Uskaltaisitko jättää 5,5v:n ja 1v:n noin 15 minuutiksi keskenään kun veisit yhden lapsista kerhoon?
Kommentit (31)
Nämä lait ovat tietysti hieman yliampuvia, mutta eipä tarvitse äitien miettiä minkä ikäisiä lapsia voi jättää yksin kotiin.
Olisi tietysti mukavampaa joskus jättää kymmenvuotias kotiin kauppareissun ajaksi, mutta enpä sitä tee koska olen päättänyt asua tässä maassa.
Tiiä vaikka ajat kolari tai jotain ja meneekin kauemmin. Liikaa vastuuta 5 vuotiaalle, vaikka kuinka pärjäisi. Mitä raasu ajattelisi, jos vauva alkaisi parkuu eikä vanhempia missään.
Eri asia jos vie roskat ja hakee postin ja on koko ajan kuulomatkan päässä/haettavissa.
Siis jos oikein jossitellaan niin eihän tässä uskalla mitään tehdä!! Voi olla että kun olisin viemässä sitä keskimmäistä kerhoon, auto ajaisi hänen päälleen, tai minun... ajaisin kolarin jne. jne. Tyhmä ja ajattelmaton ei kannata olla, mutta kyllä sitä maalaisjärkeäkin saa käyttää!!! 5½ voi olla jo eskarilainen (loppuvuodesta syntynyt) ja tuosta jo vuoden päästä hänen olisi osattava olla jo yksinään pidempiäkin aikoja ja kulkea koulusta kotiin ja päinvastoin. Esikoisellani on juurikin tuo tilanne ja tulemme harjoittelemaan ensi vuoden aikana yksin kotona olemista. Meillä tosin minä luultavimmin tulen olemaan kotona lapsen ekan kouluvuoden.
Juu, hoitaahan 4-vuotiaat pikkuvauvoja jossain kehitysmaassa, mutta ei kannattaisi hakea mallia sieltä. Koskaan ei voi satavarmasti estää onnettomuuksia ja tapaturmia, fiksulla käytöksellä voi yrittää ennaltaehkäistä niitä.
...ja toivottavasti et sinäkään uskalla!
Esim. 8v ja 4v 20 min. 10v tai, 8v ja 4v 30 min....
Sen verran olen kipaissut ulkona ja jättänyt 3 ja 1 v lapset keskenään (ovat päiväunilla) kun haen postin tuosta 20 metrin päästä ulko-ovelta...
Onko tääkin nyt sitten joku heitteelle jättö?
Mitä jos pikkuiselle sattu jotain, isompi ottaa syyt siitä niskoilleen vaikkei hänen pitäisi vielä olla vastuussa kenestäkään.
En muuten jättäisi vielä edes vajaa kuusivuotiasta yksin kotiin.
meillä keskiv. kehitysvammainen poika, jolla ikää 5.3v. käytiin juuri kehitysvamma neuvolassa, jossa he itse ehdottivat että pojan kanssa harjoitellaan sitä että poika olisi yksin kotona n. 10 minuuttia.
harjoitellaan aivan samalla lailla yksin kotiin jäämistä kuin terveiden kanssa. poika ollut muutaman kerran yksin kotona ja hyvin on mennyt.
pienempää et saa jättää isomman lapsen vastuulle.
joista opet vinkuvat etteivät osaa edes leipää voidella. Puhumattakaan kenkien sitomisesta. Ap kyseli 15 minuutista, ei suinkaan kuukaudesta.
Vierailija:
Ihmeellistä curling- vanhemmuutta että ei eskari- ikäistä voi jättää
15 min yksin.
Vaan toisen, 1-vuotiaan lapsen kanssa.
Minäkin sanon, että ei voi.
Sitten kun on koulussa saa olla esim. kauppareissun ajan kotona tai käydä yksin kaupassa. Noin pienellä vielä vilkas mielikuvitus ja saattaa pelätäkin yksinjäämistä!
riippuu lapsestakin. Yksivuotiaan kanssa en missään tapauksessa.
Itse en jättäisi isompaakaan. Korkeintaan postilaatikolla käynti tai roskien vienti olisi minusta mahdollista.
Kyseessä ei ole rohkeus vaan ihan fakta: palaako huone 5 minuutissa 1200 asteiseksi??
Laiskuutta jos ei koko porukkaa vie ulos. Sitten voi jäädä vielä vaikka ulos hetkeksi, käydä kaupassa, mennä kylään..
Mutta keskenään en jättäisi ton ikäsiä. Ja lapsesta riippuen voi olla ettei jäisi se viisi vuotiaskaan yksin..
Ja tällä ei ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa osaako lapsi voidella leipänsä tai sitoa kengännauhat koulussa!
Pikkuveljeni nukkui vaunuissa. Äitini tuli takaisin niin olin juuri työntämässä vaunuja ulos ovesta ja olin kuulemma menossa mummolaan...
" kun kuitenkin 6-7-vuotiaana joutuvat olemaan yksin tuntikausia" . Siksipä Suomessa niin paljon lapsia kuoleekin tapaturmissa. Vahinkoja voi toki sattua, vaikka kuinka vahtisi, mutta riski nyt vaan on ymmärrettävästi suurempi, jos lapsen jättää heitteille.
Asian vierestä: tutkimusten mukaan suunnilleen alle 12-v ei kykene hahmottamaan liikennettä vielä kovin varmasti. Joten se on vähän sattumankauppaa, miten joku 7-8-vuotias koululainen selviää hengissä koulumatkoistakaan. (Minäkin kyllä selvisin koulumatkoista hengissä yksinäni 7-vuotiaana, mutta se olikin 70-luvulla pikkukaupungissa.)