Miten ratkaisisit lapsen tällaisen syömisongelman?
Lapsi on ihan pienestä saakka ollut varsin valikoiva syömisissään. Kiinteät aloitettiin kyllä ajallaan, oli sormiruokailua ja maistatettiin ruokia paljon laidasta laitaan. Maisteli kaikkea aina mutta sylki pois kaiken mistä ei tykännyt. Ja se mistä tykkäsi oli vain tietyt harvat asiat. Lapsi on nyt viisivuotiaana edelleen samanlainen. Tykkää vain muutamista asioista, muuta ei syö, valitsee mieluummin olla sitten nälässä kuin syö jotain mistä ei tykkää. Edelleen maistelee kyllä, mutta sylkee pois. Monia asioita on maistanut yli 100 kertaa eikä silti edelleenkään syö. Päiväkodissa ei syö oikeastaan yhtään mitään. Kotona syö vain tiettyjä ruokia. Kun on sellaista ruokaa mitä ei halua syödä niin päättää sitten vain olla nälässä ja iltapalalla syö kovaan nälkäänsä paljon leipää, jos ei ole ollut päivällä tarjolla mitään mitä söisi. Miten saada lapsi syömään eri ruokia kun maistamiset ei vaikuta yhtään mihinkään? Eikä se että on nälkä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kakara on tarpeeksi liikkunut eli on fyysisesti vösynyt niin nälkä kyllä tulee. Tunti liikuntaa päivässä. Viekää ne uimaan niin kyllä on nälkä.
Ei auta. Meidän lapsemme on aina ollut todella liikkuvainen ja silti ruoka ei maistunut.
Vie useammin äläkä anna syödä muuta siinä välissä. Rajoita maidon määrä 2-3 lasiin päivässä. Se vie näläntunteen. Perusruokaa, peruna ja pasta ja vaikka jauheliha erillään. Sitten
vihanneksia pilkottuna erillään joko raakana tai kypsänä miten tykkää eniten. Raaka parempi siinä vitamiineja enemmän.
Et ole tavannut ruokasuhdeongelmaista lasta. Olin itse sellainen eikä tuollainen kyllä oikein toimi.
Älä herranjumala ala Vauvapalstan äidiksi ja ota näitä viestejä tosissasi!! Ammattilainen osaa auttaa, jos ei neuvolassa niin pyydä ravitsemusterapeutille joka osaa kohdata lapsia.
Ristus näitä kaikkia neuvoja, älä vaan usko näitä kaikkia! Vauvapalsta ei kasvat lapsia! Lapsesi kärsii!!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on todella pieni vielä, mitä sen on väliä mitä syö kunhan syö. Anna ruokaa äläkä rankaise, lapsi ei kiusallaan syö kun tietää että käy sun hermoille.
Ainakin itsellä oli lapsena syyllisyyttä siitä, että syömiseni oli hankalaa. Olisin mielummin ottanut kehuja kuin arvostelua ja syönyt yhtä hyvin kuin muut. Sanoin monesti, että haluan aikuisena syödä yhtä hyvällä halulla kuin vaari.
Koulussa en kyllä tuntenut syyllisyyttä, kun istutettiin ruokalassa oppitunnin alkuun asti kastikelautasen kanssa. Ei pakotettu toista kertaa, kun kiltti kympintyttö kieltäytyy syömästä edes pakolla.
Ap, olet lapanen. Olin itse lapsena samanlainen. Päiväkodissa söin harvoin ja kotona oli myös vaikeaa saada minut syömään. Jos en syönyt päivällistä, niin sitten se tarkoitti sitä, että sinä päivänä en saa syödä mitään muutakaan, vaan seuraavan kerran sain syödä aamulla aamupalan. Tolla tavalla opin olemaan nirsoilematta ja arvostamaan ruokaa. Niin kauan kun en ollut täysi ikäinen niin silloin syötiin sitä mitä vanhempani tarjosivat, jos ei kelvannut niin sitten ei syöty mitään koko päivänä. Omia herkkuja en saanut ostaa. Nykyään syön ihan normaalisti ja arvostan ruokaa. Ei ihmekkään, että ihmiset eivät arvosta ruokaa, kun ovat tuollaisia lumihiutaleita ja heittelevät ruokia roskikseen, ja sitten opetatte samaa omille lapsillenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi minun lapsesta kysymys jättäisin heti valkoisensokerin ja valkoisen jauhon pois sekä teolliset sokerilitkujuomat. Ei siis mitään teollista sokerimakeaa, vaan banaaneja ym hedelmiä, juureksia esim uuniporkkanoita.ja ihan pikkuisen kerrallaan kunnes tottuu makuun.
Teollisia sokerilitjuomia lapsi ei edes suostu juomaan. Juo vain vettä ja maitoa, limsaa ja mehua inhoaa. Valkoinen jauho on vaikea jättää pois, koska vaaleahko leipä ja makaroni ja riisi on niitä asioita mitä syö. Pian ei jää mitään mitä söisi jos nekin pitäisi jättää pois. Ap
Anna hyvä ihminen vaikka sitä makaronia ja vaaleaa leipää jos se on mitä syö. Turha noita neuvoja on kuunnella "kunnes tottuu". Olen yli 50 vuotias ja edelleen on ruokia joita en syö, vaan mieluummin olen nälissään. Meillä nirsoilla on tutkimusten mukaan kehittyneempi makuaisti, hyviä puolia toki on ei saada ruokamyrkytyksiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kakara on tarpeeksi liikkunut eli on fyysisesti vösynyt niin nälkä kyllä tulee. Tunti liikuntaa päivässä. Viekää ne uimaan niin kyllä on nälkä.
Ei auta. Meidän lapsemme on aina ollut todella liikkuvainen ja silti ruoka ei maistunut.
Vie useammin äläkä anna syödä muuta siinä välissä. Rajoita maidon määrä 2-3 lasiin päivässä. Se vie näläntunteen. Perusruokaa, peruna ja pasta ja vaikka jauheliha erillään. Sitten
vihanneksia pilkottuna erillään joko raakana tai kypsänä miten tykkää eniten. Raaka parempi siinä vitamiineja enemmän.
Et ole tavannut ruokasuhdeongelmaista lasta. Olin itse sellainen eikä tuollainen kyllä oikein toimi.
Kyllä jotkut lapset suostuu syömään jos kaikki ruoka-aineet on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi minun lapsesta kysymys jättäisin heti valkoisensokerin ja valkoisen jauhon pois sekä teolliset sokerilitkujuomat. Ei siis mitään teollista sokerimakeaa, vaan banaaneja ym hedelmiä, juureksia esim uuniporkkanoita.ja ihan pikkuisen kerrallaan kunnes tottuu makuun.
Teollisia sokerilitjuomia lapsi ei edes suostu juomaan. Juo vain vettä ja maitoa, limsaa ja mehua inhoaa. Valkoinen jauho on vaikea jättää pois, koska vaaleahko leipä ja makaroni ja riisi on niitä asioita mitä syö. Pian ei jää mitään mitä söisi jos nekin pitäisi jättää pois. Ap
Anna hyvä ihminen vaikka sitä makaronia ja vaaleaa leipää jos se on mitä syö. Turha noita neuvoja on kuunnella "kunnes tottuu". Olen yli 50 vuotias ja edelleen on ruokia joita en syö, vaan mieluummin olen nälissään. Meillä nirsoilla on tutkimusten mukaan k
Makaroni ja vaalea leipä eivät kyllä ole mitään hienostuneita ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poissuljettiinko esimerkiksi refluksi?
Jos lapsi tykkää leivästä sämpylöistä mutta inhoaa vaikka porkkanaa, niin voisi kokeilla porkkanasämpylöitä. Porkkana ei erotu mitenkään tai maistu niissä.
Vastaavasti muihin ruokiin voi sekoittaa vähän sitä inhokkia, mutta oikeasti niin vähän ettei se maistu niissä. Ja myöhemmin lisätä inhokkiaineksen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Aloita allergiatesteillä.
En tiedä, saako enää missään IgG-testejä, voi olla yliherkkyyksiä, jotka eivät näy IgE-testissä (allergia). Omani löytyi IgG-puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on todella pieni vielä, mitä sen on väliä mitä syö kunhan syö. Anna ruokaa äläkä rankaise, lapsi ei kiusallaan syö kun tietää että käy sun hermoille.
Ainakin itsellä oli lapsena syyllisyyttä siitä, että syömiseni oli hankalaa. Olisin mielummin ottanut kehuja kuin arvostelua ja syönyt yhtä hyvin kuin muut. Sanoin monesti, että haluan aikuisena syödä yhtä hyvällä halulla kuin vaari.
Koulussa en kyllä tuntenut syyllisyyttä, kun istutettiin ruokalassa oppitunnin alkuun asti kastikelautasen kanssa. Ei pakotettu toista kertaa, kun kiltti kympintyttö kieltäytyy syömästä edes pakolla.
No, kiltti kasin tyttö laitettiin kerta toisensa jälkeen tuohon tilanteeseen. Koulussa ja kotona. Seurauksena erilaiset syömishäiriöt vielä 30 vuottakin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi tykkää leivästä sämpylöistä mutta inhoaa vaikka porkkanaa, niin voisi kokeilla porkkanasämpylöitä. Porkkana ei erotu mitenkään tai maistu niissä.
Vastaavasti muihin ruokiin voi sekoittaa vähän sitä inhokkia, mutta oikeasti niin vähän ettei se maistu niissä. Ja myöhemmin lisätä inhokkiaineksen määrää.
Hei, kun olin lapsi, maistoin senkin, jos lihamyllyllä oli jauhettu myös maksaa ennen lihaa. Kyllä ne maistavat ja jopa näkevät ne porkkananpalat. Miksi ei voisi yrittää keksiä jotain, mitä se lapsi wi inhoa.
Vielä aikuisena oma äitini on sanonut sitä, että on vain viisi ruokalajia, joita hän voi minulle tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna hyvä ihminen vaikka sitä makaronia ja vaaleaa leipää jos se on mitä syö. Turha noita neuvoja on kuunnella "kunnes tottuu". Olen yli 50 vuotias ja edelleen on ruokia joita en syö, vaan mieluummin olen nä
Ai siitäkö tässä on sinun mielestä kyse pitää olla hienostunutta ? Tiesitkö että esim popcorn on todellinen terveys pommi vaikkei ole hienostunut. Lapsi tarvitsee jotain ravintoa, ei hienostelusta toivottavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kiltti kasin tyttö laitettiin kerta toisensa jälkeen tuohon tilanteeseen. Koulussa ja kotona. Seurauksena erilaiset syömishäiriöt vielä 30 vuottakin myöhemmin.
Kyllä tällä kympintytölläkin on vielä viisikymppisenä ongelmia ruokasuhteessa. Aikuisiän ongelmien kuvittelevan juontuvan siitä, että "näin nälkää" ensimmäiset parikymmentä vuotta.
Ei tarvitse erikseen ruokia hänelle laittaa, mutta eikö voisi ainakin kotona ateriohin kuulua ainakin yksi hänen hyväksymä ruoka? Pitäisi silti maistelka, mutta tulisi syötyä myös. Tuo on yleensä ohimenevä vaihe, mutta voi jättää negatiivisen assosiaation ruokailuun, jos jää kokonaan syömättä jatkuvasti.
Ap:n kertomalla lapsella voi olla aisti yliherkkyys, joka on osa mm. autisminkirjoa.
Lapsi ei vaan kykene syömään tiettyjä ruokia, sillä ne maistuvat hänelle pahalta.
Ei tuolle oikein mitään voi.
On aikuisia ihmisiä, joille ei maistu happamat tuotteet. Jotkut eivät esimerkiksi kykyne syömään happamia marjoja; kuten puolukoita tai karpaloita, punaisia viinimarjoja ym.
Toisia inhottaa vahvasti sokerinen tuote: marsipaani, tomusokerikuorrutukset, sokeriset mehut jne.
Sama chili ja muut vastaavat voimakkaat pistävät maut.
Toiset eivät voi sietää maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi terve? Jos on, leipää ei kotona ole, lautaselle laitetaan ruokaa ruoka-aikana, ilmoitetaan että nyt on ruoka-aika ja pyydetään ruokapöytään, ei puhuta mitään maistamisesta tai syömisestä, kyskellään päivän kulkua ja muuta jiloista juttelua pöydässä ja sama jatkuu päivästä toiseen. En ole kuullut terveen lapsen nälkäkuolemasta ruokapöydän vieressä.
Tuollaisella linjalla on moni autismin kirjon lapsi päätynyt tiputukseen.
Niin että eläköön vain vaahtokarkeilla ja hattaralla (kärjistetysti) pääadia että syö edes jotain. Ihanko olet tosissasi?
Sain koronan jälkitautina omena- ja tomaattiallergian. Niiden syömisen jälkeen suussa kihelmöi ja kaikki muu syötävä maistuu oudolta. Näitä oireita on 2-3 tuntia ko. asioiden syömisen jälkeen.
Jos lapsella on mitään vastaavaa, niin erittäin hyvin ymmärrän, että ei halua syödä. Minäkin olen onnistuneesti laihtunut tämän takia jo 8 kg, vaikka en ole laihduttanut. Olen vain kokeillut, josko sitä edes yhden tomaatin voisi ottaa tai salaattia, jossa kurkku ja juusto on koskettaneet tomaattia. Ei voi.