Sinä joka luet romaaneja, montako sivua suunnilleen luet päivässä?
Jos nyt lähdetään siitä, että päivisin joudut tekemään jotain muuta ja luet illalla, jostain klo 18-19 eteenpäin. Montako sivua yleensä luet suunnilleen? Mä olen vuosien tauon jälkeen ruvennut lukemaan iltaisin romaaneja ja luen yleensä n. 30-40 sivua. Luen tuon verran yleensä kolmessa tunnissa. Välillä pidän taukoja, saatan katsella jotain tv:stä ja sitten jatkan. Olen mielestäni melko hidas lukija. Lukiessa myös alkaa väsyttää helposti, vaikka romaani olisi kiinnostava.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu romaanista, joskus tempaa mukaansa niin että luen kannesta kanteen (edellytyksenä max noin 300 sivua. Keskimäärin luen 50 - 150 sivua. Aika paljon vaikuttaa myös tekstin koko, jos paljon tavallista pienempää tekstiä niin voi jäädä alle 50 sivun.
Jotain Colleen Hooveria te toki luette tämmöistä tahtia. Yhtään parempi laatuista kirjaa ei lueta kauhean kovalla vauhdilla.
Jep. Jotain naisten höttöpöttökirjoja voi pikalukea vaikka kaksi kokonaista kirjaa illassa, mutta oikeaa maailman kirjallisuutta selvästi vähemmän. Laadukkaampaa tekstiä voi lukea n. 50 sivua illassa maksimissaan.
😂 Ihanko olette nuo luvut tarkistaneet jokaiselta lukijalta erikseen.
Riippuu paljon. Luen yleensä sängyssä ennen nukkumaanmenoa, jolloin sivumäärät on mitä tahansa 20 ja 200 välillä. Mutta jos saan aloitettua jo päivällä, saatan lukaista kaksikin n. 300s kirjaa yhdeltä istumalta.
Niin moni asia vaikuttaa lukutahtiin, että ei niistä luetuista sivuista kannata järjestää mitään kilpailua tai yleensäkään vertailla. Kunhan kaikki halukkaat saa nautittua hyvästä tarinasta niin ollaan pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu romaanista, joskus tempaa mukaansa niin että luen kannesta kanteen (edellytyksenä max noin 300 sivua. Keskimäärin luen 50 - 150 sivua. Aika paljon vaikuttaa myös tekstin koko, jos paljon tavallista pienempää tekstiä niin voi jäädä alle 50 sivun.
Jotain Colleen Hooveria te toki luette tämmöistä tahtia. Yhtään parempi laatuista kirjaa ei lueta kauhean kovalla vauhdilla.
Hyvin ns. laadukkaan kirjan kirjoittaminen on myös erittäin hidasta. Siksipä sillä ei juuri elantoa ansaita, vaikka kirja myisi hyvinkin. Ja siksi meillä on niitä apurahoja.
Romanikääntäjänä käännän pari romania päivässä Lahden torilla.
Lapset on teinejä, joten nyt on taas aikaa lukemiseen. Lainaan kirjat kirjastosta ja luen paljon, keskimäärin ainakin kolme kirjaa viikossa. Luen etenkin dekkarisarjoja (näitä tuntuu riittävän loputtomiin) ja niiden välissä sitten jotain hömppää ja matkailukirjoja, välillä myös elämäkertoja ja jotain historiallisia kirjoja tms. Yleensä aloitan lukemisen illalla just siinä kuuden tai seitsemän aikaan, kun olen käynyt lenkillä ja päivällinen on syöty. Jos on kauppapäivä tai harrastuskuskausta, lukemiseen on vähemmän aikaa. Katson vain vähän telkkaria, ehkä jonkun puoli tuntia ysin aikaan ja sekin lähinnä siksi, että jumppaan niskaa ja selkää samalla. Luen vielä sängyssäkin hetken ennen nukkumaanmenoa. Käytännössä luen yleensä sellaiset 100-150 sivua illassa ja viikonloppuisin rutkasti enemmän.
Onko lukemisestakin pakko tehdä suoritus? Itse luen, koska nautin siitä.
Vaihtelee hirveästi. Joskus luen vain vajaan sivun, joskus koko kirjan. Lapsena varsinkin tuli luettua paljon kerralla, koska silloin oli aikaa.
Tuleeko muille fiktion lukemisesta olo, että haluaisi itse ruveta kirjoittamaan? En ole koskaan osallistunut nanowrimoon mutta tekisi mieli. Suomen kielellä kirjoittaville tota 50 000 sanaa vastaava määrä ois joku 35 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet että kaunokirjallisuuden lukeminen auttaisi myös kaunokirjallisen tekstin kirjoittamiseen? Mä harkitsen nanowrimoon (national novel writing month) osallistumista tänä vuonna.
Muista että siinä nanowrimossa kuuluu kirjoittaa editoimatonta tekstiä eli antaa mennä vaan. Jos yrittää kirjoittaa valmista tekstiä hienoine vertauskuvineen ja vivahteikkaalla kielellä yms., sitä 50 000 sanan käsistä on vaikea saada kasaan kuukaudessa, varsinkin jos on muutakin elämää ja velvollisuuksia. Sen kuukauden jälkeen vasta on tarkoitus editoida. Mulla itselläni on se ongelma, että kirjoitan heti ns. valmista tekstiä, hion ja hion siinä samalla kun kerron tarinaa. En onnistunut haasteessa joitain vuosia sitten kun yritin osallistua.
Suomalaiselle kirjoittajalle 50 000 sanaa on ylipäänsä haastavampi kuin englanniksi kirjoittaville.
Jos on kiinnostava ja sujuvasti luettava romaani, niin virkeänä ollessani luen sen tahtiin 1 sivu/ yksi minuutti!
Vierailija kirjoitti:
Näin vastaisin itsekin eli kaikkea 5 sivun ja 300 sivun välillä. Maksimi taitaa olla jotain 350 sivua jonka hotkaisin aamuyön tunneille kun ei malttanut jättää kesken :D
En pidä mitään minimimäärää mitä pitäisi lukea vaan luen fiiliksen mukaan. Joskus enemmän, joskus vähemmän ja riviväli, kieli, fontti ja myös kirjan sidonta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jotain naisten höttöpöttökirjoja voi pikalukea vaikka kaksi kokonaista kirjaa illassa, mutta oikeaa maailman kirjallisuutta selvästi vähemmän. Laadukkaampaa tekstiä voi lukea n. 50 sivua illassa maksimissaan.
Entäs miesten höttöpöttöä eli trilleriä tms.?
Höpsistä. Tuon edellisen kommentin kirjoittaja oli selvästi Sivistynyt Ihminen ja ahmii haukkapaloina Dostojevskin tuotantoa viikossa ja sitä rataa. Ei me tavalliset kuolevaiset ymmärretä oikeasta kirjallisuudesta mitään.
[/sarkasmi]
Luen noin 100 sivua tunnissa.
Lukunopeus on tullut lapsuudesta alkaneen lukuharrastuksen tuloksena. Ainoastaan oman lapsen syntymän jälkeen meni pari vuotta niin, että luin vähemmän.
Jotain kevyttä jännäriä pystyn lukemaan noin sata sivua tunnissa. Tietokirjat menee hitaammin, kun ei ole kiire päästä selville mitä seuraavaksi tapahtuu.
Luin lapsena ja nuorena ihan valtavan paljon, joten tulin nopeaksi lukijaksi. Itse en lue iltaisin, sillä se menee helposti siihen, että en malta lopettaa. Paras aika aloittaa kirja on vapaapäivän aamu, jolloin voin halutessani lukea koko kirjan alusta loppuun.
No riippuu kirjasta ja ajasta. Joku 10-30 sivua päivässä menee helposti, 40-50 jos on kunnolla aikaa. Nuorena saatoin lukea 300-sivuisen kirjan päivässä mutta nykyään ei ehdi.
Suunnilleen sama määrä kuin ap:lla menee illassa ja joskus enemmänkin. Riippuu kirjasta.
Tavoite vähintään 50s päivässä. Vapaapäivinä voi mennä enemmänkin. Eli 50-300s.
Entäs miesten höttöpöttöä eli trilleriä tms.?