Mikä tää juttu on, että aikuista miestä ei saa neuvoa, jos tekee kotityöt huonosti?
Muistan kuulleeni tämän aivopierun ensimmäisen kerran 20-vuotiaana, kun tuleva anoppini hiipi pitkin eteistä rikkalastan kanssa, apen imuroinnin jäljiltä, kun oli niin p*skasti imuroitu että eteisen nurkat oli edelleen täynnä hiekkaa ja roskaa. Kuiskutteli minulle samalla että ei kannata valittaa jäljestä, kun sit ne ei tee enää ollenkaan mitään.
No, pikakelaus 15 vuotta eteenpäin. Erosin myöhemmin hänen pojastaan. Yksi syistä oli juuri tää, että en enää jaksanut aikuista miestä, jolla vuodesta toiseen oli apukoululaisen taitotaso kotitöissä ja jos jostain huomautti asiallisesti, niin alkoi kiukuttelu ja vapaamatkustelu; kun ei sulle kelpaa niin tee sitten itse.
IHAN OIKEESTI. Jos sä teet työt p*skasti töissä niin kyllä siitä sulle sanotaan, eikä vaan hymyillä ja ojenneta sitä p*skaa asiakkaalle, tai joku käy korjaa aina perästä. Ihan sama pätee kotitöihin, kyllä ne kuuluu tehdä kunnolla tai sit saa muut sanoa, et hei, nää astiat on ihan likaset kun asettelit ne koneeseen päällekkäin, tai pyykit on ihan värjääntyny kun et lajitellu niitä. Oma poika on yrittänyt samaa; tekee työn tahallaan huonosti, ja jos huomautan niin kiukuttelee ja yrittää vetää kortin : tee itse sit kun pitää vaan valittaa. No ei mee läpi. Tekee niin kauan että tulee kunnolla tehdyksi. Eikä todellakaan ole kyse mistään matonhapsujen oikomisesta ja pölyhippusten metsästämisestä, vaan ihan vaan siitä, ettei mitään työtä tehdä puolivillaisesti tahallaan.
Mistä lähtien meille on tullut tämmöinen kulttuuri, missä aikuisten miesten annetaan esittää jotain kykenemätöntä tai vajaavaista tekemään kotitöitä kunnolla ja jos vaimo asiasta huomauttaa, niin sit itketään että olis pitänyt saada siitä surkeasti hoidetusta asiasta kehuja ja kannustusta kuin joku 3v pikkulapsi joka vasta harjoittelee asiaa, tai muuten ei enää ikinä siivoa?
Kommentit (110)
Mun miehellä on myös tämä outo "ajatus on tärkein" - mentaliteetti kotitöissä. Eli hänelle on oleellisempaa, että hän on imuroinut, ja se että pääsee sanomaan että on kyllä imuroinut, sen sijaan että olisi siistiä. Hänelle ei ilmeisesti ole tullut missään vaiheessa mieleen miksi imuroidaan.
Sama pätee niin moneen kotityöhön ja muihinkin elämässä tehtäviin asioihin, että välillä mietin elääkö hän edelleen jossain lapsen ajatusmaailmassa, missä kaikki aikuisten asiat motiiveineen ja seurauksineen ovat mystisen hämärän peitossa.
Se ei tapahdu sillä tyylillä, tavalla ja järjestyksellä kun nainen on tottunut ja mitä nainen vaatii niin se miesten teko on täysin näkymätön ja turha naiselle kun nainen ei sitä kelpuuta ja nainen alkaa valehtelemaan että mies ei koskaan tee
Vierailija kirjoitti:
Opiskelukaveri kertoi, että hänen isänsä, keski-ikäinen mies, osti joka kauppareissullaan balkan-makkaran ja ranskanperunoita. Ei koskaan mitään muuta.
Pitäisin noin alkeellista miestä nopeasti eksänä enkä todellakaan hankkisi hänen kanssaan lapsia.
Varmaan nepsy.
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan minulla on vaimo että kotityöt tulee hoidettua. En ymmärrä miksi tekisin niitä itse? Yhtä hyvin voisin olla sinkku.
Kannatti päävastuun elättämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä miehiä oikein vaivaa kun eivät osaa koskaan siivota oikein?
Meillä mies siivoaa tarkemmin kuin minä.
Miehet ihmettelevät, miksi naiset ei tee seksissä niin kuin he toivovat. Siihen puoleen ei panosteta lainkaan, mutta jostain sohvan alustan imuroinnista jaksetaan jauhaa. Ja jos nätisti sanoo, että tee noin ja näin, niin nainen suuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Igen en gång gnälls det då gummornas jobb enligt dem skall delas. Bättre att var och en sköter sitt gebit.
Tai kirjoittelee sillä kielellä, jota oikeasti osaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on myös tämä outo "ajatus on tärkein" - mentaliteetti kotitöissä. Eli hänelle on oleellisempaa, että hän on imuroinut, ja se että pääsee sanomaan että on kyllä imuroinut, sen sijaan että olisi siistiä. Hänelle ei ilmeisesti ole tullut missään vaiheessa mieleen miksi imuroidaan.
Sama pätee niin moneen kotityöhön ja muihinkin elämässä tehtäviin asioihin, että välillä mietin elääkö hän edelleen jossain lapsen ajatusmaailmassa, missä kaikki aikuisten asiat motiiveineen ja seurauksineen ovat mystisen hämärän peitossa.
Kerrotko vielä, _miksi_ tämä loistoyksilö on sinun miehesi.
Olen mies, vaimo kritisoi imurointiani ja imuroi aina heti jälkeeni, ihan kuin minun siivoukseni ei riitä, vaikka yritin tehdä hyvää jälkeä. Mikään ei vaan ikinä riittänyt, joten lopetin siivoamisen. Vaimoni imuroi ja siivosi myös, jos oli käynyt vieraita ja ja oli tulossa kahden päivän päästä uudet vieraat. Oli tosi siistiä, mutta vaimo siivosi varmuuden vuoksi. En käsitä siivousta joka tehdään tekemisen vuoksi eikä tarpeen..
Yritin olla hyvä isä ja opettaa lapsilleni, että tasa-arvoisessa parisuhteessa mieskin voi siivota. Vaimo raivoaa sotkusta, joka on pääsääntöisesti hänen aiheuttamaa (jättää kaikki tavarat minne sattuu ja kaaos on valmis). Lapset yrittänyt alussa siivota, mutta vaimolle lasten siivouksen eteneminen oli liian hidasta ja vaimo halusi sitten siivota itse, koska osaa sen parhaiten. Nyt meillä ei siivoa kukaan muu kuin vaimo, joka kiukuttelee siitä kun kukaan ei auta häntä.
Vaimoni on narsisti, jolle ei voi antaa palautetta millään tavalla. Pääsen vähemmällä kun anna hänen yksin kiukutella.
Vierailija kirjoitti:
Huonot puolisot joiden mielestä miehet eivät osaa siivota oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikeasti haluakkaan. Miesten 'siivous' on sitä,että viedään esim.roskat ja huomautellaan asiasta monta kertaa kuin roskien vieminen olisi joku urotyö joka johtaa palkinnon saamiseen. Kokeilin kerran tätä tyyliä. Toistin illan mittaan monta kertaa kaikki kotityöt mitkä olin sen päivän aikana tehnyt. Aika koomista oli, mies suuttui kun tajusi mistä oli kysymys.
Tein tätä joskus kanssa. "Hei mä pesin nyt tän sunkin mukin vaikka en sitä itse käyttänyt!"
"Hei sulta jäi ruuat pöytään mutta ei se mitään, mä laitan ne kaappiin tässä samalla!"
"Pyöritin kyllä jo pari koneellista sitä MEIDÄN pyykkiä, mutta mäpä laitan vielä yhden koneellisen pyörimään ja teen tilaa että mä saan ne levitettyä kuivumaan edellisten lisäksi!"
Ja kun siis kyse oli siitä, että hän teki mielestään paljon enemmän (no, imuroi se melkein kerran viikossa ja siinä se) ja keksi motkottaa ihan aina kun multa unohtui tehdä jotain heti.
Miks se suuttui? 🤔😣
Vierailija kirjoitti:
Miehet ihmettelevät, miksi naiset ei tee seksissä niin kuin he toivovat. Siihen puoleen ei panosteta lainkaan, mutta jostain sohvan alustan imuroinnista jaksetaan jauhaa. Ja jos nätisti sanoo, että tee noin ja näin, niin nainen suuttuu.
Sängyssä tyydytetty nainen on aina halukas :)
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, vaimo kritisoi imurointiani ja imuroi aina heti jälkeeni, ihan kuin minun siivoukseni ei riitä, vaikka yritin tehdä hyvää jälkeä. Mikään ei vaan ikinä riittänyt, joten lopetin siivoamisen. Vaimoni imuroi ja siivosi myös, jos oli käynyt vieraita ja ja oli tulossa kahden päivän päästä uudet vieraat. Oli tosi siistiä, mutta vaimo siivosi varmuuden vuoksi. En käsitä siivousta joka tehdään tekemisen vuoksi eikä tarpeen..
Yritin olla hyvä isä ja opettaa lapsilleni, että tasa-arvoisessa parisuhteessa mieskin voi siivota. Vaimo raivoaa sotkusta, joka on pääsääntöisesti hänen aiheuttamaa (jättää kaikki tavarat minne sattuu ja kaaos on valmis). Lapset yrittänyt alussa siivota, mutta vaimolle lasten siivouksen eteneminen oli liian hidasta ja vaimo halusi sitten siivota itse, koska osaa sen parhaiten. Nyt meillä ei siivoa kukaan muu kuin vaimo, joka kiukuttelee siitä kun kukaan ei auta häntä.
Vaimoni on narsisti, jolle ei v
Olen tällä hetkellä paossa kiukkuista siivoavaa vaimoa. Hänellä on eri kriteerit ja säännöt kotona minulle kuin hänelle itselleen. Vaimoni on siis oikea narsisti, en vain heittänyt sitä sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Se ei tapahdu sillä tyylillä, tavalla ja järjestyksellä kun nainen on tottunut ja mitä nainen vaatii niin se miesten teko on täysin näkymätön ja turha naiselle kun nainen ei sitä kelpuuta ja nainen alkaa valehtelemaan että mies ei koskaan tee
Mulle riittäisi, että kotona pystyy kulkemaan ilman sukkia niin ettei tartu pskaa jalkapohjiin ja että keittiö olis siinä kunnossa, että siellä mahtuu kokkaamaan.
Mahdotonta?
Mulla on muuten kaikki miehet ollut siistimpiä kuin minä. Ainoastaan yhdellä oli kämppä yhtä pommin jäljiltä kuin mulla ja siinä oli osasyy, miksi hänet halusin, oon hemmetin täynnä sitä motkottamista.
Vierailija kirjoitti: Monet miehet luulevat, että se riittää kun tekee hommat sinne päin, he ovat saattaneet tottua tähän samaan työelämässä, riippuen toki alasta, mutta kyllä vaan aivan liian moni mies pärjää työssäänkin samalla mentaliteetilla, kun sen sijaan paljon pätevämmät naiset eivät voi toimia näin, heiltä odotetaan täydellisyyttä, yksikin virhe niin sanomista tulee.
Yleensä se kylläkin menee toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama missä järjestyksessä ja millä tavalla tekee, kunhan hiekkaa/roskaa/pölypalloja ei ole enää imuroinnin jäljiltä näkyvissä nurkissakaan. Mutta joinain pävinä sekin on kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisko vaan imuroida?
Ihan periaatteesta ei voi?
Tiesitkö, parisuhteessa ne huomionosoitukset toimii kumpaankin suuntaan.
Ja mikä fiilis sulla itsellä olis keikistellä hepenet päällä paskaisessa kämpässä jossa on sen sata asiaa tekemättä jotka pitää itse tehdä, kun se toinen ei edes viitsi imuroida sohvankin alta?
Itseasiassa Naisille ei voi sanoa työn jäljestä tai edes ruuanlaitosta yhtään mitään. Minäkin olen yrittänyt avokkiani auttaa ja monta kertaa sanonut, että voin pyytää äitiäni neuvomaan häntä kodin ja lasten hoidossa mutta aina sama saamarin mykkäkoulu joka ikinen kerta.
Terveisin salaojankaivaja?