Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa opettaja vanhempainillassa, että on kristitty?

15.09.2024 |

Moikka!

Olen varhaiskasvatuksenopettaja ja minulla on tulossa vanhempainilta. Mikä olisi paras tapa kertoa vanhemmille, että olen kristitty? Olen mukana organisaatiossa joka tekee lähetystyötä, olen aktiivinen seurakunnassa ja teen myös vapaehtoistyötä seurakunnalle. En haluaisi hyppiä kenenkään varpaille ja tiedän että tämä on herkkä aihe monille. 

Jumalan siunausta kaikille!

Kommentit (378)

Vierailija
321/378 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että trolli ei vieläkään ole keksinyt järkevää syytä miksi tässä tarinassa hänen pitäisi kertoa asiasta vanhemmille :D

322/378 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että trolli ei vieläkään ole keksinyt järkevää syytä miksi tässä tarinassa hänen pitäisi kertoa asiasta vanhemmille :D

Jännää, miten he jotka vastaa, ei ole keksinyt yhtään järkevempää syytä kun minä, miksi ei kertoa.

Minä opetan alle 6v lapsia työkseni, 8 tuntia päivässä. Minä perustan arvoni ja moraalikäsitykseni kirkonoppeihin. Tämä vaikuttaa suoraan työhöni siten, että teen valintoja sen mukaan. Ihan kuten joku, joka on ateisti, feministi, post-strukturalisti taikka liberalisti tekee valintoja sen mukaan, mikä on hänelle tärkeää. 

Olen pienessä kunnassa, alle 10.000 asukasta. Eli kaikki tuntee toisensa ja vanhemmat tekevät juttuja yhdessä vapaa-ajallaan. Siksi on mielestäni ihan fiksua, kertoa mitkä arvoni ovat. 

Kukaan ei ole muuten vieläkään kertonut missä kohtaa valtakunnan vasussa taikka varhaiskasvstuksen laissa, sanotaan että olisi väärin kertoa omasta uskosta vanhemmille. Siis kertoa omasta uskosta, ei saarnata, käännyttää taikka kutsua mukaan toimintaan etc. Vaan yhdellä, tai korkeintaan kahdella lauseella kertoa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
323/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti vaarallista. Uskovaiset hoitaa täysijärkisten lapsia ja yrittävät aivopesuaan.

Hihhuleilla on pakkomielteinen tarve tunkea sitä p*rseeseen juuttunutta raamattuaan joka saakelin paikkaan ja selittää se häiriintynyt toimintansa pelastamisen halulla. Mikään aivopesu ei kuulu päiväkotiin eikä kouluun. Vapaa-ajallaan jokainen voi olla sitten vaikka Eiffel-tornin kanssa pyhässä rakkausliitossa elävä vaaleanpunaiseksi hattaraksi itsensä identifoituva joka uskoo kehopositiiviseen spagettihirviöön. Työajalla keskitytään siihen työhönsä ilman mitään aivopesua tai paasaamista, oli se kuinka lähellä omaa sydäntä tahansa. 

Dude, take a chill pill! 

Ei tarvitse, kiitos vain, mutta sinä olet useammankin pil

Jäin muuten miettimään. Kuka tässä on sekopää? Minä, jonka mielestä moni voisi arvostaa että kerron olevani uskossa? Vai tämä toinen kaveri, joka puhuu pyhän tekstin polttamisesta, aivopesusta, spagettihirviöistä ja paasaamisesta, kun minä ajattelin käyttää about 15 sekkaa aiheeseen työpaikalla. Kumpi vaikuttaa enemmän radikaalilta? 

Vierailija
324/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestään voi kertoa mutta se että olet kristitty ei varmastikaan vaikuta työhösi negatiivisesti? Ehkä lähinnä mainitsemisen arvoinen asia vain.

Vierailija
325/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt varsinaisesti keksi ainuttakaan syytä miksi asiasta pitäisi mainita kenellekään. Yksikään oma tai lasteni opettaja yhdelläkään kouluasteella ei ole koskaan kertonut minulle omista vakaumuksistaan, eivätkä ne minua myöskään millään tapaa ole kiinnostaneet. En kertoisi, ellei joku sitä suoraan kysy. Ja silloinkaan en itse kysymykseen vastaisi (vaikka en uskovainen olekaan), vaan toteaisin että kyseessä on oma henkilökohtainen asiani.

Vierailija
326/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää, miten he jotka vastaa, ei ole keksinyt yhtään järkevempää syytä kun minä, miksi ei kertoa.

Minä opetan alle 6v lapsia työkseni, 8 tuntia päivässä. Minä perustan arvoni ja moraalikäsitykseni kirkonoppeihin. Tämä vaikuttaa suoraan työhöni siten, että teen valintoja sen mukaan. Ihan kuten joku, joka on ateisti, feministi, post-strukturalisti taikka liberalisti tekee valintoja sen mukaan, mikä on hänelle tärkeää. 

Olen pienessä kunnassa, alle 10.000 asukasta. Eli kaikki tuntee toisensa ja vanhemmat tekevät juttuja yhdessä vapaa-ajallaan. Siksi on mielestäni ihan fiksua, kertoa mitkä arvoni ovat. 

Kukaan ei ole muuten vieläkään kertonut missä kohtaa valtakunnan vasussa taikka varhaiskasvstukse

Jos asut ja työskentelet puenessä kunnassa, sinun ei tarvitse kertoa erikseen olevasi idiootti hihhuli. Kyllä sen kaikki tietää jo muutenkin.

Vierailija
327/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kuin ekan sivun, onko käynyt ilmi onko ap mormoni tai jehovantodistaja? Ja siksi tarve kertoa kun ei ole oikeasti kristitty vaan julistamassa jotain ihan muuta?

Vierailija
328/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole muuten vieläkään kertonut missä kohtaa valtakunnan vasussa taikka varhaiskasvstukse

"Jännää, miten he jotka vastaa, ei ole keksinyt yhtään järkevempää syytä kun minä, miksi ei kertoa."

Vastauksesi kysymykseen "miksi kertoisit" siis on edelleen "miksi en kertoisi".

Jännää.

Vierailija
329/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan itsesi esitellessä kertoa miten vapaa-aikaasi vietät ja sitten mainita, että sinun maailmankatsomuksestasi huolimatta päiväkotiryhmässä käsitellään tätäkin aihetta varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti.

Halutessasi voit vinkata, että tarpeen tullen sinulta voi kysyä apua myös hengellisissä asioissa mutta mainitse myös, ettet itse ota aihetta tämän enempää esille oma-aloitteisesti.

Ainakin meidän pienehkössä kaupungissa voisi epämiellyttävät huhut lähteä liikkeelle ja epäilys alkaisi kasvaa vanhemmissa. Ette uskokaan, miten monesta aiheesta päiväkotilasten vanhemmat keksivät valituksiaan tehdä! 

Vierailija
330/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro näin: Jeesus Kristus, Jumalan Ainoa Poika on minun Herrani ja Jumalani. Jeesukselle kuuluu koko elämäni ja Häntä palvelen koko sydämestäni ja ymmärryksestäni.

Vierailija
331/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita risti kaulaan ja kerrot sen edustavan arvojasi. Siunausta! 

Tämä onkin hupaisaa, että kristityt ovat ottaneet sadistisen kidutusvälineen tunnuksekseen. Itselle ei tulisi mieleenkään ottaa mitään ristiä, giljotiiniä tai muutakaan väkivaltaa edustavaa välinettä ihanteeksi.

Käytämme ristiä, koska Jeesus kärsi siinä meidän puolesta. Käytämme ristiä, koska pahuuden taakka on tajuttoman iso, mutta Jeesus on kärsinyt meidän puolesta ristillä, helpottaakseen meidän taakkaa. Se on kidutusväline, kyllä. Käytämme sitä siksi, että meidän ei tarvitse kiduttaa itseämme turhilla taakoilla.

Huh, onneksi sitä ei perseraiskattu kuoliaaksi.

332/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kuin ekan sivun, onko käynyt ilmi onko ap mormoni tai jehovantodistaja? Ja siksi tarve kertoa kun ei ole oikeasti kristitty vaan julistamassa jotain ihan muuta?

Oletan että et ole hirveästi lukenut Raamattua, ollut jumalanpalveluksia, taikka miettinyt tätä hommaa kovinkaan paljon. Jumalan sanan levittäminen ja Jeesuksen oppien mukainen elämä on hienointa mitä kristitty voi tehdä. Tokkopa minua uskotaan, mutta otetaan vaikkapa kirje Kolossialaisille 3:16-17:

"Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja. Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme."

Eli ei, en ole mormoni taikka jehovan todistaja. Molemmat järjestöt edustavat minun mielestä liian ankaraa tulkintaa Raamatusta. 

333/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro näin: Jeesus Kristus, Jumalan Ainoa Poika on minun Herrani ja Jumalani. Jeesukselle kuuluu koko elämäni ja Häntä palvelen koko sydämestäni ja ymmärryksestäni.

Kaunis ajatus, mutta en oikein usko että tämä on oikea lähestymistapa...

334/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan itsesi esitellessä kertoa miten vapaa-aikaasi vietät ja sitten mainita, että sinun maailmankatsomuksestasi huolimatta päiväkotiryhmässä käsitellään tätäkin aihetta varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti.

Halutessasi voit vinkata, että tarpeen tullen sinulta voi kysyä apua myös hengellisissä asioissa mutta mainitse myös, ettet itse ota aihetta tämän enempää esille oma-aloitteisesti.

Ainakin meidän pienehkössä kaupungissa voisi epämiellyttävät huhut lähteä liikkeelle ja epäilys alkaisi kasvaa vanhemmissa. Ette uskokaan, miten monesta aiheesta päiväkotilasten vanhemmat keksivät valituksiaan tehdä! 

Nämä hyvin pitkälti minun ajatukset 👍

335/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole muuten vieläkään kertonut mis

Tämä on kirjaimellisesti minun pointti. En halua että jengi ajattelee minun olevan "idiootti hihhuli". 

Vierailija
336/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti kaulassa on maksimi. Muussa tapauksessa voi työpaikka lähteä, ja syystä. 

337/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin hupaisaa, että kristityt ovat ottaneet sadistisen kidutusvälineen tunnuksekseen. Itselle ei tulisi mieleenkään ottaa mitään ristiä, giljotiiniä tai muutakaan väkivaltaa edustavaa välinettä ihanteeksi.

Käytämme ristiä, koska Jeesus kärsi siinä meidän puolesta. Käytämme ristiä, koska pahuuden taakka on tajuttoman iso, mutta Jeesus on kärsinyt meidän puolesta ristillä, helpottaakseen meidän taakkaa. Se on kidutusväline, kyllä. Käytämme sitä siksi, että meidän ei tarvitse kiduttaa itseämme turhilla taakoilla.

Huh, onneksi sitä ei perseraiskattu kuoliaaksi.

Jos sinulla on homoseksualisia fantasioita, jotka et voi taikka uskalla ottaa rakentavalla tavalla esille, suosittelen käyntiä psykiatrin taikka seksologin luona. He voivat auttaa sinua. Tietty kirkon suuntaan voi myös kääntää katseensa, mutta jostain syystä luulen että se ei ole sinulle oikea paikka.

338/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risti kaulassa on maksimi. Muussa tapauksessa voi työpaikka lähteä, ja syystä. 

Oletkohan kuullut sellaisesta asiasta, kun uskonnonvapaus? Sekä myöskin siitä, että uskonnon perusteella syrjiminen on rikos? 

339/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole muuten vieläkään kertonut mis

Jos se vastaus oli liian pitkä ja sinulla on vaikeaa tulkita kaikkea muuta mitä olen kirjoittanut, voidaan lyhentää minun vastausta. Eli tästä eteenpäin vastaan kysymykeen "miksi kertoisit" yhdellä sanalla: "siksi". Ihan kuten 4v lapset

Vierailija
340/378 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi hirtetty, niin kirkkojen katoilla olisi nyt hirttosilmukoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä