Syökö kukaan muu aamupainoitteisesti? Tai pätkäpaastoaa?
Olen opetellut uuden ruokailurytmin. En varsinaisesti laihduta, vaan yritän estää itseäni lihomasta.
Lähtökohtanani on ollut löytää se tapa, joka itselleni sopii, ja minulle sopii se, että en syö illalla. Minulla ei ole illalla nälkä, joten nykyään syön viimeisen aterian klo 16-17.
Suurempi muutos on aamupalaan panostaminen. Syön aamulla puolet enemmän kuin ennen. Koska nykytiedolla uskotaan, että aamiaisen pitää olla runsas.
Olen syönyt näin ehkä viitenä päivänä viikosta reilun kuukauden ajan. Ja nyt on uusi ilmiö: minulla on pohjaton nälkä aamuisin. Söin juuri äsken lautasellisen tuorepuuroa (erilaisia siemeniä, kauraa, omenaa, jugurttia), kaksi paistettua kanamunaa ja kaksi kauraleipää - ja se ei vienyt nälkääni. Pohjaton nälkä vielä.
Onko ajatuksia, mistä tässä on kysymys?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
En halua pahoittaa mieltäsi mutta minusta tuo pätkäpaasto on humpuukia, samoin kuin vhh tai gluteeniton ruoka (poikkeus keliakia tai muuten todettu allergia). Toiset isovanhempani olivat koko ikänsä hoikkia ja lähes lääkkeettömiä, silti päivässä oli aamupala, lounas, päiväkahvi, illallinen ja iltatee. Kasviksia ja kalaa söivät usein, välillä myös lihaa. Olivat arkiaktiivisia ja seurasivat maailman tapahtumia, mummun kuoleman jälkeen ukki tosin masentui mutta ei osannut kertoa siitä.
Ainakin ne ihmiset joita olen nähnyt kertovan juuri näistä trendihömppiksistä ovat olleet lähes poikkeuksetta ylipainoisia. Jos ne kerran toimivat niin miksi ihminen ei sitten ole normaalipainoinen? Aikaisemmassa työpaikassa seurasin ihmisten olemusta ja ostoksia, kun kohtasin terveen ja energisen näköisen ihmisen niin katsoin mitä hän osti. Kasviksia, juureksia, leipää, oivariinia, tavallista sinistä maitoa ja paistijauhelihaa lihatiskiltä.
Jaa-a 🤔 Multa lähti pätkäpaastoamalla yli 50 kiloa kolmessa vuodessa, ja on nyt jo 8 vuotta pysynyt paino tässä ~70 kilossa
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua pahoittaa mieltäsi mutta minusta tuo pätkäpaasto on humpuukia, samoin kuin vhh tai gluteeniton ruoka (poikkeus keliakia tai muuten todettu allergia). Toiset isovanhempani olivat koko ikänsä hoikkia ja lähes lääkkeettömiä, silti päivässä oli aamupala, lounas, päiväkahvi, illallinen ja iltatee. Kasviksia ja kalaa söivät usein, välillä myös lihaa. Olivat arkiaktiivisia ja seurasivat maailman tapahtumia, mummun kuoleman jälkeen ukki tosin masentui mutta ei osannut kertoa siitä.
Ainakin ne ihmiset joita olen nähnyt kertovan juuri näistä trendihömppiksistä ovat olleet lähes poikkeuksetta ylipainoisia. Jos ne kerran toimivat niin miksi ihminen ei sitten ole normaalipainoinen? Aikaisemmassa työpaikassa seurasin ihmisten olemusta ja ostoksia, kun kohtasin terveen ja energisen näköisen ihmisen niin katsoin mitä hän osti. Kasviksia, juureksia, leipää, oivariinia, tavallista sinistä
Jaa-a 🤔 Multa lähti pätkäpaastoamalla yli 50 kiloa kolmessa vuodessa, ja on nyt jo 8 vuotta pysynyt paino tässä ~70 kilossa
söitkö myös vähemmän?
söitkö myös vähemmän?
Joo, siis kyllähän annoskoot pieneni pikkuhiljaa, kun mahalaukku kutistui.
Itse kerrot mistä on kysymys. Olet siirtynyt aamupainotteiseen ruokailuun, et syö klo 17 jälkeen. Olisi ihme jollei aamulla olisi nälkä.
Jos minä menen illalla vatsa täynnä nukkumaan, on minulla aamulla nälkä. Jos nukkumaan mennessä on vatsa tyhjä ja ehkä pieni nälkä, en ole aamulla nälkäinen. Kumma juttu.
Itse aloitin pätkäpaaston, koska kyllästyin siihen, että illalla tuli närpittyä sitä sun tätä vähän kerrallaan. Vaikein homma oli saada mies uskomaan, että minua ei kannata huudella syömään kaveriksi voileipiä tai että en syö vaikka voileipä kiikutetaan minulle sohvalle.
Aluksi laihduin, sitten paino alkoi nousta. Rukkasin sitten ruokavaliosta makeiset pois, joten aluksi paino laski ja sitten jumahti paikoilleen. Kiloja minulla on ihan liikaa eikä niitä meinaa saada pois. Yleensä syön viimeisen kerran klo 16-17, joskus menee myöhemmäksi, mutta iltakuuden jälkeen en syö kuin poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerrot mistä on kysymys. Olet siirtynyt aamupainotteiseen ruokailuun, et syö klo 17 jälkeen. Olisi ihme jollei aamulla olisi nälkä.
Ihmettelen tässä lähinnä sitä, miksi runsas aamiaiseni ei vie nälkää pois. Ihan vertaiskokemuksia kaipailen. Ap
Olen ketogeenisellä ruokavaliolla ja syön aika tarkalleen klo 12, 15 ja 18. Muun ajan olen syömättä. Tuossa klo 15 ei ole nälkä, mutta en halua laihtua enempää. Lisäksi yritän kasvattaa lihasmassa.
Ja miks ketogeeninen, vatsani voi hyvin. Monia ruokavaliota olen kokeillut ja tämä on toistaiseksi ollut ainoa jossa voin koko ajan hyvin.
Pätkä paastoa neljä vuotta ja ykeensä en syö aamiaista ja aamuin ei ole nälkä.
Jos aamulla on nälkä niin syyt on minulla yleensä seuraavat.
- huonosti nukuttu yö
- illalla syöty höttö, hiilarit alkoholi.
Popcorn on ehkä kaikista pahin. Jos vaikka katsoo elokuvan ja syö popkornia kahdeksan aikaan illalla niin aamulla on aivan julmettu nälkä.
Niin ja ei kannata sokeasti mennä sen mukaan mitä milloinkin suositellaan vaan kuunnella itseä.
Yritin myös jossain vaiheessa pakottaa itseni syömään aamupalaa kun se on kuulemma niin terveellistä ja päivän tärkein ateria jne. No ei siitä tullut muuta kuin vaan nälkä kohta taas. Taisin pulleampikin olla tuolloin.
Sulla on tossa tosin aika paljon hiilaria, ehkä joku proteiini + rasvapläjäys kannattaa koittaa jos nyt välttämättä haluat aamupalaa syödä, ne pitää nälkää pitkään.
Ja uusiin ruokailu aikoihin tottuu aika nopsaan. Oon joutunut jonkun kerran olemaan sairaalassa ja siellä on se puuro klo 8. Ei siinä mene kuin pari kolme päivää kun alkaa vatsa automaattisesti siihen aikaan odottamaan evästä.
Yritän saada 3kg painoa pois tässä parissa kuukaudessa.
Ja siksi syön sen minkä nyt syön, niin iltapainotteisesti.
Syy: huono unisuus.
Olen monet kerrat yrittänyt pudottaa painoa, mutta se mikä on TOTUUS : Nälkäistä ei nukuta. Se kaatuu minulle siihen. En saa nukuttua jos olen vähänkin liian vähäisellä syönnillä.
Aamulla niukka aamupala, samoin vähähiilarinen lounas, pieni välipala ja melko normaali päivällinen ( ilman leipää) ja iltapalalla 1juustovoileipä, 1 jukurtti ja hedelmä.
Näillä sinnittelen 🤩
Olen luontaisesti pätkäpaastonnut lähes koko aikuisikäni, mutta olen silti ylipainoinen. Minulla ei ole ikinä aamusta nälkä, tänäänkin söin ensimmäisen kerran vasta tunti sitten ja toisen aterian syön illalla noin 19-20. En napostele, en lisää kahviin maitoa enkä kyllä juokaan sitä kuin aamulla, joten ihmettelen miten paino ei vaan laske. Mutta vähemmän on nälkä kun harvemmin syö, moni syö enemmän aamulla kuin tuo minun myöhäinen lounaani oli. Olen kuitenkin epäillyt, onko aineenvaihduntani jotenkin hidastunut harvoista syömiskerroista johtuen eli en tiedä, voiko sitä kuitenkaan suositella.
Minä syön ympäri vuorokauden painotteisesti. Aamulla, keskipäivällä, iltapäivällä, illalla ja yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen luontaisesti pätkäpaastonnut lähes koko aikuisikäni, mutta olen silti ylipainoinen. Minulla ei ole ikinä aamusta nälkä, tänäänkin söin ensimmäisen kerran vasta tunti sitten ja toisen aterian syön illalla noin 19-20. En napostele, en lisää kahviin maitoa enkä kyllä juokaan sitä kuin aamulla, joten ihmettelen miten paino ei vaan laske. Mutta vähemmän on nälkä kun harvemmin syö, moni syö enemmän aamulla kuin tuo minun myöhäinen lounaani oli. Olen kuitenkin epäillyt, onko aineenvaihduntani jotenkin hidastunut harvoista syömiskerroista johtuen eli en tiedä, voiko sitä kuitenkaan suositella.
Millaista ruokaa syöt? Syötkö isoja annoksia?
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ja aamupäivällä kaikki syöminen pois sekä kahvi kokonaan pois. Lähtee paino putoamaan.
Kuka on lihonut kahvin juonnilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ja aamupäivällä kaikki syöminen pois sekä kahvi kokonaan pois. Lähtee paino putoamaan.
Se joka laittaa kermaa ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka laittaa kermaa ja sokeria.
Vaikea uskoa, että joku lihoo kahvikermalla. Harvalla lusikka seisoo mukissa pystyssä sokerimäärän vuoksi.
Olin pari vuotta pätkäpaastolla, mutta kun aloitin ruumiillisen työn, tarvitsin sen aamupalan, jotta jaksaa. Syön yleensä aamupalan, lounaan, välipalan ja iltaruuan.