Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko jättää 5,5v:n ja 1v:n noin 15 minuutiksi keskenään kun veisit yhden lapsista kerhoon?

Vierailija
12.02.2007 |

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,5vuotiaan voisin yksin jättää, mutta en 1v. isosisaruksen vastuulle. Mitä nyt siihen tulee, että siskoni jättää monesti 1,5v. kaksoset kotiin yksi kun vie koululaisen autolla kouluun 5km päähän... Kuulemma nostaa vaan sakset ja veitset pois lasten ulottuvilta...

Vierailija
22/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 ja 6v. on eri asia (tosin loppuvuodesta syntyneet eskarithan on pitkään 5-vuotiaita )

mutta eskarilaisen eli noin 6v. kai pitää jo harjoitella yksin kotiin jäämistä kuten myös yksin liikkumista lähialueilla, jottei sitten koulun alkaessa ole liikaa uusia opeteltavia asioita.

Mutta 1v. vastuussa oleminen - eihän sellaista voi tehdä.

1v. vaunuihin ja äidin mukaan ja 5v. (jos haluaa) voi olla hetken kotona yksinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 6-vuotias oli yksin kotona 20 minuuttia, ja kuoli tulipaloon, koska palon tullen on vaikea löytää ulos (oli hereillä kuitenkin) aikuisenkin. Siinä oli myös tuttuja aikuisia auttamassa, mutta poika ei silti päässyt talosta ulos, vaan meni sohvapöydän alle " turvaan" ... :(

Vierailija
24/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi oli ilmeisesti leikkinyt tulitikuilla. Näitä targedioita sattuu silloin tällöin eikä niiden takia voi kaikkia lapsia alkaa vahtia hysteerisesti. Kyllä minä jätän 5-vuotiaan yksin kotiin 15-20 minuutiksi jos hän haluaa jäädä: lapsi tietää mitä ei saa tehdä ja tuliapalon tai muun hädän suhteen on opetettu (ja säännöllisesti kerrataan) toimintaohjeet: ulos asunnosta, ovi kiinni, soitetaan naapurin ovikelloa ja jos tämä ei avaa, mennään pihalle.

1-vuotiasta en jättäisi vielä 8-vuotiaan esikoisenikaan vastuulle 5 minuuttia pidemmäksi aikaa.

Vierailija:

kun 6-vuotias oli yksin kotona 20 minuuttia, ja kuoli tulipaloon, koska palon tullen on vaikea löytää ulos (oli hereillä kuitenkin) aikuisenkin. Siinä oli myös tuttuja aikuisia auttamassa, mutta poika ei silti päässyt talosta ulos, vaan meni sohvapöydän alle " turvaan" ... :(

Vierailija
25/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän entisessä naapurissa oli ollu lastensynttärit. Lapset ollu lastenhuoneessa, lapsen sängyssä tyynyn päällä oli ollu seinään kiinnitettävä lamppu joka oli tippunu, sänky syttynyt tuleen. Lapset meni paniikkiin, onneksi tilanne selvisi paikalla olleen vanhemman avustuksella.

Tilanne oli tosi simppeli, ainoastaan kerrostalon käytävä haisi pahalle vuorokauden. Puhumattakaan siitä kyseenomasesta asunnosta..

Sinuna olisin ihan hiljaa tollasilla " lapselle opetettu miten tulipalosta selvitydytään -roskalla" . Koska itse autokolarissa olleena voin sanoa; kun tulee onnettomuus, voi olla ettei ihminen kykene toimimaan tilanteessa oikein vaikka tietää miten se tapahtuu.

Ihan normaalia ettei muista edes yleistähätänumeroa!

Pointtini siis: ei voi luottaa että ihminen toimii oikein vaikka osaisi, varsinkaan kun puhutaan leikki-ikäsistä!

25

Vierailija
26/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnettomuuksia ei voi estää vaikka kuinka vahtisi lapsia. Jossain tulee vastaan se raja, jonka jälkeen täytyy vaan luottaa onneen ja valmistautumiseen. Sun logiikalla, jos ei kerta aikuinenkaan osaa käyttäytyä oikein autokolarissa, kenenkään ei pitäisi koskaan ajaa autolla.

Minusta ¿valmennetun¿ 5-vuotiaan voi ja pitää uskaltaa jättää 20 minuutiksi yksin kotiin, vaikka hyvin tiedän että MITÄ TAHANSA voi sattua. Uskallan jo kuitenkin luottaa siihen että TODENNÄKÖISESTI mitään kamalaa ei satu.

Vierailija
27/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis ollut pakko jo 5v. iässä jättää häntä hetkeksi yksin jotta tottuu olemaan uksin kun koulu alkaa syksyllä sillä voi muuten tulla shokkina kun pitääkin selviytyä useita tunteja yksin kotona jos ei ole edes varttia ollut ennen yksin. Mitä vain voi sattua ja tuskin pieni koululainen sen enempää osaa hätätilanteessa toimia kuin eskarilainen tai reilu 5-vuotiaskaan mutta silti koululaisen on pärjättävä yksin. Siksipä jo pienelle on hyvä ruveta opettamaan mitä missäkin tilanteessa tulee tehdä jotta olisi edes joku mahdollisuus osata toimia.

Vierailija
28/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postin uskaltaisin hakea tai roskat viedä, siihen menee multa alle 5 minuuttia.

Ja kaksi lasta on minulla, 2- ja 5-vuotiaat.

Vierailija
29/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ja yhä ei.

Ajan itse autolla. Kortin ajoin sen kolarin jälkeen. Bussikuski ajoi ihmisen päälle ja meni shokkiin. Autossa oli noin 30 ihmistä jokka 4. ää lukuunottamatta ei osannu toimia.

En sano ettei ihmiset saa ajaa koska tulee kolari. Mutta TILANNE pitää osata arvioida. Just pari viikkoa sitten ajoin kolaripaikan ohi jossa nuori nainen kuoli koska ohitti rekkaa huonolla säällä, sokaistui lumipilvessä ja ajoi taksia päin. Jos ei olisi ohittanut niin olisi pystynyt ajamaan perille saakka??

Tarkoitan että ei voi ajatella: olen opettanut leikki-ikäselle miten tulipalosta selviydytään ja se on siinä. Musta leikki-ikänen ei ole valmis huolehtimaan itsestään niin vakavassa tilanteessa. Ei kaikki aikuisetkaan ole. Mun mielessä on yhden Estonialta selviytyneen haastattelu jossa hän huusi ihmisille että lähtee pois mutta ihmiset oli ihan sokissa ja peloissaan ja jäivät sinne seisomaan.

Tottakai lapselle PITÄÄ opettaa toimimaan eri tilanteissa. Ei niistä opeista ole yhtään vähemmän haittaa jos yöllä heräätte palohälyyttimeen!! Mutta jättää lapsi yksin tilanteeseen?

Tottakai lapsen pitää JOSKUS pystyä kävelemään yksin kouluun, tekeen ruokaa.. Mutta se on lapsesta myös kiinni: kaikki 5- vuotiaat ei voi olla luottamuksen arvosia. Itse en ollut! Ja jos mulla olisi 5- ja 1- vuotias en jättäisi yksin. Mulla on 2 leikki-ikästä lasta ja toinen aina keksii jotain puuhaa -tai sitten voi tapahtua se että lamppu tippuu ja syttyy tulipalo. Oikosulku, iso haava..

En ole mikään pelkuri, meillä pojat saa painaa pitkin kämppää ihan keskenään. Mutta en jätä yksin. Saadaanko me lukea joku päivä Iltalehdestä miten (sinun tapauksessa) on äiti lähteny kauppaan ja lapset kuollu? Mitä siinä enää hehkuttaa että lapsi kyllä tiesi miten pelastaudutaan, tai että tiesi kyllä ettei saa koskea? Lapsi ottaa vaikka pyykinpesujauhetta ja tekee pienemmälle " juotavaa" siitä?

Eikös se meinaan ole huone 5 minuutissa jo yli tuhat asteinen?? Mulle se on ihan riittävä syy.

25

Vierailija
30/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin minä kyllä sanoin, että en missään nimessä jättäisi 5-vuotiasta kotiin nuoremman sisaruksen kanssa, en edes 8-vuotiaan vastuulle antaisi alle 3-vuotiasta kuin roskien viennin ajaksi. Enkä myöskään jättäisi 5-vuotiasta yksin tulipaloon (kuten näyt ajattelevan) tai ottaisi turhia riskejä liikenteessä. Sen sijaan olen jättänyt 5-vuotiaan yksin kotiin, joka on tehty niin turvalliseksi kuin voi ilman että normaalielämä kärsii. Esim. veitset on meillä keittiönlaatikossa lasten ulottuvilla ja hellan sulake päällä koko ajan ¿ minun lapseni eivät ole koskaan 3 täytettyään yrittäneet saada veitsiä käsiinsä tai hellaa päälle. Sen sijaan tulentekovälineitä ei ole ulottuvilla, myrkyt on yläkaapissa enkä esim. pesukonetta jätä koskaan päälle kun itse poistun asunnosta. Ja lamputkin on niin kiinni seinässä että eivät sieltä yks kaks putoile.

Tulipalo leviää todella nopeasti, mutta tulipalo ei syty ihan itsestään. Se ei syty yllättäen ehjästä hyvin hoidetusta tv:stä tai kaapissa lukkojen takana olevista tulitikuista. Siksi toin mm. esiin sen että se tulipaloon kuollut 6-vuotias oli leikkinyt tulitikuilla ¿ ilman niitä hän tuskin olisi saanut paloa syttymään. On siis äärettömän epätodennäköistä että sen 20 minuutin aikana kun poikani katsoo yksin tv:tä tai leikkii pikkuautoillaan, syttyisi tulipalo. Tämän todella pienen vaaran takia en kyllä aio pakottaa lasta mukaan jokaiselle koiran pissatuskeikalle ¿ todennäköisempää on varmaan että hän jää sillä lenkillä auton alle kuin palaa poroksi kotona.

Mutta vahdi toki omiasi niin tarkkana kuin haluat, kunhan et kuvittele siten estäväsi kaikki onnettomuudet. Koska mitä vaan voi tosiaan sattua kenelle vaan ¿ kyse on todennäköisyyksistä ja siitä miten niitä omalla kohdallaan tulkitsee.

Ja kyllä muuten hämmästelen jos sun 5-vuotias tekee pyykkipulverista juotavaa (mihin ei muuten onneksi kuole...). Kannattaisiko sen vahtimisen sijaan vähän opettaa ja selittää lapsille, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei? Tuo kun on enemmän sellaista 2-vuotiaan touhua

Vierailija
31/31 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin tuon isomman hetkeksi yksin mutta en 1-vuotiaan kanssa. Aikuinenkaan ei välillä meinaa ehtiä vahtimaan tuota meidänkin pikkuista, saati sitten 5-vuotias ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme