Tulisiko sinulle ikävä kuusta jos ilmasto lämpenisi ja kuusi katoaisi ?
Itselle ei kauheesti tulisi koska pärjään ilman joulukuustakin.
Kuusihan on uusi tulokas meillä noin 5 000 vuoden takaa kun ilma kylmeni ja idästä tuli uusi puulaji.
Kommentit (8)
Ei tulisi. Synkkä puu, täynnä öttiäisiä, eikä mikään kasva sen alla. Saavatkin häipyä, että sadaan kauniita lehtipuu-lehtoja tilalle.
Ei se niin paljon lämpenisi. Kuusi olisi tietenkin täällä ja muut havupuut.
Ilmastonmuutos on jo vähentämässä kuusten määrää hyönteis- ja sienituhojen kautta. Tosin osa tuhoista johtuu siitä, että metsänomistajat ovat istuttaneet kuusia paikkoihin, joihin se ei sovellu, ja kuuset ovat heikkoja tällaisissa liian kuivissa paikoissa.
Luonto on tässä siis korjaamassa ihmisen virheitä yrittämällä vaihtaa tilalle olosuhteisiin paremmin sopivat puulajit.
Eksyin kerran kuusimetsässä. Se oli aika kammottava tilanne, isoja puita ja oli aika pimeää. Olin ehkä 15 v ja kuljin usein lähimetsissä ja löysin sitten tuollaisen kuusikon. En jää kaipaamaan kyseistä puuta mutta jos se jää kasvamaan tänne niin ihan ok sekin.
Löysin eksymisen jälkeen oikean polun kotiin menevälle tielle.
Vierailija kirjoitti:
Eksyin kerran kuusimetsässä. Se oli aika kammottava tilanne, isoja puita ja oli aika pimeää. Olin ehkä 15 v ja kuljin usein lähimetsissä ja löysin sitten tuollaisen kuusikon. En jää kaipaamaan kyseistä puuta mutta jos se jää kasvamaan tänne niin ihan ok sekin.
Löysin eksymisen jälkeen oikean polun kotiin menevälle tielle.
Ai että kuusikon häviämisen jälkeen ihmiset eivät enää eksy metsään? Sademetsiin ei vissiin kukaan ole koskaan eksynyt?
Kuusi on hyvin sympaattinen puu. Vanhat, isot kuuset ovat viisaita, niillä on suojelevaa energiaa. Oletko katsonut koskaan, kuinka kauniisti ja suojelevasti ikivanhan kuusen alimmat osat taipuvat maata kohti?
Jos kuuset häviävät, niin kyllä, minulla tulee ikävä. Kuusentuoksu lapsuuden joulumuistoissa. Kuusen kauneus talvella lumipeitteessään ja kesällä kauniine havuoksineen - hiljaa tuulessa humisemassa. Niin suomalaista. Kuka haluaa kuusista eroon?
Mahtaakohan mun lempi kantarellipaikka toimia ilman sitä suurta kuusta, jonka alla ne keltaiset sienet piilottelee? 😞
Ei kuusi ole mihinkään katoamassa. Vaikkapa Puolassa ja Baltiassa on paljon kuusimetsiä. Eli ainakin tuhat vuotta tässä mennään ihan rauhassa kuusien kanssa.
Ota lääkkeesi ja mene takas nukkumaan...