Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JOULUNTÄHDET -06 uuteen viikkoon!! (ma-ke)

12.02.2007 |

Ja linkki edelliseen...

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9558178&p=2&tmode=1&smode…

On muuten minun eka aloitus täällä vauvat-puolella!!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä loppu uusiksi...

[b]Sara[/b] on kaunis nimi. ...Ja ei meilläkään pelätä R- tai S-vikaa, esikoisen ja nyt pojankin nimissä niitä piisaa :)

[b]mutter-mommy[/b] on ollut todella kiva lukea, että teillä edes nukutaan välillä hyvin, vaikka itkua ja sairastelua onkin ollut aivan liiaksi saakka. Toivottavasti koliikki ja silmätulehdus menevät pikapikaa ohi!

[b]pimmi[/b], tunnustan että ihan kauhea suklaanhimo riivaa minuakin :P ...Alpin reaktio suklaaseen pitää minut kyllä todella tehokkaasti erossa tuosta herkusta, mutta ei se himoa sammuta :9

[b]mom72[/b] kyseli sitterissä nukkumisesta, kyllä, Alpi nukkuu siinä parhaillaankin ja tosi hyvin. Näköjään tuo hieman pysty asento auttaa mahavaivoihin ja vähentää pulautuksiakin. Meilläkin sellainen säädettävä keinusitteri, jota on kätevää liekuttaa jalalla samalla kun surffailee...

Ai niin, [b]surffailu[/b]! Tähän on taidettu ennenkin vastailla; minä käyn parilla " harrastus" foorumilla (astrologiaa ja elämänkatsomusta), googlettelen tarvitessa ja luen ja kirjoitan ahkerasti sähköpostia. Olen myös muutamalla Yahoo-listalla. Mm. joulutähdissä :D

Ja [b]kasvatusoppaista[/b] kyseltiin myös. Esikoisen vauva-aikana ehdin lukemaan enemmän, lähinnä kehityspsykologiaa ja varhaista vuorovaikutusta, temperamenttiteorioita myös. Ns " kasvatusoppaat" eivät mielestäni oikein toimi, aina niissä on jotakin mikä tuntuu tökkivän... Aika hyvä perusopus on [b]Penelope Leach: Lapsi - hoito ja kehitys[/b] ja toinen ihan hyvä luettava, jos haluaa tietää lapsen normaaleista kehitysvaiheista on [b]Monica Rödstam: Lapsen kehitys 0-3 vuotta[/b] ...Mitä muuten tarkoitit fanaattisella otteella [b]mom72[/b], puolesta vai vastaan perhepedin ja imetyksen ;D? Molemman laisia kun olen lukenut :) Yksi ihan muuten luettava olisi [b]Tracy Hogg: Opi kuuntelemaan vauvaasi[/b], mutta kirjan sävy on ärsyttävän amerikkalaisen yleistävä, vaikka siinä ihan mukavasti lapsen erilaisia temperamenttityyppejä valotetaankin :) Eikä kirjoittaja ilmeisestikään ole kovin imetysmyönteinen, niin " tuhoisia" ohjeita joissakin kohdissa kirjaa on :P

Megavuodatuksensa päättää Tinuri (toiseen kertaan, hehe... *nolona*)

Vierailija
22/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinuri:

Aventin pulloja on kaapissa. Mistäköhän niitä muuten nykyään saa, ennen Aventia möivät niin Sokokset kuin Citymarketitkin (ja nyt ei löydy kummastakaan)? Olisin halunnut ostaa pojalle Aventin nokkamukin jo valmiiksi.

Vastaan vain Tinurille nopsaan, tyttö herää ihan takuulla ihan just :D

Eli Aventin pulloja yms. saa ainakin [b]Stockalta[/b], muualla en oo itekään nähnyt.. Palaan vielä myöhemmin tänään, nyt kuuluu jo sitä kitinää sängystä niinkuin oletinkin..

nesselia & Venla (päivää vaille 2kk!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tinuri: onneksi pääsit säikähdyksellä pelottavasta tilanteesta alpin kanssa! kuulostaa siltä että pahin painajainen oli käymässä toteen, mutta onneksi olit vieressä! ja ennenkaikkea tiesit miten tulee toimia etkä panikoinut. myönnän ihan suoraan, että nieleskelin itkua kun luin viestisi.

niin, ja niistä kirjoista: minulla on juuri nyt luettavana tuo " opi kuuntelemaan vauvaasi" ja myös minusta siinä ylistetään pulloruokintaa ja jotenkin " vähätellään" imettämistä joten olisin kaivannut hieman neutraalimpaa suhtautumista kumpaiseenkin tapaan. jako neljään temperamenttiin on kuitenkin mielenkiintoista luettavaa.. ehkäpä meiltä löytyy " oppikirjamaisen" ja " herkän" vauvan sekoitus? ehkäpä tuo Monica Rödstam olisi lähempänä kaipaamaani? onko muut palstailijat lahjakkaasti pysyneet erossa kasvatusoppaista? (itse olin päättänyt etten lue ensimmäistäkään, mutta kas kummaa..).

surffailu: vauva-lehden sivut on lähes jokapäiväisessä käytössä, samoin huuto.net jossa minulla on jotain myynnissäkin. suomi24-sivuilla tulee käytyä silloin tällöin lähinnä ammattiani koskevalla alueella. oma ja työsähköposti tulee luettua päivittäin. olen lisäksi käsityöfriikki joten ihanitse-palstalla käyn säännöllisesti. mrs. cruiserin tavoin minua kiinnostavat myös asunnot joten etuovi.com ja soolo.fi kolutaan läpi uusien asuntojen osalta joka päivä.

hiustenlähtö: hiukset ovat tostaiseksi pysyneet päässä *koputtaa puuta*

nefili olikin ristinyt poikansa todella kauniilla nimellä. itse ehdotin adamia, mutta mieheni ei halunnut sitä ja päädyimme toiseen nimeen, joka on myös kaunis (ei ala A:lla, poikkeuksena muista palstailijoista). minusta esikoiselle olisi sopinut adam täydellisesti!

mrs.cruiser: viestisi oli kuin minun kirjoittamani! olen myös ollut tähän asti oikea työnarkomaani ja oikein ihmettelen, miten minusta sitten tulikin äiti. voinko kysyä, miten olet viihtynyt kotosalla ja että aiotko jäädä vanhempainvapaalle ja ehkä siitä vielä hoitovapaalle? itse en oikein vielä ole sitä päättänyt, mutta varmaa on, ettei työni ja perheen yhdistäminen tule sujumaan ilman ongelmia. työni on nimittäin " elämäntapa" ja mikäli aion tehdä oman rimani ylittävää jälkeä, olisi minun tehtävä työt entiseen malliin (eli 100%) panostuksella.. vaikea päätös!

mukavaa päviää kaikille ja voikaa hyvin,

- mom72 ja pikkunalle 7 viikkoa 5 päivää -

Vierailija
24/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nesselia:

Aventin pulloja yms. saa ainakin [b]Stockalta[/b]

Tampereella käydessä siis sinne :)

Vierailija
25/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mom72:

niin, ja niistä kirjoista: minulla on juuri nyt luettavana tuo " opi kuuntelemaan vauvaasi" ja myös minusta siinä ylistetään pulloruokintaa ja jotenkin " vähätellään" imettämistä joten olisin kaivannut hieman neutraalimpaa suhtautumista kumpaiseenkin tapaan. jako neljään temperamenttiin on kuitenkin mielenkiintoista luettavaa.. ehkäpä meiltä löytyy " oppikirjamaisen" ja " herkän" vauvan sekoitus? ehkäpä tuo Monica Rödstam olisi lähempänä kaipaamaani? onko muut palstailijat lahjakkaasti pysyneet erossa kasvatusoppaista? (itse olin päättänyt etten lue ensimmäistäkään, mutta kas kummaa..)

Tuo Rödstamin kirja on enemmänkin sellaista " peruskehityspsykologiaa" eli siinä käydään läpi eri ikävaiheisiin kuuluvia asioita. Leach on sitten taas imetys- ja perhepeti

myönteinen

, joten sellaista neutraalia ei tule kyllä mieleen... [b]Dorothy Einon[/b] on kirjoittanut useita vauvaopuksia ja ainakin kun nyt silmäilen tuota yhtä Vauvakirjaa, on se aika neutraali... Tykkäsin todella paljon [b]Gro Nylanderin kirjasta " Äidiksi ensi kertaa" [/b], mutta se onkin todella perhepeti- ja imetysmyönteinen ;D

Tinuri

Vierailija
26/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna oli vielä perjantain vyöhyketerapian jäljiltä toiveikas mieli, kun vauva vain tankkasi lauantaita vasten yöllä ja nukahti uudelleen sekä nukkui oikeastaan koko lauantaipäivän loistavasti.

Sunnuntaiyökin meni ihan ok. Sunnuntaiaamusta lähtien on sitten vaikuttanut toivottomalta: vauva kitisee/itkee päivisin koko ajan. Esimerkiksi tänään hän on herännyt puoli 6:lta ja on sen jälkeen nukkunut alle 2 h. Joskus klo 7 tienoilla hän nukkui ruhtinaallisen tunnin. Sen jälkeen hän on ottanut kahdet torkut: 15 minuuttia ja 30 minuuttia kestäneet. JOS hän nukkuisi öisin edes pari kolmen tunninkaan pätkää, tämä olisi varmasti ok, mutta yölläkin tankataan tiheästi (1-2 h välein) ja yleensä vielä valvotaankin sydänyöllä. Esimerkiksi viime yönä valvottiin puoli neljästä puoli vuoteen. Kuitenkin vauva heräsi jo puoli 6:lta.

Äitini on vielä tänään apuna, mutta kyllä hirvittää, miten jaksan noin neljän tunnin katkonaisten unien jälkeen nousta puoli 6:lta ja valvoa koko pitkän päivän siihen asti, että mies tulee töistä. Yön kestäneet valvomiset olivat nekin ihan kauheita, mutta tämä taitaa olla vielä kauheampaa. Aiemmin oli rauha maassa päivisin, mutta enää ei ole sitäkään lepotaukoa ei vauvalla eikä äidillä. Tuntuu, että meillä menevät asiat vain koko ajan pahempaan suuntaan. Välillä sentään otetaan yksi askel eteenpäin ja hetkittäin näyttää paremmalta, mutta sen jälkeen onkin monta loikkaa taaksepäin.

Eilen kävimme toisen kerran vyöhyketerapiassa. Nyt tuntuu, että mitä ihmettä se terapeutti saikaan aikaiseksi. No, " rytmi" muuttui sellaiseksi, että vauva nukahtaa joskus klo 21-22 unille, mutta herääkin sitten varhain eikä tosiaan ole kolmeen päivään oikein nukkunut päiväuniakaan.

Kyllä on taas vitsit vähissä ja lamaannuttava epätoivo alkaa vallata mielen. En käsitä, miten jaksan vähillä unilla kanniskella yksin koko pitkän päivän (12 h) vaivojaan itkeskelevää tai kitisevää vauvaa! Turvaverkkoakaan ei ole lainkaan eli mies on ainoa tuki, mutta hänenkin on oltava töissä. Esikoinenkin säälittää ihan hirveästi niinä päivinä, kun hän on kotona hoidossa eikä ole päiväkodissa.

Kyllä tämä on kauheaa!

Vierailija
27/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Iituli sinua, juuri kun tuntui siltä että tilanteesi olisi edes jonkin verran helpottanut!! Toivotaan että tämä on kuitenkin vain väliaikainen takapakki ja tilanne paranee taas kun jatkatte vyöhyketerapiaa.

Hieman gallupeista: meidän Noponen on hyvinkin tottunut tuttipulloon, pullolapsi kun on. Imetys lopahti kokonaan n 4 viikon iässä, kun poika ei enää tissiä huolinut kun ei sieltä kerran juuri mitään tullut. Kyllä harmittaa että näin kävi taas.

Hiustenlähtö ei ole enää niinkään ongelma, enemmän oli raskausaikana. Onneksi tuota pehkoa on sen verran omasta takaa ettei ainakaan toivottavasti lopu heti kesken =)

Surffailu taasen on rajoittunut lähinnä tähän vauva - huuto.net - autotalli - linjalle (mies kun on tartuttanut autokuumeen minuunkin!). Ja välillä tulee käytyä nettipankissa maksamassa laskuja näillä hurjan suurillä tuloilla =)

Tuhat miljoonaa voimahalia Iitulille. Koeta jaksaa, kyllä sitä on valoa tunnelin päässä näkyvissä. Vaikka helppoahan se on näin vain sanoa...

Vierailija
28/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Iituli, kyllä teitä nyt koetellaan. Mä varmaan nyt joko aloittaisin sen maidoton-munaton -dieetin itsekseni tai sitten kiikuttaisin vauvan lastenallergologille. Pari viikkoa dieettiä ei ehkä ole mahdotonta, tosin jo valmiiksi väsyneenä ei varmastikaan houkuta. Pätevän lääkärin konsultointi voisi olla hyvä vaihtoehto. Voimia ja jaksamista!

Onnitteluja kauniista nimistä tasapuolisesti kaikille jo nimensä virallistaneille tähtösille! Vanhat suomalaiset nimet ovat ihania! :)

Tinurille kiitokset synttärionnitteluista. Oikea päivä on vasta ensi viikon alussa, mutta lahjani aion mennä ostamaan vähän etukäteen. Saavat lapset sitten sen mulle synttäriaamuna ojentaa. ;) Mies lupasi ostaa jatkoa joululahjaan, eli Frendien 2. tuotantokauden. Että taidankin saada oikein kaksi lahjaa.

Rusina, hyvä ettet pahastunut vuodatuksestani. :) Edelleenkin vain muistan niin elävästi, miten terkkari onnistui meitä tuoreita vanhempia pelotella " liian laihalla" vauvalla. No, vauva täyttää ensi viikolla 8 vuotta ja on mitä mainioin ekaluokkalainen. Keskimittainen ja todella laiha, eli kasvaa samoilla (omilla) käyrillä edelleen.

Mitäs kyseltiinkään...

Kotona aion olla kolmisen vuotta, vakipaikkaa ei ole odottamassa, eli siltä suunnalta ei ole paineita tulla takaisin. Edelliseen työpaikkaan pääsisin takaisin, jos menisin heti äitiysloman loputtua syyskuussa, mutta ei houkuta yhtään. Aion nauttia tästä (viimeisestä) mahdollisuudesta olla kotona lasten kanssa. Rahasta varmasti tulee tiukkaa jossain vaiheessa, mutta se on sitten sen ajan murhe. :)

Edellisen hoitovapaani aikana rakensimme talon, ja oli kyllä loistava ajoitus. Mies kun teki 95% kaiken yksin, päivätyönsä ohella, niin ei oltais koskaan nähty toisiamme eikä lapset isäänsä, jos emme olisi olleet kotosalla päiviä. Näin oli mahdollista olla raksalla mukana jne. Enkä olisi jaksanut hoitaa työn lisäksi kaikkia lasten hoitokuljetuksia ja kotitöitä yksin, miehen keskittyessä työhönsä ja rakentamiseen. Nyt yritän houkutella miestä uuteen taloprojektiin, kun taas olen kotosalla, mutta mies vielä vähän jarruttelee. Talopohja meillä kyllä on selvillä jo ja välillä suunnittelen sisustusta, huvikseni. Sisustus on mun juttu myös.

Mä surffaan sähköpostin ja vauvan sivujen lisäksi lastenvaatteita, huuto.nettiä joskus, sisustus- ja rakennussivuja ja mitä milloinkin pitää googlettaa.

frilla ja Essuli liinaunilla, kuinkas muuten ;)

Vierailija
29/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon vyöhyketerapian suhteen, yleensä tarvitaan 3-5 hoitokertaa että saadaan tuloksia. Teillä siis kävi onnekas tuuri kun jo ensimmäisen kerran jälkeen tuntui auttavan :)

Sydämestäni toivon teille vähempiä itkuja! Dieettitukea edelleen, jos tarvitset!

Tinuri

Vierailija
30/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten paremmalla(?) ajalla.. Varmaan kirjotan tänkin useammassa pätkässä mutta onneks on copypastet keksitty niin ei mee hukkaan vaikka palsta heittää tietyn ajan jälkeen ulos ;)

[b]Iituli[/b] oikein kovasti tsemppiä teille.. Kuulostaa tosi rankalta teidän elämä nyt, mutta kyllä se siitä, ihan varmasti! Toivotaan että vyöhyketerapia auttaisi 3 kerran jälkeen!!!

[b]Tinuri[/b], täälläkin säikähdettiin tosi paljon kun kerroit miten Alpille oli käydä :( Onneksi kaikki on kuitenkin hyvin! Aloin kyllä tuon jälkeen miettiä että mitä jos vaan kuitenkin antaisin Venlan nukkua vieressä, kun siitä voi kuitenkin hädän sattuessa olla korvaamatonta hyötyä..

Sitten [color=red][b]galluppivastauksia[/color][/b]:

1) Hiukset on pysyny päässä, ainakin toistaiseksi :D

2) Pulloa on kokeiltu, huonoin menestyksin.. Neitihän sai lisämaitoa sairaalassa pullosta, mut kotona tuota pulloa ei olla kokeiltu ennenkuin viime viikolla - oletin että tokihan se pullo kelpaa (kun on kerta siitä syönyt ja tuttikin kelpaa aina sillon tällön), mut eipäs kelvannukkaan :D Ja oli vielä Aventin pullo... Noh, pitää vaan yrittää uudemman kerran.

3) Surffailen lähinnä vauva- ja koira-aiheisilla sivuilla, muuta ei oikeen kerkee :D

Kyllä ihmettelen miten te joilla on monta pientä lasta oikeen kerkeette hoitaa kaiken!?! Mies on nyt tällä viikolla vähän pitempiä päiviä töissä (ja yhtenä päivänä klo 08-22), ja tuntuu että oon ihan helisemässä vaikka huushollissa ei oo kun tasan yks vauva ja lisänä nuo kaks koiraa :D Hyvä kun kerkeen itte syyä! Käytiin äsken koko sakki lenkillä, hermot meinas mennä kun normaalisti hyvin käyttäytyvät koirat sähelti minkä ehtivät ja sit tyttönen alko itkeä vaunuissa.. Josta tulikin mieleen kysyä että mitä te teette jos vauva tosiaan alkaa kesken vaunuilun itkeä? Otatteko syliin vai koitatteko vain lohdutella vaunuihin ja lykkiä uudelleen uneen? Ensikertalaisella on hyviä kysymyksiä... o:)

Mutta nyt syömään kun neiti näköjään päätti sitten kuitenkin vielä jatkaa uniaan ulkoilun jälkeena!

-nesselia & Venla (edelleen päivää vaille 2kk:))

Vierailija
31/51 |
13.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppinne lämmittää mieltä kuten niin monta kertaa aiemminkin täältä saamani tuki ja turva! Tiedänhän minä, että tämä helpottaa joskus, mutta olisi niin upeaa, jos se olisi jo helpottanut tai edes tietäisi, milloin se maaginen aika koittaa. Toisaalta jos se on vasta loppuvuodesta, ehkä on parempi, ettei tiedäkään.

Vauva nukahti sitten klo 15 ja on nukkunut sen jälkeen! Kai se on hyvä, että hänelle kerrankin maistuu uni näin pitkään, mutta yöunille voisi ehkä alkaa vähän myöhemmin kuin iltapäivällä.

Rytmi tuntuu muuttuneen vyöhyketerapiassa ihan päälaelleen: aiemmin valvottiin klo 6 asti, nyt herätään silloin! Soitin sille Kaksplussassa olleelle vyöhyketerapeutille (kiitos, rusina, vain vinkistä). Hänen aikansa olivat täynnä seuraavat 3-4 viikkoa. Hän arveli, että on mahdollista, että vyöhyketerapia on saanut rytmin muuttumaan ja menee aikansa ennen kuin se tasoittuu.

Antaisin kyllä taivasosuuteni siitä, että pitkä unipätkä sattuisi yöaikaan. Kahden kuukauden loputon univelka alkaa vähitellen tuntua. Kun vain ei tulisi synnytyksen jälkeistä masennusta vielä!

Itsestäni alkaa jo tuntua, että olen varsinainen riesa tällä palstalla, koska harvemmin on kauhean iloista kerrottavaa, tai jos onkin välillä, seuraavassa hetkessä on taas jotain kauheaa. Koettakaa jaksaa! Voitte arvata, että toivon kovasti vauvan, itseni ja muun perheen kannalta, että meillä vaivat loppuisivat ja yöt paranesivat. Sen verran täytyy kyllä sanoa, että kauheat tuntikausien itkut ovat kyllä loppuneet vyöhyketerapian myötä.

Hyvää yötä kaikille jouluntähdille!

Iituli + edelleen ihana tyttö tänään tasan 8 vk

Vierailija
32/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi [b]iituli[/b], et sinä mikään riesa ole!! Ei täällä tarvi aina olla positiivinen ja iloinen kun eihän me mitään tarinoita tänne keksitä =) Jos menee huonosti niin sitten menee ja toiset on tukena... Ja jos on iloisia uutisia niin sitten iloitaan mukana =)

Koitin päivittää tuota meidän pienten kasvulistaa ja meni vähän mönkään... Värit ei ollu ihan sitä mitä ajattelin joten osa tekstistä ei näy kovin hyvin... Mä voisin nyt koittaa hoitaa tuota päivittelyä jos vaikka ens kerralla saisin muutettua järkevämmät värit, mutta nyt ei kyllä jaksa kun tuossa hommassa meni aika kauan =)

Painunpa pehkuihin kun kello on taas vaikka ja mitä =0

Vierailija
33/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun jaksoit päivittää tuota kasvulistaa, ja oikein hienostihan se meni:)

nyt ei ehdi muuta, neiti odottelee ruokaa, myöhemmin lisää.

nani ja neiti 11vkoa

Vierailija
34/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen ilta oli meillä itkuinen ja tyttöä piti kanniskella ympäri asunto. Vatsanväänteitä, mutta ihan itseäni saan syyttää kun menin syömään kiinankaalisalaattia. Mutta kun se oli niin hyvää!! Iso miehinen ryötäsy ja pieru kun pääsi, niin johan nukahdettiin melkein heti syliin. Yöllä on kyllä ähistelly, mutta kuitenkin nukkunut. Syönyt taas tiheään tahtiin ja siitä tulikin mieleen, että [b] mistä tietää että maito riittää?? [/b] Kyllä hän nieleskelee ja suihkutissi kun olen niin kuuluu että sitä maitoa tulee,hetken siis kun suihkuaa. Ja kyllä hän on tyytyväinen syötön jälkeen. Onko tämä vaan joku kasvuvaihe, vai tuleeko maitoa jo sen verran vähän että pitää useammin syödä? Pitäiskö kokeilla antaa korviketta lisäksi? Mutta sekin tuntuu turhalta kun tyttö kerran on tyytyväinen. Mielipiteitä?

[b] Nesselia [/b] kyseli mitä tehdä jos vauva itkee vaunuissa kesken lenkin. Mulle on käyny niin pari kertaa. Meilläkin on koira ja sitä lenkitän päivällä kun tyttö nukkuu vaunuissa. Ei auta muu kuin jatkaa kävelyä ja antaa tytön huutaa kunnes nukahtaa uudestaan tai pääsee kotiin. Tuttia oon yrittäny, mutta se ei kelpaa. Kyllä hän loppujen lopuksi sit nukahti uudestaan. =)

[b] Iituli [/b] älä sinä edes kuvittele olevasi mikään riesa täällä, päinvastoin! Minä ainakin ajattelen sinua heti kun laitan koneen päälle ja tuun näille sivuille, että mitenköhän teillä on taas viime vuorokausi mennyt. Ja hyvä vaan jos sait siitä kaksplussan jutusta jotain irti. =)

Toivottavasti teillä loppuis nuo vaivat pian! Jaksamista!! Tuli tässä mieleen, että eikö neuvolasta saa kotiapua jos tarvii? Jos saisit edes muutamaksi tunniksi jonkun ja pääsisit itse vaikka hetkeksi pois kotoa. Saisit muuta ajateltavaa ja mieli ehkä piristyis kun ei tarvis kuunnella sitä huutoa koko ajan. Se on nimittäin raskasta! Eilen sen taas huomas, vaikka meillä ei huudettu kuin pari tuntia. *iso halaus*

Ihanaa aurinko paistaa ulkona! Nyt lehden kimppuun niin kauan kuin neiti nukkuu..

[color=red][b] MUKAVAA YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE!!

rusina & tyttö 10vkoa + 1 päivä

Vierailija
35/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[size=5][color=magenta]HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Vierailija
36/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rusina26:

Syönyt taas tiheään tahtiin ja siitä tulikin mieleen, että [b] mistä tietää että maito riittää?? [/b] Kyllä hän nieleskelee ja suihkutissi kun olen niin kuuluu että sitä maitoa tulee,hetken siis kun suihkuaa. Ja kyllä hän on tyytyväinen syötön jälkeen. Onko tämä vaan joku kasvuvaihe, vai tuleeko maitoa jo sen verran vähän että pitää useammin syödä? Pitäiskö kokeilla antaa korviketta lisäksi? Mutta sekin tuntuu turhalta kun tyttö kerran on tyytyväinen. Mielipiteitä?

Imetetyille vauvoille tulee aina silloin tällöin ns. [b]tiheän imun kausia[/b], jolloin tuntuu että vauva on koko ajan rinnalla, kitisee tyytymättömyyttä ja rinnatkin saattavat tuntua typötyhjiltä pussukoilta ;) Ei hätää, tämä on normaali vaihe, jolloin vauva " tilaa lisää maitoa" kasvuvauhdilleen sopivammaksi! Nämä kaudet kestävät yleensä vain muutamia päiviä kerrallaan, joten ei kannata huolestua saati antaa lisäruokaa, se vain sotkee tuota luonnon hienoa säätelymekanismia :)

...Siis tietenkään lasta ei saa nälässä pitää, jos tuntuu, ettei vauva oikeasti saa ravintoa! Jos vauva on kuitenkin syötyään tyytyväinen (vaikka söisikin jo tunnin päästä uudelleen :D) ja pissavaippoja tulee riittävä määrä, niin silloin todennäköisesti kyse on vain

tiuhoista imuista

Tinuri, joka oikeasti on suunnitellut kouluttautuvansa imetystukihenkilöksi :)

PS. Tunkee linkin tähän...

http://www.hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html

Vierailija
37/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Iituli, et todellakaan ole mikään riesa, tämähän on juuri oikea paikka purkaa mieltään, me muut äidit varmasti ymmärrämme! Toivon niin että teillä jo helpottaisi, onneksi edes pitkät itkutuokiot ovat jääneet pois! Itse olen tosi huono kestämään valvomista, ja jos meillä yöunet alkaisivat vasta aamuyöllä niin takuu varmasti ajatukset olis aika mustia siinä vaiheessa!

Rusina, voisko olla tiheän imun kausi? Meillä muuten esikoinen on kanssa hoikka tyttö, nyt ensimmäistä kertaa joudutaan painokontrolliin ja tyttö on ihan kohta 2,5v. Ens viikolla pitäis mennä neuvolaan punnituttamaan tyttöä, vähän turhaa ehkä, luulen et tyttö on periny isänsä geenit (onneksi!!!) ja paino ei vaan nouse... jollain muulla tässä perheessä se kyllä nousee :/

Tyttö on puistotädillä, ja poika nukkuu vielä hetken parvekkeella, toivon ainakin. Loistavaa tuollainen puistotätitoiminta, saa hetken hengähtää, ja tyttökin kaiketi viihtyy puistossa. Päiväkodissa tyttö on ollut vuoden ajan, nyt jäi siis joulun aikoihin pois hoidosta.

Äitiysloma mulla loppuu 29.9, ja koulu alkais syyskuun alussa... Esikoiselle haen päiväkotipaikkaa syksyksi, jotta saan käytyä pari kurssia, Aaroa en vielä syksyllä halua päiväkotiin viedä. Periaatteessa ei mun olis pakko mennä takaisin kouluun ku vasta parin vuoden päästä, mut haluan valmistuakin joskus ja onneks pystyn pitämään hoitopäivät suht lyhyinä. Mies on myöskin opiskelija, et kummankin koulu sitten joustaa lasten ehdoilla. Niin, eli 2008 tammikuussa pitäis Aaron aloittaa hoidossa ja mun mennä takas kouluun... Aloitin koulun sillon ku esikoinen oli vuoden, mut ensin mun äiti hoiti tyttöä 4kk, ja sen jälkeen neiti meni päiväkotiin.

Nanille haluaisin toivottaa kovasti voimia uuteen tilanteeseen, muista pyytää apua jos et enää jaksa! Mä kyllä ihailen kaikkia yksinhuoltajia, se on kovaa työtä hoitaa lasta yksinään. Esikoisen syntyessä mies oli armeijassa, joten olin tavallaan yksin tytön kanssa, mies kun pääsi lomille vain kahden viikon välein. Synnytykseen pääsi onneks mukaan, mut joutu heti aamulla sit lähtemään takas kassulle. Arvatkaa itkinkö osastolla ku siellä muut isät hoiti vauvojaan, ja mä olin yksin. En tiedä mikä siinä niin kauheaa oli, mut vieläkin kun muistelen sitä hetkeä ku mies lähti pois sairaalasta ja me jäätiin sinne ovelle seisomaan, niin alkaa itkettää... ne hormonit, ne hormonit :)

Varsin omanapaista tekstiä, mut nyt yritän tehdä välillä jotain hyödyllistäkin!

Petra ja Aaro 23.12

Vierailija
38/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä [b] Iituli [/b] edes kuvittelekkaan olevasi riesa tällä palstalla. Jos edes jonkinlaista helpotusta tilanteeseesi tuo se että saat purkaa tuntojasi välillä jollekin muulle kuin miehellesi, niin antaa tulla vaan tuutin täydeltä!! Sitä vartenhan täällä ollaan, jakamassa niin hyvät kuin huonotkin hetket. Vertaistuki on kultaakin kalliimpaa, sen huomasin itsekin jo raskausaikana kun sain samoilla viikoilla odottavan ystävän kanssa käydä asiat läpi. Muistaakseni olet kertonut että teillä ei ole juuri minkäänlaista tukiverkostoa lähettyvillä. Vaikka meistä kukaan ei (valitettavasti) voi sinua konkreettisesti tilanteessasi auttaa, niin ainakin toivon että meidän kaikkien lämpimät ajatukset tuovat sinulle edes jonkinlaista lohtua. Täytyy myöntää, että kyllä sinä olet minunkin ajatuksissani ensimmäisenä kun tälle palstalle tulen.

[b] Tinuri [/b] olipahan mielenkiintoista tekstiä linkissäsi. Tuo imetys on minulle ainainen murhe, kolme lasta ja kolme epäonnistunutta imetystä! Oikeastaan nyt vasta omalla tavallani " suren" imetyksen loppumista ennen aikojaan, tyttöjen kanssa olen ehkä asennoitunut enemmän siihen että on hyvä että saavat ravintoa, vaikkakin sitten pullosta. Noposen syntymäpaino oli 4440 g ja 2 viikon ikäisenä hän painoi tasan 4000g. Paino oli kokoajan laskussa eikä näyttänyt merkkiäkään noususta, kävimme neuvolassa painokontrolleissa sairaalsta kotiintulosta saakka. Vaippoja kului 2 vuorokaudessa, yhdelläkin oltaisiin pärjätty mutta tavan vuoksi tuli vaihdettua aina yöksi uusi. Siinä vaiheessa luovutin ja otimme korvikkeen imetyksen lisäksi ja vihdoinkin saatiin paino nousuun ja niitä märkiä vaippoja tulemaan =). Paino nousikin kyllä sitten aika reippaan puoleisesti, 1 kk iässä painoa oli kertynyt jo 5300g. Ja sitten herra tekikin tissilakon, kun kerran pullosta tavaraa tuli, niin kuka sitä viitsii tuntitolkulla tissiä lutkuttaa... (iskä ei kyllä ymmärtänyt poikansa valintaa =) =) =) !!) Jotenka, tässä sitä nyt taas ollaan, pullokiertessä.

Minusta on älyttömän hyvä että imetystukiryhmiä yms. järjestetään, tiedä sitten luovutinko minä sitten liian aikaisin. Mutta jotenkin vain tuntuu että minulle ainakin tuo lapsen ravinnon saaminen on loppukädessä tärkeämpää kuin se mistä se ruoka tulee. Mutta kyllä silti tunnen hieman jos en niinkään syyllisyyttä mutta ehkä enemmän pettymystä siitä että näin kävi taas.

No, se siitä imetystarinasta. Ei muuta kuin

[color=red][size=6] HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ NIIN PIENILLE KUIN SUURILLEKIN JOULUNTÄHDILLE 2006! [/size][/color]

Vierailija
39/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo juttu oli tosi hyvää luettavaa! Luotan siis siihen että maito riittää. Äskenkin syötin niin ihana maitoparta tytölle tuli! =) Kiitos sinulle!

Vierailija
40/51 |
14.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneelle en yksinkertaisesti ehdi joka päivä, ja silloinkin kun ehdin, kerkeän hätäisesti lukemaan muutaman jutun kerrallaan. Tekemistä on paljon (meillä aika iso talo) ja neidin pitkien unien aikaan, olen koettanut itsekin ulkoilla vaunujen kera.

Maanantaina kävimme 2kk neuvolassa ja neiti oli kasvanut todella hyvin, nyt painoa 5830g ja pituuttakin se 59,2cm. Otimme tällä käynnilla myös sen rotavirusrokotteen ja ainakaan tähän mennessä ei ole mitään erikoista muutosta lapsen voinnissa ollut, onneksi !

Ristijäisetkin saimme jo pidettyä (yksi etappi saavutettu, yes!) ja jatkamme joulukuisten A-sarjaa :)

Rytmi meillä on samantapainen kuin Rusinalla eli aamulla herätään vaihtelevasti klo 7-8 välillä ja neiti valvoo 1-1½ h, ja sitten ottaa sisällä lyhyet unet (20min-1h) ja taas valvotaan tunti pari ja sitten klo 11-12 välillä neiti menee säänsalliessa ulos vaunuihin nukkumaan ja nukkuukin yleensä 3-4 tuntia, ilta meillä on aika rikkonainen pienine pätkäunineen ja iltaunille neiti rupeaa klo 21-22 välillä, nukkuu yön noin 3-5 syötöllä( kertoja en osaa sanoa, kun meillä nukutaan perhepedissä ja unisena annan vain tissin suuhun ja nukahdan monesti itse samontein :) Pakkaset kyllä sotkivat nuo pitkät iltapäiväunet aluksi aivan totaalisesti (täällä oli viimeviikolla kokoajan -25- -37 C, hyrrr...)ja neiti valvoi tosi paljon.

Iitulille voimahaleja täältäkin, en voi kuin kuvitella miltä susta tuntuu ja ilman muuta tänne tulet meille purkamaan tuntojasi, helpottaa edes vähän, kun saa muille samassa elämäntilanteessa oleville kertoa. Pääsetkö edes viikonloppuisin huokasemaan miehen ollessa kotona? Toivottavasti.

Tinurille kiitos kirja-vinkeistä.

Galluppeihin(muistankohan mitä kaikkea täällä onkaan käsitelty:) ) :

1) tuttipullo: olen pari kertaa lypsänyt maitoa (säälittävän määrän eli n. 40ml) ja annettu tuttipullosta neidille, kun mulla on ollut menoa. Ihan hyvin on ottanut. Mutta mahdollisimman kauan on minullakin ollut ajatuksena pitää tuttipullo pois pelistä.

2) Hiuksia lähti viikon ajan aika paljon, nyt taas rauhoittunut.

3) Netissä en paljoa ehdi surffata, ja silloin kun ehdin käyn lukemassa täällä teidän kuulumisia, koira-aiheisilla sivuilla, säätä tsekkaamassa pääasiassa. Odotusaikana aihealueet olivat laajemmat mm. astrologiaa mullakin :)

4) Minulla loppuu kans syyskuun alussa äitiysloma, lomat pidän varmaankin päälle ja sittenpä en tiedäkään vielä, miten tekisin. Kotiin tekisi kovasti mieli jäädä, en haluaisi viedä alle 1-vuotiasta hoitoon, mutta kun tuota lainaa on vielä niin paljon maksettavana. Harmi, kun yhteiskunta ei tue tota kotonaolemista enempää

5) Pesen vauvan uudet vaatteet, jotka tulevat ihan ihoa vasten ennen käyttöä, mutta en esim. mekkoja,päälyhousuja tai ulkopukua

6) pinnasängystä: meillä on vielä ylimmässä tasossa pohja(meillä onkin vain kaksi vaihtoehtoa) siirrämme alemmas, kun alkaa yhtään könytä ylemmäs. Tällä hetkellä meidän pinnis on vaan todella vähällä käytöllä. Nyt olemme alkaneet harjoittelemaan yöunien eka pätkää pinniksessä.

Mites teidän vauvanne liikkuvat? Meillä kovasti harjoitellaan mahalleen kääntymistä, muttei se ole vielä onnistunut vaikka yritystä on kovasti. Kylläkin neiti on jo 4 krt pyörähtänyt mahalta selälleen ihan vahingossa, kun noissa jaloissa on niin paljon liikettä ja potkuvoimaa :) ja sit kun lattialla on viltin päällä pyörii selälleen eri suuntiin.

Mutta nyt sämpylöitä leipomaan, taikina on jo kohonnut :)

Aurinkoisin pakkasterveisn Minea ja pikkuneiti 2kk ja 5 päivää

p.s. voisiko joku laittaa vielä pikaohjeet ton värin ja boldauksen käyttöön :) Ne on niin kivoja !