Miksi ihmiset eivät muuta helsingin ulkopuolelta helsinkiin?
Olen ihmetellyt, että miksi ihmiset jotka asuvat helsingin ulkopuolella muuta suurin joukoin Helsinkiin jossa on kaikki palvelut lähellä ja työnsaanti mahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin helsingin ulkopuolella?
Muualla kauppoihin on kymmenien kilometrien matkat ja työpaikkoja ei ole lainkaan.
Näin olen kuullut hyvin usean helsingissä asuvan pitkäaikaistyöttömän kertovan ,kun nämä ovat perustelleet miksi he eivät halua muuttaa asumaan edullisempaan asuntoon helsingin ulkopuolelle.
Onhan perustelu tietysti ymmärrettävä ja aukoton ,en minä sitä kiistä, mutta ihmetyttää vain mikä pitelee ihmisiä asumassa vaikka jossain turussa,tampereella tai peräti lohjalla? Keskellä korpea.
Kommentit (96)
Koska haluan asua hyvin ja laadukkaasti, mutta edullisesti.
Onko muita typeriä kysymyksiä?
Hesassa on paskat palvelut. En halua odottaa hammaslääkäriä puolta vuotta tai passin uusimista kolmea kuukautta. En halua käyttää puolta palkastani asumiseen. Täällä minulla on velaton omakotitalo, jonka hinnalla en olisi saanut hesasta edes koirankoppia.
Aika pitkä keskustelu selkeästä provosta. Otsikko tietty raflaava mutta silkkoa sisältä.
On kyllä provo!
Mutta kerronpa esimerkin. Meille tänne pohjoiseen työpaikalle piti tulla "peräti" Helsingistä vieraita juhlistamaan kesätapahtumaa.
Meitä ohjeistettiin olemaan kunnolla ja käyttäytymään hyvin vieraiden nähden. Joo.
Ja mitenkäs kävikään. Vieraat humaltuivat ja kaikkea en kehtaa edes kertoa. Eräskin naishenkilö päätti irtisanoa itsensä kun ei enää kehdannut kohdata meitä saati tehdä työtä meidän kanssamme. Oli se senverran esiintyminen kuset housuissa.
Se, että Helsingissä asuu vain fiksua porukkaa...
Ap on omasta mielestään oikein hauska ja oivaltava vai? Not.
"Pidän juurikin Helsingistä sen takia, että sitä omaa autoa ei tarvitse. Kaikkialle pääsee metrolla, sporalla, junalla, viimeistään bussilla, yömyöhäänkin. Kaikki on myös lähellä, myös meri, kun menee oikeaan asuinalueeseen asumaan."
Minä taas pidän siitä, että autollani pääsen koska tahansa minne tahansa, ja voin sillä hakea painavatkin ostokset, jopa huonekalut ja useimmat kodinkoneet. Kaikki on myös lähellä täällä muuallakin, kun asuinpaikkansa niin valitsee. Ja puhtaan järven rannalla eikä paskaisen "meren", joka ei ole edes oikea meri, vaan murtovesiallas.
Miksi suomi ei vaan myy ahvenanmaata ruotsalaisille, itäsuomen ja pohjoissuomen alueita venäläisille?
Suomi on liian iso pinta alaltaan meille, meille riittäiso hyvin pelkästään eteläsuomen alue kun väkikin suomessa vähenee ja kaikki muuttaa kaupunkeihin asumaan.
Käyn Helsingissä silloin tällöin, olin siellä töissä 22v. Valitettavasti katukuva on muuttunut turvattomammaksi, kivijalkakaupat lopettavat jne. Jotenkin on Helsinki mennyt alaspäin viimeisen 10v ja se on sääli. Kesäkaupunkina ihana mutta haluan asua muualla
Provohan tää, mutta itse kadun että muutettiin Helsingistä Keski-Suomeen. Muka halpojen vuokrien perässä, nimittäin siitä säästettiin 100€/kk, mutta muut elinkustannukset sähköstä nettiin räjähti senkin yli. Bussilippu kalliimpi kun stadissa, reitit ihan päin helvettiä suunniteltu niin että lähimpään kauppaan kestää melkein tunti matkustaa (suurinosa vaihdon odottelua), eikä kävely yksinkertaisesti ole vaihtoehto etäisyyksien takia toisin kuin Helsingissä. Ja sen kaupankin tarjonta mekoista kuraa. Olipa hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
"Pidän juurikin Helsingistä sen takia, että sitä omaa autoa ei tarvitse. Kaikkialle pääsee metrolla, sporalla, junalla, viimeistään bussilla, yömyöhäänkin. Kaikki on myös lähellä, myös meri, kun menee oikeaan asuinalueeseen asumaan."
Minä taas pidän siitä, että autollani pääsen koska tahansa minne tahansa, ja voin sillä hakea painavatkin ostokset, jopa huonekalut ja useimmat kodinkoneet. Kaikki on myös lähellä täällä muuallakin, kun asuinpaikkansa niin valitsee. Ja puhtaan järven rannalla eikä paskaisen "meren", joka ei ole edes oikea meri, vaan murtovesiallas.
Kuka vuonna 2024 raahaa jotain huonekaluja ja kodinkoneita itse kotiin? Eihän ne edes mahdu suurimpaan osaan autoista ja hirveetä säätämistä. Pienellä hinnalla saa ammattilaisten vakuutetun kotiinkuljetuksen. Pöndellä niin tylsää että kivoja harrastuksia täytyy keksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolkuttomat vuokrat. Kuulemma Hekalta ei yksin muuttava mies ole IKINÄ saanut asuntoa, kertoi kallion sossu mulle kerran. Ainoa paikka miehelle on Hietaniemen kodittomien asuntola. Kuulemma aids-narkkareita siellä vain raiskaillaan jne. Tyyypillinen hese-meininki. Töitä on vain rahakkaille sukulaisille monimuotoisuuden vuoksi ilman CV:tä. Muut voi mennä sinne Hietaniemeen.
Eivät vuokrat ole tolkuttomia jos otat huomioon helsingin hyvän palkkatason.
Jossa sari sairaanhoitajakin saa palkkansa lisäksi asumistukea???
Muuttoliikkeen pitäisi suuntautua Helsingistä pois päin. Työttömien ym. joiden ei ole "pakko" asua Helsingissä (vaikkapa työn takia) kannattaisi etsiä halvempia asuntoja muualta. Eläminen kävisi helpommaksi ja halvemmaksi.
Olen asunut Helsingissä lähes 40 vuotta. Nyt olen Lapissa ja tuntuu että pää räjähtää, olisi ollut niin niin paljon kaikkea muutakin. Elämä on mennyt niin nopeasti, mikään ei harmita kuin hukkaan menneet vuodet. Nuorena luulee että aikaa on loputtomasti mutta ei ole. Ihmisellä on vain se aika mikä on. Älkää antako kenenkään tai minkään turhan viedä aikaanne.
Kaikki henkilökohtaisesti tuntemani ihmiset, jotka ovat joskus asuneet Helsingissä tai Espoossa, ovat muuttaneet sieltä jo pois. Paitsi 1, mutta hänellä onkin ma mu -taustaa.
Harva näköjään ymmärsi aloituksen jujun.
Kaveripariskunta oli tällainen. Eivät viihtyneet Helsingissä, halusivat palata kotiseudulle, "mutta kun ei siellä ole töitä". Kysyin ovatko hakeneet sieltä töitä, ihan oikeasti? No ei, kun ei siellä ole. Ihmettelin että miksi eivät ota yhteyttä sikäläisiin työnantajiin ja kysy suoraan? Niin no, kai sitä vois yrittää mutta tuskin sieltä mitään...
Lopputulemana että molemmat saivat muutamassa kuukaudessa töitä kotiseudultaan ja muuttivat sinne takaisin, nykyään kuulemma elämä hyvin rauhallista ja onnellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolkuttomat vuokrat. Kuulemma Hekalta ei yksin muuttava mies ole IKINÄ saanut asuntoa, kertoi kallion sossu mulle kerran. Ainoa paikka miehelle on Hietaniemen kodittomien asuntola. Kuulemma aids-narkkareita siellä vain raiskaillaan jne. Tyyypillinen hese-meininki. Töitä on vain rahakkaille sukulaisille monimuotoisuuden vuoksi ilman CV:tä. Muut voi mennä sinne Hietaniemeen.
Eivät vuokrat ole tolkuttomia jos otat huomioon helsingin hyvän palkkatason.
Joo Helsingissä ei kukaan ole töissä matalapalkka-aloilla.
Kymmenen vuotta Helsingissä riitti. Kaikkialla on liikaa ihmisiä ja silti samaan aikaan elämä oli tosi yksinäistä. Nyt asun pienemmällä paikkakunnalla, jossa on sopivasti omaa rauhaa eikä samanlaista väenpaljoutta ja sopivasti tuttuja. Lisäksi suurin osa palveluista ja harrastuksista on paljon lähempänä vain muutaman minuutin ajomatkan päässä. Helsingissä kaikkialle oli vähintään puolen tunnin matka joko julkisilla tai autolla, jos sillä uskaltaa siellä ajaa. Lisäksi asun kauniissa omakotitalossa. Helsingissä samalla hinnalla saa kantakaupungin läheltä kerrostalokopin tai joutuu muuttamaan laitakaupungille, josta on vielä pidempi matka kaikkialle. Työmatkan pituus kummastakin paikasta ajallisesti mitattuna samaa luokkaa. Tosin nykyään teen etätöitä, joten sitäkään ei tarvitse murehtia.
Kuka sinne slummiin haluaa muuttaa on jo epätoivoinen itsemurhaa hautova tyyppi.
En muuttaisi mistään hinnasta, onneksi perheeni muutti pois tsadista ennen syntymääni.