Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän, että tosi tyhmä kysymys, mutta miltä kuuma aalto tuntuu?

Vierailija
17.09.2024 |

Siis onko silloin vaan kuuma ja hikoilee vai tuntuuko olo jotenkin huonolta vai mitä? Olen 45v ja ilmeisesti esivaihdevuodet alkamassa...

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi aina halutaan olettaa muiden olevan viininlipittäjiä ja/tai keskivartalolihavia? Ja etenkin jos kärsii vaikka just vaihtareista tai ihan mistä vaan terveysmurheista.

Ihan kuin hoikkaan / normipainoiseen absolutistiin ei voisi sattua ikinä tai tulla vakavaa / pitkäaikaista lääkitystä vaativaa sairautta."

Tämä tulkinta on ihan omassa päässäsi.

Ihmettelen vain, että hormonikorvaushoitoa pelätään kuin ruttoa, vaikka se ehkäisee monia vakavia sairauksia. Samaan aikaan ei pidetä minään monia muita riskitekijöitä. Sitten kärsitään 10 vuotta tuskallisista oireista ja saadaan vaivan palkaksi osteoporoosi, sydäntauti, surkastuneet lihakset ja tuhoutuneet nivelet. No, kukin tavallaan. 

Vierailija
82/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin kuumista aalloista, mutten halua hormonihoitoa. Aikoinaan söin eri merkkisiä e-pillereitä ja sain kaikista ikäviä sivuvaikutuksia - ei kiitos enää ikinä! Ja eivätkö ne muka sitten lisääkään esim. rintasyöpäriskiä, ainakin ennen niin sanottiin. Lisäksi en mistään hinnasta halua pienintäkään mahdollisuutta saada kuukautiset takaisin, kaikki hikoilut sun muut on pientä sen helvetin rinnalla. Joten aion kärsiä hiljaa, eihän kyseessä edes ole mikään sairaus, mutta jokainen tehköön omat valintansa.

Mä en edes voi aloittaa hormonikorvaushoitoa koska sain e-pillereistä veritulpan. Jos voisin valita uudelleen niin jättäisin aikanaan ne e-pillerit syömättä ja ottaisin vaikka sen veritulpankin vasta nyt hormonikorvaushoidon takia.

Hienoa olla ensin raivohullu ja ihan outo e-pillerien takia ja nyt sitten siksi, ettei voi käyttää hormonikorvaushoitoa vaihtari-ikäisenä, koska nuorena käytti noita perkeleenpillereitä ja sai niistä raivon lisäksi sitten ihan kunnon terveysongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 51-vuotias nainen, ja minulla ei ole mitään kuumia aaltoja tai erillisiä hikoilupuuskia. Minulla on vain koko ajan kuuma. Kaikkialla, aamusta iltaan ja yöllä. En palele enää ollenkaan. Tuntuu myös, kuin hiki olisi jotenkin tahmaista ja likaista, ei vain suolaista ja märkää. Kainalot alkavat haista herkästi, vaikka käytän tehokkaita dödöjä. Aiemmin en ole koskaan haissut, vaikka olisin hikoillutkin. Nyt saattaa kainalot haista vaikka ne olisi aivan kuivat.

Onko muilla tällaista, vai onko minulla jokin sairaus? Ylipainoa ei ole, nukun yöt hyvin, mieliala on ihan hyvä, limakalvot eivät ole kuivat ja muutenkin on ihan muuten hyvä olla. Ainoastaan jatkuva kuumuus ja tuntuu kuin haisisin vähän tunkkaiselta koko ajan.  Mikä avuksi?

Eri ihmisillä on erilaisia oireita.

Mutta kehon hajun muuttuminen ja lämmönsäätelyn häiriintyminen ovat kyllä ihan tavallisia oireita. Ne johtuvat estrogeenin määrän heilahtelusta, vähenemisestä ja loppumisesta.

Ainoa tehokas apu estrogeenin puutteeseen on yllättäen hormonikorvaushoito. Mikään muu ei asiaa muuksi muuta. On omituista, että tämä ei mene perille. Estrogeenin puutetta hoidetaan estrogeenilla, eikä mikään määrä alanuolia tai jalan polkemista muuta sitä miksikään. Ei ole mitään muuta lääkettä tai lisäravinnetta tai salaperäistä yrttiä, joka korjaisi estrogeenin puutoksen.

Mutta minä saan jo 2 mg Kliogestia. Tarvitsen ilmeisesti isomman annoksen?

Vierailija
84/87 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä... Olen siis 51 vuotta ja kesällä en syönyt hormonikorvausta. Minulla oli kuuma helteillä. Ehkä normaalia? Elokuussa aloin syödä Kliogestiä, ja nyt on koko ajan kuuma, kuuma, kuuma. Hengästyttää ja on jatkuva päänsärky. Muuta syytä en keksi kuin tuon hormonikorvaus. Ikinä minulla ei ole päänsärkyä ollut ennen kuin nyt.

Vierailija
85/87 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et urheile tms, mutta yhtäkkiä tulee hirveä hiki. Ihan vaan istuessa. 

Vierailija
86/87 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedän, että kysymyksessä ei ole vaikkapa ylipainon aiheuttama hikoilu?

Miksi ylipainon aiheuttama hikoilu alkaisi sekunneissa ilman ennakkovaroituksia?

Vierailija
87/87 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin pää olisi tulessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän