Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei halua rippikouluun

Vierailija
14.09.2024 |

Pitää uskontoa aivopesuna ilman faktatietoa. Ihmettelee, miksi koulussakin tätä opetetaan. 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti ettei seurakunnan puutarhurin tarvitse käydä rippikoulua. Työpaikkailmoitukset ovat eri mieltä. Esim.

https://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/seurakuntapuutarhuri/186…

"Virkaan valittavan tulee olla evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen."

Vierailija
62/81 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kysyttiin ala-asteikäisiltä lapsilta että haluavatko kuulua kirkkoon.

Kaikki sanoivat että "ei".

Erottiin sitten kaikki ja siihen jäi uskontopaska meidän perheestämme.

Harmittaa/nolottaa että aikoinaan heidät kirkkoon liitettiin. Isovanhempien vuoksi enimmäkseen.

Selitittekö ennen sitä lapsille, mitä kirkkoon kuuluminen tarkoittaa? Kerroitteko mitä työtä kirkko tekee vähäosaisten auttamiseksi? Kerroitteko kirkon tavoitteista humanitaarisen avun välittämisestä maailmaan? Tai haluavatko ikinä aikuisena kirkkohäitä?

Oletteko kysyneet lapselta myös ala-asteikäisenä haluavatko ympärileikkauksen? Entä olla suomalaisia? Entä asua nykyisessä kaupungissa? Entä että ostetaan kesämökki? Entä olla muslimeja? Entä ateisteja? Entä Wiccoja?

Mä oon luullut, että vanhempien tehtävä olisi kasvattaa lasta, mutta ilmeisesti jois

He tajusivat jo että uskonto on pelkkää satua ja heitä ei se kiinnostanut -kuten ei minuakaan.

Se siitä, elä ja anna elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa ainakin pidetään outona jos ei käynyt rippikoulua, työpaikkaa ei tule

Kirkon leivissäkö olet?

Vierailija
64/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa ainakin pidetään outona jos ei käynyt rippikoulua, työpaikkaa ei tule

Uskontoon liittyvät asiat on sellaisia, joista ei ole lupa työhaastattelussa kysyä, tai ainakaan niihin ei tarvitse vastata.

Vierailija
65/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieni on oikeassa. Rippikoulun käyminen  on ja Katekismuksen opiskelu turhuutta. Katekismus on ihmisoppia ja suoraan valheiden isältä.

Jumala puhuu näinä viimeisinä päivin Pojan, Jeesuksen, kautta. Mooseksen laki on ollut ja mennyt. Jos joku haluaa tulla uskoon ja pelastua, niin hänen pitää käydä suoraan uuden liiton välimiehen Jeesuksen tykö. Kirkko ja kirkon sakramentin eivät ole tie ja ovi Jumalan valtkuntaan, vaan Jeesus on ainoa Tie ja Portti. 

Vierailija
66/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole edes kastettu eikä minua vaan millään kiinnostanut ripari tai mikään vaihtoehtoinen leiti.

Vierailija
67/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti ettei seurakunnan puutarhurin tarvitse käydä rippikoulua. Työpaikkailmoitukset ovat eri mieltä. Esim.

"Virkaan valittavan tulee olla evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen."

No hyvä, sittenhän voisin sanoa TE-palveluissa tähän (ja vastaaviin) ettei ole riparia käytynä, joten paikkaa ei voi ottaa vastaan. Meinaan alkaisi olla ihan isomman uutisartikkelin paikka jos pakottaisivat riparille jotta työmahdollisuudet oaranisvat.

(Tosin en nyt usko että ihan heti tulee kenkää tästä nykyisestä hommasta, missä vaaditaan raakaa maallista osaamista...)

Vierailija
68/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinisi on oikeassa. Mihin rippikoulua muka tarvitsee? Anna myös erota kirkosta, mikäli siihen kuulutte. Tuon ikäinen osaa jo itse päättää. Minä olin uskontovastainen jo seurakunnan kerhosta saakka, enkä ole mieltäni muuttanut seuraavaan kolmeen vuosikymmeneen.

Vierailija
69/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän luulen, ettei 15-vuotiaan ajatuksissa ole kirkkohäät...

Ketä kiinnostaa kirkkohäät tai ylipäätään naimisiinmeno nykypäivänä? Avioliitto on naiselle huono kauppa ja jos siihen välttämättä haluaa lähteä, niin maailma on täynnä hienoja paikkoja, joissa voi mennä naimisiin.

Vierailija
70/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsikaste täyttää kirkon jäsenrekisterin ateisteilla. Se on perinne ajalta jolloin 100% suurin osa kansasta oli uskossa. Silloin oli käytännöllistä hoitaa kaste heti pois alta ja olihan se samalla juhlallinen nimen julkistustilaisuus. 

Näin jälkikristillisenä aikana siitä on kuitenkin tullut lähinnä taakka. 

Olin sukulaislapsen kastejuhlassa. Eka kerta varmaan 20 vuoteen, koska sukuni ei ole uskonnollista. Oli aivan kamala kokemus. Pappi siellä vakavalla naamalla saarnasi perisynnistä ja saatanasta viattomalle ja puhtoiselle vastasyntyneelle. Aivan irvokasta touhua. En tajua miten kukaan haluaa lapsensa altistaa edes tuollaiselle.

Vierailija
71/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rippikoulua tarvitse käydä teininä. Jos haluaa kuitenkin joskus aikuisena tulla kastetuksi niin rippikoulun voi käydä sitten yksityisesti.

Vierailija
72/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehkä ole lukenut kaikkia kommentteja tässä ketjussa. - Itse mainitsin edellisessä kommentissani puutarhurin toimenkuvana, jonka edustajan ei minusta välttämättä olisi tullut käydä rippikoulua, jotta hänet voitaisiin palkata kirkon puutarhuriksi. Mutta tuo linkkaamasi ilmoitus auttaa kyllä ymmärtämään miksi se olisi perusteltua ja minä edellä ilm. väärässä. 

Ajoin lähinmä takaa, että usko ja uskominen ovat niin merkittäbiä asioita, ettei ne varsinaisesti kuulu työnantajalle tai kenelkekäännmuulle, ellei asianosainen itse halua tuoda uskoaan julki.

Papeilta uskossa olemista voinee odottaa siksi, että herää kysymys  että voiko pappi olla oikeasti uskottavia, jos hän ei itse lainkaan usko siihen, mitä vakiintuneesti papit ja kirkko sanomanaan julistaa.... (Puutarhurit eivät ole mielikuvissani ole eturivissä julistamassa) 

Uskovainen mies

Vierailija
73/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskontoon liittyvät asiat on sellaisia, joista ei ole lupa työhaastattelussa kysyä, tai ainakaan niihin ei tarvitse vastata.

Uskonnon mukaan syrjiminen on rikos! Työpaikassasi ei voi työskennellä myöskään muslimit, budhat yms

Vierailija
74/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riparin voi käydä myös armeijassa, jos se on jäänyt käymättä.

Vierailija
75/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluuko kukaan teini oikeasti ripille vai haluuko ne vaan kummiensa rahat?

Vierailija
76/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluuko kukaan teini oikeasti ripille vai haluuko ne vaan kummiensa rahat?

Minä halusin. Oli kivaa viettää viikko mm. pohtien suuria kysymyksiä saada uusia kavereita ja päästä viikoksi pois kotoa. Ei ollenkaan mitään raamatulla päähän lyömistä.  

Vierailija
77/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytäänkö siellä oikeasti että, oletko käynyt rippikoulun?

Vierailija
78/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tekee, mitä haluaa. Hänen oma asiansa.

Itse näen ev.lutissa paljon suomalaisuuteen kuuluvaa. Arvopohja, juhlat, perinteet. Mutta nykyään on muotia dissata kaikkea suomalaisuuteen kuuluvaa. Kaikki muu on hienompaa.

Sinäkö määrittelet, mikä kuuluu suomalaisuuteen? Tai mikä on suomalainen arvopohja? Ja jos joku ei jaa näitä kaikkia arvoja kanssasi, he eivät sitten ole yhtä suomalaisia?

Ainakin minun mielestäni suomalaisuuteen kuuluu ehdottomasti se, että täällä saa olla omat arvot, kunhan kunnioittaa myös toisten oikeutta omiin arvoihinsa.

Vierailija
79/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko sitä präntätty mihinkään säädöksiin, mutta (ainakin Suomessa) on jo vuosia ollut juridisena käytäntönä, että uskonnollisten ja aatteellisten organisaatioiden voidaan olettaa edellyttävän työntekijöiltään sitoutumista kyseisen yhteisön arvoihin.

Vierailija
80/81 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ehkä hieman pettynyt jos oma nuori haluaisi riparille, ei häntä oli kastettukaan. Toivon että protuleiriä harkitsee, mutta hän saa sen itse päättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi