*** Uuteen viikkoon KESÄKUISET ***
Kommentit (36)
 Cana, jos oikein muistan niin se sykkeistä sukupuolen veikkailut meni niin, että pojalla on matalampi syky kuin tytöllä. Että sen perusteella tuo sun masukin lukema 140 viittaisi poikaan. Oisko ollu jotenkin niin että jos on 150 tai yli niin olisi tyttö? Mutta mutta, mulla esikoisen kanssa aina syke huiteli jossain yli 150 ja poikahan se on, että tiedä häntä ;-) Tai sitten muistan just väärin päin noi jutut.
 Mullakin oli neuvola eilen ja siellä kaikki kunnossa. Painoa oli tullut 300g per viikko. Vertasin esikoisen neuvolakorttiin ja silloin mulle tuli nopeammin painoa. Olen kohta samoissa lukemissa kuin silloin näillä viikoilla vaikka silloin lähtöpaino oli 5kg vähemmän. Mulle on nyt tullut yhteensä vasta vajaa 3kg. Uskon syynä olevan sen että en ole nyt töissä ja ulkoilen päivittäin + ravintolalounaat ei kuulu nykyiseen tilanteeseen. meillä ei ollut töissä ruokalaa vaan lounarit käytössä ja varsin usein löysin itseni pitsalta kesken päivän..
 Vaikka kun katsoin tota viime kerran neuvolakorttia niin näistä viikoista eteenpäin sitä painoa alkoi sitten huolella tulla. Mulle tuli viime raskaudessa yli 20kg ja nyt en kyllä haluaisi sitä... Synnärille kun jäi kokonaiset 4kg. No joo se siitä.
 Nyt meen laittelemaan ruokaa, että mukavat ystävänpäivän jatkot kesämasut!
 Hyvää ystävänpäivää myös täältä! Joku muukin oli kärsinyt univaivoista - meikkiskin valvoi 2 h viime yönä... mulla on töissä 2 seuraavaa viikkoa aika haipakkata, joten niitä työasioita vähän vatvon. Heräsin klo 2.30, kun esikko halusi tulla meidän väliin, enkä saanut sitten unta. Menin haukkaamaan pari voikkaria alakertaan ja lukemaan lehden, niin sen jälkeen sitten nukutti. Jotenkin kun lapsi on vieressä nukkumassa, niin mä oon tosi herkillä enkä saa unta (vaikka eka 6 kk nukuttiinkin samassa pedissä ihan vauvana). Sitä kai jotenkin alitajuntaisesti vahtaa lapsen hengitystä tai sitten pelkää liikkua, jotta lapsi ei heräisi. Mutta toinen nukkui siinä niin söpösti kuin unimurmeli konsanaan, ei häntä hennonnut siirtää takas omaan sänkyyn.
 Tsemiä tosiaan liitos- ja muista kivuista sekä suppareista kärsiville! enää muutama kuukausi ennen kuin saadaan kääröt syliin!
 Käytiin tänään ottamassa vauvavakuutus, kun se pitää ottaa Tapiolassa ainakin 3 kk ennen laskettua aikaa. Siinä pitää täyttää sellanen terveysselvitys, jossa kysyttiin mm. onko ultrassa havaittu jotain häikkää tai onko saanut lähetettä johonkin muualle neuvolan ulkopuolelle. No mä sit menin  möläyttämään, et menen sokerirasitustestiin. En tiedä, vaikuttaako se vakuutuksen saamiseen, kun se on rutiininomainen testi meidän kunnassa, jos BMI on yli 25. Tietysti pitäähän ne siinä vaiheessa sanoa, jos on jotain, mutta en tiedä, onko toi sokerirasitus nyt sitten neuvolan ulkopuolinen testi vai nou... No, katsotaan nyt.
 Hohhoijakkaa, jos vähän vielä tekis töitä!
 JÄNNITTÄÄ kovasti..4D tunnin päästä. Toivoo vaan että kaikki olisi hyvin!!
 Ja olishan se ihana nähdä kumpi sieltä tulee =)
 Mää liityn kans nyt teihin " supistelijoihin" ..kyllä, tääläkin supistelee pitkin päivää..toiv. ei ole tehnyt tuhoja, niin kun sulla Odessa, NYT SITTEN TOSISSAAN RAUHASSA JA LEPOA!!
 Kertoillaan kuulumisia kun tullaan 4D.stä eikös juukos?
 JÄNNITTÄÄ kovasti..4D tunnin päästä. Toivoo vaan että kaikki olisi hyvin!!
 Ja olishan se ihana nähdä kumpi sieltä tulee =)
 Mää liityn kans nyt teihin " supistelijoihin" ..kyllä, tääläkin supistelee pitkin päivää..toiv. ei ole tehnyt tuhoja, niin kun sulla Odessa, NYT SITTEN TOSISSAAN RAUHASSA JA LEPOA!!
 Kertoillaan kuulumisia kun tullaan 4D.stä eikös juukos?
 Mekin oltiin eilen neuvolassa, kaikki oli sangen hyvin kohdallaan, vaikkakin kumma kyllä mulle neuvolatäti huomautti painosta jota on tullut koko aikana vain 4 kiloa lisää (huomautti siis että ohhoh onpa painonousuut sitten viime kerran). BMI ennen raskautta oli karvan verran alle 23, joten luulisi ettei paljon huomautettavaa löydy... Aika eri käytäntöjä ihan tädistä ja neuvolasta riippuen näköjään.
 En viitsi paljon hehkuttaa omaa hyvää vointa kun monella tuntuu olevan paljon vaivaa ja rasituksesta/työstä aiheutuvaa kipuilua. Itse hakkaan näitä mainoshommia ihan verenmaku suussa vielä ;)
 Mun maha on aivan toispuolinen meidän pikkuäijä on vallan majoittunut tuonne oikealle puolelle ja sen todella huomaa. Painaa myös jo alimpia kylkiluita varsinkin näin päivän päätteeksi työtuolilla lakoillessa.
 Meillä on muuten synnytysvalmennnukset neuvolassa tosi kivasti. Eka on nyt maaliskuun puolivälin jälkeen ja toka sitten toukokuun viimeiset päivät, neuvolassa ihmeteltiin että mitenkähän sitä uskaltaa jättää sinne toukokuulle valmennukset :)
 Eipä mulla mitään kummempaa, tsemppiä vaivaisille!
 Rouvaii
 Eipä tässä mitään kummempaa täällä viime viestin jälkeen, lähinnä tulin ääneen kauhistelemaan tuota Odessan kohdunkaula-tilannetta. OH-HOH! Nyt sitten vaan lepoa ja vakavaa sellaista, ei auta rehkiä kun on vielä pitkä matka edessä.
 Itselläni sairaslomalla olo on ihan rentoa, sen verran lomasta lintsasin että kävin pitämässä yhden lyhyen seminaari-presentaation Taikissa kun en muistanut sitä perua ja en kehdannut viime hetkellä perua. Oli ihan kiva käydä ihmisten ilmoilla! Tuli myös tarjous mahdollisista opetustöistä, rupesin jo miettimään että jaksaisko/pystyiskö syksyllä silloin tällöin jotain vetää... hmm. Ehkä ei kannata ahnehtia taas kalenteria täyteen.
 Täytin just esikoisen päiväkerhohakemuksen, kun kirkko&kaupunkilehdestä huomasin että syksyn haut ovat nyt jo, meinasi lipsua ohi.
 Supistelu on kyllä levossa aika nollassa, mutta äkkiä sen saa työllä kiihtymään, se on jännä juttu. Ehkä mun pitäisi näiden maha-ja SI-vöiden lisäksi asentaa pään ympärille joku vyö niin ei stressi aiheuttaisi niitä supistuksia, siinäpä tuotekehitysprojektia jollekin :)
 Älkää ihmeessä pantatko hehkutusta te, joilla menee hyvin!  Kyllä tähän vaivaiskerhoon terveitäkin mahtuu :)
 SM & Aatu rv22tasan
 Täälläkin ruusennetaan töissä vielä täysin palkein. Taitaa olla niin, että istumatyössä noi supistukset ei tule niin aikaisin kuin tosiaan hoitotyössä tms. fyysisessä ammatissa. Tässä tietysti riesana on se, että pitäis muistaa käydä vessassa yms. liikkumassa tarpeeksi usein, koska muuten huomaa istuvansa lyhyssä 2 tuntia putkeen.
 Mä olen nyt tällä viikolla intoutunu liikkumaan, ihan rauhallista kävelyä vaan mutta kuitenkin. Maanantaina puolen tunnin iltalenkki, tiistaina puol tuntia työmatkaa ja eilen 40 minsaa iltakävelyä. Ajattelin, että yritän nyt liikkua aktiivisesti, kun vielä pystyn. huomaan, että masu alkaa jo muuttaa kävelyä sellaseks töpöttelyksi, mutta liitoskipuja ei vielä tunnu. Tosin tänä aamuna nivusissa vähän tuntui, kun eilen kävelin 40 minsaa illalla. Laitoin sellasen masutukivyön.
 Nyt taidan lähteä käymään vessassa " liikuntamatkalla" ! Halvat on huvit - hehkutan, että kohta saan pannukakkua, kun torstaisin duunipaikan ruokalassa on hernaria ja pannaria! Tuulian pannariohjetta en ole vielä uskaltanut kokeilla, kun mulla aina onnistuu epä noi pannarit. Ja sitä paitsi tätä painoa pitää vahdata... Mutta voi perskutarallaa, unohdin itse asiassa kopioida sen koneelle sen ohjeen!! Että jos Tuulia Kiltti Kultainen vielä viitsit laittaa sen toiseen kertaan...
 moro!
 Selkä alkaa tosissaan kenkkuilla ja nyt uutena polvi. Eilen alkoi sattua ylös nouseminen, siis kun varasin painoa jalalle, ja iltaa kohden olin ihan rampa kun pelkkä istuminenkin jolotti polveen kävelystä nyt puhumattakaan. Aamulla oli vähän parempi, mutta nyt taas alkaa kipeytyä tällä töissä.. Huomenna olisi vielä jumppailtäpäivä, mennään rauhalahteen kuopioon ensin keppi- tai vesijumppaamaan työpaikan kustannuksella ja sitten iltapäivällä vielä syödään lounas seisovasta pöydästä.. Arvatkaapa kumpaa odotan enemmän.. =)
 Eilen mieheni tunsi ekan kerran potkut mahanpäältä, tyttö monottikin ihan kunnolla! Olisittepa nähdeet ukon ilmeen, taisi olla paras ystävänpäivälahja..=) Nyt alkaa muutenkin tuntua koko ajan todellisemmalta tämä raskaus kun päivittäin tuntuu paljon napakoita potkuja ja muljahduksia. Jotenkin tämä raskaus on mennyt melkein sumussa, tosin onhan tämä jo kolmas kerta ja kotona 7- ja 1½-vuotiaat viemässä huomiota muualle..
 Töitä olisi jäljellä vielä 1 kk 10 pv ja motivaatio senkun laskee.. Tosin olen jo panikoinut valmiiksi miten jaksan olla kotona kun kaikki sosiaaliset kontaktit vähenee ja päivät täyttää kakkavaippojen vaihto, ruuanlaitto ja siivoaminen.. Ei sitä osaa ihminen näköjään olla tyytyväinen mihinkään..=)
 Mukavaa loppuviikkoa ja voimia vaivoihin ja yleensä odotukseen kaikille!
 T. hmm.. 21+4
 Mikä fiilis!
 Eilinen lääkärikäynti oli masentaa mut täysin, kun niin paljon tuhoa oli ehtinyt kohdunsuulla tapahtua yhden työpaikan takia. Mutta illalla kaikki kääntyi lopulta iloksi. Kävimme meinaan 4D-ultrassa! Aivan ihana kokemus. Milli oli meidän harmiksemme raivotarjonnassa ja mahallaan, joten kunnollisia kasvokuvia emme nähneet. Hieman sivuprofiilia kuitenkin ja käsiä ja jalkoja tietysti. Sydämen virtaukset tutkittiin tarkoin ja sydänkäyrääkin otettiin, joten sydän todettiin ihan huippikseksi. Samoin aivot ja sisäelimet. Eli täysin terve lapsi näyttäis olevan.
 Ja arvatkaas mitä? Mä kerron teille nyt salaisuuden: Milli on TYTTÖ!
 Mun aavistukset osuivat siis oikeaan... ja kaikki ne raskausoireet, vaikkei niistä nyt mitään voi päätelläkään... pahoinvointi, hormoninäppylät, sitrushedelmät...
 Mies oli ihan ihmeissään, kun hän oli niin varma pojasta, kun niiden sukuun on syntynyt pelkkiä poikia, mutta kuinkas sitten kävikään. :)
 Mukaan saatiin myös DVD (jota olen katsellut jo ees taas moneen kertaan) ja kaksi metriä kuvia.
 Eikös muillakin ollut 4D-ultria ystävänpäivänä... kertokaas tekin kokemuksistanne.
 Nyt taidan jatkaa tätä leijumistani sairaslomailun lomassa. Hauskaa työpäivää kaikille, jotka töissä saavat olla ja rauhallista päivää meille sohvaperunoille... :)
 T: Odessa ja Milli

mitähän meille...
 No minä sitten hehkutan hyvää ja ihanaa oloa kun sitä ei saa kerran pantata. Olo on siis aivan loistava, lenkkeily tekee kutaa ja ruoka maistuu ja pissitys meni hiivatulehduksen kans pois ja uni maistuu ja mä oikeen hehkun. No eilen vitutti kaikki ja kovaa, ettei nyt ihan liian lujaa pääse menemään...ja levottomat jalat on yöllä kuvioissa mukana!!! villasukilla ne onneks saa pois.
 Eteisistukkalaiset, eilen sain kuulla kaveriltani et kannattaa tarkistaa jossain vaiheessa vauvan asento, niillä on tapana jäädä perätilaan..voi kökkö. Mulla kun liikkeet tuntuu vaan alavatsalla ja mun maha on tossa navan seudulla, siis liikkeet tuntuu vaan navan alapuolella. Minä en ainakaan jalat edellä ketään synnytä....no katotaan sit ku on neuvola et tietääkö ne siellä jotain faktaa ja saisko siten lisäultran johonkin rv 35 tienoolle.
 No mutta eipä tässä jorista turhia(mitäs noi edelliset sit oli) pitää lähteä syöttämään tyttö et pääsee päikkäreille ja äiti pakkaamaan.
 kuumetta rv 23+3
 ODESSA79:lle onnea tyttöuutisesta!!! Ja kohdunkaulan lyhenemisestä vielä hieman; mulla esikon kanssa tapahtui sama juttu, mutta kun jäin saikulle ja lepäilin, ei tilanne enää edenny pätkääkään ja täysaikaiseksi meni. Yhdellä tutulla oli rv30 jo kohdunsuu avautunuki, mutta täysaikaseks meni! Tämän positiivisen viestin vaan haluaisin siis sanoa! Eli jos pystyy olemaan mahd paljon vaakatasossa, niin tosiaan vauva ei välttämättä samalla tavalla hulahda sinne lantioon ja pääse painamaan kohdunsuuta ja lisäämään supisteluja!
 Kiva ku ootte saanu 4D-ultrista hyviä kokemuksia, muaki vähän kuumottais siihen meno mutta katotaan raaskiiko... Mites STINNA:lla kävi, tuliko lisää tyttöuutisia???
 CANA, mäki pähkäilen vielä KELA:n papereiden kanssa. Täyttöohjeet ovat kyllä aivan hepreaa, en vaan kestä tota byrokratiakapulakieltä... Tietääkö joku haetaanko samalla lomakkeella myös se vanhempainrahakausi? Entäs miten se pitäisi merkitä paperiin jos haluaa että haettavan tuen määrä määräytyy sen mukaan mitä on edellisen alle 3v lapsen hoitotukea saanut? Nythän on siis se uus etuus että tukea sais tosiaan saman verran vaik ei ois töissä välillä käynytkään..
 Mitäs sitten muuta. Kiirettä on piisannut ja menoa jos jonkinmoista vähän liiankin kanssa. No, ens vkolla pitää yrittää vähän enemmän sitten rauhoittua taas.. Masuasukilla tuntuu olevan kaikki hyvin, potkut tuntuu nykyään jo aika napakoinakin, joskin juurikin siellä ihan niin alhaalla kun vaan voi kuvitella.. Perätilassa siis tämäkin pikkuinen tuntuisi tällä erää olevan. Itselläkin vointi ollu hyvä, nyt ei oo taas supistellukaan. Ainoa inhottava juttu on että oon saanu kivuliaan peräpukaman (kuinka ihanaa...). Vastaavaa ei oo ikinä aiemmin ollu, mutta tälläisistä vaivoista kyllä terkkaikin jo varoitteli uusintasynnyttäjien kohdalla... Inhaa!
 Jotenki on nyt viime päivinä alkanu tuntua tosi tosi ihanalta tuo uuden tulokkaan tuleminen, kun välissähän vähän enemmänkin myös jännitti ja huolestuttikin. Nyt on sitten sellanen ruusunpunainen fiilis... Tyypillistä raskaana olevan naisen ailahteluako kenties??? No enivei, olen nauttinut jo vauvalle jutustelemisesta ja silittelystäkin, ja antanut itselléni luvan ostaa muutaman vauvanvaatteenkin, :)! Esikoinenkin on alkanu juttelemaan mahalle, mikä on kyllä tosi herttaista!
 Palaillaan,
 Päivikk11 rv 23+4
 TYTTÖ UUTISET JATKUVAT!!! aivan hämmästys, mulla kun oli niiiiin poikaolo kaiken aikaa. =) Mutta ei tietenkään mtn merkistystä kumpi tulee, pääasia että kaikki on hyvin ja menee hyvin!
 Piti sen kunniaksi mennä ostaan vaaleanpunaisia vaatteita =) hassua!! siis tosi hassu olo nyt kun tietää kumpi siellä myllertää..työnimikin vaihtui, koska muistutti enemmän jätkää..heh.
 Nimen pähkääminen alkaa siis, kun pojalle nimi oli jo lähes varma.
 Kaikki oli siis hyvin, kyllä syynättiin tarkkaan, kaikki suonet ja kaikkien virtaukset, nikamat ymym. Kohdunkaula aivan normaali, mkn ei ole muuttunut, eli supistukset ei ole tehny sille (vielä) mtn. HUH..
 " nuppiina"  oli 697g ja kovasti potki ja hikotteli kun kuvattiin..hih.
 Mulla potkut tulee jo tuonne rintojen alapuolelle, 10cm yli navan, tuntuu tooosi voimakkaalta ja hassulta! Maha kumpuilee kauheesti ja tärähtelee.
 Kuvia tosiaan kanssa saatiin se 2m ja dvd (joka ei toiminut!!)..mutta jos se ei ole niillä tallessa , päästään uudelleen kuvattavaksi =) he soittelevat kun katsovat ensin löytyykö sitä heiltä.
 Meillä tosiaan pelkkiä naamakuvia. Näyttäs olevan isin suu =) ja äidin isot silmät 8)
 Aivan mahtava kokemus!! Suosittelen. Se on sen arvoista, todellakin. Hienoa kehitystä tekniikassa!
 Onnittelut muillekin hyvistä uutisista!!
 Tänään oli taas kerhopäivä ja tyttö simahti päikkäreille ihan lopen uupuneena. On kyllä siunaus, kun on noin hyvä uninen lapsi. Nukahtaa aina ilman minkäälaisia kikkailuja ja temppuiluja. Nukkuu yöunilla 12-13h ja päikkäreillä n.2h. Eli tosin hyvin. Mutta kaikki valveilla olo aika onkin sitäkin aktiivisempaa ja vilkkaampaa menoa ja meininkiä. Äiti meinaa aina välillä ihan perässä pysyä.:)
 Tässä olenkin vähän välillä miettinyt, että, kun tämä esikoinen on aina ollut niin helppo ja tasainen tapaus nukkumisten ja syömisten kanssa, sekä ollut ihan todella terve tapaus niin voiko olla niin hyvää tuuria, että toinen samanlainen löytää tiensä meidän perheeseen? Vai onko meidän aika tutustua pikkuisen tulokkaan kanssa koliikkiin, allergioihin ja valvomisiin. No sitähän ei tiedä ja kaikkihan se on otettava vastaan, mitä tuleman pitää, mutta välillä sitä miettii kaikenlaista.:)
 Minullekkin on muuttunut tämä raskaus jotenkin vähälle aikaa konkreettisemmaksi ja olen ihan oikeasti älynnyt, että meille tulee kesällä pieni tuhiseva ja hyvän tuoksuinen VAUVA. (Hyvähän se on tietysti jo viikolla 24 pikku hiljaa alkaa älytä.:)) Mutta siis olen huomannut juttelevani ja laulavani vauvalle, silitteleväni mahaa ja miettiväni kaikkea suloista entistä useammin. Eilen ostin pikkuiselle parit pienet 50cm bodyt, housut ja pienen pieniä sukkia paketin. Aah niin ihania ja pieniä. Olen katsellut esikoisen vauva kuvia viime aikana usein ja jotenkin olen saanut itseni sellaiseen tosi seesteiseen ja rauhalliseen mielentilaan tämän raskauden ja odotuksen saralla. On tosi onnellinen olo.:) Tyttökin silittelee välillä mahaa ja höpisee omia hassuja vauva juttujaan.
 Minulla on vointi edelleen, mitä mainioin. En voi valittaa mistään. Fragmin piikitkin olen jo kolmena aamuna pistänyt mahanahkaani ja hyvin on mennyt. On kyllä turkasen kallis lääkitys. Laskeskelin, että kelan korvauksenkin jälkeen omavastuulle jää hintaa 665e ja ehkä enemmänkin, jos mennään yliajalle. Eli kallista on, mutta se on tietysti sivu seikka vauvan ja oman terveyden rinnalla.
 Uula kyseli pannari ohjetta ja tässäpä tämä.:)
 Special pannukakku
 1l maitoa
 3 munaa
 6dl vehnäjauhoja
 2dl sokeria
 1.5tl leivinjauhetta
 1.5tl suolaa
 1.5tl vaniljasokeria
 100g rasvaa
 Vatkaa maito ja munat sekaisin, lisää kuivat aineet taikinaan, sekä lopuksi sulatettu rasva, vatkaa kaikki sekaisin. Paista n.30min ja 200 astetta.
 Hyvin, hyvin helppo, hyvä ja nopea pannari.
 Jaahas eiköhän siinä ollut taas tarinaa kerrakseen. Jatketaan toisella kertaa taas lisää.:)
 Tsemppiä ja jaksamista kaikille joilla erinäisiä vaivoja riesana. Voimia lepoon komennetuille. Onnittelut ultrassa käyneille.
 Tuulia 23+5
 Kiva kun myös tyttöuutisia nyt enempi viime päivinä!!! Ja nyt kyllä munki 4D-kuume kasvoi taas harppauksen... Pitää aloittaa nyt miehen hiillostus että kyseiselle sekin lämpiäisi.. :)!
 TUULIA@; mulla kanssa sama ajatus mielessä että kun esikoisen kanssa kaikki synnytyksistä, nukkumisista, syömistä ja rintasyötöistä vieroituksista lähtien ollu niin helppoa, niin kuinka tää toka vois olla yhtä helppo tapaus... Mielenkiintoista nähdä sitten kuinka erilainen tyyppi sieltä tulee..
 Päivikk11
 TUULIALLE tänks pannariohjeesta. Kun paistat pannaria, laitatko alle leivinpaperia vai paistatko suoraan rasvatun pellin päällä? Olen miettinyt, johtuuko mun epäonni siitä, että laitan alle leivinpaprua.
 Kateeksi käypi Tuulian mainitsemat esikon unimäärät... meillä neiti (maaliskuussa 2 v.) nukkuu yöllä maks. 10 h ja päivällä 2 h päikkäreitä. Päiväunet on olleet tosin aina pitkät ja säännölliset, joten mäkin olen kotona ollessa saanut nauttia päikkäreistä. Mutta yöunta sais olla lisää, vaikka sitten päikkäreiden kustannuksella. Ja ennen kaikkea hän saisi pikkuhiljaa lopettaa heräilyt 1-2 x yössä... Toivotaan siis, että tulokas olisi hyväuninen! Mutta muuten esikon kanssa on sujunut hyvin, hän on hyvä syömään, eikä nirsoile juuri mistään. Ja ollut ennen kaikkea tosi terve - sairastanut ehkä 2 kunnon nuhaa, 1 masutaudin, 1 silmätulehduksen ja 1 vauvarokon 2-vuotisen elämänsä aikana. Ainiin, 1 korvatulehdus oli syksyllä vauvarokon aikaan.
 Hohhoijakkaa, vähän pitäis vielä jaksaa kikkailla täällä duunissa. Sovittiin miehen kanssa, että tänään on mun hiihtovuoro - jäälle on tehty ladut, joten siellä on hyvä lyllertää tasaisella maalla rauhallisesti!
 Niin, onnea ultrassa kävijöille! Mä kävin 4D.ssä silloin viikolla 20 rakenneultrassa, silloin diggasin enemmän tavallisesta 2D-ultrasta. Johtui varmaan siitä, että 20-viikkoinen oli vielä hyvin keskeneräinen ihiminen ja herra oli koko ajan selkä meihin päin, joten kasvoja ei näkynyt. No, nehän näkee sitten muutaman kuukauden päästä. Ja hyvä juttu, että tyttöjäkin on luvassa, alkoi mennä pelkästään poikaporukaksi siinä yhdessä vaiheessa!!
 Heti aluksi jaksamista petipotilaille. Itse olen maannut kohta 1,5 viikkoa flunssan kourissa kotona (kurkkukipu, silmätulehdus, nuha ja vähän yskää sekä tosi voimaton olo).
 Onko kenelläkään kokemusta " tuikkivasta kivusta"  mielestäni kohdun kaulalle. Siis selkeästi tuonne alapäähän ja siitä noin 10 cm ylöspäin sisälle (olipa selkeästi kirjoitettu). Itse kysyin lääkäriltä (vähän toivoin, että olisi katsonut kohdunkaulan tilannetta) kun jouduin silmätulehduksen takia lääkärillä ramppaamaan, mutta lääkärisetä vain totesi, että kaiken maailman kivut kuuluvat raskauteen ja eivät saa vielä muutoksia kohdunkaulalla aikaiseksi... Tänään neuvolassa juttelin asiasta (niin kuin jo viime neuvolassa, mutta nyt nämä tuikkimiset ovat lisääntyneet) neuvolatädille. Hän ei osannut minua auttaa, mutta onneksi vajaan kahden viikon kuluttua on neuvolalääkäri jolloin kohdunkaulan tilanne tarkistetaan.
 Neuvolakuulumiset olivat hyviä. Pissi puhdas, hemppa vain 114 (mutta kuulemma flunssa saattaa lasket sitä) ja sokeriarvo oli hyvä (tosin syömisestä oli liian kauan aikaa). Sf mitta oli 22 cm (meni ihan keskikäyrää tai pikkiriikkisen sen yli). Verenpainetta en muista, mutta oli alhaisempi kuin viimekerralla (minulla on normaalistikin alapaine kohollaan...). Ja painoa ei ollut kertynyt viimekerrasta ollenkaan lisää... Tosin mahalla oli selvä kasvupyrähdys ennen viime neuvolaa ja nyt se on ollut melko saman kokoinen jo jonkin aikaa... Ai niin tuon mahatyypin syke oli 150 (eli tyttösykkeeltä kuulostaisi vaikka mahanmalli on aivan poikamaha). Meillä menevät tosin kaikki nuo " vanhankansan viisaudet"  ristiin, eli toinen lupailisi tyttöä ja toinen poikaa... pysyypähän jännitys kesäkuuhun asti.
 Tulipa taas omanapaista tekstiä T:Fay 24+6
 Uulalle: Olen aina tehnyt tuon pannarin leivinpaperille.
 Fayfiorinan viestistä tuli mieleen, että meillä vauvelin syke on ollut joka kerta 150-160. Onko se ns.tyttösyke?
 Minä tollo unohdin kysyä maanantaina sitä sukupuolta polilla. Vaikka malttamattoman uteliaina molemmat miehen kanssa halutaan tietää kumpi masussa asustaa. Vaan eiköhän tuo vielä selvinne, viimeistään sitten kesäkuussa.;)
 Tuuli@
 Eikös täällä ole kesiksiä linjoilla tänään? Kaikilla vissiin elo sen verran tasaista, ettei kummempaa raportoitavaa. Ei minullakaan itse asiassa, kunhan lätisen lämpimikseni!
 Eilen kävin hiihtämässä, mutta tuli haukattua liian iso pala... lähdin kiertämään järvelle tehtyä latua, enkä muistanut kuinka pitkä reitti se oli! Yli 10 kilsaa tais olla... ja siinä vaiheessa kun älysin, ei kannattanut kääntyä takaisin, kun matka olis ollut sama. No, menihän mulla siinä sitten 1,5 h. Normaaliolosuhteissa ois ollut ok, mutta ehkä raskausviikolla 24 + 4 vois ottaa vähän iisimmin... Sivakoin rauhalliseen tahtiin, eikä mulla tuntunut supistuksia tms. joten kaipa se oli ihan ok. Mies oli vihainen, kun mun pitäis kuulemma muistaa, että olen raskaana. Ens kerralla sitten lyhyempi reissu. Muuten toi hiihto on mun mielestä hyvä raskauslaji TASAISESSA MAASTOSSA, kun se on sellaista tasaista etenemistä, saa ulkoilmaa ja se harjoittaa kaikkia lihaksia. Kävely on toinen josta tykkään. uimistakin harrastaisin, mutta ei ole oikein aikaa käydä. Sitä paitsi en enää oikein viitti mennä pulikoimaan, ettei tule mitään tulehduksia. Vaikka kyllähän sitä sais, jos paikat on kiinni.
 Tällaista täällä, kirjoitelkaa kuulumisia!
 No niin... nyt olin sitten neuvolassa aamulla. Sieltä sitten sain kovat varoitukset suppareista. Soitin päivemmällä vielä sellaiseen sairaalan päivystysnumeroon, josta halusin tarkkaa tietoa miten toimia, jos supparit kipeytyvät tai lisääntyvät. Huolestuivat aivan hirveästi ja ihmettelivät, ettei lääkäri ollut jo passittanut heille käymään. Käskivät pari päivää olemaan kotona ja pääosin levossa. Jos tulee yli 2(?!!) supistusta päivässä, välittömästi sairaalaan. Hetken päästä soittivat uusiks konsultoituaan lääkäriä vielä asiasta. Lääkäri oli vielä tiukentanut ohjeita. Yksikin supistus vielä, niin samantien sinne. No, eipä mennyt kauaa, kun iso supistus tuli ja niin sitä sitten mentiin.
 Aivan paniikkiin menin ja olin jo varma, et Milli syntyy, eikä selviä hengissä.
 Sairaalaan päästyämme sain heti osastolta oman yhden hengen huoneen. Kätilö haastatteli ja lääkäri teki pian saman. Tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin. Pissanäytteen annoin ja emättimestä otettiin muutamia bakteerinäytteitä. Kohdunsuun ja -kaulan tilanne oli pysynyt samana. Sain siis vielä luvan mennä kotiin. Mutta sängystä ei saa nousta kahteen viikkoon lainkaan. Vasta kahden viikon päästä ollaan hieman turvallisemmilla vesillä supistusten suhteen. :(
 Että nyt sit täällä vaan löhötään ja ihmetellään miten sais ajan kulumaan... Istuminenkin on oikeastaan kiellettyä, mutta ajattelin kyllä tässä koneella silloin tällöin käväistä... Muuten kuolen tylsyyteen!!!
 Nyt en vielä oikein jaksa kommentoida keskusteluja... yritän koota itseni ja asennoitua oikein. Kesällä kaikki on jo ohi ja vauva sylissä.
 T: Odessa ja Milli

Sorry kun en ole ehtinyt käymään viikkoon palstoilla. Pitkästä aikaa on kauhea työmotivaatio, ja tulee touhuttua niin kovalla sykkeellä että aivan kertakaikkiaan on päässyt " siskot" unohtumaan :/ Nyt Ystävän päivän kunniaksi pitää ryhdistäytyä.
Teille kaikille kovista liitoskivuista ja supisteluista kärsiville tsemppiä ja pitkää pinnaa. Itse olen iltaisin kans takapuoli hellänä päivän istumisen jäljiltä. Häntäluu alkaa olemaan aivan valmista kamaa... Enää en voi töröttää penkilläni kuin todella ryhdikkäässä asennossa istuen suoraan istuinluiden päällä. Toisaalta se on vain hyvä ;). Onneksi liikunnasta ei " vielä" (kop kop puuta) tule mitään kipuja, mutta paha mieli oikein teidän puolesta kun ette pääse enää " riehumaan" hankeen.
Omasta navasta: Me oltiin eilen neuvolassa. Saatiin Kelan paperit täytettäväksi. Vaikuttavat kauhean monimutkaisilta. Miksi niiden pitää olla niin sekavia!?!? Mies ei osaa päättää pitäisikö hän isyyslomaa vai ei, ja jos pitää, niin ennen vain jälkeen kesäloman, vai samaan syssyyn. Herra stressaa että mitä työnantaja sanoon jos hän on isyyslomalla... Ihan kun se tekisi hänestä jotenkin pehmon! Raivostuttavaa!!!
Mutta siitä neuvolasta... kaikki näytti olevan oikein hyvin. Verenpaineet oli jopa vähän laskeneet, mikä on ihan hyvä juttu (115/70). Painoa on tullut nyt 8,3 kg, ja viikko tasolla se näytti 520 g, joka on yli 100 g vähemmän kuin viimekertaisella käynnillä. Pelkäsin niin paljon että nyt tulee noottia kun paino on ruvennut nousemaan. Kieltämättä tuo 80 kg:n läheneminen hirvittää itseäkin, mutta kai se on ihan luonnollista. Ent. urheilijana liikunnan määrä ja ennen kaikkea TEHO on laskenut niin radikaalisti, että vaikka mielestäni syön aivan normaalisti, jopa terveellisemmin kuin ennen, niin paino vaan nousee. Pitää varmaan ruveta pienentämään ruoka-annoksia :( Ja kun minä niin rakastan sitä syömistä. Vauvan sydän läpätti 140 ja kohdunpohjan korkeus oli 19 cm. Mitä niistä sykkeistä pystyikään ennustamaan?!?! Muistaako joku?
Lämpimät halit kaikille ystävänpäivän kunniaksi! ...vaikka mahat taitaisivat jo törmtä aika näyttävästi jos oikeasti pääsisimme halauksille :))
Cana & kirppu 22+2