Tiedän, että tosi tyhmä kysymys, mutta miltä kuuma aalto tuntuu?
Siis onko silloin vaan kuuma ja hikoilee vai tuntuuko olo jotenkin huonolta vai mitä? Olen 45v ja ilmeisesti esivaihdevuodet alkamassa...
Kommentit (87)
Mistä tiedän, että kysymyksessä ei ole vaikkapa ylipainon aiheuttama hikoilu?
Hiki pukkaa otsalle ja rintakehään. Kestää muutaman minuutin. Tekee mieli heittää paita pois.
Minulle tuli vain kauhean kuuma. Potkaisin sukat jalasta tai peiton pois päältä. Vain sellainen olo, että onpa täällä kuuma! Öisin heräsin siihen, että rintakehä oli litimärkä, lits läts, kun yleensä en hikoile edes liikkuessa.
Kuin kehon termostaatti olisi mennyt rikki, ja kuumuus vain kasvaa kasvamistaan, kuin kovassa löylyssä, mutta sisältäpäin, ei ulkoapäin. Tulee sisäinen paniikki. Todella ahdistava ja pelottava tunne.
Yöllä nakkaan peiton päältä pois muutamaksi minuutiksi. Herään hikoiluun.
Kuuma aalto lähtee sillai sisältäpäin, ja voi tuntua siltä kuin kuuma kuohuisi. Decoltee ja kasvot lehahtaa punaiseksi ja joillain pukkaa hiki. Kyllä sen tunnistaa. Mutta kaikki noi tuntemukset on tietysti yksilöllisiä.
Päivällä hikoiluttaa, kun joutuu miettimään ongelmaa tai stressaava asia nousee mieleen
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedän, että kysymyksessä ei ole vaikkapa ylipainon aiheuttama hikoilu?
Kyllä sen erottaa niin kuin on kuvailtu. Ei mitään kivaa ollenkaan.
Mulle tulee ensin ehkä minuuttia, paria aikaisemmin ensin jotenkin ahdistunut, vähän heikko ja huonohko olo ja sitten ne kuumat aallot. Jos herään yöllä niihin, otan peiton pois niin pitkäksi aikaa, että olo viilenee kunnolla ja alkaa suorastaan kaivata taas peittoa päälleen. Pahimpina aikoina muutama vuosi sitten keskellä päivääkin saattoi ykskaks valua vesinoro rintojen välistä alas napaan asti.
Vastasin jo yllä, mutta jäin miettimään vielä. Minulla ei siis ollut kovin pahoja sellaisia, mutta ehkä aalto kuvaa parahiten tilannetta. Se tulee yhtäkkiä, kestää vain minuutin ja lähtee pois. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä tekee tai kuinka lämmin oikeasti on.
4
Tulee kuuma ja hiki
kestää 10 minuuttia
joskus laukeaa kun syöt tai liikut
kahvista myös
Tulee hetkessä hiton kuuma, vaikka istuu. Hikipisarat tulee otsaan ja naama lehottaa punaisena. Hiki joka paikassa.
Tuskainen kuumuus. Joskus myös kylmä-kuuma vuorottelee, välillä tuntuu kuin olisi kuuma ja kylmä samaan aikaan. Lämmönsäätely siis sivan sekaisin. Kaikki ei hikoile paljoa kuuman aallon aikana ainakin jos saa olla rauhassa paikoillaan.
Mulle tulee oudon epämiellyttävä olo hetkeksi ja siitä tiedän, että kuuma aalto on tulossa. Siinä tulee hirveän kuuma olo, tuntuu kuin olisi tulessa, hikoaa ja tekee mieli vähentää vaatetusta. Yritän vain ottaa rauhallisesti ja hengittää syvää, ja ajatella että kyllä se on pian ohi - eihän se kestä kuin pari minuuttia. Mutta pahimmillaan iltaisin mulla tuli niitä noin puolen tunnin välein, joten ei kivaa. Nykyään vain joitakin päivässä, kaiken kaikkiaan kestäneet jo yli 5 vuotta.
Tosi nopeasti minuuteissa hiki otsalla jopa niin että tippuu hikeä
samoin rinta ja selkä
Kysyin lääkäriltä, voiko kuuma aalto kestää yli vuorokauden. Häntä nauratti.
Sit näin tutulla sellaisen lehahduksen, joka meni ohi kun juttelimme. Max 2 min.
Joillekin tulee sellainen, että ihan hävettää. Joillekin vain vähän lämmin.
Minulle ei tullut mitään kuumia aaltoja koskaan eikä muitakaan vaihdevuosivaivoja. Kysyin äitiltä ja sanoi ettei semmoisia aaltoja ole olemassakaan. Äiti sanoi, ettei synnytyskään ollut kummempaa, oli ikäänkuin pierun pidätystä hetki ja sitten molskahti vauva ulos. itselläkin kolme lasta ja eivät synnytykset mikään erikoistapauksia olleet. Meidän suvun naiset ovat ilmeisesti jotenkin outoja.
Kuumuus tuntuu olevan ns sisäsyntyistä ja valtaa koko kehon. Sitten valuu hikeä. Ihan noroina.
Sen kyllä tietää! On kuuma, hikoiluttaa. Mieli levoton ja on kuuma.