Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamurumbasta ja päiväkotiin viennistä, mitä mieltä olette??

Vierailija
12.02.2007 |

Siis kertokaapa nyt mitä mieltä olette tilanteesta ja perheemme aikatauluista?? Meille tulee näistä känää miehen kanssa koko ajan, ja jos ei nyt känää niin ainakin teatraalisia huokauksia ja kiukkuisia ilmeitä mieheltä. Tilanne siis seuraava: meillä on yksi lapsi 3v. joka on päiväkodissa. Minä normaalissa päivätyössä, mies tekee free lancer-töitä kotikonttorissa, työn laatu sellainen, että kellonajoilla tms. ei mitään väliä, eikä tarvitse olla juuri puhelimitse tavoitettavissa. Perheessä kaksi autoa, päiväkoti n. 4 km:n päästä kotoamme, ei työmatkani varrella.

Mun mielestä olisi ehdottomasti järkevintä, että mies huolehtisi aamuisin lapsen aamutoimista ja päiväkotiin viemisestä, koska hänellä ei ole kiire minnekään, voisi viedä lapsen päiväkotiin kelloon tuijottamatta, ja mä ehtisin vastaavasti aikaisemmin töihin ja pääsisin aikaisemmin poiskin, liukuva työaika kun on. Sitten hän voisi keskittyä töihinsä ja tehdä töitä vaikka viiteen-kuuteen asti ja mä huolehtisin lapsen päiväkodista hakemisesta, kaupassakäymisestä ja ruoanlaitosta. Mutta ehei. Mieheni on joka hemmetin aamu yhtä kärttyinen joutuessaan huolehtimaan aamurumbasta, osittain siksi että on tehnyt töitä aamuneljään eikä olisi millään jaksanut herätä.

Olen ihan h***tin kyllästynyt tilanteeseen. Aikuinen, kohta 7 v. naimisissa ollut mies ikäänkuin kuvittelee, että hän elää edelleen lapsetonta sinkkuelämää, jossa voi elää omien aikataulujensa mukaan ja että vaimo huolehtii kaikesta perheeseen ja lapseen liittyvästä oman päivätyönsä lisäksi. Argh!!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne olisi toisinpäin, eli nainen olisi kotona minkä tahansa syyn takia, olisi se sitten kotiäidin ammatti tai joku freelancer-juttu, niin kaikki olettaisivat automaattisesti että äiti huolehtii lapsen päiväkotiin.

Tai itse asiassa ehkä ei, sillä jos äiti olisi kotona melkein MINKÄ tahansa syyn takia, niin av-mammat huutaisivat miten HUONO äiti hän on; itse kotona ja lapsi päiväkodissa! Ja turha väittää vastaan ettei niin olisi, tällä palstalla huudetaan jos joku vie vanhemman lapsen päiväkodiin vaikka kotona olisi koliikkikaksoset, tai vaikka itse olisi 40 asteen kuumeessa. Lapsen paikka on kotona, jos äiti on kotona, jos taas isä on kotona niin ja tekee töitä kotoa niin tottakai lapsen voi viedä päiväkotiin.

Vierailija
2/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa tilanne toisin päin: ap:n mies olisikin nainen ja ap olisi se mies. Aivan saletisti kaikki olisivat sitä mieltä, että kotitoimistossa työskelentelevä freelancer-äiti saisi hoitaa lapsen päiväkotiin viemiset ja hakemiset, siinä sivussa tietty myös kaikki kaupassakäynnit, ruuanlaitot sun muut kotityöt.

Moni mies sitäpaitsi perustelee, että koska hänen työ on raskaampaa ja siitä maksetaan paljon enemmän kuin vaimon työstä, niin vaimo tehkööt kotityöt ja hoitakoon lapsen. Naisten ei kannata suostua tuommoiseen (vaikka pesukoneet sun muut helpottavat työtaakkaa) sillä siinä helposti ajan mittaan katkeroituu. Sen sijaan pitää joko neuvotella miehen kanssa oikeudenmukainen työnjako tai sitten ulkoistaa kotityöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne olisi toisinpäin, niin kyllä se olisi lähinnä itsestäänselvyys, että äiti hoitaa ainakin päiväkotikuljetukset ym., mikäli nyt ei millään saa järkättyä töitään niin, että voi pitää lapsen kotona. Miehen työhän on niin raskasta. Kyllä tämä on niin yleinen asenne, että turha väittää vastaan.

Vierailija
4/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä hoitoon viemisestä. Eli teemme siis näin:

Luemme lehden pikaisesti ja syömme aamupalan miehen kanssa kaksin. Mies vie pojan aamulla hoitoon, minä hoidan lapsen vaatteisiin, käytän pisulla ja pesen (kyseessä 2-vuotias). Mulla on parempi kärsivällisyys näissä aamutoimissa ja löydän paremmin pojan vaatteet tms. Mies saa tehdä omat aamutoimensa sillä aikaa, kun minä puuhailen pojan valmiiksi.

Kun ovat lähteneet, minä alan omiin aamutoimiin ja heti kun ehdin painun töihin. Mulla on liukuvat työaika, miehellä ei. Se hakee hoidosta kuka ehtii. Minä laitan yleensä arkisin ruuan, kaupassa käymme yhdessä, vain kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
5/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mies vie pojan koska lähtee myöhemmin töihin, ja minä sitten vastaavasti pääsen aikaisemmin ja haen pojan. Näin pojan päiväkotipäivä ei tule niin kovin pitkäksi.

Vierailija
6/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä sekä sinun että miehesi näkemykset. Ne kun nyt saisi vaan kohtaamaan toisensa niin että kumpikin olisi tyytyväinen, vaatii molemmilta kompromisseja. Ymmärrän ettei miehesi innosta puhkuen halua hoitaa aamutoimia, lähteä autolla varta vasten sen takia liikenteeseen että vie lapsen hoitoon ja tulee sitten takaisin. Sinä taas haluaisit enemmän " omaa aikaa" siihen aamuun, jotta ehtisit töihin aikaisemmin jne. Kummallakin on syynsä. Ehkä syytä olisi jakaa homma vuoroviikoille. Vko 1 mies vie lapsen hoitoon ja sinä haet ja teet ruoat jne. Vko 2 sinä viet lapsen hoitoon ja mies hakee ja tekee ruoat jne. Miltäs tää kuulostaisi?

Vierailija
7/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä viet aamulla ja hän hakee klo 16, käy kaupassa ja tekee ruuat yms. Ja kun sekään ei ole hyvä idea (oletettavasti, jos kerran asenne on jo alkuun toi), pääsette varmaan pikaisesti sopuun siitä, että hän vie aamuisin ja sä haet:)

Eli pikkusen kyökkipsykologiaa peliin!

Vierailija
8/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yhtenä aamuna mies tekee lapselle aamupalan, pukee ja vie päiväkotiin.

Vierailija
9/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyödytön tampio

Vierailija
10/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkoti on melkein vieressä, kuljet autolla ja lapsia on vain yksi.

Että ei ole niin big deal minusta sinullekaan.

Vierailija
11/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se itsestäänselvää, että miehen on viiskyt kertaa helpompaa hoitaa aamut rauhassa lapsen kanssa, jos ei ole pakko olla tietyllä kellonlyömällä jossain. Voi pyhä yksinkertaisuus.

Meillä tuosta ei tarttis edes keskustella, niin selvä tapaus.

Vierailija
12/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko mielestäsi tosissaan reilua, että mies elää omien aikataulujensa mukaan, tekee töitä aamuneljään ja nukkuu koko päivän, herää puolelta päivin, tekee omia juttujaan koko iltapäivän ja sitten illat viettää " mukavaa" perheaikaa kun koko perhe on kotona ja vaimo tekee ruokaa?

Vierailija
13/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies päivätöissä tai matkatöissä ja minä teen kotona freelancehommia. Kuskaan lapset aamupäiväkerhoon, koska se alkaa yhdeksältä, eikä mies ole silloin täällä. Ja haen tietty.

Ja teen sitten omia töitäni myös yöllä. Luovaa työtä on tosi vaikea tehdä kellon mukaan, sen pitäiisi antaa tulla inspiksen mukaan, joten kyllä ymmärrän paremmin kuin hyvin sen miten miehesi työskentelee.

Minusta yhden lapsen kuskaaminen päiväkotiin työmatkan yhteydessä on pikkujuttu.

5

Vierailija
14/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kuitenkin aamulla jouduta lähtemään. Mutta vastaavasti miehen pitäisi hakea lapsi ajoissa iltapäivällä ja hoitaa kaupassakäynti sillä reissulla, kun hän kerran on siellä kotiseudulla. Samoin ainakin pyykinpesu kuuluu kokonaan miehelle: sehän ei paljon vie aikaa mutta vaatii että joku on kotona konetta vahtimassa. Jos mies tykkää tehdä töitä yöllä, sen kun, mutta sen pitää olla pois hänen unestaan, ei perheen ajasta.

Tehkää selkeä sopimus asiasta, niin ei tarvitse joka aamu erikseen kinata ja huokailla.

Vierailija
15/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös työskentelen kotoa, ja eniten ärsyttää kun mies ajattelee vähän kaikessa, että etkö sä vois kun kuitenkin kotona oot... Sit aika menee vähän kaikkeen muuhun ku työntekoon..

Vierailija
16/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että on kohtuutonta, jos sinä YKSIN vastaat tuomisista ja viemisistä. Mutta sinuna en nyt olisi liian kategorinen tuon aamuviemisen suhteen, voisithan sinäkin sen tehdä ja mies puolestaan hakemisen ja kauppa-asiat.

Vierailija
17/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mies sitten päivällä tekee jos öisin istuu töitään tekemässä?

Kokeilkaa noita vuoroviikkoja ja sitten asioista puhumista pitemmän kaavan mukaan. Eli odottelet sellaista rauhallista hetkeä jossa voit yrittää selventää että tätä nykyä eletään lapsen ehdoilla.

Vierailija
18/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaista on tehdä töitä kotona...

Minä olen ollut friikku 20 vuotta ja sitkeässä on käsitys, että en tee mitään. No tienaan saman kuin DI-mieheni ja teen paljon töitä, mutta kun olen " vain kotona" , helpostihan minä kipaisen naapurienkin asioilla ja mulle voi aina tuoda lapset siksi aikaa, kun piipahdetaan kaupassa jne.

Tosiasia on, että kotona työnteko vaatii tosi kovaa itsekuria ja keskittyminen on paljon vaikeampaa kuin normaalipäivätöissä.

Vierailija
19/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä päiväkodissa toivotaan säännöllisyyttä saapumisaikoihin ja suositellaan saapumaan ennen yhdeksää, koska kaikki toiminnot (retket, askartelut, lauluhetket) ovat aamupäivisin.

Plus jos mies tekee töitä kotona, ei se onnistu pienen lapsen kanssa.

Ap sanoo myös tekevänsä liukuvaa työaikaa.

No, samahan se toki: pääasia, että asioista sovitaan yhdessä niin, ettei kaikki hommat kasaannu yhdelle.

Vierailija:

Mitä se mies sitten päivällä tekee jos öisin istuu töitään tekemässä?

Kokeilkaa noita vuoroviikkoja ja sitten asioista puhumista pitemmän kaavan mukaan. Eli odottelet sellaista rauhallista hetkeä jossa voit yrittää selventää että tätä nykyä eletään lapsen ehdoilla.

Vierailija
20/24 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen siis kotikonttorissa töitä ja mies lähtee työpaikalleen aamulla eli päinvastainen tilanne. Kyllä meillä n. 90-prosenttisesti mies lapset vie aamulla, koska hän lähtee joka tapauksessa liikkeelle. Minä taas aloitan työt koneen ääressä silloin vähän aikaisemmin ja käyn hakemassa lapset vastaavasti vähän aikaisemmin. Näin lasten päivä lyhenee ja kumpikin saa tehdä sopivan mittaisen päivän. Mieheni viipyy yleensä tosiaan kauemmin töissä iltapäivästä.

Ongelma taitaa olla teillä lähinnä tuo miehesi yövalvominen ja työajan aikatauluttomuus. Ehkä hänen kannattaisi miettiä asiaa juuri perheen päivärytmin toimivuuden eikä oman fiiliksen kannalta. Tsemppiä sulle tilanteen käsittelyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi