Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö kukaan muu aamupainoitteisesti? Tai pätkäpaastoaa?

Vierailija
16.09.2024 |

Olen opetellut uuden ruokailurytmin.  En varsinaisesti laihduta, vaan yritän estää itseäni lihomasta. 

Lähtökohtanani on ollut löytää se tapa, joka itselleni sopii, ja minulle sopii se, että en syö illalla. Minulla ei ole illalla nälkä, joten nykyään syön viimeisen aterian klo 16-17.  

Suurempi muutos on aamupalaan panostaminen. Syön aamulla puolet enemmän kuin ennen. Koska nykytiedolla uskotaan, että aamiaisen pitää olla runsas. 

Olen syönyt näin ehkä viitenä päivänä viikosta reilun kuukauden ajan. Ja nyt on uusi ilmiö: minulla on pohjaton nälkä aamuisin. Söin juuri äsken lautasellisen tuorepuuroa (erilaisia siemeniä, kauraa, omenaa, jugurttia), kaksi paistettua kanamunaa ja kaksi kauraleipää - ja se ei vienyt nälkääni. Pohjaton nälkä vielä.

Onko ajatuksia, mistä tässä on kysymys?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä kylmänä vuodenaikana alan syödä jo aamulla ennen klo 9.

Vierailija
42/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua pahoittaa mieltäsi mutta minusta tuo pätkäpaasto on humpuukia, samoin kuin vhh tai gluteeniton ruoka (poikkeus keliakia tai muuten todettu allergia). Toiset isovanhempani olivat koko ikänsä hoikkia ja lähes lääkkeettömiä, silti päivässä oli aamupala, lounas, päiväkahvi, illallinen ja iltatee. Kasviksia ja kalaa söivät usein, välillä myös lihaa. Olivat arkiaktiivisia ja seurasivat maailman tapahtumia, mummun kuoleman jälkeen ukki tosin masentui mutta ei osannut kertoa siitä. 

Ainakin ne ihmiset joita olen nähnyt kertovan juuri näistä trendihömppiksistä ovat olleet lähes poikkeuksetta ylipainoisia. Jos ne kerran toimivat niin miksi ihminen ei sitten ole normaalipainoinen? Aikaisemmassa työpaikassa seurasin ihmisten olemusta ja ostoksia, kun kohtasin terveen ja energisen näköisen ihmisen niin katsoin mitä hän osti. Kasviksia, juureksia, leipää, oivariinia, tavallista sinistä maitoa ja paistijauhelihaa lihatiskiltä. 

Näinhän se tuppaa olemaan, kaikki on humpuukia paitsi se, miten itse toimii :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin oman mielipiteeni ja kokemukseni. Paastosta on tutkimuksia suuntaan ja toiseen ja ihmiset ovat yksilöitä. Yöpaasto, siis se "luonnollinen" aika (10-12 t) kun yöllä ei syödä varmaan antaa aika monen suolistolle sen sopivan levon. Joku unilääkäri tässä kertoi kuinka hän lappaa illalla mahansa täyteen että uni tulisi paremmin mikä kuulostaa myös erikoiselta. Pysyn kyllä siinä uskossa ja tiedossa että kohtuulliset annokset säännöllisesti syötynä ovat keholle ja mielelle parasta ravintoa. T: 12 

Joten uskot myös, että pätkäpaasto on hyväksi, siinähän syödään säännöllisesti kohtuullisia annoksia.

Vierailija
44/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kun on nälkä.

Vierailija
45/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön kun on nälkä.

Sen pätkäpaaston idea on se aikarajoitus jos sinulla ei ole nälkä kello 16 jolloin paaston pitäisi alkaa niin älä syö mutta muista pitää se paastoaika kuitenkin, oli se sitten 16 tai 14 tuntia, se syömättömyyden aika on se juttu. Ei se pätkäpaasto muuten toimi jos vetää gebabbiannosken cociksella ja jäätelöä jälkiruoaksi mättötyyliin , jossain vaiheessa se kaloriteoriakin tulee mukaan kuvioihin.

Vierailija
46/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä menen illalla vatsa täynnä nukkumaan, on minulla aamulla nälkä. Jos nukkumaan mennessä on vatsa tyhjä ja ehkä pieni nälkä, en ole aamulla nälkäinen. Kumma juttu.

Itse aloitin pätkäpaaston, koska kyllästyin siihen, että illalla tuli närpittyä sitä sun tätä vähän kerrallaan. Vaikein homma oli saada mies uskomaan, että minua ei kannata huudella syömään kaveriksi voileipiä tai että en syö vaikka voileipä kiikutetaan minulle sohvalle.

Aluksi laihduin, sitten paino alkoi nousta. Rukkasin sitten ruokavaliosta makeiset pois, joten aluksi paino laski ja sitten jumahti paikoilleen. Kiloja minulla on ihan liikaa eikä niitä meinaa saada pois. Yleensä syön viimeisen kerran klo 16-17, joskus menee myöhemmäksi, mutta iltakuuden jälkeen en syö kuin poikkeustapauksissa.

Ymmärrät varmaan itsekin, miksi painosi ei putoa? Jos vietät iltasi sohvalla ennen nukkumaanmenoa, aineenvaihduntasi hidastuu.  Kokeile reippaita liikuntahetkiä pitkin päivää ja vaikka iltakävelyä. Ja muistathan juoda päivällä tarpeeksi vettä?

Vierailija
47/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko tarpeeksi vettä tai syötkö tarpeeksi kasviksia? Nälän tunne voi olla janoa ja omasta kokemuksestani sanon, että se voi olla myös kasvisten tarvetta. 

Vierailija
48/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, nälkä riippuu siitä mihin on itsensä totuttanut. En ole syönyt aamupalaa sen jälkeen kun olen omilleni muuttanut ja aamuisin ei ole nälkä. Jos alkaisin syödä aamupalaa, varmasti maha alkaisi sitä vaatia aamuisin.

Teen kevyttä toimistotyötä ja pärjään yhdellä aterialla päivässä niin ettei varsinaisesti nälkä tule.

Vierailija
49/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos keskittäisit syömistä ajankohtaan, jolloin sinulla ei ole niin nälkä eli iltaan enemmän ja vähentäisit aamusta. Ainakin itselle on helpompi sietää pientä nälkää aamusta ja päivästä, kun tietää että illalla voi syödä runsaasti.

Lisäksi ihminen tottuu mihin tahansa. Pyrin syömään aikaikkunassa klo 12-19. Aamuisin juon mustan kahvin ja saatan lähteä pyörälenkille. Rivakkaa vauhtia menee silloin n. 70 km eli n. 2,5 tuntia, mutta vasta sitten alkaa energianpuute tuntua.

Vierailija
50/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos keskittäisit syömistä ajankohtaan, jolloin sinulla ei ole niin nälkä eli iltaan enemmän ja vähentäisit aamusta. Ainakin itselle on helpompi sietää pientä nälkää aamusta ja päivästä, kun tietää että illalla voi syödä runsaasti.

Lisäksi ihminen tottuu mihin tahansa. Pyrin syömään aikaikkunassa klo 12-19. Aamuisin juon mustan kahvin ja saatan lähteä pyörälenkille. Rivakkaa vauhtia menee silloin n. 70 km eli n. 2,5 tuntia, mutta vasta sitten alkaa energianpuute tuntua.

Miksi pitäisi keskittyä iltasyömiseen? Juuri luin erään laihdutuslääkärin kirjasta vertaistutkimuksesta, jossa toinen ryhmä söi aamupainotteisesti ja toinen ryhmä iltapainotteisesti. Molemmat söivät samaa ruokaa laboratorio-oloissa. Aamusyöjät laihtuivat 5,5 kg (vai 6,5 kg) enemmän kuin iltasyöjät. 

Vierailija
51/56 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamiaisen klo 11, lounaan klo 14-15 ja päivällisen klo 19 mennessä. Ei ole heti aamulla nälkä. 

Vierailija
52/56 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko pätkäpaastossa syödä enemmän? En tarkoita ahmimista, mutta mahdollistaako se suuremmat ruoka-annokset?

Vai tuleeko pätkäpaaston etu vain siitä, että syö vähemmän, kun se viimeinen ruoka jää syömättä?

Vierailija
53/56 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko pätkäpaastossa syödä enemmän? En tarkoita ahmimista, mutta mahdollistaako se suuremmat ruoka-annokset?

Vai tuleeko pätkäpaaston etu vain siitä, että syö vähemmän, kun se viimeinen ruoka jää syömättä?

Nostan

Vierailija
54/56 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kai pätkä paastoan. Syön lounaan, päivällisen ja kaksi leipää iltapalaksi. Joskus myös jonkun hedelmän. 

Vierailija
55/56 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkävelasta on kyse tuossa aamuisessa pohjattomassa nälässä. Paasto on liian pitkä, jos lopetat syömisen jo klo 16-17. Aamiaisella ja lounaalla runsaasti syöminen on hyvä, mutta illallakin olisi kumminkin hyvä jotain syödä. Tokin olemme yksilöitä, ja joillekin pätkäpaasto voi sopiakin, mutta sinun tapauksessasi se ei selvästikään sovi, kun nälkävelka aamulla on kasvanut liian suureksi. Suosittelen, että kokeilet myöhäistää päivän viimeistä ateriaa. Sopiva rytmi löytyy, kun et enää koe pohjatonta nälkää.

Vierailija
56/56 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai tuleeko pätkäpaaston etu vain siitä, että syö vähemmän, kun se viimeinen ruoka jää syömättä+

Nostan