Miten ratkaisisit lapsen tällaisen syömisongelman?
Lapsi on ihan pienestä saakka ollut varsin valikoiva syömisissään. Kiinteät aloitettiin kyllä ajallaan, oli sormiruokailua ja maistatettiin ruokia paljon laidasta laitaan. Maisteli kaikkea aina mutta sylki pois kaiken mistä ei tykännyt. Ja se mistä tykkäsi oli vain tietyt harvat asiat. Lapsi on nyt viisivuotiaana edelleen samanlainen. Tykkää vain muutamista asioista, muuta ei syö, valitsee mieluummin olla sitten nälässä kuin syö jotain mistä ei tykkää. Edelleen maistelee kyllä, mutta sylkee pois. Monia asioita on maistanut yli 100 kertaa eikä silti edelleenkään syö. Päiväkodissa ei syö oikeastaan yhtään mitään. Kotona syö vain tiettyjä ruokia. Kun on sellaista ruokaa mitä ei halua syödä niin päättää sitten vain olla nälässä ja iltapalalla syö kovaan nälkäänsä paljon leipää, jos ei ole ollut päivällä tarjolla mitään mitä söisi. Miten saada lapsi syömään eri ruokia kun maistamiset ei vaikuta yhtään mihinkään? Eikä se että on nälkä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Tarjolle vain niitä ruokia, ei mahdollista valita sitä leipää tai lempiruokaa. Nyt vaikuttaa siltä että lapsi saa aina tahtonsa läpi ja on jo oppinut mistä naruista vetää.
Jättää syömättä! Niin minä tein!
Vierailija kirjoitti:
Mene lapsen kanssa lääkäriin. Lääkäri osaa selittää sinulle, miksi syömistä ei pidä pakottaa ja samalla voi tutkia, mistä syömättömyys johtuu.
Asia on ongelma vain sinulle ja tieto auttaa siihen. Onhan se ongelma lapsellekin!
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen ja syön hyvn valikoivasti. Ei mitään ongelmaa. Veriarvot kunnossa ja muutenkin olen terve. Miksi lapsi pitäisi pakottaa syömään ruokia, joista hän ei pidä?
Isoin ongelma on se, että on kuitenkin pitkät päivät pöivåkodissa ja myöhemmin sitten koulussa eikä jaksa niitä kun ei syö. Ei minustakaan pidä pakottaa syömään, mutta kun ei siellä päiväkodilla ole muuta tarjolla kuin sitä mitä on ja sitä ei syö. Ei ne minustakaan kovin houkuttelevia ole ne päiväkodin ruoat mutta sitä en kyllä ääneen sano lapselle tietenkään. Hän vain ei jaksa siellä kunnolla olla kun ei syö siellä, iltapäivät siellä on ihan nälkäkiukkua ja itkua kun on syönyt viimeksi aamulla kotona klo 7:30. Ap
Onhan se ongelma lapsellekin!
Ei se ole. Lapsi on täysin tyytyväinen, jos saa syödä rauhassa ja painostamatta niitä ruokia, jotka menevät alas. Lapsella ei ole aikuisen pakkomiellettä siihen, että ihmisen pitää syödä kaikkea mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että kyseessä on ARFVID-syömishäiriö. Ärsyttää, kun suuri osa aikuisista pitää nirsoiluna ja temppuiluna. Itseänikin pakkosyötettiin koulussa vuosikausia. Vasta aikuisena tajusin, että minulla on oikeus syödä mitä itse haluan. Jo lapsena löysin itse rauhassa kokeilemalla ihan terveellistä syötävää, joka ei vaan ollut peruna-kastike-mallin mukaista sössöä.
Olen lukenut tuosta arfvidista, osa täsmää osa ei. Tuo peruna ja kastike on muuten lapseni pahin painajainen ruoaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuinen ja syön hyvn valikoivasti. Ei mitään ongelmaa. Veriarvot kunnossa ja muutenkin olen terve. Miksi lapsi pitäisi pakottaa syömään ruokia, joista hän ei pidä?
Isoin ongelma on se, että on kuitenkin pitkät päivät pöivåkodissa ja myöhemmin sitten koulussa eikä jaksa niitä kun ei syö. Ei minustakaan pidä pakottaa syömään, mutta kun ei siellä päiväkodilla ole muuta tarjolla kuin sitä mitä on ja sitä ei syö. Ei ne minustakaan kovin houkuttelevia ole ne päiväkodin ruoat mutta sitä en kyllä ääneen sano lapselle tietenkään. Hän vain ei jaksa siellä kunnolla olla kun ei syö siellä, iltapäivät siellä on ihan nälkäkiukkua ja itkua kun on syönyt viimeksi aamulla kotona klo 7:30. Ap
Juuri tuon takia sinun pitää mennä lääkäriin, jotta saat todistuksen ja sitä kautta lapselle myös laitoksissa hänelle sopivan ruokailun.
Minä olen ollut samanlainen, tosin kotona ei toista kertaa pitänyt maistaa jos olin jo pahaksi todennut. Jos oli ruokaa mistä en tykännyt, söin esim perunoita kastikkeen kanssa ja leipää, joskus pelkkää leipää, vaikka vanhemmat on kumpikin sodan nähneet ja sodan jälkeisen pula-ajan ei minua syyllistetty. Koulussa pakotettiin syömään, mutta siellä istuin sitten koko ruokatauon, söin leivät kyllä mutta jos oli ruokaa mistä en tykännyt, jäin sinne siihen asti että opettaja tuli hakemaan tunnille
Eikös tuollainen lapsen nälkiinnyttäminen ole suorastaan törkeää toimintaa huoltajalta.
Lapsi on todennut ruoan hänelle syömäkelvottomaksi maistaessaan sitä lukuisia kertoja. Eikö tämä tieto riitä vanhemmalle? Makuaistin herkkyydet ja poikkeavuudet ovat periytyneet lapselle teiltä vanhemmilta. Ei lasta voi niistä syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma ei ole tuo. Isoin ongelma on se, että sinä äitinä et ymmärrä lapsesi parasta etkä osaa vaatii hänelle sopivaa ruokailua. Päiväkodissa ei saa pitää lasta nälässä, se on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että kyseessä on ARFVID-syömishäiriö. Ärsyttää, kun suuri osa aikuisista pitää nirsoiluna ja temppuiluna. Itseänikin pakkosyötettiin koulussa vuosikausia. Vasta aikuisena tajusin, että minulla on oikeus syödä mitä itse haluan. Jo lapsena löysin itse rauhassa kokeilemalla ihan terveellistä syötävää, joka ei vaan ollut peruna-kastike-mallin mukaista sössöä.
Olen lukenut tuosta arfvidista, osa täsmää osa ei. Tuo peruna ja kastike on muuten lapseni pahin painajainen ruoaksi. Ap
Perunat voivat olla supermaistajan mielestä kitkeriä. Peruna ja kastike on taas aistiyliherkän mielestä pahan tuntuinen yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Aika auttaa. Jos ei ole selvästi vaarallisen alipainoinen, ei huolta. Murrosiässä kovan kasvun vaiheessa monipuolistui meillä syöminen.
Sama kokemus. Meillä tosin kasvu hidastui heikon syömisen takia, joten piti kiinnittää huomiota, että ruoassa oli riittävästi energiaa. Päiväkotikin kommentoi, että ei ole koskaan nähnyt yhtä huonosti syövää lasta.
Täällä on annettu hyvä vinkki, jota mekin käytimme eli antakaa sellaista ruokaa, joka maistuu ja mukana hieman sellaista ruokaa, joka ei maistu. Ei missään nimessä näitä sairaita "olkoon syömättä, jos ei ruoka maistu" -ohjeita.
Murrosikä tosiaan vasta korjasi tilanteen. Nyt syö aika lailla kaikkea ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en voi sietää kastikkeita perunan kanssa. Siksi syön aina perunat sellaisenaan tai voin kera. Ei mitään ongelmaa.
N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat voivat olla supermaistajan mielestä kitkeriä. Peruna ja kastike on taas aistiyliherkän mielestä pahan tuntuinen yhdistelmä.
Molemmat noista osuu kyllä sikäli oikeaan, että peruna ei ole koskaan kelvannut, jo vauvana sylki vain pois kaikki perunasoseet vaikka olisi parhaista luomuperunoista taiten tehtyjä olleet. Ja rakennekin kastikkeessa tuntuu selvästi pahalta suussa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten makuaisti heikkenee iän myötä. Siksi aika tuntuu usein auttavan. Vanhukset tykkäävät puolukoista ja karpaloista, koska muut ruoat eivät enää oikein maistu miltään. HÖPÖPHÖP! Olen 70v ja vieläkään en syö puolukkaa/karpaloa!
Aistiyliherkkyyksistä, allergioista (ruoka voi esimerkiksi kirvellä suussa tai aiheuttaa pahan olon) kärsivän tai poikkeavan makuaistin kanssa syntyneen kiduttaminen pitäisi olla kiellettyä. EI SAA PAKOTTAA EDES MAISTAMAAN!
Näille lapsille ei ruoka maistu yhtään paremmin, vaikka heillä olisi valtava nälkä.
Miten lapsi muuten voi? Onko kasvu ja kehitys edistynyt normaalisti neuvolaseurannassa? Miten sosiaaliset suhteet, leikkitaidot, pettymyksen sieto?
t: terveydenhoitaja
Jotkut vain ovat huonosyömäisiä, samaan tapaan kuin toiset esim. huonokuuloisia.
Jos olisi minun lapsesta kysymys jättäisin heti valkoisensokerin ja valkoisen jauhon pois sekä teolliset sokerilitkujuomat. Ei siis mitään teollista sokerimakeaa, vaan banaaneja ym hedelmiä, juureksia esim uuniporkkanoita.ja ihan pikkuisen kerrallaan kunnes tottuu makuun.
Mene lapsen kanssa lääkäriin. Lääkäri osaa selittää sinulle, miksi syömistä ei pidä pakottaa ja samalla voi tutkia, mistä syömättömyys johtuu. Asia on ongelma vain sinulle ja tieto auttaa siihen.