Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän, että tosi tyhmä kysymys, mutta miltä kuuma aalto tuntuu?

Vierailija
17.09.2024 |

Siis onko silloin vaan kuuma ja hikoilee vai tuntuuko olo jotenkin huonolta vai mitä? Olen 45v ja ilmeisesti esivaihdevuodet alkamassa...

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kaks hikilet kuin porsas. hiki valuu otsalle ja poskille hiuksista- Olet läpimärkä hiestä. 

Vierailija
62/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eri kuin tavallinen kuumuus. kuin salama, lehahdus. otsaa myöten valuu hiki. kaupassa varaudu,että on paperia kuivata naamaa.

vuoteeseen monia vanusuojalevyjä, sohvalle samoin. sitä hikee siis valuu. noin 10 v voi kestää. naamaa lehahtaa punaiseksi. se epäsiisteys pahinta. yöpomppaaminen vuoteesta, kevyt suihku, pakko jos mielii vuode pysyy ok. nuku alasti,muutenkin hyvä ihmisten nukkua alasti,tutkittu juttu,nukkuu syvemmin ja  jos vielä yksin,olet levänneempi.

karseet nuo vaihtuvat vierivät vuodet. ja ei se auta vaikka huippukuntoinen, juokset 60 kn viikko jen. no -jätskelöö- et sitten syö, ei ainakaa illalla, se kuulema aiheuttaa törkeää hikoilua. ja muutkin sokerit. ihan aamusta jos pakko saada makiaa. viini pahasta,toki muutkin viinakset, hikoiletkuin pesusieni vielä vuorokausikin jälkeen sen tavanomaisen lisäksu.

nyt on peloteltu sinut...no näin se vaan menee

Eipä voi kuin ihmetellä, miksi et ole hakenut hormonikorvaushoitoa. Mikä pointti tuossa kärsimyksessä on? Hormonikorvaushoidon välttely ei edes ole terveydelle eduksi. Uusimman tutkimuksen mukaan hormonikorvaushoito vähentää kuolleisuutta. Ainakin se parantaa elämänlaatua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kuumista aalloista, mutten halua hormonihoitoa. Aikoinaan söin eri merkkisiä e-pillereitä ja sain kaikista ikäviä sivuvaikutuksia - ei kiitos enää ikinä! Ja eivätkö ne muka sitten lisääkään esim. rintasyöpäriskiä, ainakin ennen niin sanottiin. Lisäksi en mistään hinnasta halua pienintäkään mahdollisuutta saada kuukautiset takaisin, kaikki hikoilut sun muut on pientä sen helvetin rinnalla. Joten aion kärsiä hiljaa, eihän kyseessä edes ole mikään sairaus, mutta jokainen tehköön omat valintansa.

Vierailija
64/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samankaltaista hikoilua kuin vaihdevuosissa, mutta hikoilu loppui kun sain toimivat diabeteslääkkeet. 

Vierailija
65/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut kuumia aaltoja (olettaen, että olen ymmärtänyt oikein nämä kuvailut.) Enkä ole missään vaihdevuosi-iässä vielä aikoihin.

Se kuumuus ja hikoilun määrä on ihan järkyttävää, niin epämiellyttävää että alkaa v*tuttamaan. Monesti suihkun jälkeen tulee jälkihiki, ja se vain pahenee ja pahenee ja koko kroppa hohkaa kuumuuttaan. Sitten tulee ihanan viileä tunne.

Vierailija
66/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja kärsin näistä päivittäin. Huomaan heti, kun aalto on tulossa. Ensin alkaa pieni kuumuus, sitten kroppa muuttuu kuumaksi ja sen jälkeen alkaa hikoilu. Tuntuu kuin olisi saunassa vaikka olisi ilman vaatteita pakkasessa ulkona. Tuntuu että kohta pyörtyy ja hiki vain valuu. Aallot saattavat kestää vaikka viisi tuntia putkeen ja alkaa täysin yllättäen. 

Voin sanoa, että tämä tilanne estää elämän, työnteon, harrastamisen. En käytännössä voi tehdä muuta kuin istua kotona paikallani. 

Tiedoksesi sinulle: miehet eivät kärsi kuumista aalloista tai vaihdevuosista. Ne ovat naisten vaivoja. Ei tietenkään yllätä, että miehet yrittävät omia naisilta sairaudetkin, kun ovat jo kaiken muun ottaneet pois.

Vierailija
67/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin kuumista aalloista, mutten halua hormonihoitoa. Aikoinaan söin eri merkkisiä e-pillereitä ja sain kaikista ikäviä sivuvaikutuksia - ei kiitos enää ikinä! Ja eivätkö ne muka sitten lisääkään esim. rintasyöpäriskiä, ainakin ennen niin sanottiin. Lisäksi en mistään hinnasta halua pienintäkään mahdollisuutta saada kuukautiset takaisin, kaikki hikoilut sun muut on pientä sen helvetin rinnalla. Joten aion kärsiä hiljaa, eihän kyseessä edes ole mikään sairaus, mutta jokainen tehköön omat valintansa.

E-pillerit eivät liity tähän mitenkään. Tuo on pelkkä ennakkoluulo. Ne muuttavat naisen normaalia hormonitoimintaa, hormonikorvaushoito nimensä mukaisesti palauttaa sitä.

Nykytiedon mukaan hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä minimaalisesti jos ollenkaan. Enemmän sitä lisää esimerkiksi viinin juonti tai keskivartalolihavuus. 

Vierailija
68/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51-vuotias nainen, ja minulla ei ole mitään kuumia aaltoja tai erillisiä hikoilupuuskia. Minulla on vain koko ajan kuuma. Kaikkialla, aamusta iltaan ja yöllä. En palele enää ollenkaan. Tuntuu myös, kuin hiki olisi jotenkin tahmaista ja likaista, ei vain suolaista ja märkää. Kainalot alkavat haista herkästi, vaikka käytän tehokkaita dödöjä. Aiemmin en ole koskaan haissut, vaikka olisin hikoillutkin. Nyt saattaa kainalot haista vaikka ne olisi aivan kuivat.

Onko muilla tällaista, vai onko minulla jokin sairaus? Ylipainoa ei ole, nukun yöt hyvin, mieliala on ihan hyvä, limakalvot eivät ole kuivat ja muutenkin on ihan muuten hyvä olla. Ainoastaan jatkuva kuumuus ja tuntuu kuin haisisin vähän tunkkaiselta koko ajan.  Mikä avuksi?

Vierailija
69/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain minäkin aina nuorempana yrittäessäni syödä e-pillereitä aivan hirveitä sivuvaikutuksia. Käyttäydyin kuin hirviö, olin jopa väkivaltainen. Pillerit ei sopineet minulle yhtään, en voinut niitä käyttää.

Sen sijaan nyt viisikymppisenä minulle on sopinut hormonikorvaushoito ihan hyvin, ja itse asiassa ehkäisypillerit jopa loistavasti (söin kokeeksi tyttäreltä kaappiin jääneet pilleritkin). Enää ei varttuneella iällä ole hormonit vaikuttaneet kuten nuorena.

Vierailija
70/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä herään usein yöllä siihen, että on liian kuuma. En pysty nukkumaan yli 18 asteessa nykyään ollenkaan. 

Vierailija
71/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedät kyllä, kun sen koet. Ei huolta.

Vierailija
72/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sellainen ahdistavan tukala olo kaiken kaikkiaan. Ihankuin olis joku jätesäkki päällä ja pitää saada nopeasti pois. Ei siis pelkkää 'hikoilua'.

Vierailija
73/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 51-vuotias nainen, ja minulla ei ole mitään kuumia aaltoja tai erillisiä hikoilupuuskia. Minulla on vain koko ajan kuuma. Kaikkialla, aamusta iltaan ja yöllä. En palele enää ollenkaan. Tuntuu myös, kuin hiki olisi jotenkin tahmaista ja likaista, ei vain suolaista ja märkää. Kainalot alkavat haista herkästi, vaikka käytän tehokkaita dödöjä. Aiemmin en ole koskaan haissut, vaikka olisin hikoillutkin. Nyt saattaa kainalot haista vaikka ne olisi aivan kuivat.

Onko muilla tällaista, vai onko minulla jokin sairaus? Ylipainoa ei ole, nukun yöt hyvin, mieliala on ihan hyvä, limakalvot eivät ole kuivat ja muutenkin on ihan muuten hyvä olla. Ainoastaan jatkuva kuumuus ja tuntuu kuin haisisin vähän tunkkaiselta koko ajan.  Mikä avuksi?

Eri ihmisillä on erilaisia oireita. Mutta kehon hajun muuttuminen ja lämmönsäätelyn häiriintyminen ovat kyllä ihan tavallisia oireita. Ne johtuvat estrogeenin määrän heilahtelusta, vähenemisestä ja loppumisesta.

Ainoa tehokas apu estrogeenin puutteeseen on yllättäen hormonikorvaushoito. Mikään muu ei asiaa muuksi muuta. On omituista, että tämä ei mene perille. Estrogeenin puutetta hoidetaan estrogeenilla, eikä mikään määrä alanuolia tai jalan polkemista muuta sitä miksikään. Ei ole mitään muuta lääkettä tai lisäravinnetta tai salaperäistä yrttiä, joka korjaisi estrogeenin puutoksen.

Vierailija
74/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
75/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä ei voi erehtyä. Lehahtaa sellainen äkkihiki ja kasvot on ihan märkänä, vaikka olisi keskitalvi. Pienetkin ponnitelut saavat myös aivan järkyttävän epänormaalin hien aikaan. Itselläni myös alkaa tuolloin menkkaveri pulpahtelemaan :(

Pienet ponnistelut jotka normaalisti / ennen ei ole tuntuneet missään eikä varsinaan niistä ole kuuma tai hiki tullut. Samaten tuollainen kuumotus iskee vaikkei sille ole mitään syytäkään eli ei ole edes sitä pientä rasitusta / ponnistelua ja sitten on taas pää märkänä ja hikikarpalot valuu sekä ohimoilta että niskasta pitkin selkää. Normisti noin runsaaseen hikoiluun ei ole päässyt edes juoksulenkillä tai marjametsässä eikä edes saunassa ja nyt se onnistuu vaikka ei tee muuta kuin istuu.

Eikä muuten ole kuuma eikä edes lämmin eli sisällä on jokin lämmönsäätely aivan sekaisin.

Vierailija
76/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n piti otsikossa vähätellä kysymystään? Kysymys on täysin relevantti. 

Vierailija
77/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit eivät liity tähän mitenkään. Tuo on pelkkä ennakkoluulo. Ne muuttavat naisen normaalia hormonitoimintaa, hormonikorvaushoito nimensä mukaisesti palauttaa sitä.

Nykytiedon mukaan hormonikorvaushoito lisää rintasyövän riskiä minimaalisesti jos ollenkaan. Enemmän sitä lisää esimerkiksi viinin juonti tai keskivartalolihavuus.&nbs

Miksi aina halutaan olettaa muiden olevan viininlipittäjiä ja/tai keskivartalolihavia? Ja etenkin jos kärsii vaikka just vaihtareista tai ihan mistä vaan terveysmurheista.

Ihan kuin hoikkaan / normipainoiseen absolutistiin ei voisi sattua ikinä tai tulla vakavaa / pitkäaikaista lääkitystä vaativaa sairautta.

Vierailija
78/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes voi aloittaa hormonikorvaushoitoa koska sain e-pillereistä veritulpan. Jos voisin valita uudelleen niin jättäisin aikanaan ne e-pillerit syömättä ja ottaisin vaikka sen veritulpankin vasta nyt hormonikorvaushoidon takia.

Vierailija
79/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes voi aloittaa hormonikorvaushoitoa koska sain e-pillereistä veritulpan. Jos voisin valita uudelleen niin jättäisin aikanaan ne e-pillerit syömättä ja ottaisin vaikka sen veritulpankin vasta nyt hormonikorvaushoidon takia.

Se jäi pois, ettei nuo e-pillerit sopineet muutenkaan vaikka muutamaa merkkiä ehdin kokeilla. Ne sivuvaikutukset oli hirveitä ja sitten tulikin tuo tulppa.

Vierailija
80/87 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu siltä., että ainakin kotona ollessa riipasen puseron pois ja hetken kuluttua sen saa taas laittaa päälle, kun kuumuus hellittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi