Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän, että tosi tyhmä kysymys, mutta miltä kuuma aalto tuntuu?

Vierailija
17.09.2024 |

Siis onko silloin vaan kuuma ja hikoilee vai tuntuuko olo jotenkin huonolta vai mitä? Olen 45v ja ilmeisesti esivaihdevuodet alkamassa...

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei voi erehtyä. Lehahtaa sellainen äkkihiki ja kasvot on ihan märkänä, vaikka olisi keskitalvi. Pienetkin ponnitelut saavat myös aivan järkyttävän epänormaalin hien aikaan. Itselläni myös alkaa tuolloin menkkaveri pulpahtelemaan :(

Vierailija
42/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä tänään kävin lääkärissä ja hän määrässä mulle mielialalääkkeet. Hemoglobiini ja ferritiiniseuranta. Mä oon kulkenut toista vuotta housuvaipoissa ja yösiteissä, kun vuotoa piisaa. TK-lääkäri ehdotti, että syön buranaa kuurina pahimpina vuotopäivinä. No, mulla on verenohennuslääkitys, etten voi. Jaa, no sitten ei voi mitään. Tuo tuumas."

Sinuna harkitsisin ensin hormonikorvaushoitoa, en mielialalääkkeitä. Jälkimmäisillä on paljon enemmän haittavaikutuksia kuin hormonikorvaushoidolla, joka, kuten sanoin, suojaa naisen terveyttä.

Mielialahäiriö on aivan tyypillinen esivaihdevuosioire, joka ei ole syntyjään psyykkistä vaan johtuu estrogeenin puutteesta. Aivot ovat täynnä estrogeenireseptoreita. Kun ne eivät saa estrogeenia, alkavat oireet.

Lääkärit, eivät aina edes gynekologit, ole edelleenkään tehtäviensä tasalla mitä tulee vaihdevuosi-ikäisten hoitoon. Hoidetaan estrogeenin puutet

Kiitos! Mä olen viisi kertaa nyt kaikkiaan käynyt vaihdevuosien takia lääkärissä. Ja nämä kirjoitukset ovat fiksuinta "hoitoa", jota ole saanut. En hakenut vielä niitä mielialalääkkeitä. Pitää perehtyä nyt aiheeseen itsekin paremmin, kun tuli noita nimiä ja aiheita. Laitan huomenna viestiä lääkärille, että olisko hormonikorvaushoito mitään ja tuo happo asia. Kirjoitin ylös.

Kesällä naisporukalla mietittiin, että mikä siinä on, että lääkärit eivät osaa hoitaa vaihdevuosissa olevaa naista. Mä noviisina kuuntelin vanhempien ladyjen kokemuksia. Ihan hullua, miten lapsen kengissä tietotaito on.

Sitten parisen viikkoa sitten tuli Huomenta Suomessa aiheesta, että naiset maksavat ns. hoitovelkaa. Kaikki lääkärien oppikirjat ovat miehen mukaan tehty. Moni sairaus ilmenee naisilla aivan erilaisilla oireilla kuin miehillä. Joten sen takia naiset joutuvat käymään lääkärissä useita kertoja saadakseen apua. Myös naisten gyneasioista puhuttiin ja etenkin vaihdevuosista. Miksi niinkin tärkeä osa naistenhoidosta on rajattu julkiselta puolelta pois. Vain lähetteiden kautta pääsee, jos ei ole varaa hoidattaa itseään yksityisellä. Vaihdevuodet ovat kuulemma aivan villikortti lääkärien keskuudessa.

Kiitos vielä kerran. Aivan älyttömän informatiivista tekstiä. <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni mies jätti koska häpesi niin valtavasti "huonokuntoista" naistansa. Yritin selittää, että mistä hikoilu johtuu, niin tämä vaan hoki, että liiku olet vain noin huonokuntoinen ja läski.  Silloin en ollut edes ylopainoinen. 

Vierailija
44/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin voiko jo alle 30 v kokea tälläisiä. Minulla pcos oireita ollut. Nyt, kun laihdun ja kierto parempi niin en enää ole kokenut tuollaista. Sivusta tämä. 

Vierailija
45/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen tajuaa. Ei se ole normaalia hikoilua vaan tulee yhtäkkiä hirveän kuuma ja hikinen  olo ilman mitään syytä ja tekisi tosiaan mieli maata alastomana ikkunan alla. Mä kerran nousin ylös yöllä, menin olkkariin, riisuin itseni alushousuille, menin lattialle makaamaan ja takaovi auki, vaikka ulkona oli varmaan 5-astetta. Se viileys helpotti. Se menee kyllä nopeasti ohi. Kestää jokusia minuutteja.

Vierailija
46/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin voiko jo alle 30 v kokea tälläisiä. Minulla pcos oireita ollut. Nyt, kun laihdun ja kierto parempi niin en enää ole kokenut tuollaista. Sivusta tämä. 

Normalia tuo hikoiu tuossa iässä. Pmms. Tyynynliiinat meni vaihtoon 25 vuotiaana harva se aamu. Ei liity mitenkään vaihdevuosiin vaan jyllävään hormonitoimintaan. 

Vierailija
47/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.instagram.com/drmaryclaire?igsh=MW90YTQwbGx2cWVsNA==

Suosittelen kaikille esimerkiksi tätä instagram-tiliä. Sitä pitää pitkän linjan gynekologi, joka on erikoistunut vaihdevuosiin ja kirjoittanut bestsellerin The new menopause. Hänellä on missio: naiset oireineen pitää ottaa vakavasti, me ansaitsemme tietoa ja hoitoa. Ja vaihdevuosia sekä ylipäänsä naisen kehoa on lääketieteessä tutkittava enemmän! Tilillä jaetaan tietoa uusimmasta tutkimuksesta, ravinnosta, liikunnasta sekä lääkityksestä. 

Vierailija
48/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja kärsin näistä päivittäin. Huomaan heti, kun aalto on tulossa. Ensin alkaa pieni kuumuus, sitten kroppa muuttuu kuumaksi ja sen jälkeen alkaa hikoilu. Tuntuu kuin olisi saunassa vaikka olisi ilman vaatteita pakkasessa ulkona. Tuntuu että kohta pyörtyy ja hiki vain valuu. Aallot saattavat kestää vaikka viisi tuntia putkeen ja alkaa täysin yllättäen. 

Voin sanoa, että tämä tilanne estää elämän, työnteon, harrastamisen. En käytännössä voi tehdä muuta kuin istua kotona paikallani. 

Vierailija
49/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla kuuma aalto on niin kuumaa että lähistöllä muovikipot sulaa. .🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
50/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin todella miehille tulee sitä että vatsa kasvaa ja hiukset lähtee sekä hiki haisee keski iässä. Läähättää eikä enää juokse rappusia. Miehellä myös rinnat alkaa riippua ja vähän muukin. Kaulan alle tulee lötköä nahkaa ja korviin vaikkua. Miehelle testosteronin lasku on huomattavissa ulkonäössä. Naisilla tulee hiukan makean himoja ja liikunta vähenee. Tulee se ikänäkö vaihe molemmille silmälasit. Sekavuutta aiheuttaa se kun hormonitaso laskee. Hiki valuu eikä oikein ymmärrä miksi. Ulkonäkö muuttuu pappamaiseksi ja mummomaiseksi. Tulee ylimääräisiä karvoja toiseen paikkaan toisesta lähtee. Huomaa että pitäisi juoda on jano silti laittaa suuhun ruokaa. Eli nyt nämä perus asiat haltuun. Aina ensin vettä ja juotavaa ennenkuin syö mitään. Jääkylmä vesi tai mineraalivesi herättää eloon. Jos vaan syö tulee väsynyt olo koska verensokerit. Estogeeni korvaushoito on hyvä apu moneen vaivaan. Kuuma aalto ei ole mikään sukupuoliseksi aalto. Se on yläruumiissa. Sama olo kuin kovassa kuumeessa että iho helpottaa kuumetta. 

Vierailija
51/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeessa ihminen hikoilee vaikka on kylmä mutta iho on kuuma. Sellaista on vaihdevuosi kuumotukset. Välillä jääkylmä sitten tulikuuma iho. Naama punottaa. 

Vierailija
52/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin todella miehille tulee sitä että vatsa kasvaa ja hiukset lähtee sekä hiki haisee keski iässä. Läähättää eikä enää juokse rappusia. Miehellä myös rinnat alkaa riippua ja vähän muukin. Kaulan alle tulee lötköä nahkaa ja korviin vaikkua. Miehelle testosteronin lasku on huomattavissa ulkonäössä. Naisilla tulee hiukan makean himoja ja liikunta vähenee. Tulee se ikänäkö vaihe molemmille silmälasit. Sekavuutta aiheuttaa se kun hormonitaso laskee. Hiki valuu eikä oikein ymmärrä miksi. Ulkonäkö muuttuu pappamaiseksi ja mummomaiseksi. Tulee ylimääräisiä karvoja toiseen paikkaan toisesta lähtee. Huomaa että pitäisi juoda on jano silti laittaa suuhun ruokaa. Eli nyt nämä perus asiat haltuun. Aina ensin vettä ja juotavaa ennenkuin syö mitään. Jääkylmä vesi tai mineraalivesi herättää eloon. Jos vaan syö tulee väsynyt olo koska verensokerit. Estogeeni korvaushoito on hyvä apu moneen vaivaan. Kuuma aalto ei ole mikään sukupuoliseksi aal

Kuulostaa tutulta. Olen menossa asian suhteen lääkäriin ja olen aloittanut kuntokuurin sekä laihduttamisen. Tilanteeseen on saatava muutos, koska nykyisen kaltaisen oirehdinnan kanssa ei voi normaalia elämää elää. Katsotaan mitä lääkäri sanoo vai nauraako vain päälle.

t. mies

Vierailija
53/87 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä nakkaan peiton päältä pois muutamaksi minuutiksi. Herään hikoiluun.

Sama. Hetken päästä herään sitten siihen että hampaat kalisee ja kropassa menee vilunväreet kun on niin kylmä. Pitäisi aina jaksaa vaihtaa kuiva yöpaita ja pitää kuivaa peittoa ja tyynyä valmiina sängynvieressä, mutta toisaalta se aluslakanakin on hiessä.

Mulla oli iso pyyhe alla (pahimpina aikoina toinen varalla odottamassa), heitin likomärän pyyhkeen pois ja vaihdoin toisen. Näin sain yöunen edes jotenkuten ehjäksi. Rasittavaa oli, kun peitto oli pakko työntää syrjään ja kymmenen minuutin päästä heräs siihen, että paleli. Mulla kesti yli 10 vuotta tämä. Nyt onneksi ohi.

Vierailija
54/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskainen kuumuus. Joskus myös kylmä-kuuma vuorottelee, välillä tuntuu kuin olisi kuuma ja kylmä samaan aikaan. Lämmönsäätely siis sivan sekaisin. Kaikki ei hikoile paljoa kuuman aallon aikana ainakin jos saa olla rauhassa paikoillaan.

Tämä juuri. Olen kokenut samoin. On tuskaisen kuuma, hiki alkaa valua noroina,  ja sitten kuitenkin kuin viluttaa samalla. Itse huomannut että väsymys ja stressi pahentaa ja vrk-rytmin epätasaisuus myös.

Vierailija
55/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri kuin tavallinen kuumuus. kuin salama, lehahdus. otsaa myöten valuu hiki. kaupassa varaudu,että on paperia kuivata naamaa.

vuoteeseen monia vanusuojalevyjä, sohvalle samoin. sitä hikee siis valuu. noin 10 v voi kestää. naamaa lehahtaa punaiseksi. se epäsiisteys pahinta. yöpomppaaminen vuoteesta, kevyt suihku, pakko jos mielii vuode pysyy ok. nuku alasti,muutenkin hyvä ihmisten nukkua alasti,tutkittu juttu,nukkuu syvemmin ja  jos vielä yksin,olet levänneempi.

karseet nuo vaihtuvat vierivät vuodet. ja ei se auta vaikka huippukuntoinen, juokset 60 kn viikko jen. no -jätskelöö- et sitten syö, ei ainakaa illalla, se kuulema aiheuttaa törkeää hikoilua. ja muutkin sokerit. ihan aamusta jos pakko saada makiaa. viini pahasta,toki muutkin viinakset, hikoiletkuin pesusieni vielä vuorokausikin jälkeen sen tavanomaisen lisäksu.

nyt on peloteltu sinut...no näin se vaan menee

Vierailija
56/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja kärsin näistä päivittäin. Huomaan heti, kun aalto on tulossa. Ensin alkaa pieni kuumuus, sitten kroppa muuttuu kuumaksi ja sen jälkeen alkaa hikoilu. Tuntuu kuin olisi saunassa vaikka olisi ilman vaatteita pakkasessa ulkona. Tuntuu että kohta pyörtyy ja hiki vain valuu. Aallot saattavat kestää vaikka viisi tuntia putkeen ja alkaa täysin yllättäen. 

Voin sanoa, että tämä tilanne estää elämän, työnteon, harrastamisen. En käytännössä voi tehdä muuta kuin istua kotona paikallani. 

esim sydämenvajaatoiminnassa tulee hikiaaltoja. kaikki ei aina vaihtuvia vuosia. en tiedä miten testojen vähenemä vaikuttaa kehoon laajemmin.

Vierailija
57/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin todella miehille tulee sitä että vatsa kasvaa ja hiukset lähtee sekä hiki haisee keski iässä. Läähättää eikä enää juokse rappusia. Miehellä myös rinnat alkaa riippua ja vähän muukin. Kaulan alle tulee lötköä nahkaa ja korviin vaikkua. Miehelle testosteronin lasku on huomattavissa ulkonäössä. Naisilla tulee hiukan makean himoja ja liikunta vähenee. Tulee se ikänäkö vaihe molemmille silmälasit. Sekavuutta aiheuttaa se kun hormonitaso laskee. Hiki valuu eikä oikein ymmärrä miksi. Ulkonäkö muuttuu pappamaiseksi ja mummomaiseksi. Tulee ylimääräisiä karvoja toiseen paikkaan toisesta lähtee. Huomaa että pitäisi juoda on jano silti laittaa suuhun ruokaa. Eli nyt nämä perus asiat haltuun. Aina ensin vettä ja juotavaa ennenkuin syö mitään. Jääkylmä vesi tai mineraalivesi herättää eloon. Jos vaan syö tulee väsynyt olo koska verensokerit. Estogeeni korvaushoito on hyvä apu moneen vaivaan. Kuuma aalto ei ole mikään sukupuoliseksi aal

ikääntyvillä muuten nenä pitenee, totta. se ei kiva.

Vierailija
58/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma aalto on siitä erilainen verrattuna mihin vaan muuhun kuumuuteen, ettei silloin edes ole kuuma vaikka jostain sisuksista puskeekin kuumuutta ja hetken päästä hikeä päästäkin. Sen siis tuntee samaan aikaan että ympäristössä on ihan ok / normaali lämpötila eikä tosiaan pitäisi olla sen paremmin kylmä kuin kuumakaan, mutta silti kuumottaa ja on fyysisesti tukala olla ja hikoiluttaa. Eikä tuohon edes auta vaikka riisuisi alasti koska se kuumuus tulee jostain sisältä.

Tuon vastapainoksi on sitten myös kylmiä aaltoja eli sisuksista hohkaa kylmyys vastaavalla tavalla, mutta näitä on harvemmin.

Lisäksi tulee hirveitä hikikohtauksia eli aina ei tunnu edes kuumalta, mutta hiki valuu ihan noroina ja nimenomaan päästä ja naamasta.

Vierailija
59/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä nakkaan peiton päältä pois muutamaksi minuutiksi. Herään hikoiluun.

Sama. Hetken päästä herään sitten siihen että hampaat kalisee ja kropassa menee vilunväreet kun on niin kylmä. Pitäisi aina jaksaa vaihtaa kuiva yöpaita ja pitää kuivaa peittoa ja tyynyä valmiina sängynvieressä, mutta toisaalta se aluslakanakin on hiessä.

Mulla oli iso pyyhe alla (pahimpina aikoina toinen varalla odottamassa), heitin likomärän pyyhkeen pois ja vaihdoin toisen. Näin sain yöunen edes jotenkuten ehjäksi. Rasittavaa oli, kun peitto oli pakko työntää syrjään ja kymmenen minuutin päästä heräs siihen, että paleli. Mulla kesti yli 10 vuotta tämä. Nyt onneksi ohi.

kylmänväristykset kun se hiki alkaa kuivua,ees taas kuuma kylmää ja se likainen olo ja pyykkiiii tullee hitosti

Vierailija
60/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumuus tuntuu olevan ns sisäsyntyistä ja valtaa koko kehon. Sitten valuu hikeä. Ihan noroina.

Olen hoitaja ja mummot usein sanoo että onpa sinulla kylmät kädet, itsekin huomaan, että käsivarret ovat todella kylmät ja sisällä on juuri silloin ihan valtavan kuuma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi