MAALIsMAANANTAITIA
Kerrankin itse aattelin ekana aloittaa. On vähän unirytmit sekaisin. Kello 2.30 a.m.
(' ) mulla ei koske mihinkään eikä ole mitään muitakaan oireita. Käyn kerran viikossa koko kehon hieronnassa. Jalkapohjassa kipeitä kohtia, aih ja voih. Sit stepissä ja pumpissa ja jumpassa niin kauan kuin mahis. Silti paino nousee. Katselin eilen kuvia miltä olen näyttänyt aiemmissa odotuksissa ja synn jälkeen. Voi että olen ollut pieni eikä ole ollut liikaa ylimäärästä rasvaa kehossa. Nyt tilanne on vähän toinen.
Muutto olis 3 viikon päästä ja la neljän. Pinna kiristyy kotona. Se varmaan vaikuttaa myös tuohon unettomuuteen. Aiemmin raskauksissa en ole ees itkeskellyt tai ollut alakuloinen. Nyt meinaa mieli mennä matalaksi väkisin. Mulla on varmaan joku synnytystä edeltävä masennus, kun joillakin se tulee jälkeenpäin. Toivottavasti itse vältyn siltä. Riittää kun nyt on alavire.
Ootteko miettineet, minkälaisia tunteita teillä on ollut vauvan juuri synnyttyä? Onko tullut itku, hymy, väsymys vai mikä?
Eikun aamuyötä itsekullekin.
tsukkis la 13.3. eli kuukausi + 1 päevä eli 29 päevääkö + 2 viikon kantoyliaika :)
Kommentit (35)
Nukuin melkein parin tunnin aamupäikkärit, taitaa antibiootti pikkasen väsyttää. Aika hulppeen annoksen määräs 750mg/2xvrk, ennen on aina ollut 500. No poskiontelotulehdus voi tietty näin raskaana olla aika sitkeessä (kuopusta odottaessa tauti kesti melkein kuukauden).
Tappi: kyllähän se sieltä perästä tulee " itkemään" vaivoja ja raskauden loppumetrien tuskaa, jos tää olis loppuun asti kivaa, eihän kukaan olis valmis synnyttämään. Kyllä noi norm. kotityöt on ihan sallittujakin, kunhan et rupee mitään pesukonetta siirtelee. Mulla yks tuttu kävi vartavasten vyöhyketerapiassa ja se on sellanen mitä minä en ymmärrä, mutta jokainen tyylillään.
Joku kyseli ultrista; ei oo enää ainakaaan meikeläisellä (paitsi ne yliaikaiskontrolli ultrat).
Ei jaksa oikein enempää kommentoida, sorry vaan rakkaat siskot, mutta kun ei happi kulje....
-m-
Täällä kans tuppaa noi painajaiset häiritteen yöunia, heti niinku muutenki ei olis vaikeeta nukkua! Tyyny ei pysy jalkojen välissä, hyvä ku pystyy ees kylkeään kääntää, vessassa saa hypätä pitkin yötä... Vali vali.... On tää raskasta. Sauna on muuten aika hyvä konsti jos haluu supistuksia, ainaki meikäläisellä tehoaa! Vielä kun oon kova saunomaan niin ihanaa kun ei enää tarvi niin varoa. Huomenna taas neuvola. Sokerit ollu pari päivää tosi alhaalla!! JESSSSS!!!!!!!! Liitoskivut vaan vaivaa ihan liikaa ja selkä krampissa kun joutunu pari päivää navetoida. Olisko siinä kaikki valitukset? =)
tanja-77 & 37+!!!!!!!!!
En ole pitkään aikaan kirjoitellut vaikka juttujanne olen lueskellut. Tänään oli neuvola ja kaikki oli ok. Mullahan alkoi paikat kypsymään jo tammikuun alussa mutta nyt ne kovan laiskottelun tuloksena on saatu pysymään ennallaan. Eli taidan sittekkin päästä laskettuun aikaan onneksi. Yöt saan nukuttu tosi hyvin (koputtaa puuta) noin 10-12h ja yks vessareissu välissä vaikka vettä kuluu päivässä varmaan ainakin 5l. Puoli maha asento on mulle paras tällä hetkellä ja siitä kerrottiinkin synnytys valmennuksessa kun aiheena oli loppuraskaus. Pianhan unet on nukuttu kun nyytti syntyy joten nyt vielä täytyy nukkua kun voi. =)
Ollaan viime syksystä haettu isompaa asuntoa ja mittän ei ole kuulunut ja nyt olen vvo:ta painostanut oikeen kunnolla soitan joka päivä jostain asunnosta. Nytkin on yksi haussa ja viellä vailla päätöstä. Niinkuin moni muu mutta meillä ei vaan tuuri käy. Stressi kasvaa ja ahistaa kun tila käy vähiin. Kaksiossa ollaaan kolmen koiran kanssa. =( Vauvalle on kaikki jo laitettu valmiiki paitti ensi kuun alussa haetaan vaunut tähän ahtauteen. Tuntuukun vvo:lla vitkuteltas turhaan vaikka asunnon tarve on. Tää on jo varmaan 6 tietty asunto mitä haetaan mutta aina menee jokin meistä ohi. Huonoa tuuriako kai sitten niin vaikka nyt tuntuu että meitä sorretaan. Sori valitus mutta ahistaa.
Täälä joku kyseli ultrista. Meillä vantaalla ei ole kuin 2 ultraa. Eka oli viikolla 12 ja toinen noin viikoilla 20 ja sit vaan neuvolassa ravaamista.
Eipä siltä et se olisi pakko pullaa kun näin ensimmäistä odottaessa on tarve saada tietoa joten sieltähän sitä saa. Mulla kun ainakin tässä kävi tuuri ja saatiin sellainen kiva neuvola täti. Ja lupasi et saadaan asioida vielä vaavin kanssa ne ekat kerrat siellä ennen kuin osoitteen takia muutenkin jouduttas siirtymään toiseen neuvolaan.
Niin täällä alkaa pian äipät jakaantumaan ja monilla se on lähempänä kuin voisi varmaan arvatakkaan. Tsemppiä kaikille kunhan sinne asti päästään.
Lisäksi täälä oli puhetta jääräpäisistä koirista. Täälä yksi berni on niin sekaisin hormooniensa ja tyttöjen kanssa että on sama kun käskis kiinanmuuria. Mikään ei mee korvista sisään ja jos sinne jotain meni niin tuli toisesta ulos ennenkin kerkes ees käskyä tajuta. Vouhottaa hulluna ja piippaa kuin mielipuoli. Ulkona menee nokka lumessa ja koipi nousee joka karahkaan kautta lumi paakkuun joka on 5cm korkea. Tätä on nyt jatkunut noin pari viikkoa ja toivoa vaan sopii et juokut ois kohta rauhottumaan päin jotta saisi jonninlaisen rauhan tähän taloon.
Mutta täytynee mennä tekemään kanarisotto jotta pääsee syömään. Lisäksi ajattelin tehdä pannari taikinan ja herkutella kun mieskin on töissä ja illasta on tulossa pitkä ja yksinäinen.
Palataan kun taas ehditään...
Nemotus rv 35+5
Tappi: Niin, mie jo itsekin aloin tuossa pohtia, kun harkitsin, jaksanko päivittää ansioluettelonkin, että onkohan miulla käynyt aivosolujen joukkokato... Meitä hulluja on monenlaisia... :) Piätä viskoo suuntaan jos toiseenkin!
Myös minä olin suunnitellut, että tämän viikon jälkeen rupean isommin tekemään kaikenlaista; treenaamaan koirien kanssa, lenkkeilemään, kenties shoppailemaan, kun ei tartte supisteluita enää niin varoa. Mutta kissan viikset! Nyt hissutellaan sitten tämän verenpaineen kanssa, miusta kun se raskausmyrkytys kuulostaa niin pelottavalta, että en haluais kokeilla. Ketuttaa ihan jonninverran, kun tämä taas meni näin! Mutta onpahan enemmän aikaa roikkua täällä palstoilla... Jos en sitten joudu sairaalaan makaamaan. YÄK!
Lenkkeilkää ja urheilkaa minunkin puolesta työ, ihanaa että jotkut edes siihen pystyy.
Paranemisia kipeille mammoille!
Raisa
Limoista päätellen=)
Kyllä tämä loppuraskaus on tolkuttoman pitkä!Itsekkin joka kerta elänyt siinä toivossa että syntyis ajoissa,ettei ainakaan paljoa la:n jälkeen.
Saahan sitä toivoa kun ei kuitenkaan pysty siihen mitenkään vaikuttaa;)
Vauva tulee kun on valmis ja luulempa että miehelle se vaan on hauskaa kun vaimoa aloittaa testailemaan 3:a ässää ja varsinkin toivoo sen mukavimman ässän auttavan...
Meillä esikko lähti syntymään sen mukavan ässän jälkeen,mutta liekö sattumaa!
Muista, vaikka kuinka olis yritetty ,ei oo vaavit inahtaneetkaan!
Mulla ainakin tunnit ja päivät matelee ja lohduttomasti yritän keksiä miten ajan sais kulumaan.Nyt kun tän taudinkin lykkäs ja lapsetki kipeinä,ei pääse edes livahtamaan karkuun kotoa !
Ja ne rv:edelleen pienet 34+
Eka päivä äitiyslomaa! Pitäis varmaan olla huippufiilikset mutta... Huonosti nukuttu yö takana, selkään pisti ja hyvää asentoa oli vaikea löytää, heräsin viiden aikaan aamulla enkä enää sen jälkeen saanut kunnolla unta, vauvallakin oli hikka ja se kesti ja kesti...
Sormet on kipeenä ja niiden taivuttaminen sattuu, liekö turvotusta vai mitä, en tajua. Kihlasormusta en enää viitsi laittaa kun sen saa pois vaan kylmän veden ja saippuan avulla. Kengätkin tuntuu hiukka tiukoilta, joten kaipa tässä sitten turvoksissa ollaan.
Ja kaiken kukkuraksi sain tänään Kelalta äitiysrahapäätöksen. Soitin sitten sinne kun en saanut paperista selvää onko laskettu v 2005 tulojen vai 6kk tulojen perusteella. Selvisi, ettei sinne ole mun työpaikalta lähetetty sitä 6kk palkkatodistusta! Voihan V sanon minä! Soitin palkkatoimistoon ja siellähän se paperi oli ja täti sanoi että " kyllä mun tämä piti lähettää mutta tässä se nyt näyttää olevan" . No, lupas lähettää heti Kelaan, aion kyllä soittaa Kelaan ensi viikolla ja varmistaa että on mennyt perille. Että kiitos vaan. Olkaa kuulkaa tarkkoina, itse pitää kaikesta huolehtia. :(
Pitää varmaan mennä päiväunille, jospa sitten herätessä olis tämäkin päivä muuttunut paremmaksi...
Sori valitus!
Despelote, rv 35+1 (jollain oli muuten päivälleen samat viikot kuin mulla, en nyt muista kellä...)
Liekö sama terminologia käytössä, mutta yritetään...Lantiokello, peruslantionnostot, Meritähti seisaaltaan, renkaan avulla tehtävä polvien pieni nopea puristus joko kyljellään tai selällään, ihan perus vastakkainen käsi ja jalkaliikkeet.
Ja sitten toi lötteröpalloliike. Pallon voi laittaa kallon pohjasta ristiluuhun asti selkärangan alueella mihin kohtaan vaan mikä on jumissa ja sit liikutella kipukohtaa siinä palloa vasten.
Niin ja muistaa venyttää lonkan koukistajat ja pakaroita + reiden takareita ja kyljet sen minkä pystyy.
Tästä näkee ettei meikän synnytys ole vielä lähelläkään kun ei ole mitään oireita, kipuja, limoja tms. Plääh yli mennään . Saa kysellä aprillipäivän tienoilla että joko juilii...siinä vaiheessa kaikki muut olette jo suoriutuneet tehtävästänne.
Kyllä ne hurisee viikot vauhdilla :) Mulla tuli tänään rv 37 täyteen. Uskomatonta! En olis ikinä uskonut, että pääsen näin pitkälle. Joten on tuosta anopin joka-aamuisiista kyläilyistä tainnut olla apua, kun olen saanut sohvalla kölliä.
Nyt on kyllä tullut vuorostaan olo, että täytyy yrittää saada lapsi maailmaan :) Olen nostellut esikoista, kumarrellut ja kyykkinyt oikein urakalla. Nyt kun koko raskauden on pelännyt liian aikaista synnytystä, niin toki tämä menee YLiaikaiseksi! Mies on lähdössä työreissulle 11.3. sai itse päättää ajankohdan (enää ei voi perua) tammikuussa. Laskimme, että silloin vauva on jo varmasti maailmassa, joten tuo on jo turvallinen aika matkustaa...
Jep. meillä la 5.3, joten todellakin täytyy pikkuhiljaa alkaa kokeilemaan noita Leannan mainitsemia " ässiä" , jotta saadaan vauva maailmaan ennen miehen Englannin matkaa!
VINKKEJÄ kaivataan. Meillä viikon päästä kuopuksen 2v synttärit, ja tarttisin jonkun hyvän suolaisen leivonnaisen ohjeen. Onko mitään hyväksi havaittuja?? Omat hyvät ohjeet tarjoiltu niin moneen kertaan, että jotain uutta olis kiva laittaa tarjolle...ideoita rakkaat masuset :)
Caius ja ilona 37+0 Poks!!
Pikaisesti pinoudun!
Leffareissu meni tosi hyvin, olisin pitemmänkin leffan jaksanut katsoa, penkit ei olleet ahtaa ja ja latkin mahtui suoraksi. Ravintolassa oli ihanaa ruokaa ja kotona vetäistiin suklaalevy ja miehen seura oli ihanaa!!!
Nyt ukko tossa imuroi, sit pitäis lähtee poika hakemaan kotiin.
Eilen syntyi meidän kummityttö!! Ristiäiset olisi tarkoitus pitää 10.3, olen silloin rv 38+1, saa nähdä miten käy... Matkaa kaksi tuntia.
Huomenna on meikäläisen synttärit, joten huomennakaan en välttämättä kerkee koneelle...
Kateellisena katselen noita teidän viikkoja, kyllä mäkin rupeen sinnä 36+ vähän enemmän touhuamaan...
möhkis ja tiitiäinen 34+3
Perjantaina neuvolassa saatiin lukemaksi vain 26,5 senttiä eli reilusti alle käyrän. Esikosta oltiin tässä vaiheessa keskikäyrällä ja oli silti yliaikaisenakin vain vähän yli 3 kiloa. No, torstaina on viimeinen lääkäri ja ultra. Ehkä siellä jotakin selviää.
Täälläkin on maha pudonnut ja samalla liitoskivut ja häpyluun kolotukset kuin myös supistukset hävinneet jonnekin. Tuntuu melkein kuin ei raskaana olisikaan. Outoa. Ja ihan kivaakin ;) Vauva kyllä liikkuu, mutta aikas rauhallisesti kuten veljensäkin aikoinaan.
Valmistelut alkaa olla loppusuoralla. Hain juuri vaunujen kovan kopan aitasta ja purin sen tuulettumaan. Saa nähdä paljonko sitä tulee käytettyä, kun tulee ne uudet tuplatkin käyttöön. Rintapumppu ja tuttipullot pitäisi keittää esikon jäljiltä. Sitten onkin oikeastaan kaikki oleellinen tehtynä. Hankinnoista uupuu vielä pinniksen patja ja reunapehmuste sekä sitteri + pienet vaipat.
Nyt nälättää. Näkymättömiin!
rouva ja vatsa 36+4
Onpas täällä taas ahkeroitu päivän mittaan. On toiveita isommasta asunnosta, pieniä sf-mittoja, koiranulkoilutusta ja ässiä :)
Minä valitan edelleen tätä särkyä, eihän tämä ole enää ihmisen elämää kun rajoittaa kaikenlaisia toimia. Tänään kävin koirien kanssa kilometrin kävelylenkin. Oli sellaista ankkakävelyä ja aikaakin meni enemmän kuin laki sallii. Ja voi viude, että minuun sattui. Yksi Panacod jäljellä...
Tuosta sf-mitasta, minulla oli viime viikon neuvolassa 35+1 mitta 35. Jättivatsa =) Millaisia mittoja teillä muilla on ollut?
Ultrastakin, meidän kunnassa on virallisesti kaksi ultraa. Niskapussi- ja rakenneultra mutta neuvolassa on käytössä hieno uusi ultra ja lääkärikäynnillä ultrataan. Minun viimeinen lääkäri jäi turhan pitkälle kun luultiin perätilan vuoksi menoa äitipolille. Sain ylim. ajan ja keskiviikona siis omalle neuvolalääkärille. Siellä ultrataan, tehdään painoarvio ja synnytystapa-arvio. Mielenkiinnolla odotan.
Zeldatar 36+2
Joo kyllä meillä ainakin on lopetettu jo kaikki " turhat varomiset" kun on jo viikkoja näin paljon..eli tulee nyt jos tullakseen!! Esikko meni melkein 2vkoa yli ja turha se sitten kun on jo yli niin on aloitella niitä ässiä ja muita keinoja :) Tietysti varon sellaisia repimisiä ja tuhannen raskaita nosteltavia ihan sen takia ettei vain istukka irtoa tms. mutta siis joo, kyllähän me ymmärrettiin Tappia mitä se tarkoitti..
Caius: Kokeileppas tehdä Myllyn Paras -torttutaikinapaketin takana olevan ohjeen mukaan sellaisia suolaisia vähän kuin kierrepullia mutta niihin tulee paprikaa, kinkkua, tuorejuustoa..on muuten todella hyviä! Helppoja ja nopeitakin!
Nyt saunaan..
Sinna
Itse tein tyttären synttäreille sellasia kolmioleipiä. Hyvin meni kaupaksi.
Tarvikkeina siis yks ruispaahtispussi, purkki maustamatonta violaa, saunapalvikinkkua(n. 200g) ja maustekurkkuja (n. 1,5 dl). Niin, ja maitoa.
Kurkkua ja saunapalvea ihan hienoks pieneks kuutioks violan sekaan ja täyte on valmis.
Leivät tehdään niinkö pareittain eli jaetaan kaks ja kaks jne. Kostutetaan maidolla ja sit täyte toiselle, toinen päälle. Nämä nostellaan yöksi kylmään ja vähän painoa voi pistää päälle, että imeytyy hyvin. Aamusella sitten voipi näistä leivistä leikata reunat pois ja paloitella kulmasta kulmaan kahdesti, jolloin tulee niinkö neljä kolmiota. Yhdestä paahtispussillisesta tulee noin 36 pientä leipästä eli riittää hyvin vieraille.
On siis vähän samaa niinkö voileipäkakku, mut kivan pieniä suolasia paloja. :) Näitä me miehen kanssa tehdään usein ihan vaan muutenkin. Ja täytevaihtoehdoissahan löytyy, kun mielikuvitusta käyttää.
En kerennyt päivääl kauheasti kirjoittelemaan. Mä uskon vakaasti, että vauva syntyy sitten kun se on valmis, eikä sitä pysty vauhdittamaan, mutta tilannetta voi yrittää kypsytellä, että synnytys menisi helpommin, eli kyllä täälläki otetaan kaikki ässät käyttöön, kun vain viikkoja tulee tarpeeksi kasaan!
Mammuliini taisi karata synnyttämään, kun ei ole mitään kuulunut? Saataisiinko jo huomenna lukea vauvauutisia :)
Tiiariikka kyseli Kuopiolaisia: täällä yksi la 23.3, mutta toivon, että syntyisi aikaisemmin, huonolla tuurilla roikun täällä vielä huhtikuussakin... Jospa tavattais synnärillä :). Ei mullakaan ole liikaa kavereita, vaikka kuopiolainen olenkin, entiset kaverit vain ei ole ihan samassa elämäntilanteessa kuin minä ja mä en jaksa niiden opiskelija biletystä ja mies sotkuja :).
möhkis taas ja palaan aamulla jos siivoaminen ei luonnistu ;)
täällä ollaan ihan poikki. yön nukuin ihan kohtalaisen hyvin, jopa. mutta nyt aamulla kaikki askareet on saaneet hengästymään ja tuntuu ettei ole voimia yhtään mihinkään. jo pelkkä suihkussa käyminen vaati lepäämistä. mitähän tästä päivästä vielä tuleekaan...
sitä limaa tuli taas. tällä kertaa klöntti ei ollut yhtä iso kuin torstaina, mutta samaa kamaa ilmeisestikin. mä en tiennytkään, että sitä tulee/ voi tulla useammassa erässä. olisikohan tämä meidän pikku(?) isäntä jo valmis tulemaan maailmaan....?
kädet ovat taas niin tönkköinä, että tämä kirjoittaminenkin tuntuu ikävältä. taidan siis mennä lepäilemään...
ruusunpiikki rv 36+6
ps. onko teistä kukaan käyttänyt weledan rintaöljyä? sen käytön voi kuulemma aloittaa 38. raskausviikolla ( eli mulla siis huomisesta), mutta käytetäänkö sitä myös vauvan syntymän jälkeen/ pitääkö pyyhkiä/pestä ennen imetystä... weledan nettisivuille en pääse asiaa tutkimaan.