Miten kertoa opettaja vanhempainillassa, että on kristitty?
Moikka!
Olen varhaiskasvatuksenopettaja ja minulla on tulossa vanhempainilta. Mikä olisi paras tapa kertoa vanhemmille, että olen kristitty? Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle. En haluaisi hyppiä kenenkään varpaille ja tiedän että tämä on herkkä aihe monille.
Jumalan siunausta kaikille!
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto ja elämänkatsomusopetus kokonaan pois päiväkodeista ja kouluista. Eri kirkkokunnat, uskon yhteisöt ja elämänkatsomusyhteisöt voisivat hoitaa uskonnon ja oman elämänkatsomuksensa opetuksen lapsijäsenilleen omissa tiloissaan normaalin koulutyön ulkopuolella vaikka sitten lyhennettäisiin koulupäiviä sen verran kuin nyt kouluissa käytetään tähän aikaa.
Tuo on yksi vaihtoehto. Toisaalta uskonnot vaikuttavat ja ovat vaikuttaneet niin paljon kulttuuriimme ja historiaamme sekä nykypäivään, että niistä tietäminen on osa yleissivistystä.
Opetettaisiin koulussa mieluummin oman elämän hallintaa ja muiden ihmisten ja myös erilaisissa olosuhteissa kuin itse syntyneiden ja eri tavalla kuin itse elävien ihmisten hyväksymistä ja kunnioitusta.
Nämä eivät ole toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Tuo ehdotuksesi kuuluu myös sivistykseen.
Huhhuh! Kuvitelkaa tuollaista itsensä ylentäjää työkaveriksi..
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa kiihkeästi lööppeihin 😆
Minä en halua. Olen ensimmäinen joka myöntää että tulisi ramppikuumetta, peruisin koko homman ja saisin monen kuukauden angstin. Mutta minulla on kollega toisella puolella Suomea, joka menisi samantien haastateltavaksi samasta aiheesta. Hän on vähintään yhtä konservatiivinen kun minä. Eli tähän vaan yhteistietoa kuka, tai mikä, lööppilehden toimittaja haluaisi kirjoittaa varhaiskasvatuksen opettajasta, joka ei pelkää näyttää uskoaan.
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole lahkossa, vaan olet töissä eikä asiakkaillesi kuulu, mihin lahkoon kuullut ja mitä vapaa-ajallasi teet eikä sen myöskään pidä antaa vaikuttaa työntekoon.
En tietääkseni ole koskaan sanonut olevani lahkossa?
Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle.
Jos tuo ole jokin uskonlahko, niin mikä se sitten on?
Lahko tarkoittaa yleensä sitä, että sen oppi tai toiminnot eroavat esim. ev.lut. kirkon opista ja toiminnasta. Nuo Ap:n kertomat toiminnot, kuten lähetystyö, ovat kyllä ihan ev.lut. seurakunnan toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa elämässä, ihmisten kesken, elän raamatun oppien mukaan. Esimerkiksi:
Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.
Filippiläiskirje 2:3
Missä on ylpeys, sinne tulee häpeä, nöyrien kumppani on viisaus.
Sananlaskut 11:2
Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.
Matteus 20:28
Vierailija kirjoitti:
Rikot virkavelvollisuuttasi, jos alat töissä käännyttää ketään.
Eli jos mainitsen että olen uskossa ja teen vapaehtoistyötä seurakunnassa, ihmiset kääntyy uskoon? Vai tarkoititko että tuo on käännyttämistä? Molemmat ovat kuitenkin niin kaukana todellisesta maailmasta, että en oikein tiedä mitä muuta sanoa...
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mainitsen että olen uskossa ja teen vapaehtoistyötä seurakunnassa, ihmiset kääntyy uskoon? Vai tarkoititko että tuo on käännyttämistä? Molemmat ovat kuitenkin niin kaukana todellisesta maailmasta, että en oikein tiedä mitä muuta sanoa...
No mitä muuta se sinusta on kuin käännyttämistä? Muuta kuin toki virkavirhe ja ahdistavaa häiriköintiä työpaikalla.
eri
Kristitty ope kirjoitti:
Ihan oikeassa elämässä, ihmisten kesken, elän raamatun oppien mukaan. Esimerkiksi:
Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne.
Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.
Ihan ei nyt kyllä toi nöyryys ja viisaus oikein välity muille asti...
Kristitty ope kirjoitti:
Ja otsikonhan kuuluu olla: "Miten kertoa opettajana..." Otsikkoa ei pysty muokkaamaan, mutta kyllä, huomasin ja tiedostan typon.
Miten noin tollo voi päästä läpi opettajakoulutuksesta? Copy/pastella...?
Sun vakaumuksesi ei liity mihinkään.
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään kerro lainkaan. Miksi sinulla on tuollainen tarve kertoa maailmankatsomuksestasi vanhemmille? Eiköhän sen vanhempainillan tarkoitus ole ne mukulat ja teidän kaikkien yhteistyö.
Jos sinulla olisi lapsi, haluaisitko kuulla hänen vaka-opettajalta suoraan että hän on uskossa, vai haluaisitko kuulla sen huhupuheiden kautta kun olet juttelemassa muiden vanhempien kanssa?
Minulla on lapsia, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut opettajia uskontokannasta. En millään tasolla. Eikä ole kukaan muukaan.
Tää ketju on kuin parodia kirjanoppineesta fariseuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tehtäväsi on opettaa lapsille moraalia muiden oppien mukana ja sitä saa vain kristinuskon kautta.
Moraali ei ole mikään pelkästään uskontoon kuuluva asia. Kaikilla meillä on jonkinlainen moraali ja se opitaan kodista varhaislapsuudessa. Se vaan poikkeaa toisistaan. Varkaallakin on moraali. Se moraali sanoo, että varastaminen on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole lahkossa, vaan olet töissä eikä asiakkaillesi kuulu, mihin lahkoon kuullut ja mitä vapaa-ajallasi teet eikä sen myöskään pidä antaa vaikuttaa työntekoon.
En tietääkseni ole koskaan sanonut olevani lahkossa?
Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle.
Jos tuo ole jokin uskonlahko, niin mikä se sitten on?
Lahko tarkoittaa yleensä sitä, että sen oppi tai toiminnot eroavat esim. ev.lut. kirkon opista ja toiminnasta. Nuo Ap:n kertomat toiminnot, kuten lähetystyö, ovat kyllä ihan ev.lut. seurakunnan toimintaa.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Ihan ei nyt kyllä toi nöyryys ja viisaus oikein välity muille asti...
Monestikko ollaan tavattu ihan oikeassa elämässä? Kasvotusten? Kuten ensimmäisessä lauseessa sanoin? Onko nyt minun vuoro huudella, miten joku ei osaa lukea etc?
Vierailija kirjoitti:
Kristitty ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä muuta se sinusta on kuin käännyttämistä? Muuta kuin toki virkavirhe ja ahdistavaa häiriköintiä työpaikalla.
eri
Tietoa toisesta ihmisestä. Selitä minulle nyt ihan rautalangasta vääntäen, miten tämä on käännyttämistä? Onko se myös käännyttämistä kun sanon että "tiistai" tulee Tyr jumalasta ja "torstai" Tor jumalasta? Tuleeko lapsista silloin viikinkejä jotka hyppäävät laivaan ja menevät Englantiin ryöstöretkelle?
Jos homoseksuaalinen puhuu siitä, että hän on homo, tuleeko kaikista läsnäolevista homoja?
En ole oikein varma, miten tämä toimii?
Ketään ei kiinnosta siellä päiväkodissa mikään henk koht tieto jostain työntekijäsrä.
Vain se työpanos.
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa kiihkeästi lööppeihin 😆
Nykyään terveet arvot on niin harvassa, että sellaisten esiintyminen on lehtijutun paikka. Mitä se kertoo ajastamme?
Trolli, jotta kaikki vihaisi kristittyjä. Jo kirjoitusvirhe otsikossa paljasti.
Hyvä yritys. Paitsi ei ole hyvä haluta haastaa riitaa.
Uskisope joka ei puhu uskostaan töissä PAITSI kysyttäessä. Vielä ei ole kysytty.
Minullakin on hengellinen (ei millään tavalla konservatiivinen tai fundamentalistinen) vakaumus, joka näkyy siinä, että olen erityisopetuksessa aina heikomman puolella. En tuo vakaumustani esiin, sillä se ei juurikaan eroa peruskoulun yleisistä arvoista. Rasisminvastaisuus, tasa-arvo, ihmisarvo jne. on kaikki arvoja, jotka allekirjoitan vahvasti. Vakaumukseni toimii syvemmällä tasolla piilossa. Vakaumukseeni liittyy itseni reflektointi, jos joskus koen olevani jonkun yläpuolella tai koen vastenmielisyyttä jotain henkilöä kohtaan.
Tuo on epäreilua jos et kerro montako tähteä! Ja se ei ole kruunu! Se on tiara!