Jo lähes 60 % kieltäytyy tarjotusta Hekan vuokra-asunnosta
Syitä kieltäytymisille on useita esimerkiksi raha, korkeat vuokrat tai asunnon huoko kunto.
Olen kieltäytynyt, koska uusi vuokrasopimus olisi alkanut muutaman päivän päästä. Edellisen asunnon irtisanomisaika on 1 kk. Heka ei suostu tulemaan yhtään vastaan päällekkäisissä vuokrissa, toinen toteaa
Paljon ei todellakaan ollut aikaa miettiä. En lopulta vaivautunut menemään edes katsomaan sitä. Suurin syy oli vuokra-asia. Lisäksi neliöitä oli vähemmän ja vuokra oli korkeampi.
Vuokra-asialla Vesarto tarkoittaa sitä, että asunto oli Kelan asumistukea saavalle liian kallis.
En olisi edes pystynyt ottamaan asuntoa vastaan, koska vuokra olisi mennyt yli rajan, jonka Kela hyväksyy asumistukeen.
Vesarto muutti Hekan asunnosta kokonaan pois.
HU:n kyselyyn vastanneet sanovat myös, että nopea asunnonvaihto aiheuttaa ongelmia Kela maksamiin asumistukiin. Kela maksaa tukea vain täysiltä kuukausilta.
Asunnonhakijalla on Hekan asuntotarjouksen saatuaan kolme päivää aikaa toimittaa pyydetyt liitteet.
Eräs kyselyyn vastannut kertoo ottaneensa asunnon lyhyellä varoajalla vastaan, mutta joutuneensa taloudellisesti hankalaan tilanteeseen.
Itse en kieltäytynyt, vaikka olisi ehkä pitänyt. Heka tarjosi asuntoa kesken kuukauden ja antoi 3 päivää aikaa ottaa asunto. Vuokranmaksu alkoi saman tien. Edellisessä asunnossa oli kuukauden irtisanomisaika. Jouduin maksamaan kahden asunnon vuokraa parin kuukauden ajan.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti siinä on että minä, vakituisesti työssäkäyvä pienituloinen, en saa millään asuntoa Hekalta vaikka olen hakenut sinne viisi vuotta, mutta sitten muille tarjoillaan niin että kieltäytymisistä tulee jo ongelma. En tajua.
Se miten kauan asuntoa on odottanut, ei vaikuta millään tapaa. Hakemus on voimassa 3kk ja sen jälkeen se pitää uusia. Ne asunnot annetaan niille jotka Hekan kriteerien mukaan tarvitsee niitä eniten. Jos on valmis muuttamaan mille asuinalueelle tahansa niin siitä on paljon apua, samoin jos ei hae yksiötä vaan isompaa asuntoa, sillä yksiöt ovat halutuimpia. Sitä asuntoahan voi vaihtaa vuoden asumisen jälkeen asuntovaihtopörssin kautta, jos jollain Hekan asukkaalla on asunto, jonka se olisi vaihtamaan siihen. Pitää olla myös riittävät perusteet vaihdolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetti siinä on että minä, vakituisesti työssäkäyvä pienituloinen, en saa millään asuntoa Hekalta vaikka olen hakenut sinne viisi vuotta, mutta sitten muille tarjoillaan niin että kieltäytymisistä tulee jo ongelma. En tajua.
Jos olet papereitten mukaan asunnoton niin saat kyllä Hekalta asunnon.
En ole asunnoton, vaan asun yksityisellä ja maksan helvetin kallista vuokraa. Halvempia ei yksinkertaisesti ole. En ymmärrä miksi en ole oikeutettu Hekan asuntoon. Nyt menee nettopalkasta ihan jäätävä määrä vuokraan ja omaan ei riitä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on asunto, et ole kiireellisyysluokittelussa kuin viimeisessä luokassa. HEKA ei myönnä asuntoja jonotusajan pohjalta, kuten ei minkään muunkaan kaupungin vuokra-asintoyhtiö. Luulisi tämän olevan selvää, kun hakuphjeissakin se lukee...
Luulisi olevan Hekallekin selvää, että on järkevää sijoittaa töissä käyviä kunnollisia ihmisiä noihin asuntoihin, eikä pelkästään antaa niitä ns. sosiaalisin perustein. Ja kummallista kyllä noissa uudiskohteissa asuu työssäkäyvää väkeä, että jotenkin nekin on sen asunnon saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miten kauan asuntoa on odottanut, ei vaikuta millään tapaa. Hakemus on voimassa 3kk ja sen jälkeen se pitää uusia. Ne asunnot annetaan niille jotka Hekan kriteerien mukaan tarvitsee niitä eniten. Jos on valmis muuttamaan mille asuinalueelle tahansa niin siitä on paljon apua, samoin jos ei hae yksiötä vaan isompaa asuntoa, sillä yksiöt ovat halutuimpia. Sitä asuntoahan voi vaihtaa vuoden asumisen jälkeen asuntovaihtopörssin kautta, jos jollain Hekan asukkaalla on asunto, jonka se olisi vaihtamaan siihen. Pitää olla myös riittävät perusteet vaihdolle.
Tarviiko päikseen vaihtamiseen muuta kuin sen, että asunnon huoneluku on asukkaille määritelty. Jossain netissä on mainittu, mikä huoneluku on millekin talouskoolle tarkoitettu. Esimerkiksi yksinasuva aikuinen ei voi saada kuin yksiön tai kaksion muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai minä sen tiedän että se on kolme kuukautta kerrallaan. Olen sitä hakemusrallia laittanut viisi vuotta kolmen kuukauden välein. Mielestäni on väärin, että minun on pakko asua yksityisellä ja maksaa helvetinmoista vuokraa, niin että palkasta jää sen jälkeen käteen yhtä paljon kuin jos asuisin Hekalla tuilla. Joku tässä yhtälössä ei toimi. Ja blaa blaa, tiedän kriteerit ynnä muut shitit, mutta tosiasia on että tämä on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole asunnoton, vaan asun yksityisellä ja maksan helvetin kallista vuokraa. Halvempia ei yksinkertaisesti ole. En ymmärrä miksi en ole oikeutettu Hekan asuntoon. Nyt menee nettopalkasta ihan jäätävä määrä vuokraan ja omaan ei riitä rahat.
Työssäkäyvät ei kauan näissä murjuissa viihdy. Meidänkin taloyhtiöön on jääneet vaan ne ongelmatapaukset ja köyhät, jotka on loukussa. Välillä piipahtaa astumassa joku työssäkäyvä, mutta muuttaa yleensä jo seuraavassa kuussa pois.
Kuinka suuren asunnon voin saada?
Yhden hengen kotitaloudelle voidaan tarjota 12 huoneen asuntoa, kahdelle 23 huoneen asuntoa, kolmelle 24 huoneen asuntoa, neljälle 35 huoneen asuntoa, viidelle 46 huoneen asuntoa. Syntymätön lapsi lasketaan mukaan kotitalouden kokoon.
Hekan sivuilta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos artikkelin lainaamisesta. Oliko sulla jotain asiaakin?
Oli. Haista v i t t u
Siin vaiheessa jos sun v i t t u haisee niin, että muutkin haistaa, niin on alapääpesun paikka
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näköjään tietoakaan asiakaspalvelusta kyseisellä puljulla. Ehkä ihmisten kannattaisi äänestää jaloillaan ja muuttaa kaikkien pois ja kaata koko pulju. Samanlaista ryöväystä se on ollut jo vuosikymmeniä muissakin kaupunkien vuokrayhtiöissä, homeluukkuja ihmisille ylihintaan.
Näyttävät jo äänestäneen, kun jatkuvasti on juttua Hekan tyhjillään olevista asunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääset 2 kiireellisyysluokkaan, jos brutosta yli 40% menee asuinkustannuksiin. Käytännössä jos laitat väljät sijainti- ja varusteluehdot, SAATAT saada asuntotarjouksen HEKALTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitää olla täysi spurgu että saa asunnon kaupungilta? Vai miten tuo pitää tulkita? Ketä nuo kieltäytyjät sitten on? Spurguilla ei luulisi olevan mitään edellytyksiä kieltäytyä, tai asunnottomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos artikkelin lainaamisesta. Oliko sulla jotain asiaakin?
Minulla ei ole sinulle mitään asiaa. Mene muualle länkyttämään.
Tää kun sattuu olemaan klesustelupalsta, ei uutispalsta. Kai sulla nyt jokin mielipide on asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitää olla täysi spurgu että saa asunnon kaupungilta? Vai miten tuo pitää tulkita? Ketä nuo kieltäytyjät sitten on? Spurguilla ei luulisi olevan mitään edellytyksiä kieltäytyä, tai asunnottomilla.
Asunnoton tuttuni ei ole saanut asuntoa,vaikka on jonottanut vuosia. On työtön ulkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko päik
Pitää olla myös jotkut perusteet sille. Niiden tuskin tarvitsee olla kovin kummoisia, esimerkiksi lyhyempi työmatka, lasten päiväkoti lähellä, taloudellinen syy jne.
"Syitä kieltäytymisille on useita esimerkiksi raha, korkeat vuokrat tai asunnon huoko kunto."
Tarkoitatko, että ne joilla on rahaa ,eivät vuokraa huonon kunnon vuoksi ja ne joilla ei ole rahaa eivät vuokraa korkean vuokran vuoksi?
Tässä ilmeisimmin on käynyt nyt niin, että kelan tukien varassa oleville nuo vuokrat ylittävät asumistukirajat , eivätkä he kykene vuokraamaan ja itseni kaltaiset kunnolliset ihmiset, eivät roskaväelle tarkoitettuihin kopperoihin alistu muuttamaan?
Ñiin no..routa tappaa pihatontut 🙂👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on asunto, et ole kiireellisyysluokittelussa kuin viimeisessä luokassa. HEKA ei myönnä asuntoja jonotusajan pohjalta, kuten ei minkään muunkaan kaupungin vuokra-asintoyhtiö. Luulisi tämän olevan selvää, kun hakuphjeissakin se lukee...
Luulisi olevan Hekallekin selvää, että on järkevää sijoittaa töissä käyviä kunnollisia ihmisiä noihin asuntoihin, eikä pelkästään antaa niitä ns. sosiaalisin perustein. Ja kummallista kyllä noissa uudiskohteissa asuu työssäkäyvää väkeä, että jotenkin nekin on sen asunnon saaneet.
Jos ei ole asuntoa niin asuntojonossa kärkeen. Kun on jo asunto niin hännille. Kun "pääsee" Hekan asuntoihin kiinni niin se saavutettu etu. Silloin voi niissä asua ja välillä hakea toista asuntoa. Ei siinä silloin väliä onko työssäkäyvä vai ei. Nämä sinun työssäkäyvät ovat olleet varmasti aiemmin pienituloisempia ja varmasti ilman asuntoa ja saaneet sen ensimmäisen asunnon. Sen jälkeen päivittäneet parempaan asuntoon. Päästäksesi samaan sinun pitää ensin hankkiutua asunnottomaksi. Irtisano vuokra-asuntosi ja muuta vaikka jonkun ystäväsi luo asumaan niin olet tilanteessa jossa sinulla saumaa saada Hekan asunto. Mutta varaudu siihen ettei ne enää ole niitä kovin edullisia automaattisesti koska hinnat todellakin päivittyneet ylöspäin reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kelan asumistuen kuntakoht raja vuokrassa yhdelle hlö on 563 euroa. Jos on rahat vähissä, paljon tota kalliimpaa ei kannata/ voi ottaa vastaan
Hmm..
Oletko tietoinen,että Heka on jo ilmaissut korottavansa vuokria 5,2% tammi-helmikuun aikana vuonna 2025 ? Aika vähiin käy nuo asumistukirajoihin jäävät asunnot, oli sitten yksinäinen tai perheellinen henkilö.
Ehkä paras ratkaisu peheellisille on vuokrata tukirajoihin sopiva yksiö tai kaksio jos vuokraaminen perustuu valtion maksimaallisten tukien hyödyntämiseen.
Eli kuppaamiseen aka loisimiseen.
Rehellisiin kunnon kansalaisiin nuo pikku muutokset eivät juurikaan vaikuta.
Ne piirtää joilla on liitua.
Useimmat jättävät jotain heikompia asuinalueilta pois hakemuksestaan. Jos hakee vain sellaisiin niin ei ole yhtä montaa kilpailijaa samasta asunnosta. Näillä alueilla vapautuu asuntoja enemmän, koska niissä ei viihdytä asunnon huonon kunnon ja levottomuuksien vuoksi ja saattaa olla määrällisestikin enemmän kaupungin vuokrataloja.
Yksityiseltä ja vuokra 650 euroa eli ei todellakaan kallis. Asumistukea en saisi missään tapauksessa joten siihen rajaan turha edes pyrkiä. Lähellä työpaikkaa mistä iso plussa.
Kelan asumistuen kuntakoht raja vuokrassa yhdelle hlö on 563 euroa. Jos on rahat vähissä, paljon tota kalliimpaa ei kannata/ voi ottaa vastaan