Jos jokainen nuori käyttäisi kirjojen lukemiseen tunnin päivässä, se lisäisi liikkumattomuutta muutenkin passiivisilla nuorilla
Lukeminen on ehkä passiivisin harrastus mitä olla saattaa.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Itse luin teininä ihan sikana ja olin koko ajan menossa. Aina oli joku kirja mukana ja sitä luin odottaessani, bussissa, junassa jne. Perus oli, et jossain reissussa kavereiden kanssa ja siirtymien aikana (matkat) luin kirjaa ja välillä luin ääneen muille jotain pätkiä. Samoin tietty kotona ollessa iltaisin ja vessassa jne aina kirja edessä.
Minäkin käytin markkoja kun olin nuori.
Vierailija kirjoitti:
"Reading books is for losers who are afraid to learn from real life.
So they try and learn from the life OTHERS have lived. But you never REALLY learn unless you lived it.
You must feel it to beliave it.
Books are a total waste of time.
Education for cowards"
- Andrew Tate.
Tässä asiassa sensei on kyllä niin oikeassa kuin voi olla
Kuka vatun nevahööd on päästänyt suustaan tuollaista pskaa?
Joo ei lukutaitoa mihinkään elämässä tarvi. Hiljenee nää paskalaudatkin lopulta kun rahvas ei osaa enää edes kirjottaa nimeään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Lukeminen aktivoi mieltä, ajatuksia ja mielikuvitusta. Videoiden tuijottaminen on passiivista.
Videoiden katselu aktivoi huomattavasti enemmän aivon osia värien, liikkeen ja kuulon kautta kuin pelkkä lukeminen.
Videoiden katselu on täysin passiivista. Kirjaa lukiessa sun mielikuvitus aktivoituu luomaan itse sen kaiken visuaalisen materiaalin. Se on siis myös luovaa toimintaa.
Mitä näet lukiessasi naisen kirjoittamaa uhriutumisautofiktiota? Itsesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoret ovat nyt huonokuntoisempia kuin ennen, vaikka lukeminen on vähentynyt? Koska se ei liity mitenkään liikkumiseen. Kännykällä olo sen sijaan liittyy.
Se ei ole tämän keskustelun aihe, tämän keskustelun aihe on: jos lukeminen entisestään kasvaisi mitä tapahtuisi fyysisellä kunnolle.
Lukemiseen käytetty aika olisi pois ruudun tuijottelusta ja someen käytetystä ajasta, fyysiseen kuntoon sillä ei olisi vaikutusta.
Alapeukuttajat hei, kertokaapa kuinka moni teistä on parhaillaan lenkillä tai muuten kuntoilemassa samalla kun tuijotatte ruutuanne ja palstailette täällä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kuunnella äänikirjoja samalla, kun liikkuu?
Se ei ole lukemista. Oikea lukeminen aktivoi aivan toisia aivojen osia.
Niin, näköalueita. Mutta kerropa, mitkä muut aivojen osat ovat aivan toisia.
Vierailija kirjoitti:
So they try and learn from the life OTHERS have lived. But you never REALLY learn unless you lived it.
Education for cowards"
- Andrew Tate.
Tämä on kuin suoraan ylä-asteen tupakkapaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Education for cowards"
- Andrew Tate.
Ne on nämä karmeat somegurut, jotka yrittää varmistaa, että seuraajat ei tee muuta kuin katselee heidän youtubea. Niin ettei heidän tulot lopu.
kova on yritys huu haa "kirjailijoilla" kaupustella tuotoksiaan. eikö älyttömät valtion tuet riitä viini ostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kuunnella äänikirjoja samalla, kun liikkuu?
Se ei ole lukemista. Oikea lukeminen aktivoi aivan toisia aivojen osia.
Niin, näköalueita. Mutta kerropa, mitkä muut aivojen osat ovat aivan toisia.
Juuri katsoin googlesta joka tietää. Kehittää työmuistia, stressinhallintaa, tunteiden tunnistamista ja niiden sanoittamista, mielikuvitusta, sanavarastoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luin teininä ihan sikana ja olin koko ajan menossa. Aina oli joku kirja mukana ja sitä luin odottaessani, bussissa, junassa jne. Perus oli, et jossain reissussa kavereiden kanssa ja siirtymien aikana (matkat) luin kirjaa ja välillä luin ääneen muille jotain pätkiä. Samoin tietty kotona ollessa iltaisin ja vessassa jne aina kirja edessä.
Minäkin käytin markkoja kun olin nuori.
Ok, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Lukeminen aktivoi mieltä, ajatuksia ja mielikuvitusta. Videoiden tuijottaminen on passiivista.
Videoiden katselu aktivoi huomattavasti enemmän aivon osia värien, liikkeen ja kuulon kautta kuin pelkkä lukeminen.
Videoiden katselu on täysin passiivista. Kirjaa lukiessa sun mielikuvitus aktivoituu luomaan itse sen kaiken visuaalisen materiaalin. Se on siis myös luovaa toimintaa.
Miksi sitten:
And a widely cited 2022 meta-analyis of 259 studies of gender differences in creative performance did apparently find support for men being more creative than women.
Lukeminen on kehittyville lapsille ja nuorille mitä haitallisin ajanviete. Lukeminen veltostuttaa vartalon ja on tiedetysti haitallista silmille. Kirjojen parissa vietetty aika on aina pois jostakin hyödyllisemmästä. Lisäksi esimerkiksi etsivä- tai seikkailuromaanit saattavat olla liian jännittäviä joillekin.
Jos jokainen persujen lapsi lukisi tunnin päivässä, loppuisi persupuolue olemasta pienen ajan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoret ovat nyt huonokuntoisempia kuin ennen, vaikka lukeminen on vähentynyt? Koska se ei liity mitenkään liikkumiseen. Kännykällä olo sen sijaan liittyy.
Se ei ole tämän keskustelun aihe, tämän keskustelun aihe on: jos lukeminen entisestään kasvaisi mitä tapahtuisi fyysisellä kunnolle.
Lukemiseen käytetty aika olisi pois ruudun tuijottelusta ja someen käytetystä ajasta, fyysiseen kuntoon sillä ei olisi vaikutusta.
Alapeukuttajat hei, kertokaapa kuinka moni teistä on parhaillaan lenkillä tai muuten kuntoilemassa samalla kun tuijotatte ruutuanne ja palstailette täällä??
Itsen leivon pullaa leipäkoneella seisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Education for cowards"
- Andrew Tate.
Joku jota jotkut vähän tyhmemmät ihmiset ihailee? Somen myötä myös sen tason tyhmyrit saa äänensä kuuluviin ja voivat kerätä seuraajalaumat, ettei ennen olisi ollut ainakaan samalla tavalla mahdollista. Se sitten vie näitä jo valmiiksi älyllisesti heikompaa ainesta olevia vieläkin syvemmälle suohon, ja totaaliseen turtumukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä näet lukiessasi naisen kirjoittamaa uhriutumisautofiktiota? Itsesi?
Päinvastoin, kirjojen lukeminen kehittää empatiaa ja laaja-alaista ymmärrystä. Avartaa maailmankatsomusta. Sen takia se olisi erityisen hyödyllistä juuri sinulle. Toisin kuin kapeakatseiset, julistavat youtubevideot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella lukemiseen käytetty aika olisi pois sosiaalisesta kanssakäymisestä, jota sosiaalinen media edustaa?
Täällä kinataan ja väitetään että jos tunnin päivässä käyttää lukemiseen, se on pois liikkumisesta ja vaikuttaa laskevasti fyysiseen kuntoon. Siihen sanoin ja sanon edelleen, että siitä ruudun tuojottelusta ja somen käytöstä se on pois. Sitähän nykyään tehdään 24/7, tai ainakin koko hereilläolo aika. Mutta hei, minä lähden nyt lenkille ja suosittelen sinullekin!
Paljon lukevat ihmiset usein myös voivat lukiessaan oppia hahmottamaan kokonaisuuksia: hyvä elämä on hengen ja ruumiin tasapainon etsimistä ja löytämistä. Niin liikkuminen, lukeminen (~opiskelu) ja ruumiin ravitseminen ovat tärkeitä. Eli lukemiseen käytetty aika voi tuoda lisäintoa kehittää muutakin kuin sanavarastoa.
Se Stubbin mainitsema tunti liikuntaa, tunti kirjan lukemista (ja tunti somea) päivässä on hyvä ohje, se olisi hyvä lähtökohta monelle nuorelle elämään.