Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenkä hoidan lapsiin liittyvät asiat kun eksä on estänyt minut?!

Vierailija
14.09.2024 |

Erotilanne on päällä. Olen muuttanut nyt omaan asuntoon lasten kanssa. Ovat jo isompia ja kertoneet etteivät halua isänsä luona käydä ollenkaan. Meillä on kuitenkin yhteishuoltajuus vaikka mies ei olekaan kiinnostunut lapsistaan. Väkisinkin tulee tilanteita että joutuu jotain asiaa tämän miehen kanssa hoitamaan niin mitenkä se onnistuu jos en voi edes viestejä lähettää hänelle?! Ja ennen kuin alatte minua syyllistämään erosta niin mies alkoi pettämään, löysi uuden ja alkoi kohdella perhettään kuin saastaa. Pientä ikäkriisiä pukkasi kaikkine lieveilmiöineen. Elikä, mitä tässä nyt olisi järkevintä tehdä?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen asioihin tarvitaan välillä allekirjoituksia ja suostumuksia esim. kouluun, pankkiin, passiin jne

Jos toinen yksinhuoltaja on tavoittamattomissa, eikä siis hoida näissä osuuttaan, on hankittava yhteishuoltajuus. Lapsen asioiden hoitamatta jättäminen tai tarkoituksellinen hankaloittaminen on riittävä syy.

Vierailija
42/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa hieman siltä, että tässä on ex yrittää kiusata vanhempaa, joka on jostain syystä halunnut vetäytyä kaikesta yhteydenpidosta hänen kanssaan.

Aika usein eron tultua toinen osapuoli haluaa kostaa toiselle jostain. Yleensä kostaja on vieläpä se joka on ollut suhteen paskiainen vaikka toki hän muille väittää muuta.

En ole edellinen, mutta toisen vetäytyminen suhteesta ei ole ollenkaan niin vahingollista kuin esimerkiksi väkivaltainen uhkailu ja jatkuva häirintä. Jos sinulle kostetaan hiljaa ololla ja vetäytymisellä, sinun on pakko kunnioittaa tätä. Ei ketään voi pakottaa olemaan tekemisissä edes omien lapsiensa kanssa. 

Tarkoitin sitä, että ap selvästikin yrittää kostaa jotain exälleen. Siksi hän kyselee täällä neuvoja miten saisi häneen yhteyden lapsia hyväksikäyttäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkeä vai nauraa? Joku tosissaan ajattelee, että entinen puoliso on kiinnostunut kuulemaan exän tunteista ja totuuksista? Miksi alistua tällaiseen, kun on jo jatkettu eri teitä, eikä toista kohtaan tunne rakkautta, välittämistä, ei vihaa, vaan silkkaa välinpitämättömyyttä? 

Vierailija
44/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa hieman siltä, että tässä on ex yrittää kiusata vanhempaa, joka on jostain syystä halunnut vetäytyä kaikesta yhteydenpidosta hänen kanssaan.

Aika usein eron tultua toinen osapuoli haluaa kostaa toiselle jostain. Yleensä kostaja on vieläpä se joka on ollut suhteen paskiainen vaikka toki hän muille väittää muuta.

En ole edellinen, mutta toisen vetäytyminen suhteesta ei ole ollenkaan niin vahingollista kuin esimerkiksi väkivaltainen uhkailu ja jatkuva häirintä. Jos sinulle kostetaan hiljaa ololla ja vetäytymisellä, sinun on pakko kunnioittaa tätä. Ei ketään voi pakottaa olemaan tekemisissä edes omien lapsiensa kanssa. 

Tarkoitin sitä, että ap selvästikin yrittää kostaa jotain exälleen. Siksi hän kyselee tääll

Siltä se tosiaan kuulostaa. Kannattaisi hakea terapiasta apua, ei raastuvasta. 

Vierailija
45/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen asioihin tarvitaan välillä allekirjoituksia ja suostumuksia esim. kouluun, pankkiin, passiin jne

Jos toinen yksinhuoltaja on tavoittamattomissa, eikä siis hoida näissä osuuttaan, on hankittava yhteishuoltajuus. Lapsen asioiden hoitamatta jättäminen tai tarkoituksellinen hankaloittaminen on riittävä syy.

Ainoastaan passiin ja pankkitiliin tarvii ja nekin on hoidettavissa ilman toista huoltajaa. 

Vierailija
46/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kysyy mitä kannattaa tehdä. No hankkia oma elämä, ja antaa toisen mennä kun ei kerran halua kanssasi olla. Se kumpi on paskiainen tai pyhimys, ei ole merkityksellistä. Toisessa roikkuminen on häirintää. 

Vierailija
47/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeusteitse. Välillä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa neuvottelupöytään se kolmas osapuoli, jotta asiat saadaan sovittua.

Maksaa ehkä kerran vähän enemmän, mutta saapahan asiat mustaa valkoisella ja sen jälkeen on sitten miehestä kiinni, miten noudattaa omaa puolta sopimuksestaan. 

Olen pahoillani tuosta tilanteestasi, ei varmastikaan helppoa muutenkaan ja jos keskusteluyhteys toiseen osapuoleen käytännön asioiden hoitamiseksi on vielä poikki, niin sekin aiheuttaa aivan turhaa kuormitusta. Tsemppiä, kyllä asioilla on kuitenkin tapana järjestyä!

Oikeuteen ei mennä ensimmäiseksi. Lastenvalvojalla käydään ihan ekana. Jos siellä tehtyjä sopimuksia ei noudateta niin sitten harkitaan oikeutta.

Ymmärsinköhän minä nyt AP:n ongelman väärin? Mielestäni hän ei halunnut sopia mistään asioista lasten isän kanssa, siis lasten tapaamisista, elareista tms. Hänen ongelmansa on sellaisten lapsia koskevien asioiden hoitaminen, johon tarvitaan molempien huoltajien suostumus (ensimmäisenä tulee mieleen passin, henkilöllisyystodistuksen tai pankkitilin/-kortin hankkiminen). Minä hoitaisin asian viemällä (jos asuu lähellä) tai lähettämällä kirjeen postilaatikkoon, lähettämällä sähköpostia tai yhtenä vaihtoehtona pyytäisin lasta lähettämään viestin tai soittamaan isälleen, kun eivät kerran enää pieniä lapsia ole.

Vierailija
48/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on estänyt sinut? Minulle vastaava tilanne olisi unelmien täyttymys. Minulla on lapset, ja exän jatkuvan, vuosi kestäneen häiriköinnin vuoksi, en voi kuin haaveilla siitä, että estäisi minut. 

En voi kuin ihmetellä, miksi et vain unohda hänen olemassaoloaan ja elä elämääsi, jos kerran lapsetkaan eivät hänestä välitä? 

Koska yhteishuoltajuus.

Ei sillä ole mitään merkitystä kuin pankkitunnusten hakuun. Jos niitäkään ei toinen huoltaja lupaa niin lapsille äidin nimellä tili ja rinnakkaiskortti kunnes saa itse avata tilin ja pankkitunnukset 15 - vuotiaana. 

Ja milläs sen avaa, jollei ole henkilöllisyystodistusta. Eikä sitä saa, jos on yhteishuoltajuus eikä toinen vanhempi allekirjoita henkilökortti tai passihakemusta.

Vierailija
49/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei passihakemukseen tarvita toisen allekirjoitusta. Olen eronnut ja hakenut usein lapselle passin ilman toisen suostumusta. 

Vierailija
50/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap:lle ei riitä kirjeviestintä, vaan pitää saada kuulla toisen ääni ja viestitellä jatkuvasti. Olisi niiiiiin raskasta. 

Vierailija
51/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei passihakemukseen tarvita toisen allekirjoitusta. Olen eronnut ja hakenut usein lapselle passin ilman toisen suostumusta. 

Ei siinä ole mitään eronneiden lasten passihakemusta vaan hakemuksessa pyydetään huoltajan allekirjoitusta. Tämän voi hoitaa yksin, tai kysyä lupaa kirjeellä.

Vierailija
52/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuutta kannattaa hakea jo sen vuoksi, että jollei toista vanhempaa kiinnosta hoitaa lapsiensa asioita, niin mitä jos sille lapsia huoltavalle vanhemmalle tapahtuisi jotain. Lapset laitettaisiin sen vastahakoisen, lapsiinsa välinpitämättömästi suhtautuvan vanhemman luo. Sen sijaan että pääsisivät isovanhemmille tai hyvään sijaisperheeseen. Ei ole todennäköinen skenaario, mutta elämässä voi sattua vaikka mitä. Ei tarvita kuin yksi rattijuoppo tai sairaskohtaus ja asiat heittää kuperkeikkaa.

Vierailija
53/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Ei etävanhemman suostumusta tarvita. Toki hän voi esittää asioista oman mielipiteensä joka ainakin pitäisi ottaa huomioon, riippuen tietenkin paljon asiasta.

Vierailija
54/54 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos perhe (ei ap:n vaan kuvitteellinen esimerkkiperhe) haluaa muuttaa ulkomaille? Se on silloin lapsikaappaus, jos ilman toisen vanhemman antamaa lupaa lähtee lapsen kanssa ulkomaille. Mitä hyötyä lapselle on huoltajasta, joka ei välitä eikä hoida hänen asioitaan, mutta jolla on täydet juridiset oikeudet häneen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi