Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tää juttu on, että aikuista miestä ei saa neuvoa, jos tekee kotityöt huonosti?

Vierailija
17.09.2024 |

Muistan kuulleeni tämän aivopierun ensimmäisen kerran 20-vuotiaana, kun tuleva anoppini hiipi pitkin eteistä rikkalastan kanssa, apen imuroinnin jäljiltä, kun oli niin p*skasti imuroitu että eteisen nurkat oli edelleen täynnä hiekkaa ja roskaa. Kuiskutteli minulle samalla että ei kannata valittaa jäljestä, kun sit ne ei tee enää ollenkaan mitään. 

No, pikakelaus 15 vuotta eteenpäin. Erosin myöhemmin hänen pojastaan. Yksi syistä oli juuri tää, että en enää jaksanut aikuista miestä, jolla vuodesta toiseen oli apukoululaisen taitotaso kotitöissä ja jos jostain huomautti asiallisesti, niin alkoi kiukuttelu ja vapaamatkustelu; kun ei sulle kelpaa niin tee sitten itse. 

IHAN OIKEESTI. Jos sä teet työt p*skasti töissä niin kyllä siitä sulle sanotaan, eikä vaan hymyillä ja ojenneta sitä p*skaa asiakkaalle, tai joku käy korjaa aina perästä. Ihan sama pätee kotitöihin, kyllä ne kuuluu tehdä kunnolla tai sit saa muut sanoa, et hei, nää astiat on ihan likaset kun asettelit ne koneeseen päällekkäin, tai pyykit on ihan värjääntyny kun et lajitellu niitä. Oma poika on yrittänyt samaa; tekee työn tahallaan huonosti, ja jos huomautan niin kiukuttelee ja yrittää vetää kortin : tee itse sit kun pitää vaan valittaa. No ei mee läpi. Tekee niin kauan että tulee kunnolla tehdyksi. Eikä todellakaan ole kyse mistään matonhapsujen oikomisesta ja pölyhippusten metsästämisestä, vaan ihan vaan siitä, ettei mitään työtä tehdä puolivillaisesti tahallaan. 

Mistä lähtien meille on tullut tämmöinen kulttuuri, missä aikuisten miesten annetaan esittää jotain kykenemätöntä tai vajaavaista tekemään kotitöitä kunnolla ja jos vaimo asiasta huomauttaa, niin sit itketään että olis pitänyt saada siitä surkeasti hoidetusta asiasta kehuja ja kannustusta kuin joku 3v pikkulapsi joka vasta harjoittelee asiaa, tai muuten ei enää ikinä siivoa? 

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juuri. Jos aikuinen mies sanoo, ettei osaa tehdä kotitöitä, hän ei muutenkaan anna kovin älykästä kuvaa itsestään. Fiksu ihminen, joka ei tiedä, miten jokin asia tehdään, osaa kyllä kysyä ohjeita tai katsoa vaikka YouTubesta tutoriaalin. Ei todellakaan kiinnosta olla äitinä tällaisille miesvauvoille, joilla ei ole sen verran älyä opetella yksinkertaisia asioita tai jotka yrittävät luistaa vastuusta. Parempiakin miehiä löytyy.

Vierailija
82/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelette elämään yhdessä, tai sitten muutatte erilleen. Onhan se miehenkin koti vai onko ihan turistina paikalla?Joka asiassa ei kannata nipottaa  vai oletko itse täydellinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sua neuvoa miellyttämään miestäsi ja tekemään ne kotityöt kuten kunnon vaimon kuuluu?

Vierailija
84/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä. Jokaisella on omat, viime kädessä lapsuudenkodista tuodut painolastinsa siitä, mikä on oikeaa ja hyvää taloudenhoitoa ja yleisemmin ottaen perhe-elämää.

Helpoimmalla pääsevät ne, joille kelpaa sellaisenaan lapsuudenkodin malli, ja jotka onnistuvat löytämään vielä samanlaisen kumppaninkin. Muuten edessä on monenlaista kriisiä ja tunnetaakkaa, eniten niillä, jotka ovat tulleet turvattomasta kasvuympäristöstä. 

Mutta kyllä ihan tavallinen ydinperheenkin lapsi näistä piintyneistä rooleista kärsii.

Klassinen esimerkki ovat juuri nämä kotityöt. Naisen oma isä ei ole niitä tehnyt, mutta puolisonsa hän tietenkin nykyaikana haluaa niitä tekevän. Jossain omassa ja kumppanin takaraivossa kuitenkin piilee se vanhan ajan miehen malli, johon kumppania koko ajan verrataan. Palautteen antamisen ja saamisen vaikeus voi liittyä juuri tähän ristiriitaan, ja nämä alitajuiset kaavat voivat sitten näkyä tiedostamattomilla elämänalueilla kuten vaikkapa seksuaalisuudessa. Yhdelle turn-off on kotitöitä tekemätön jörömies ja toiselle essussa hellan äärellä häärivä pehmomies. Palstapapat kuvittelevat, että seksillä ostetaan kotitöitä, vaikka asia on paljon monimutkaisempi.

Vierailija
85/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän ymmärtäis, jos naisilla olis joku tietty kiveenhakattu taso, jonka mukaan katsottais mikä on "oikein tehty". Mutta kas kummaa, kun eihän samat standardit ole naisillakaan asioista. Osa ei imuroi koskaan ja osa 2 krt päivässä.

Kuka ja millä oikeudella sen "oikein tekemisen" päättää?

Laitoin jo tuonne ylempään vastaukseeni maininnan "yhdessä sovitusta perussiivouksen tasosta". Onko ihmisillä oikeasti parisuhteissa niin merkittäviä kommunikaatio-ongelmia, että ei pystytä edes kertaalleen yhteenmuuton ollessa ajankohtainen istumaan alas ja käymään näitä asioita läpi? 

Vaimoni saattaa sanoa, että pitää siivota nyt kunnolla. En tiedä koskaan eikä myöskään lapset mitä kaikkea se sisältää. ( olen yrittänyt kysyä tätä, mutta harvoin hän tarkentaa ja joka kerta hän tarkoittaa er

Oletko koskaan harkinnut eroamista?

Vierailija
86/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on lähtöisin sieltä muinaiselta ajalta kun joku kuvitteli että nainen tekee kotityöt ja jos mies tekee, niin ei tee omia miesten töitään, joten tulos voi olla huono. Oma mieheni tekee hyvin ja huolellisesti, joten syy voi olla myös huolimattomuudessa.

Ei ole, vaan siitä että toinen tekee asiat eri lailla kuin toinen, toinen on tarkempi toinen taas sinnepäin. Mikä siinä on vaikeinta tajuta, edelleen pätee sama sääntö mikä on pätenyt ikuisuuden "pitää tehdä itse, jos ei toisten tekeminen kelpaa". 

Vierailija
87/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on lähtöisin sieltä muinaiselta ajalta kun joku kuvitteli että nainen tekee kotityöt ja jos mies tekee, niin ei tee omia miesten töitään, joten tulos voi olla huono. Oma mieheni tekee hyvin ja huolellisesti, joten syy voi olla myös huolimattomuudessa.

Ei ole, vaan siitä että toinen tekee asiat eri lailla kuin toinen, toinen on tarkempi toinen taas sinnepäin. Mikä siinä on vaikeinta tajuta, edelleen pätee sama sääntö mikä on pätenyt ikuisuuden "pitää tehdä itse, jos ei toisten tekeminen kelpaa". 

Minä ehdottaisin sääntöä: pitää keskustella rauhallisesti ja rakentavasti, jos ei toisten tekeminen kelpaa.

-ohis.

Vierailija
88/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on alkanut tympiä jatkuva ruuanlaitto. Pitääpä tehdä jatkossa joka päivä ruuaksi kaurapuuroa, niin varmaan mies alkaa tehdä meille hyvää ruokaa.

Vierailija
89/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidithän noita kädettömiä kasvattaa. Ei jatkoon.

Niinpä..

Äitien kasvattamat yyhhoo prinsessat opettavat lapsensa päin peetä ja sitten ihmetellään miksi ei osaa edes imuria käyttää.

Harmillisen monelta lapselta puuttuu se miehen malli. Isän rakastava ohjaava käsi.. sillä vain isät lapsiaan rakastaa..

Vierailija
90/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset.. heillä on uskomaton kyky saada kohteliaisuudestakin riita aikaiseksi. Tänään aamulla sanoin, että oletko laihtunut? Et näytä yhtään niin lihavalta kuin viikko sitten. Ja siitäkin tuo nainen sai riidan aiheen väännettyä

Vierailija
91/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä oli provo.

Vierailija
92/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukka linja heti alusta saakka, tuijotat tonnin seteli -ilmeellä ja kerrot, että koska lapsetkin opetetaan kotitöihin, aikuisen miehen täytyy selvitä, ellei ole holhouksen tarpeessa. Tarjoudut tekemään kerran yhdessä ja perustelemaan miksi jokin asia tehdään ko. tavalla. Samaan hengenvetoon voit todeta, ettet jää aikuista opettamaan, ellei onnistu.

Mulla on jo aikuinen lapsi, joka ei ole päässyt vapaamatkustamaan, isänsä ei ole edes yrittänyt. Ennen puhallettiin yhteen hiileen.

Kai tämä oli ironiaa?

Vierailija
93/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoinen pakkoarmeija: yllättäen naiset tahtova hellan ja nyrkin väliin!

Vierailija
94/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun mies huomauttaa jostain... ai että mikä paskamyrsky ja kiukuttelu alkaa

Vierailija
95/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämä oli provo.

Vilkaise tykkäyksiä. Miesvihaa riittää tällä palstalla, ei tarvitse provoilla.

Vierailija
96/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies, vaimo kritisoi imurointiani ja imuroi aina heti jälkeeni, ihan kuin minun siivoukseni ei riitä, vaikka yritin tehdä hyvää jälkeä. Mikään ei vaan ikinä riittänyt, joten lopetin siivoamisen. Vaimoni imuroi ja siivosi myös, jos oli käynyt vieraita ja ja oli tulossa kahden päivän päästä uudet vieraat. Oli tosi siistiä, mutta vaimo siivosi varmuuden vuoksi. En käsitä siivousta joka tehdään tekemisen vuoksi eikä tarpeen..

Yritin olla hyvä isä ja opettaa lapsilleni, että tasa-arvoisessa parisuhteessa mieskin voi siivota. Vaimo raivoaa sotkusta, joka on pääsääntöisesti hänen aiheuttamaa (jättää kaikki tavarat minne sattuu ja kaaos on valmis). Lapset yrittänyt alussa siivota, mutta vaimolle lasten siivouksen eteneminen oli liian hidasta ja vaimo halusi sitten siivota itse, koska osaa sen parhaiten. Nyt meillä ei siivoa kukaan muu kuin vaimo, joka kiukuttelee siitä kun kukaan ei aut

Olen tällä hetkellä paossa kiukkuista siivoavaa vaimoa. Hänellä on eri kriteerit ja säännöt kotona minulle kuin hänelle itselleen. Vaimoni on siis oikea narsisti, en vain heittänyt sitä sanaa.

Miksi miehet eivät osaa erota narsisteista? Once you know, you go. Hän lyhentää elinikääsi ja pilaa terveytesi. Voisit myös saada parempaa seuraa.

Vierailija
97/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se suomalaisilla naisilla monesti on ongelmana tämä negatiivisuus. Ruikutetaan, valitetaan ja kitistään. Eipä sellaista monikaan jaksa katsella.

Vierailija
98/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen. Toki rajanveto nalkuttamisen ja asiallisen huonosti tehdystä työstä huolauttamisen välillä voi olla tasavertaisessa parisuhteessa hankalampi pitää, kuin mitä työpaikalla vaikka esihenkilön ja alaisen välisessä palautekeskusteluissa.

Mutta miksi se olisi väärin tai asiatonta sanoa, että myös sohvan alta imurointi on eläintaloudessa osa viikkosiivousta, hoidatko vielä sen? Olettaen, että ei mennä niuhotuksen puolelle, vaan siivoamisessa on tietty yhdessä sovittu perustaso ja kumpikin hoitaa siihen liittyvät tehtävät tuohon kyseiselle, yhdessä sovitulle tasolle saakka. Sen yli menevät tehtävät tekee se, jota asia häiritsee, mutta tämä taitaa olla "ongelma" lähinnä kahden hyvin erilaisesta siisteyskäsityksestä tulevan henkilön talouksissa. 

Onneksi ei ole sattunut miehiä, jotka eivät osaa esimerkiksi imuroida (jos vaan viitsiivät) eli jäljestä en ole joutunut huomauttamaan. Mutta jos tosiaan olisi sellainen tapaus jonka siivousjälki olisi ihan toisluokkaista niin tuntuisi järkevämmältä että asiat käytäisiin kerralla läpi yhdessä koulutuksessa siten, ettei niistä tarvitsisi jatkuvasti napista. Itse en ole tosiaan mikään pikkutarkka nipottaja, esim jos jonkun astianpesukoneen huomaan että olisi voinut täyttää pikkaisen paremmin niin enpä sano mitään. Mutta jos imuroi ja nurkkiin jää jotain roskia ja hiekkaa niin ihan ajanhaskuutahan sellainen imurointi on.

Vierailija
99/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei jossain tiskien pesussakaan ole kuin kaksi eri vaihtoehtoa, joko se astia on likainen tai puhdas. 

Vierailija
100/110 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän ymmärtäis, jos naisilla olis joku tietty kiveenhakattu taso, jonka mukaan katsottais mikä on "oikein tehty". Mutta kas kummaa, kun eihän samat standardit ole naisillakaan asioista. Osa ei imuroi koskaan ja osa 2 krt päivässä.

Kuka ja millä oikeudella sen "oikein tekemisen" päättää?

Laitoin jo tuonne ylempään vastaukseeni maininnan "yhdessä sovitusta perussiivouksen tasosta". Onko ihmisillä oikeasti parisuhteissa niin merkittäviä kommunikaatio-ongelmia, että ei pystytä edes kertaalleen yhteenmuuton ollessa ajankohtainen istumaan alas ja käymään näitä asioita läpi? 

Vaimoni saattaa sanoa, että pitää siivota nyt kunnolla. En tiedä koskaan eikä myöskään lapset mitä kaikkea se sisältää. ( olen yrittänyt kysyä tätä, mutta har

Olen toki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi