Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ratkaisisit lapsen tällaisen syömisongelman?

Vierailija
16.09.2024 |

Lapsi on ihan pienestä saakka ollut varsin valikoiva syömisissään. Kiinteät aloitettiin kyllä ajallaan, oli sormiruokailua ja maistatettiin ruokia paljon laidasta laitaan. Maisteli kaikkea aina mutta sylki pois kaiken mistä ei tykännyt. Ja se mistä tykkäsi oli vain tietyt harvat asiat. Lapsi on nyt viisivuotiaana edelleen samanlainen. Tykkää vain muutamista asioista, muuta ei syö, valitsee mieluummin olla sitten nälässä kuin syö jotain mistä ei tykkää. Edelleen maistelee kyllä, mutta sylkee pois. Monia asioita on maistanut yli 100 kertaa eikä silti edelleenkään syö. Päiväkodissa ei syö oikeastaan yhtään mitään. Kotona syö vain tiettyjä ruokia. Kun on sellaista ruokaa mitä ei halua syödä niin päättää sitten vain olla nälässä ja iltapalalla syö kovaan nälkäänsä paljon leipää, jos ei ole ollut päivällä tarjolla mitään mitä söisi. Miten saada lapsi syömään eri ruokia kun maistamiset ei vaikuta yhtään mihinkään? Eikä se että on nälkä.

Kommentit (151)

Vierailija
41/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi muuten voi? Onko kasvu ja kehitys edistynyt normaalisti neuvolaseurannassa? Miten sosiaaliset suhteet, leikkitaidot, pettymyksen sieto?

t: terveydenhoitaja

Ihan hyvin voi ja kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti. Pettymyksiäkin sietää samalla tavalla kuin muut ikäisensä. Ei minusta noissa muissa asioissa ole hänellä mitään ihmeellistä, sosiaalisia taitoja on jopa kehuttu. Ap

Vierailija
42/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen ollut varsin nirso ruoan suhteen lapsena. Tiettyjä ruokia kuten makaronilaatikkoa en vain kyennyt enkä kykene vieläkään syömään. Jo pelkkä haju  on niin vastenmielinen.  Makaroni ylipäätään ei mene alas.

Koulussa oli vaikeaa mutta jätin syömättä jos en pystynyt, ei sille kukaan mitään mahtanut.  Pakkoruokintaa ei ollut mahdollista toteuttaa ja ylöshän se olisi kumminkin tullut.

Tuossa teini-iässä alkoi ruokavalikoima hieman laajetta ja nyt syön asioita mitä lapsena en suuhuni pistänyt.  Olen kuitenkin ollut aina varsin terve, normaalipainoinen.  Jotain sitä aina tuli syötyä kumminkin.

Tyttäreni aloitti päiväkodissa 3-vuotiaana, siihen asti olin kotona hänen kanssaan, ja siellä sitten ongelmia tuotti aamuisin puuro ota ei syönyt. Velli kyllä meni sen sijaan.  Terve tyttö hän kuitenkin oli ja on edelleen, hieno nuori nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Suomessa syömisistä tehdään iso numero, stressaavaa kuunnella vierestä kun lapsia pakotetaan syömään.  Olen itse ollut hyvin nirso lapsena ja laihakin, mutta terve.  Aikuisenakin en voi joitain ruoka-aineita syödä, onneksi ei ole pakko. Kalaruuat ei, sienet ei, katkaravut ei, kananmunaruuat ei. Ei se auta, että pakotetaan syömään.  Tarjolle voi laittaa mietoja makuja esim.perunaa, makaronia, riisiä.

Vierailija
44/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin, että kyseessä on ARFVID-syömishäiriö. Ärsyttää, kun suuri osa aikuisista pitää nirsoiluna ja temppuiluna. Itseänikin pakkosyötettiin koulussa vuosikausia. Vasta aikuisena tajusin, että minulla on oikeus syödä mitä itse haluan. Jo lapsena löysin itse rauhassa kokeilemalla ihan terveellistä syötävää, joka ei vaan ollut peruna-kastike-mallin mukaista sössöä. 

Olen lukenut tuosta arfvidista, osa täsmää osa ei. Tuo peruna ja kastike on muuten lapseni pahin painajainen ruoaksi. Ap ONKO

pahaa kun laitetaan kastike perunan PÄÄLLE! Mä inhoan kaikkea mikä peitetään kastikkeella! Se voi olla tämmöstäkin!

Etippä joo ruokien kuvia ja leikkaa irti, pelatkaa ruokapeliä, tussilla vaan yli "En syö"

Se on tosiaan sisäsyntyinen juttu tuo valkkaaminen. Veljen kanssa jaettiin kananmunatkin, sulle keltuainen mulle valkuainen, makkaraa ei missään nimessä, mä nypin lihat pois koska ne lillui siellä seassa jossain!

Siitä ei tosiaan pääse yli edes aikuisenakaan!

Toinen juttu on ruuan haju, saattaa sekin inhottaa!

Mulla oli hoidossa lapsi joka inhosi ruuassa pilkkuja! (kastikkeessa porkkanasilppua tms)

Katso se sapere menetelmä!

Vierailija
45/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi minun lapsesta kysymys jättäisin heti valkoisensokerin ja valkoisen jauhon pois sekä teolliset sokerilitkujuomat. Ei siis mitään teollista sokerimakeaa, vaan banaaneja ym hedelmiä, juureksia esim uuniporkkanoita.ja ihan pikkuisen kerrallaan kunnes tottuu makuun.

Teollisia sokerilitjuomia lapsi ei edes suostu juomaan. Juo vain vettä ja maitoa, limsaa ja mehua inhoaa. Valkoinen jauho on vaikea jättää pois, koska vaaleahko leipä ja makaroni ja riisi on niitä asioita mitä syö. Pian ei jää mitään mitä söisi jos nekin pitäisi jättää pois. Ap

Vierailija
46/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi muuten voi? Onko kasvu ja kehitys edistynyt normaalisti neuvolaseurannassa? Miten sosiaaliset suhteet, leikkitaidot, pettymyksen sieto?

Ihan hyvin voi ja kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti. Pettymyksiäkin sietää samalla tavalla kuin muut ikäisensä. Ei minusta noissa muissa asioissa ole hänellä mitään ihmeellistä, sosiaalisia taitoja on jopa kehuttu. Ap

Eli mikä tässä on ongelma? Sinun kyvyttömyytesi huolehtia lapsi syömisistä lapselle sopivalla tavalla?

Vierailija
47/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli tuollainen. Vauvasta asti sylki pois kaiken kiinteän ruoan ja paino meni alakäyrillä. Olin äärimmäisen stressaantunut. Kun lapsi täytti viisi, lopetin stressaamisen. Annoin syödä mitä söi. Autismikirjo todettiin myöhemmin. Edellelleenkin on alipainoinen, aikuisena.

Vierailija
48/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi minun lapsesta kysymys jättäisin heti valkoisensokerin ja valkoisen jauhon pois sekä teolliset sokerilitkujuomat. Ei siis mitään teollista sokerimakeaa, vaan banaaneja ym hedelmiä, juureksia esim uuniporkkanoita.ja ihan pikkuisen kerrallaan kunnes tottuu makuun.

Etkö osaa lukea? Ap on maistattanut asioita lapsella monta vuotta. Silti ei ole "tottunut makuun". Ei kaikesta opi pitämään, vaikka miten totuttelisi. Jos jo vauvasta saakka hyljeksii tiettyjä ruoka-aineita, kyse ei ole nirsoilusta, vaan siitä, että ko. aineet eivät sovi lapselle. 

Vierailija
49/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsella arfid; tarvitsee ammattilaisen apua.

Mut muut voivat hyötyä omahame.fi-osoitteessa olevasta Arjen kesyttämöstä ja sen vinkeistä esimerkiksi ruokailutilanteeseen.

'Ruokarekka', 'Ruokatimantit', 'Lusikkakortit' jne

Toki noita pitää osata käyttää, mutta arvelen, osa hyötyy niistä. 

Vierailija
50/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja olen ollut itse luurangon laiha vielä ala-asteella ja pakotettuna syömään kotona jotain perheruokaa, että kyllä tiedän. 

Siksi suosittelen esim uunissa valmistettuja juureksia ja jotain kermaviilikastiketta dippaamiseen.

Vierailija
51/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä. Jospa lapsesi sitten saa kuin saakin syömisistään riittävästi energiaa. Kertoisitko vielä, MITÄ ruokia hän syö mielellään? Olisi helpompi sitten miettiä, miksi muu ei maistu.

Vierailija
52/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samalla tavalla ja anna ajan kulua. Oma lapsi on ollut ihan samanlainen. Annettiin vaan ajan kulua ja joka vuosi tuli kuitenkin edistystä. Nyt on 11-vuotias ja syö jo todella monipuolisesti. Eli oma vinkki on kärsivällisyys ja johdonmukaisuus. Ei luultavasti ole olemassa nopeita ratkaisuja näihin ongelmiin eikä painostaminen ja pakottaminen auta.

Vierailija
53/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo vain vettä ja maitoa, limsaa ja mehua inhoaa. Valkoinen jauho on vaikea jättää pois, koska vaaleahko leipä ja makaroni ja riisi on niitä asioita mitä syö.

Huomaatko näissä yhteistä: Kaikki ovat mietoja makuja ilman kasveista peräisin olevia kitkeriä karvasaineita. Esim. mehun inhoaminen viittaa karvasaineiden maistamiseen. Tuo ominaisuus on pysyvä, eikä maistattamalla häviä.

Vierailija
54/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja olen ollut itse luurangon laiha vielä ala-asteella ja pakotettuna syömään kotona jotain perheruokaa, että kyllä tiedän. 

Siksi suosittelen esim uunissa valmistettuja juureksia ja jotain kermaviilikastiketta dippaamiseen.

Typerin idea ikinä tarjota kastikkeita inhoavalle lapselle kastiketta. Kannattaa lukea, mitä ap kirjoittaa eikä mutuilla. 

Vierailija
55/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger

Vierailija
56/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa lukea? Ap on maistattanut asioita lapsella monta vuotta. Silti ei ole "tottunut makuun". Ei kaikesta opi pitämään, vaikka miten totuttelisi. Jos jo vauvasta saakka hyljeksii tiettyjä ruoka-aineita, kyse ei ole nirsoilusta, vaan siitä, että ko. aineet eivät sovi lapselle. 

Vuosien vieriessä lapsi yleensä oppii pitämään eri makuisista ruuista, joten kyllä kannattaa yrittää jatkossakin esim muokkailemalla reseptejä!

Vierailija
57/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi syö sitten kun on nälkä. Yksikään lapsi ei ole koskaan nälkään kuollut niin, että edessä olisi ruokaa. Mutta kasvatuksellinen virhe tuossa sinulla on se, että annat iltapalalla syödä sitä leipää hirveitä määriä. Ensi kerran kun lapsi sanoo ettei jotain syö, niin sanot että vain sitä on tarjolla. Jos jää päivällinen kokonaan väliin, niin iltapalaksi tulee sama annos eteen. Jos ei edelleenkään maistu, niin seuraavana aamuna sama juttu. Kun nälkä on riittävän kova, niin kyllä lapsi sen ruoan syö.

Et ole tilanteessasi ainoa. Voisi jopa sanoa, että "nykyvanhempien" ongelma on juuri siinä, että annetaan vaihtoehtoja. Eli jos tämä nyt ei maistu, niin tehtäisiinkö sinulle sitten tätä. Se on ihan väärä lähestymistapa varsinkin kun ruokailua vasta opetellaan. Kaikki kyllä menee kunhan vain vanhempi ei luovuta asian suhteen. Ihmisolento on siinä mielessä jännä, että se kyllä jossain vaiheessa syö/juo, kunhan mitään vaihtoehtoja ei enää vain ole. Vanha kunnon arabialainen kidutus on laittaa mies yksin aavikolle ja antaa mukaan vain kannullinen bensaa. Riittävän kova jano kun tulee, niin se mies juo vaikka sen bensan.

Vierailija
58/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä. Jospa lapsesi sitten saa kuin saakin syömisistään riittävästi energiaa. Kertoisitko vielä, MITÄ ruokia hän syö mielellään? Olisi helpompi sitten miettiä, miksi muu ei maistu.

Makaronia, vaaleaa leipää, riisiä, maitoon tehtyä kaurapuuroa, maustamatonta jugurttia, edam juustoa, maitoa, naudanlihaa, kurkkua, tomaattia, salaatinlehtiä, appelsiinia, omenaa. Siinäpä ne ja nekin vain jos niitä ei ole maustettu mitenkään eikä tehty kastikkeiksi eikä uuniruoiksi tai laatikkoruoiksi. Syö kyllä mausteita sitten erikseen. Eli makaroni ja naudanliha menee kunhan ne ei ole makaronilaatikkona ja kunhan mustapippuri ja yrtit tarjoillaan erikseen, ei ruokaan sekoitettuna. Ap

Vierailija
59/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien vieriessä lapsi yleensä oppii pitämään eri makuisista ruuista, joten kyllä kannattaa yrittää jatkossakin esim muokkailemalla reseptejä!

Vuosia on jo vierinyt eikä ole oppinut. Älä kommentoi aihetta, josta et mitään ymmärrä.

Vierailija
60/151 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo vain vettä ja maitoa, limsaa ja mehua inhoaa. Valkoinen jauho on vaikea jättää pois, koska vaaleahko leipä ja makaroni ja riisi on niitä asioita mitä syö.

Huomaatko näissä yhteistä: Kaikki ovat mietoja makuja ilman kasveista peräisin olevia kitkeriä karvasaineita. Esim. mehun inhoaminen viittaa karvasaineiden maistamiseen. Tuo ominaisuus on pysyvä, eikä maistattamalla häviä.

Kyllä, mutta toisaalta syö välillä mustapippuria ja yrttimausteita sellaisenaan, jopa kikkoman soijakastiketta sellaisenaan pienen määrän, kunhan ne ei vain ole minkään ruoan seassa tai mukana. Eli voimakkaatkin maut menee välillä. Ketsuppi tosin ei ikinä, siitä yökkää. Ap