Valurautapannu induktioliedellä
Hei, onko teillä kellään kokemusta emaloiduista valurautapannuista induktioliedellä? Tekisi mieli hankkia sellainen, mutta keittiön liesi menee kohta vaihtoon ja todennäköisesti ainoa vaihtoehto on induktioliesi, mistä ei itsellä ole kokemusta. Noiden emaloitujen valurautapannujen ohjeessa sanotaan että käyvät myös induktioliedelle, mutta toisaalta taas sanotaan että kuumennus ja jäähdytys tulisi tehdä hitaasti jotta emalointi kestää. Eikös se pannun kuumeneminen tapahdu aika nopeasti induktioliedellä? Että silleen vähän ristiriitaista. Onko teillä kokemuksia asiasta?
Kommentit (25)
No tarvitseeko sitä heti lämmittää vetämällä nupit kaakkoon ja powerboost extraturboa päälle?
Ei.
Induktioliedellä valurautapannu ei suoraan muistaakseni toimi, vaan tarvitset siihen induktiovälilevyn. Ja sitä käyttämällä kuumeneminen ei tapahdu niin nopeasti kuin suoraan unduktioliedellä.
Vierailija kirjoitti:
Induktioliedellä valurautapannu ei suoraan muistaakseni toimi, vaan tarvitset siihen induktiovälilevyn. Ja sitä käyttämällä kuumeneminen ei tapahdu niin nopeasti kuin suoraan unduktioliedellä.
Valurauta-astiat käy sellaisenaan induktioliedelle.
Vierailija kirjoitti:
No tarvitseeko sitä heti lämmittää vetämällä nupit kaakkoon ja powerboost extraturboa päälle?
Ei.
Eli pitääkö tämä ymmärtää että induktioliedellä on mahdollista kuumentaa pannu hitaasti? Kysyn siksi kun en tiedä. Olen vain kuullut että ihmiset ovat saaneet pannunsa ja kattilansa pilalle koska ovat heti kuumia. En ole mistään poweboosteista kuullut noissa yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä paistanut induktiolevyllä blinejä valurautaisella pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Eli pitääkö tämä ymmärtää että induktioliedellä on mahdollista kuumentaa pannu hitaasti? Kysyn siksi kun en tiedä. Olen vain kuullut että ihmiset ovat saaneet pannunsa ja kattilansa pilalle koska ovat heti kuumia. En ole mistään poweboosteista kuullut noissa yhteyksissä.
Ja tämä siis oli ap.
Ja siis voi olla, että tuo sinun ajattelemasta pannu kävisi suoraankin jos siinä kerran tuollainen maininta on, mutta itse ainakin huomannut että välillä induktion kanssa sopiviksi merkatut eivät kuitenkaan toimi ilman tuota välilevyä. Emali ja valurauta materiaaleina ovat sellaisia, joista kumpikaan ei omalla liedelläni toimi.
Induktio on kyllä säädettävissä lämpötilaltaan ihan kuten normiliedetkin, eli et vaan käännä lämpöjä täysille jos et halua maksimitehoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kaiken saa pilalle kun kuumentaa liian nopeasti. Voi kuumentaa hitaasti, aloittaa ykkösellä ja siitä lisää hiljalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valurauta-astiat käy sellaisenaan induktioliedelle.
Näin olen myös itse ymmärtänyt koska käsittääkseni induktiolieden toiminta perustuu magneettiin ja valurauta nyt on rautaa. T.ap
Miksi emaloitu? Hanki perinteinen valurautapannu ja se kestää koko eliniän.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis voi olla, että tuo sinun ajattelemasta pannu kävisi suoraankin jos siinä kerran tuollainen maininta on, mutta itse ainakin huomannut että välillä induktion kanssa sopiviksi merkatut eivät kuitenkaan toimi ilman tuota välilevyä. Emali ja valurauta materiaaleina ovat sellaisia, joista kumpikaan ei omalla liedelläni toimi.
Induktio on kyllä säädettävissä lämpötilaltaan ihan kuten normiliedetkin, eli et vaan käännä lämpöjä täysille jos et halua maksimitehoja.
Ok, hyvä tietää. Tuo emalin ja valuraudan soveltuvuus kannattaa siis selvittää kun on liesikaupoilla, eikä vain olettaa että ne käyvät.
Monenlaista kummallisuutta uusissa keittiövehkeissä on, tuttuni manasi kun olivat uunin joutuneet uusimaan, eivätkä olleet tajunneet tarkistaa että uudessa uunissa on erillinen alalämpö. Oli hieman ottanut päästä kun olivat hoksanneet ettei siinä ollut. Eikä kuulemma ollut mikään halvin mahdollinen uuni.
T ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi emaloitu? Hanki perinteinen valurautapannu ja se kestää koko eliniän.
No lähinnä ulkonäkö miellyttää, mutta joo, ei se mikään välttämättömyys ole. Siksi tässä kyselenkin että kannattaako sellaista hankkia, koska liesi on lähiaikoina pakko vaihtaa joka tapauksessa ja olisi ikävää jos vasta hankittu pannu ei toimisi uudella liedellä. T.ap
Valurautapannu toimii kaikilla liesityypeillä, uunissa ja avotulella. Uuniin/grilliin ei tietysti kannata laittaa jos kahvat eivät ole tulenkestävää materiaalia.
En ymmärrä, miksi haluat emaloidun valurautapannun. Siinä vain yhdistyvät eri pannutyyppien huonot puolet.
Mulla on emaloituja Le Creuset patoja, olleet jo vuosikymmeniä. Aivan mainioita patoja kauniita ja helppo pitää puhtaana. Ja luonnollisesti sopii induktioliedelle. Ja kuten mikä tahansa pannu tai pata, älä koskaan laita kuumenemaan täysille kertaheitolla.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, valurautapannu toimii loistavasti, alumiininen ei ollenkaan, jos ei ole sitä rautaritilää siellä pohjassa, jolloin sopii myös induktiolle, muista en sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on emaloituja Le Creuset patoja, olleet jo vuosikymmeniä. Aivan mainioita patoja kauniita ja helppo pitää puhtaana. Ja luonnollisesti sopii induktioliedelle. Ja kuten mikä tahansa pannu tai pata, älä koskaan laita kuumenemaan täysille kertaheitolla.
"mikä tahansa pannu tai pata"
paitsi perinteinen valurautapannu tai teräspannu ;)
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos tiedosta. Ei mulla ole mitään intohimoja kuumentaa pannua täysillä, luulin vaan että induktioliedellä se tapahtuu automaattisesti nopeasti ja että ehkä emali ei sitä kestä. T.ap
Kestää niin kauan kuni kestää?