Sinä joka luet romaaneja, montako sivua suunnilleen luet päivässä?
Jos nyt lähdetään siitä, että päivisin joudut tekemään jotain muuta ja luet illalla, jostain klo 18-19 eteenpäin. Montako sivua yleensä luet suunnilleen? Mä olen vuosien tauon jälkeen ruvennut lukemaan iltaisin romaaneja ja luen yleensä n. 30-40 sivua. Luen tuon verran yleensä kolmessa tunnissa. Välillä pidän taukoja, saatan katsella jotain tv:stä ja sitten jatkan. Olen mielestäni melko hidas lukija. Lukiessa myös alkaa väsyttää helposti, vaikka romaani olisi kiinnostava.
Kommentit (44)
Riippuu romaanista. Joidenkin kirjailijoiden kieli on erikoista, kerrontatapa ilmeisesti ihan tarkoituksellisen vaikeaselkoista ja sanat tarkoituksellisen epätavallisia. Tarkoituksellisen vaikeaselkoisella kerronnalla tarkoitan, että samaan pötköön normaalin vaikka kuvailun perään tulee keskushenkilön tajunnanvirtaa, esim. repaleisia muistoja tai mielleyhtymiä.
Jos joku sanoo, että kirjailijan kielellä ei ole vaikutusta lukemisnopeuteen, hän narraa tai ei vain ole tajunnut sitä.
Te jotka kuulutte lukupiiriin, mitä kirjoja mielellänne luette lukupiiriä ja keskustelua varten? Saan parin viikon päästä valita kirjan. Onko suosituksia?
Sivumäärää on vaikea arvioida, mutta yleensä käyn n. kerran kuukaudessa kirjastossa ja lainaan itselleni pari kirjaa, lapsille pinon. Ehdin lukemaan kirjani ennen kuin laina-aika umpeutuu. En lue ihan joka päivä, ja toiset kirjat tulee luettua parissa illassa, toisia kahlaan sen pari viikkoa. Nyt kesken olevaa kirjaa olen lukenut tiistaista asti, olen sivulla 260. Eli nelisenkymmentä sivua päivässä?
Ite fiilistelen niissä kirjojen maailmoissa niin antaumuksella että luen tosi hitaasti, tai lähinnä kun jään kaikkea lukemaani haaveilemaan ja mietiskelemään välillä ja saatan rönsyillä ajatuksissani ties missä ja sijoittaa itseni kirjan tapahtumiin, niin ehkä semmonen 30 sivua tunnissa.
Jos on joku jännäri tai sotakirja tai vastaava missä joku todella pelottava kohtaus, niin sellasta voi lukea yhteen putkeen kun pakko saada heti tietää mitä seuraavaksi tapahtuu.
Mutta tästä haaveilevan hitaasta lukutavastani johtuen niin en sataa sivua enempää ainakaan lue yhden päivän aikana. Illalla rauhoittuessa tai nukkumaan käydessä joku 1 1/2h ois aika hyvä lukuaika.