Teini ei halua rippikouluun
Pitää uskontoa aivopesuna ilman faktatietoa. Ihmettelee, miksi koulussakin tätä opetetaan.
Kommentit (81)
Vähän luulen, ettei 15-vuotiaan ajatuksissa ole kirkkohäät...
Moni jättää rippikoulun käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Moni jättää rippikoulun käymättä.
Panostus vs palkkio eivät kohtaa. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työpaikassa halutaan tietää, onko rippikoulu käyty? Tä?!
Jospa hän on seurakunnalla töissä.
Ei sielläkään saa kysyä työhaastattelussa uskonnosta mitään. Jos nyt pappi on ja hakee niihin hommiin ne eikös se aika selvä asia ole?
jäänne ajalta, jolloin mielisairaus oli normaalia
Ei meilläkään kumpikaan halunnut käydä rippikoulua. Kaverit ihmettelivät, mikseivät halua rahalahjoja... Että niin paljon se suurimmalle osalle merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ei rippikoulua ole pakko käydä. Jos vanhemmat pakottavat rippikouluun, papille voi kertoa, ettei halua konfirmaatiota.
Ei sitä tarvitse kertoa papille. Ei vaan mene konfirmaatioon.
Ei sitä tarvitse. Mä en käynyt ja mun aikuinen lapsi ei käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa ainakin pidetään outona jos ei käynyt rippikoulua, työpaikkaa ei tule
Missä te sitä kysytte?
Tuo oli varmaan kieli poskella kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kysyttiin ala-asteikäisiltä lapsilta että haluavatko kuulua kirkkoon.
Kaikki sanoivat että "ei".
Erottiin sitten kaikki ja siihen jäi uskontopaska meidän perheestämme.
Harmittaa/nolottaa että aikoinaan heidät kirkkoon liitettiin. Isovanhempien vuoksi enimmäkseen.
Selitittekö ennen sitä lapsille, mitä kirkkoon kuuluminen tarkoittaa? Kerroitteko mitä työtä kirkko tekee vähäosaisten auttamiseksi? Kerroitteko kirkon tavoitteista humanitaarisen avun välittämisestä maailmaan? Tai haluavatko ikinä aikuisena kirkkohäitä?
Oletteko kysyneet lapselta myös ala-asteikäisenä haluavatko ympärileikkauksen? Entä olla suomalaisia? Entä asua nykyisessä kaupungissa? Entä että ostetaan kesämökki? Entä olla muslimeja? Entä ateisteja? Entä Wiccoja?
Mä oon luullut, että vanhempien tehtävä olisi kasvattaa lasta, mutta ilmeisesti jois
Ei kirkko enää auta vähäosaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori on kirkon jäsen, niin itsehän te vanhemmat olette kasteessa pakkoliittäneet hänet kirkkoon. Miksi teitte niin?
Nyt on tullut rippikoulun aika, jossa kerrotaan, mihin vanhemmat ovat nuoren aikoinaan riittäneet ja minkä Jumalan käsiin lapsensa elämän luvanneet.
-pappi-
Varmaan sen takia, että nimeä pystyi kivasti panttaamaan siihen kastepäivään asti. En ymmärrä yhtään, miksei lapselle pidä heti synnytyslaitoksella olla nimeä papereihin, kuten monessa muussa maassa. Olisi sitten se kastetilaisuus niille, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita liittämään lapsen seurakunnan jäseneksi ja välittämään kristillisiä arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ennen koulu sitoi lapsia ja nuoria kirkon oppeihin, vaikkei koti olisikaan ollut uskonnollinen. Koulussa luettiin ruokarukoukset ja laulettiin virsiä. Nykyään koulussa ei rukoilla ja virsiä lauletaan harvoin. Ei ihme, että nuori tuntee rippikoulun vähän irralliseksi osaksi.
Haapavetimen hevosenkusetus OY
Vierailija kirjoitti:
Ennen koulu sitoi lapsia ja nuoria kirkon oppeihin, vaikkei koti olisikaan ollut uskonnollinen. Koulussa luettiin ruokarukoukset ja laulettiin virsiä. Nykyään koulussa ei rukoilla ja virsiä lauletaan harvoin. Ei ihme, että nuori tuntee rippikoulun vähän irralliseksi osaksi.
Emme ole itse kovinkaan uskonnollinen perhe, mutta en ota tuota riparia minään aatteena, uskontona tms vaan enemmän kulttuuriperintöön liittyvänä asiana. Viikon leiri on useimmille nuorille kiva kokemus, samoin konfirmaatio. Siihen päälle pientä tai isompaa juhlintaa ja nuoren muistamista lahjoin. Harvalle tämä on epämiellyttävää. Mutta mikään pakko ei ole mennä, jos ei tykkää. Eihän minet mene riparille. Rippijuhlia ei ole pakko Myöskään järjestää, jos ei halua. Voi juhlia omalla perheellä, jos esimerkiksi sukulaiset asuu kaukana tai ei muuten välitä juhlista. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa ainakin pidetään outona jos ei käynyt rippikoulua, työpaikkaa ei tule
Ohis. Kuka edes noin ahdasmielisessä paikassa haluaisi olla töissä? - Ei omasta mielestäni edes kaikkuen seurakunnassa työskentelevien tarvitse olla rippikoulun käyneitä vai miksi tarvitsisi? Toki varmasti sitä voidaan odottaa esim papeilta mutta jos on vaikka seurakunnan puutarhuri, niin miksi pitäisi olla käynyt?
Mitä rippikoulun käyntiin nuoren kohdalla tulee, niin suurimmalle osalle se lienee perinteen jatkamista tai tapa.
Omasta mielestäni siinä mielessä kannatettava, että se on yksinpaikka, jossa nuori voi pohtia elämän suuria kysymyksiä. - Myls sitä miksi uskontoja on ja on ollut olemassa. Mutta varmasti saman asian voi kokea mm. Prometeusleirillä tms.
Olisin vähän pettynyt, jos lapseni eivät koskaan kysyisi, mitä mieltä tai järkeä on uskossa tai uskonnoissa ja tai ylipäätään lainkaan haastaisi ja asettaisi kyseenalaisiksi lainkaan enemmän ja vähemmä vallalla olevia arvoja ja uskomuksia jA uskotoja
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te sitä kysytte?
Kirkon julkisista tiedoista löytyy, ei tarvi kysyä hakijalta
No ei todellakaan löydy. Työhaastattelussa ei saa kysyä hakijan uskonnosta mitään.
Kyllä kysymyällä erikeen, kirkko antaa tiedon. Ei niitä nettiin ole listattu. Eihän me asiasta työnhakijalta itseltään kysy eli toimitaan laillisesti
Lopeta jo. Ei kirkolla ole tai ei sillä ainakaan pitäisi olla mitään oikeutta kertoa ulkopuolisille kuka tai ketkä osallistuvat sen tilaisuuksiin, joista rippikoulu nyt vain 1. esinerkki. -
Tai ainakin tällaisen tiedon kertomiseen tarvitaan asianosaisen suostumus tai ellei hän itse voi sitä antaa (kuten silloin kun alle parivuotias kastetaan/ liitetään srk jäseneksi) niin hänen vanhempansa antama lupa, eikä kirkko saa ominpäin antaa esim paikallislehdelle saati yksittäiselle työnantajalle tällaisia tietoja
Uskovainen mies
Meidän teini suostui menemään Kreikassa pidettävälle riparille. Hän halusi matkustaa Kreikkaan (koska Percy Jackson), mutta mua ja miestä ei napannu. Sitten löytyi toi Kreikka-ripari ja teini pääsi Kreikkaan, eikä mun ja miehen tarvinu mennä. Win win.
Ei se siellä leirillä kuitenkaan tullu uskoon, eikä menny kasteelle. Mutta piti kokemusta silti kiintoisana, kävivät siellä jossain pakolaiskeskuksessa ja myös jollain portailla, missä Paavali oli saanannu.
Me ei pidetty mitään rippijuhlia tietenkään, mutta leiriläisten konfirmaatio käytiin katsomassa. Arvostan, että teini toimi tässä omantuntonsa mukaan.
Lapsikaste täyttää kirkon jäsenrekisterin ateisteilla. Se on perinne ajalta jolloin 100% suurin osa kansasta oli uskossa. Silloin oli käytännöllistä hoitaa kaste heti pois alta ja olihan se samalla juhlallinen nimen julkistustilaisuus.
Näin jälkikristillisenä aikana siitä on kuitenkin tullut lähinnä taakka.
Vierailija kirjoitti:
Teidän firmaa hallitsee hihhuliuskovaisten kultti.
Selitittekö ennen sitä lapsille, mitä kirkkoon kuuluminen tarkoittaa? Kerroitteko mitä työtä kirkko tekee vähäosaisten auttamiseksi? Kerroitteko kirkon tavoitteista humanitaarisen avun välittämisestä maailmaan? Tai haluavatko ikinä aikuisena kirkkohäitä?
Oletteko kysyneet lapselta myös ala-asteikäisenä haluavatko ympärileikkauksen? Entä olla suomalaisia? Entä asua nykyisessä kaupungissa? Entä että ostetaan kesämökki? Entä olla muslimeja? Entä ateisteja? Entä Wiccoja?
Mä oon luullut, että vanhempien tehtävä olisi kasvattaa lasta, mutta ilmeisesti joissain perheissä kysytäänkin lapselta, mitä pitää vanhempien tehdä..