Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät muuta helsingin ulkopuolelta helsinkiin?

Vierailija
16.09.2024 |

Olen ihmetellyt, että miksi ihmiset jotka asuvat helsingin ulkopuolella muuta suurin joukoin Helsinkiin jossa on kaikki palvelut lähellä ja työnsaanti mahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin helsingin ulkopuolella?

Muualla kauppoihin on kymmenien kilometrien matkat ja työpaikkoja ei ole lainkaan.

Näin olen kuullut hyvin usean helsingissä asuvan pitkäaikaistyöttömän kertovan ,kun nämä ovat perustelleet miksi he eivät halua muuttaa asumaan edullisempaan asuntoon helsingin ulkopuolelle.

Onhan perustelu tietysti ymmärrettävä ja aukoton ,en minä sitä kiistä, mutta ihmetyttää vain mikä pitelee ihmisiä asumassa vaikka jossain turussa,tampereella tai peräti lohjalla? Keskellä korpea.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on varaa asua vain niillä, jotka eivät maksa itse asumistaan.

Onnea Helsinki.

Niin minä ja mun ulkkarimieskin asutaan 100m2:n perheasunnossa kantakaupungissa. Omistusasunto tietenkin.

Vierailija
62/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa jonnekin elementtiläävään Alepan kylkeen?

Olen asunut 75% elämästäni maaseudulla kotipaikkakunnallani ja muun ajan 25% pääosin ulkomailla paitsi opiskelu kaupungissa Suomessa. Pk-seutu ei ole koskaan edes ollut vaíhtoehto, tuo länsivenäläinen läävä... yöks!

Pk-seudulla ei ole ilmeisesti koskaan kuultu elämän laadusta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa asua keskisuuressa kaupungissa jossa on kaikki lähellä. Ei ole Helsingin ruuhkia, katujengejä tai ylimielisiä stadilaisia.

Vierailija
64/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe asuu Länsi-rannikon pikkukaupungissa. Täällä on aikuisille kunnon töitä, lapsille mukavat ja turvalliset koulu- ja harrastumahdollisuudet lähellä. Kauppoihin ja lähes mihin tahansa pääsee kävellen/pyöräillen. Hiihto/lenkkimaastot hienoine metsiköineen melkein kotiovelta. Muutettiin tänne Hesasta, kun koko perhe roikkui autojen ja metrojen varassa ja kaikkien päivät oli minuutilleen ohjelmoitu ja venyivät tosi pitkiksi. En kaipaa Hesaa.

Vierailija
65/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa asua isossa omakotitalossa Helsingissä.

Minulle suurin este olisi naurettavan kokoiset tontit. Nyt on useampi sata metriä suuntaansa talon ympärillä omaa maata. Helsingissä ok-talojen tontit aiheuttaisi tunteen kommuuniasumisesta. Ei kiitos.

Vierailija
66/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Helsinkiin jostain tyhjästä ilmestynyt pari miljoonaa edullista asuntoa sitten eilisen? Jäikö tämä jotenkin minulta huomaamatta?

Vierailija
67/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muuttanut Helsinkiin enkä lähde takaisin syrjäseuduille. Miksi: Täällä on kaikkea. Työtä, kulttuuria, palveluja, kauppoja, sujuva julkinen liikenne, oma, yli 100 neliön velaton asunto ym.ym.

Vierailija
68/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn espoossa. On palvelut lähellä.

Vierailija
69/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki sh*t, siinäpä se.

Vierailija
70/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh, jos Helsingin väkiluku kasvaa, niin mistä ne ihmiset Helsinkiin tulee, jos ei Helsingin ulkopuolelta? 

https://www.helsinginseudunsuunnat.fi/fi/vakiluvun-muutos

Viime tilastojen valossa islamistisista maista on muuttanut helsinkiin noin, 

67 000 uutta asukasta , mitä erinäisempiin työtehtäviin. Nämä henkilöt tuovat mukanaan jossain vaiheessa myös perheensä ja käytännössä lähes jumittavat niin synnytyssairaalat kuin neuvolatkin näillä uusilla paljasjalkaisilla stadilaisilla . Helsinkihän on jo ihan mustanaan väkeä.

eikö nämä islamistiset maat ole helsingin ulkopuolelta?

Vierailija
71/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan vaan vaikka se, että meidän kodit on Helsingin ulkopuolella. Ja jos on hyvä olla kotona, niin miksi pitäisi tunkea muiden kanssa sinne Helsinkiin.

Asun landella. Sinun näkökulmasta vielä kamalamassa paikassa kun Lohja. En tosin itse ole käynyt Lohjalla. Ehkäpä pitäisi.

Lohja on lintukoto ja siellä on hyvät palvelut, asutusta on jo 1300-luvulta ja keskustassa on keskiaikainen harmaakivikirkko. Ei ole muuttotappiokunta, kuten ei muutkaan aloituksessa mainitut kaupungit. Kehyskunnissa asuminen yleensäkin on valinta ja etuoikeus, eikä niistä käy muuttoliike Helsinkiin, vaan päinvastoin.

Vierailija
72/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttoliikkeen pitäisi suuntautua Helsingistä pois päin. Työttömien ym. joiden ei ole "pakko" asua Helsingissä (vaikkapa työn takia) kannattaisi etsiä halvempia asuntoja muualta. Eläminen kävisi helpommaksi ja halvemmaksi.

Nythän ainakin omassa tuttavapiirissäni muuttoliike menee niin päin, että Helsinkiin muutetaan opiskelemaan, ja silloinhan se on hyvä, kun on nuori ja käyhä eikä autoa, mutta kun opiskelut on opiskeltu ja hyvä työpaikka saatu, perustetaan perhe, ostetaan auto ja muutetaan pois Helsingistä. En tunne työttömiä, mutta voisin kuvitella, että töitä pystyy hakemaan yhtä hyvin, vaikka asuisi jossain muualla kuin Helsingissä, koska netin kauttahan niitä kuitenkin haetaan. Työttömänä tuskin kuitenkaan on varaa Helsingissä mihinkään kivaan asuinalueeseen, ja ne halvat lähiöt, nehän on ihan kauheita. En ymmärrä miten joku muka haluaa asua niissä. 

Vierailija
73/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo siksi, että ei kaikilla ole varaa ostaa asuntoa tai asua vuokralla Helsingissä. Eikä kaikilla ole edes halua. Mutta niille joilla halua, tämä on oikeasti iso ongelma. 

Vierailija
74/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Helsinkiin jostain tyhjästä ilmestynyt pari miljoonaa edullista asuntoa sitten eilisen? Jäikö tämä jotenkin minulta huomaamatta?

Onhan Helsingissä jossain itäpuolen lähiöissä melko edullisiakin asuntoja. Noin reilut 50 asuntoa tulee heti Etuovi.comista kun hakuehtona Helsinki ja alle 100 000 euroa. Mutta eri asia on kuka niihin haluaa. 

Vierailija
75/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tää, mutta itse kadun että muutettiin Helsingistä Keski-Suomeen. Muka halpojen vuokrien perässä, nimittäin siitä säästettiin 100€/kk, mutta muut elinkustannukset sähköstä nettiin räjähti senkin yli. Bussilippu kalliimpi kun stadissa, reitit ihan päin helvettiä suunniteltu niin että lähimpään kauppaan kestää melkein tunti matkustaa (suurinosa vaihdon odottelua), eikä kävely yksinkertaisesti ole vaihtoehto etäisyyksien takia toisin kuin Helsingissä. Ja sen kaupankin tarjonta mekoista kuraa. Olipa hyvä diili.

Miten ihmeessä näin pääsi käymään? Ettekö selvittänyt mitään etukäteen? Kauppojen ja muiden palveluiden sijainnit, bussireitit ja aikataulut, sähkön siirron hinta, kaikki ovat asioita, jotka voi selvittää etukäteen. 

Vierailija
76/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kiinnosta pätkääkään asua Hesoissa.

Vierailija
77/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin Hesadishun murre on vaikeaa, vai onko se vaan " kansainvälistynyt". Lisäksi aivan liikaa mörköjä. 🥴

Vierailija
78/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä kiinnosta pätkääkään asua Hesoissa.

Entä Saloissa?

Vierailija
79/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä niin ei tarvitse olla tekemisissä rasististen persujunttien kanssa. 

Vierailija
80/96 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä ei ole kunnolla asuinneliöitä edes nykyiselle väestölle, ja kaupunginosayhdistysten asuntodijoittaja-aktiivit onnistuvat torppaamaan valtaosan siitä rakentamisesta, jota kiireesti tarvittaisiin. Lisätarjonta markkinoilla vaarantaisi asuntojen arvonnousun. Siispä tulijat joutuisivat telttamajoitukseen lähiömetsiin.