Töissä täysi hiljaisuus, kun kerroin, mihin olen menossa talvilomalle...
...ja kuinka pitkäksi aikaa. Kohde on kaukokohde ja matkan pituus keskipitkä. Muuta en aio kertoa, kun sitä kuitenkin tivataan. Eivätkä työkaverit vastusta lentämistä ympäristösyistä.
Olemme keskituloisia, mutta meillä on suht paljon rahaa laittaa matkusteluun, koska muut kulummme ovat niin pienet (ei lapsia, ei lainoja jne). Mitään perintöjä tai muuta extraa ei ole taustalla.
Mietin tässä vaan, että olisiko parempi olla kertomatta, mihin on menossa, vai miten pitäisi toimia, kun tuntuu aiheuttavan harmistusta?
Kommentit (207)
Ap, jos kerta muutkin työtoverisi matkustelevat niin koskeeko sama hiljaisuus myös heidän matkojen kohdalla? Jos koskee niin mikä on sitten ongelmasi? Jos ei koske niin miksiköhän se tapahtuu sinun kohdalla? Joku erityinen syyhän siihen silloin on.
Jos ja kun jotain on (=omaisuutta ja rahaa), siitä ei rallatella työpaikalla tai naapureille. Tällaisen ohjeen sain aikanaan kotoani vuosikymmeniä sitten.
On ollut tosi hyvä ohje, koskipa se sitten omaisuutta (asuntoja, sijoitusasuntoja, autoja, matkoja, jälkikasvun menestymistä, akateemisia tutkintoja, perintöjä jne). Pääsee ihan oikeasti helpommalla.
Kaipa se tästä kotikasvatuksesta on tullut, että nousukasmaisuutta ei hirveästi arvosteta. Aina on niitä, joilla on paljon enemmän, ja niitä, joilla on paljon vähemmän. Oma rakas jälkikasvu ja perhe on kuitenkin kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sitten odotit?
No itse sanoisin esim., että kuulostaa kivalta tmv.
Ap
Jos matkasi ei kuulosta kivalta. Ei kaikkea paskaa tarvitse valheellisesti esittää kivana. Lihava on lihava ja se on terveydelle haitallista.
Jotenki veikkaan, että ap on sosiaalisesti lahjaton ja pamautti lomalesoilunsa hassuun väliin keskustelua. Vaikka väittääkin, että työkaverit kysyivät ja luulee ehkä aidosti, että asiaa on kysytty. Ehkä ap pörähti pierun lailla kahvitilaan kesken muun keskustelun huutamaan, että varasi lomamatkan, joku kysyi kohteliaisuudesta kohdetta ja sitten jatkoivat kesken jäänyttä aihetta?
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Jollain voi olla jotain negatiivista sanottavaa kyseisestä kohteesta, mutta on todennut ettei sitä halua sanoa ja parempi olla hiljaa. Toki jonkin näköinen reagointi yhdessä keskustellessa olisi ihan suotavaa.
Mekin reissataan kaukokohteeseen kuukaudeksi 6hlö perheenä joka vuosi. Säästetään lomapäiviä. Saman hintaiset ne lennot on oli siellä kuinka kauan tahansa, vuokrataan asunto koko kuukaudeksi, saman verran maksaa monissa paikoissa kuin viikon/kahden vuokraus. Kannattaa vertailla. Toki palkkatulot jää puuttumaan koko kuukauden ajalta.
Säästätte lomapäiviä, mutta palkkatulot jää puuttumaan koko kuukaudelta...just joo. Sellaista se elämä on Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
🥱
Täytyypi juoda vielä toinen kuppi kahvia.
Onko niin vaikea pitää päätä selvänä. Taidat olla paha addikti.
En minä töissä enää tarkasti kerro, mitä teen lomillani. Huomasin, että aina jonkun sietokyky ylittyi, kun puheeksi tuli kaukomatka, lapinmatka, kiertomatka kotimaassa tai mökin vuokraus jostain erityisestä kohteesta ja varsinkin, jos näitä osui samalle vuodelle useampi. Antaa olla, kestän kyllä pitää lomailuni omana tietonani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🥱
Täytyypi juoda vielä toinen kuppi kahvia.
Onko niin vaikea pitää päätä selvänä. Taidat olla paha addikti.
Ja höpö höpö. Kahvi tekisi sinullekin hyvää. Minä juon kohta kolmannen kupillisen.
Vierailija kirjoitti:
En minä töissä enää tarkasti kerro, mitä teen lomillani. Huomasin, että aina jonkun sietokyky ylittyi, kun puheeksi tuli kaukomatka, lapinmatka, kiertomatka kotimaassa tai mökin vuokraus jostain erityisestä kohteesta ja varsinkin, jos näitä osui samalle vuodelle useampi. Antaa olla, kestän kyllä pitää lomailuni omana tietonani.
Luulisi ettei siinä ole paljon kestämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitinkö oikein, että et kertonut kohdetta edes niille työkavereille? Siitä ok kyllä sitten vaikea keskustella enempää ja hiljaisuuden ymmärtää.
Kerroin kyllä. En vain aio kertoa sitä täällä. Työkaverit matkustelevat myös, joten ei ole siitä kyse, ettei heitä kiinnostaisi aihe.
Ap
Meidän on turha asiasta keskustella, jos et halua kertoa kohdetta eli et halua keskustella asiasta. Ilmoitin ketjun asiattomaksi.
Väitän että ihmisiä ei hirveästi kiinnosta muiden lomat. Toisaalta taas, minäkin matkustelen paljon niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja kyllähän se pistää ihmisillä korvaan että miten on taas ollut varaa olla jossain lapin lomalla vuokramökissä. No on varaa, kun varaa on. Ihan kaikkia reissuja en siis töissä kerro.
Vierailija kirjoitti:
Väitän että ihmisiä ei hirveästi kiinnosta muiden lomat. Toisaalta taas, minäkin matkustelen paljon niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja kyllähän se pistää ihmisillä korvaan että miten on taas ollut varaa olla jossain lapin lomalla vuokramökissä. No on varaa, kun varaa on. Ihan kaikkia reissuja en siis töissä kerro.
Munkin reissuja (ja palkattomia pitkiä vapaita) ihmeteltiin silloin kun olin vielä töissä, nyt ehkä vielä enemmän kun oon heittäytynyt vapaaherrattareksi. Useimmat kai on kuitenkin hienotunteisia eikä suoraan kysy että miten on mahdollista - vaikka mä kyllä kehtaisin sanoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkin reissuja (ja palkattomia pitkiä vapaita) ihmeteltiin silloin kun olin vielä töissä, nyt ehkä vielä enemmän kun oon heittäytynyt vapaaherrattareksi. Useimmat kai on kuitenkin hienotunteisia eikä suoraan kysy että miten on mahdollista - vaikka mä kyllä kehtaisin sanoakin.
Haha, minäkin nykyisin vapaaherratar! Ja juuri tulimme lomamatkalta! Ei niitä enää onneksi kukaan kysele kun lähipiiri kyllä tajuaa tilanteen.
Tänä päivänä sun ei tarvitse olla miljonääri, vaikka matkustaisit "maailman ääriin!" Lentoja majoituksineen tai ilman löytyy hyvinkin edulliseen/ halpaan hintaan. Kerrot tai olet kertomatta; lieneekö tuolla niin väliä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut hieman samaa. Lähimmät työtoverini eivät kysyneet minulta mitään, kun olin ollut kahden viikon reissussa Kaliforniassa.Täytyy kyllä sanoa, jos joku työkaverini olisi käynyt jossain erikoisessa kohteeessa, vaikka Mongolian aroilla, niin kyllä todellakin kysyisin, millaista siellä oli, mitä siellä teitte, kuinka paikalliset suhtautuivat jne.. Niin no, Kalifornia ei ehkä ole erikoinen kohde, mutta sellainen se on, että moni mielellään kävisi, muttei pääse syystä tai toisesta. Työkaverini, joita silloin oli neljä, niin heistä kaksi ei ollut koskaan käynyt Tukholmaa etelämpänä.
Joten ap, jos matkasi suuntautuu vaikka Malediiveille, niin voisin kuvitella, että aiheuttaa tuntemuksia joissain ihmisissä, eikä siis pelkkiä positiivisia. Ihmiset kuvittelee, että tuollaiset matkat on jotain todella mahtavaa, mutta ei ne nyt oikeasti kenenkään onnea erityisesti lisää.
Joidenkin kohdalla toki näinkin, ettei välttämättä matkailu kiinnosta. Näiden kyseisten työkaverin kohdalla tilanne oli se, etteivät he olleet lapsuudenperheen kanssa matkailleet missään, ei siis ns. kuulunut kulttuuriin ja he oli silloisesti nuoria, uran aivan alussa olevia henkilöitä, joilla rahatilanne luultavasti oli tiukka. Tuosta tilanteesta on jo kymmenkunta vuotta ja nämä henkilöt ovat kyllä sittemmin matkailleet palmujenkin alla. Joten, oletan, että kyllä heillä tarvetta on ollut matkailla, tosin voihan se tarve olla tullut vasta viime vuosina. Terv. se kelle vastasit
Miksi pitää kertoa lomasuunnitelmansa/kohteen työkavereille!? Työkavereilleni ei kuulu pätkän vertaa mitä lomillani teen,sekä mihin matkustan.
Vierailija kirjoitti:
Menet vankilaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvin olla, ihmiset ovat välillä ihan käsittämättömistä syistä toisille kateellisia.
Eivät ole. Hyvin harva on yhtään mistään kateellinen kellekään. Kateuskorttia on vaan tapana heilutella, kun kyse on oikeasti inhosta tai kyllästymisestä jotain rasittavaa ihmistä kohtaan.
Monella menee kateus ja ylimielisyys sekaisin. Ylimielinen leveilee jollain toisen mielestä mekityksettömällä asialla ja tulkitsee silmien pyörittelyn sitten kateudeksi.
Pattayalle lähdössä miesporukalla? Voi vetää hiljaiseksi joo.
Onko se Aasiassa.