Tiedän, että tosi tyhmä kysymys, mutta miltä kuuma aalto tuntuu?
Siis onko silloin vaan kuuma ja hikoilee vai tuntuuko olo jotenkin huonolta vai mitä? Olen 45v ja ilmeisesti esivaihdevuodet alkamassa...
Kommentit (87)
Näitä pidetään vaarattomina. Tilastojen mukaan kuitenkin niillä naisilla, joilla kuumia aaltoja on paljon, on enemmän vaskulaarista dementiaa.
Harkitkaa hormonikorvaushoitoa.
Itse joudun olemaan välillä ulkona työpäivän aikana. Voi että miten inhottavaa talvella pakkasten aikaan, jos juuri ennen ulkoilua tulee kuumat aallot, ja pusero ja rintaliivit menevät aivan märiksi enkä pysty niitä siinä vaiheessa vaihtamaan.
Olen aika moneen kertaan herännyt yöllä kuumuuteen ja varsinkin talvella joskus yöllä miettinyt ensimmäisenä, että nyt on kyllä makkarin termostaatti mennyt rikki enkä ole meinannut uskoa edes huoneessa olevaa lämpömittaria. Sitten vasta tajunnut, mistä on kyse. Olo on kuin kuumassa saunassa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun olemaan välillä ulkona työpäivän aikana. Voi että miten inhottavaa talvella pakkasten aikaan, jos juuri ennen ulkoilua tulee kuumat aallot, ja pusero ja rintaliivit menevät aivan märiksi enkä pysty niitä siinä vaiheessa vaihtamaan.
Olen aika moneen kertaan herännyt yöllä kuumuuteen ja varsinkin talvella joskus yöllä miettinyt ensimmäisenä, että nyt on kyllä makkarin termostaatti mennyt rikki enkä ole meinannut uskoa edes huoneessa olevaa lämpömittaria. Sitten vasta tajunnut, mistä on kyse. Olo on kuin kuumassa saunassa olisi.
Kärsiminen on vapaaehtoista.
Mulla on vaihdevuodet olleet jo muutaman vuoden ja mä en tiedä. Hikoilen jonkin verran, yöllä ehkä toisinaan enemmän, etenkin kesällä. Mutta varsinaisia kuumia aaltoja ei ole nähtävästi ollut.
Mä luulin, että niitä on koko vaihtarien ajan. Nyt vaan vuodan teurasmenkkoja, ahdistun, ihokuivuu jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaihdevuodet olleet jo muutaman vuoden ja mä en tiedä. Hikoilen jonkin verran, yöllä ehkä toisinaan enemmän, etenkin kesällä. Mutta varsinaisia kuumia aaltoja ei ole nähtävästi ollut.
Mä luulin, että niitä on koko vaihtarien ajan. Nyt vaan vuodan teurasmenkkoja, ahdistun, ihokuivuu jne.
Sinulla on esivaihdevuodet.
Tarkistuta ferritiini. Vuodot johtavat lähes väistämättä rauhan puutteeseen, mikä puolestaan lisää vuotoa. Syö ehdottomasti rautalisää. Pyydä lääkäriltä traneksaamihappoa vuodon hillitsemiseen.
Kuumat aallot tulevat yleensä vasta menkkojen loputtua. Ne ovat ainoa vaihtarioire, jota ei voi sekoittaa muuhun. Mutta lisäksi, ja jopa vuosia ennen, on monenlaisia oireita. Naiset juoksevat lääkäreillä ja syövät lääkkeitä vaivoihin (kuivat silmät, iho, korvien kutina, tinnitus, lihaskivut, jäätynyt olkapää, nivelvaivat, ruuansulatusvaivat, huimaus, väsymys, unihäiriöt, muistihäiriöt, ahdistus, masennus, sydänoireet, virtsatietulehdukset jnejnejne), jotka johtuvat estrogeenin puutteesta.
Hormonikorvaushoitoa saa jo ennen vaihdevuosia valistuneelta gynekologilta. Se suojaa monilta sairauksilta kuten osteoporoosi ja sydänsairaudet. Ja lisäksi tekee elämästä elämisen arvoista, jos on voimakkaat oireet, jotka pahimmillaan pilaavat koko elämän.
Mulla kuuma aalto ei tuo oikeastaan mitään psyykkistä mukanaan, paitsi tietenkin sen epämukavuuden takia. Se kuumuus alkaa pään sisältä, puskee kasvoista ja päälaelta ulos ja leviää ylävartaloon. Ei kestä kauaa, joten en sen kummemmin kiinnitä huomiota. Ikävää tuossa on se, ettei se koskaan leviä varpaisiin asti, ja mulla on aina varpaat jäässä. Pää puskee hikeä ja varpaat on melkein siniset, olisi kiva, jos olisi varpaillakin joskus lämmin.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kysy äidiltäsi, niin sitä tiedät millaista sinullekin ehkä on tulossa.
oma äitini kertoi, että se on kuin aalto, joka etenee varpaista päälakeen ja kuuma sellainen, tulee hiki. Se kestää vain hetken ja sitten loppuu yhtä nopeasti kuin alkoi.
oireet ovat erilaisia eri naisilla, mutta aka usein tyttärellä on samanlaiset vaihdevuodet kuin äidilläänkin. Näin sanoi mulle gynekologi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy äidiltäsi, niin sitä tiedät millaista sinullekin ehkä on tulossa.
oma äitini kertoi, että se on kuin aalto, joka etenee varpaista päälakeen ja kuuma sellainen, tulee hiki. Se kestää vain hetken ja sitten loppuu yhtä nopeasti kuin alkoi.
oireet ovat erilaisia eri naisilla, mutta aka usein tyttärellä on samanlaiset vaihdevuodet kuin äidilläänkin. Näin sanoi mulle gynekologi.
Mutta ei aina. Mun äidillä ei ollut ikinä mitään naistenvaivoja, mulla kaikki mahdollinen pahana, esim. kuumat aallot.
En tiedä mutta aika rajua se on kun naisystävä yhtäkkiä heittää pyjaman mäkeen ja alkaa puuskuttaa muka kuumissaan.
Itsellä melkein vilu ja vedän vain peittoa korviin.
M
Mistä voi tietää onko kuuma aalto vai ilman kuumuudesta johtuvaa? Asun maassa jossa kesällä yli +40 c ja edelleen päivisin yli +30 c. Just tuollaisia tuntemuksia pitkin päivää mutta kun sääkin on kuuma koko ajan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on esivaihdevuodet.
Tarkistuta ferritiini. Vuodot johtavat lähes väistämättä rauhan puutteeseen, mikä puolestaan lisää vuotoa. Syö ehdottomasti rautalisää. Pyydä lääkäriltä traneksaamihappoa vuodon hillitsemiseen.
Kuumat aallot tulevat yleensä vasta menkkojen loputtua. Ne ovat ainoa vaihtarioire, jota ei voi sekoittaa muuhun. Mutta lisäksi, ja jopa vuosia ennen, on monenlaisia oireita. Naiset juoksevat lääkäreillä ja syövät lääkkeitä vaivoihin (kuivat silmät, iho, korvien kutina, tinnitus, li
Oikeesti vasta esivaihdevuodet ja mä oon aivan loppu! Kiitos sulta tuli hyvää tekstiä. Otan talteen!
Mä tänään kävin lääkärissä ja hän määrässä mulle mielialalääkkeet. Hemoglobiini ja ferritiiniseuranta. Mä oon kulkenut toista vuotta housuvaipoissa ja yösiteissä, kun vuotoa piisaa. TK-lääkäri ehdotti, että syön buranaa kuurina pahimpina vuotopäivinä. No, mulla on verenohennuslääkitys, etten voi. Jaa, no sitten ei voi mitään. Tuo tuumas.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voi tietää onko kuuma aalto vai ilman kuumuudesta johtuvaa? Asun maassa jossa kesällä yli +40 c ja edelleen päivisin yli +30 c. Just tuollaisia tuntemuksia pitkin päivää mutta kun sääkin on kuuma koko ajan...
Kuten sanottu, kyllä sen tietää. Kuuma aalto on hyvin äkillinen tunne, joka ei riipu säästä mitenkään. Se ei ole sama kuin olla kuumissaan helteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin jo yllä, mutta jäin miettimään vielä. Minulla ei siis ollut kovin pahoja sellaisia, mutta ehkä aalto kuvaa parahiten tilannetta. Se tulee yhtäkkiä, kestää vain minuutin ja lähtee pois. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä tekee tai kuinka lämmin oikeasti on.
4
Minäkin rupesin strippaan kesähelteellä, vaikka ei ollut kovin paljoa päällä. Tuli yleisellä paikalla, mutta onneksi oli auto vieressä, niin menin sinne riisuun. Muutaman minuutin päästä oli ohi.
Ja täällä on kyllä hyvin jo kuvattu, sellainen sisäinen kuuma lehahdus.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tullut mitään kuumia aaltoja koskaan eikä muitakaan vaihdevuosivaivoja. Kysyin äitiltä ja sanoi ettei semmoisia aaltoja ole olemassakaan. Äiti sanoi, ettei synnytyskään ollut kummempaa, oli ikäänkuin pierun pidätystä hetki ja sitten molskahti vauva ulos. itselläkin kolme lasta ja eivät synnytykset mikään erikoistapauksia olleet. Meidän suvun naiset ovat ilmeisesti jotenkin outoja.
Väljiä ainakin.
"Mä tänään kävin lääkärissä ja hän määrässä mulle mielialalääkkeet. Hemoglobiini ja ferritiiniseuranta. Mä oon kulkenut toista vuotta housuvaipoissa ja yösiteissä, kun vuotoa piisaa. TK-lääkäri ehdotti, että syön buranaa kuurina pahimpina vuotopäivinä. No, mulla on verenohennuslääkitys, etten voi. Jaa, no sitten ei voi mitään. Tuo tuumas."
Sinuna harkitsisin ensin hormonikorvaushoitoa, en mielialalääkkeitä. Jälkimmäisillä on paljon enemmän haittavaikutuksia kuin hormonikorvaushoidolla, joka, kuten sanoin, suojaa naisen terveyttä.
Mielialahäiriö on aivan tyypillinen esivaihdevuosioire, joka ei ole syntyjään psyykkistä vaan johtuu estrogeenin puutteesta. Aivot ovat täynnä estrogeenireseptoreita. Kun ne eivät saa estrogeenia, alkavat oireet.
Lääkärit, eivät aina edes gynekologit, ole edelleenkään tehtäviensä tasalla mitä tulee vaihdevuosi-ikäisten hoitoon. Hoidetaan estrogeenin puutetta vaikka millä muulla kuin estrogeenilla. Ja miksi sinulle ei tarjottu traneksaamihappoa? Se on lääke, jonka määräämiselle ei ole vasta-aiheita ja joka ei yleensä aiheuta sivuvaikutuksia ja jos aiheuttaa, niin harmittomia.
Meitä alihoidetaan aivan järkyttävästi. Toisaalta oikean avun puute johtaa ylihoitamiseen, turhiin lääkkeisiin. Naiset eivät itsekään tiedä, mitkä ovat vaihdevuosien oireita.
Sen kyllä huomaa ja tunnistaa. Monta kertaa päivässä ja yössä ylävartalo ja pää alkaa hikoilemaan, paita kastuu hiestä ja esim. kämmenet ovat litimärät. Toki varmaan yksilöllisiä oireet jossain määrin.
On huono olo tai sellainen heikottava ja saattaa huimata eikä se kuumuuskaan ole samanlainen lämmöntuntemus kuin vaikkapa lenkillä, saunassa tai auringonpaisteessa vaan sellainen "kärventävämpi" ja paikallisempi. Hankala selittää mutta tavallaan vähän ehkä kuin närästys mutta iholla. Lähinnä kasvoilla, kaulalla ja rintakehällä. Lisäksi kahvikupillisesta tulee usein jännä kuumotus joka ehkä vähän on saman tuntuista kuin glögimukillisen jälkeen mutta ilman siltä hilpeyttä ja kuplivaa oloa. On vaan turkasen lämmin ja hikoiluttaa. Oikein sellainen tuskanhiki.
Lisäksi päästä saattaa alkaa valumaan hiki ihan yhtäkkiä ja ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä nakkaan peiton päältä pois muutamaksi minuutiksi. Herään hikoiluun.
Sama. Hetken päästä herään sitten siihen että hampaat kalisee ja kropassa menee vilunväreet kun on niin kylmä. Pitäisi aina jaksaa vaihtaa kuiva yöpaita ja pitää kuivaa peittoa ja tyynyä valmiina sängynvieressä, mutta toisaalta se aluslakanakin on hiessä.
Kyllä sen tosiaan huomaa, mutta ekalla kertaa ainakin itse luulin saaneeni jonkun slaagin tai paniikkikohtauksen koska ei se kuuma aalto ollutkaan ihan sellainen millaiseksi sen olin mieltänyt. Mä luulin että tulee vaan kuuma kuin vaikkapa saunassa tai auringonpaisteessa, mutta tämä kuuma aalto nouseekin jostain sisältä, mutta ei kuitenkaan tunnu samalta kuin kuumeessa. Se tuntuu todella epänormaalilta.
Mulla alkanut nyt tulla näitä ja onneksi vain öisin!
Yhtäkkiä tulee aivan helkkarin kuuma.Pitää heittää vaatteet pois ja iho märkänä.Välillä hiki valuu!Loppuu nopeasti ja sit onkin kylmä.