai, itse olin myös köyhien vanhempien lapsi (meitä oli tarkkaan ottaen 5) eikä multa puuttunut lapsuudessa mitään. Itse kuulun tilastojen mukaan parhaaseen tulodesiiliin ja jos mun kahdelta lapselta kysytään, niin niiltä puuttuu kaikki. Eli ei mene aina ihan niin.

Vierailija
137/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kaikilla parikymppisillä pariskunnilla olisi aso-kaksiot hyvällä paikalla ja joustava mutta vakaa työtilanne, niin tuohan on ihannetilanne eikä mitään 'kohtuullisuutta/köyhyyttä'."

No meidän tulomme olivat ajoittain sen verran pieniä että olisimme varmasti saaneet jotain tukia jos olisimme tajunneet hakea. Mutta ruasta ei toki ollut pulaa. Menot kyllä katsottiin tulojen mukaisiksi.

Ja kaksion ASO-maksu ei ollut 90-luvulla mikään kovin iso ja se saatiin kun toisen mummo jätti pienen perinnön.

Vierailija
138/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi taata, mutta silti ei kannata tieten tahtoen tehdä lasta huonoon tilanteeseen. Elämää ei voi kontrolloida, mutta siinä voi pyrkiä tekemään järkeviä ratkaisuja niin pitkälle kun se omissa käsissä on. 

Kyse onkin siitä mikä on se huono tilanne. Onko se huono tilanne jos ei ihan vielä ole saatu niitä parhaita työpaikkoja ja omistusasuntoa mitta niiden

Ei ne ole läheskään jokaiselle mikään tulevaisuudessa siintävä saavutus, vaan tilanne pysyy samanlaisena jatkossakin. 

Vierailija
139/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

akJoo, ei todellakaan lapsia tähän.

Monesti mielenterveysongelmat johtuvat siitä, että elämässä ei ole järkevää sisältöä ja tarkoitusta. Lapsen tekeminen auttaa saamaan näitä molempia.

Eipä se auttanut mun vanhemmillakaan. 

Vierailija
140/310 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, minä ainakin olen yksinhuoltajana elättänyt kolme lastani sillä yhden palkalla, josta jää käteen 2000e kuussa. Lisäksi olen saanut lapsilisät ja elatusmaksuja 240e/lapsi. Siinä se. Ei ole leveästi eletty, ja näitä kommentteja kun lukee niin kai se elämä on juuri  sitä kamalaa ollut, mitä täällä parjataan. Mutta lapset vaikuttavat olevan ihan täysipäisiä, osa jo jatko-opinnoissa, ja löytävät oman polkunsa. 

Asuntona on vanha omakotitalo, suuren kaupungin taajamassa. Auto minulla on myös, täällä on hyvä joukkoliikenne, mutta työhöni ei bussilla pääse. 

Lapsilla on ollut yhteiset huoneet. 

Ehkä pk-seudulla sitten on toisin, ja tiukempaa. Tai ajat ovat muuttuneet siitä, kun itse olin nuori. 

Surullista lukea, kuinka katkera moni on vanhemmilleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän