Mitä jos ei tunne saavansa parisuhteeltaan yhtään mitään?
Avioliitossa ollaan, 10 yhteistä vuotta takana. Ja nyt jonkin aikaa jo tuntunut, että en saa tältä parisuhteelta yhtään mitään. En tunne saavani (enää) kumppanuutta, en rakkautta, en kivaa yhteistä tekemistä ja ajanviettoa, en tukea vaikeissa asioissa, en sitä että joku kuuntelisi kuulumisiani ja ajatuksiani. Tunnen olevani (enää) vain kotitalouskone (vaikka en teekään yksin kaikkia kotitöitä) ja lastenhoitaja. Tunnen olevani enää vain joku, joka toimittaa puolison virkaa, kun täytyyhän puoliso ihmisillä olla, mutta jolla ihmisenä ja persoonana ei ole niin väliä. Tunnen koko ajan antavani kodille ja parisuhteelle enemmän kuin itse saan tästä liitosta. Voiko laivaa enää kääntää, kun puolisoni ei suostu ymmärtämään mitä edes tarkoitan kun nämä asiat hänelle sanon?
Kommentit (41)
Sulla on sentään asiat astetta paremmin kuin mulla. Jos yritän puhua mistä vaan mielen päällä olevasta puolisolle, hän lähtee pois paikalta tai laittaa kuulokkeet korville ja rupeaa joko katselemaan jonninjoutavia YouTubevideoita tai kuuntelemaan äänikirjoja. Aika yksinäinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sentään asiat astetta paremmin kuin mulla. Jos yritän puhua mistä vaan mielen päällä olevasta puolisolle, hän lähtee pois paikalta tai laittaa kuulokkeet korville ja rupeaa joko katselemaan jonninjoutavia YouTubevideoita tai kuuntelemaan äänikirjoja. Aika yksinäinen olo.
No ei hääviltä kuulosta tuokaan. Oma puolisoni toimii vähän noin, mutta ei sentään vedä kuulokkeita korville kun puhun. Se on jo tosi törkeää jos niin tekee. Ap
Hah. Tavallinen tarina, noin käy melkein kaikissa avioliitoissa.
Kyllä hän ymmärtää mitä tarkoitat, ei vain halua paljastaa sitä ettei tarvisi vaivautua antamaan huomiota, pitää sinua itsestäänselvyytenä. Ja ihmettelee sitten lopulta kun haluat eron, että mitä muka on tehnyt väärin, kaikkihan oli hyvin.
AP:llä päässä vikaa.
Ei koe yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisen ajan puute?
Olisi meillä aikaa tehdä yhdessä asioita. Puolisoani ei vain tunnu oikein kiinnostavan. Ei lähde mukaan mihinkään mitä ehdotan. Hän taas ei yleensä ehdota mitään tai jos ehdottaa, niin ehdottaa vain sellaista, josta molemmat tiedämme etukäteen, että se on ilmeisen mahdoton toteuttaa, eli ehdottaa näön vuoksi mutta sellaista mistä hän tietää ettei se voisi koskaan toteutua. Ap
Mikä on siis sellaista epärealistista? Monet asiat on ihan mahdollisia kunhan niitä valmistellaan.
Katsotkohan itse mahdollisuuksia liian kapeasti?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on siis sellaista epärealistista? Monet asiat on ihan mahdollisia kunhan niitä valmistellaan.
Katsotkohan itse mahdollisuuksia liian kapeasti?
Kerron esimerkin. Saattaa ehdottaa yhteistä lounasta sellaiselle päivälle, kun hyvin tietää minun olevan jossain kokouksessa kiinni koko päivän, kun asiasta on ollut monta kertaa aiemmin puhetta. Ja mikään muu päivä ei yhteiselle lounaalle muka hånelle sitten käy kuin vain se yksi, josta tietää ettei minulle käy. Tai ehdottaa että menemme kaksin leffaan sellaisena lauantai-iltana, josta tietää että kaikki mahdolliset lapsenvahtimme on matkoilla. Ei ole kiinnostunut siirtämään leffakäyntiä sellaiseen viikonloppuun kun lapsenvahti olisi mahdollista saada. Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä itse tarjoat toiselle?
Yritän tarjota aikaa, seuraa, huomiota, kysellä ja kuunnella kuulumisia jne. Puhumattakaan sitten niistä asioista joista kotona huolehdin ja lasten osalta, ettei hänen tarvitsisi. Ap
Mitäs siitä, eroonhan tuo yleensä lopulta johtaa.
Vierailija kirjoitti:
AP:llä päässä vikaa.
Ei koe yhtään mitään.
Itselläsi on päässä vikaa. Mene pois täältä.
Suosittelen kysymään mikä on se syy, miksi hän haluaa olla kanssasi, jos mitään yhteistä ei oikeastaan ole. Jos vastauksessa ei ilmene, että olet kiinnostava ja tärkeä ihminen, jota ilman elämä ei olisi samanlaista, kannattaa alkaa miettiä onko järkeä olla suhteessa..
Vierailija kirjoitti:
Miehen lompakkoko teitä pitää yhdessä?
Kuulostaa tutulta. Sillä erotuksella että yhteistä taivalta 30 v.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? 😮
Tuommoset pitäis kylmästi jättää yksin joksikin aikaa, näkee sit alkaako kiinnostamaan vai ei.
Oikeesti, tuolla on varmasti ihmisiä ketä kiinnostaa.
Kuulostaa valitettavan tutulta. Mies jopa vitsailee sillä, ettei parisuhteeseen tarvitse enää millään tavalla panostaa, kun meillä on jo lapsia. Minä olen eri mieltä. En tiedä mitä tekisin, enkä osaa tarjota mitään neuvoja. Sympatiat ovat ap:n puolella.
No eihän tuosta nyt mitään edes ymmärrä. Mitä sä haluat?