Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten yh äiti elätti lapsensa 70-80 luvulla?

Vierailija
13.09.2024 |

Ihan mielenkiinnosta koska silloin ei esimerkiksi ollut lapsilisiä vaan sai vain kaksikertaa vuodessa vaate avustuksen maksusitoumus lapulla joka oli vain noin 100mk suuruinen. 

Toimeentuloavustustakin sai vain väliaikaisesti kuten asumistukeakin.

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisää on maksettu vuodesta 1948. SKDL:n aloite! Kiitos, kommarit!

Ironista kyllä, tuosta on tullut hyväosaisten tulonsiirto. Toimeentulotuestahan lapsilisät vähennetään.

Ei niitä ole aina vähennetty toimeentulotuesta, mutta varmaan jossain oli kokkari mitä sekin häiritsi ja päätti poistaa tämän oikeuden. Sitähän perustellaan sillä, että lapsen ei pidä elättää vanhempiaan, mutta kun se huomioidaan toimeentulotuessa tulona niin lapsihan silloin nimenomaan elättää perhettä eikä se ole ylimääräinen tulo.

Vierailija
22/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunarikin pystyi hankkimaan omistusasunnon Helsingin kantakaupungista.

Pystyyhän duunari siihen nykyäänkin. Minullakin on asunto ullanlinnassa jonka perin isoäidiltäni. En siellä itse kuitenkaan asu, koska on järkevämpää pitää se vuokralla niin se hieman tukee duunarin taloutta.

Omat vanhempani olivat kummatkin muualta muuttaneita eivätkä perineet mitään Helsingistä. Isäni oli vieläpä opiskelija. Lapsuudenkotini oli 47 m2 Punavuoressa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero on siinä, että silloin nainen kykeni kokkaamaan vielä kotona, käymään töissä ja jopa hoitamaan lapsensakin itse. Nykyään sellainen on jo mahdottomuus ja siksi valtion täytyy hoitaa koko ylläpito.

Just näin, käytiin töissä, hoidettiin lapset ja kotihommat itse. Kauppojen aukioloajatkin oli mitä oli. Silti pystyttiin itse käymään ja ostamaan ruokaa kaupasta. Silloin tehtiin lähes kaikki ruuatkin alusta alkain itse. Valmisruuat oli mitä oli, maksalaatikossa oli sen verran maksaa ettei loota ollut pelkkää riisiä ainakaan väriltään.

Vierailija
24/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ironista kyllä, tuosta on tullut hyväosaisten tulonsiirto. Toimeentulotuestahan lapsilisät vähennetään.

Mä saan lapsilisää enkä oo hyväosanen. Ei se ettei saa toimeentulotukea oo hyväosasuuden määritelmä.

Huono-osaisille lapsilisästä ei ole hyötyä. Hyväosaisille se on mukava veroton lisätulo, joka usein menee suoraan lapsen säästötilille.

Vierailija
25/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti vähennetään. Toimeentulotuessa on lakisääteiset tulorajat ja tuen tarkoitus on taata minimitulot jokaiselle.

Omat tulot miinus hyväksyttävät menot ja valtio maksaa puuttuvan erotuksen ja antaa ruokarahat päälle. Jos et ole ymmärtänyt niin toimeentulotuki on kaikille, ei yksinomaan lapsiperheille. Silloin jos lapsilisiä ei huomioitaisi joutuisivat ihmiset etiarvoiseen asemaan.

Vierailija
26/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat oli reilusti alle 30vuotiaita duunareita ja rakensivat oman talon 90-luvun taitteessa ja silti oli rahaa elättää kolme lastakin, vaikka asuntolainaa oli 0,5milj.mk. Toki ei Helsingissä, mutta teollisuuskaupungissa kuitenkin. Yritäpä nyt samaa.

Vierailija
27/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan tt-tuen suurimpia ongelmia, että tt-tukiasiakkaat ei oikeasti hyödy lapsilisistä lainkaan. On kyllä oikeustajun vastaista. 

Vierailija
28/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti kävi töissä, oon vm -71, äidistä tuli totaaliyh 1976. Lapsilisät on tulleet kyllä jo 1946 eli kyllä 70-luvulla maksettiin lapsilisiä. Muistikuvani mukaan sen ja elatusavun (jonka maksoi sosiaalitoimi, kun isä ei saanut aikaiseksi) muita tukia ei kyllä ollut. Eikä äidin palkka mikään ihmeellinen ollut. 

Vierailija
29/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat oli reilusti alle 30vuotiaita duunareita ja rakensivat oman talon 90-luvun taitteessa ja silti oli rahaa elättää kolme lastakin, vaikka asuntolainaa oli 0,5milj.mk. Toki ei Helsingissä, mutta teollisuuskaupungissa kuitenkin. Yritäpä nyt samaa.

Liki 40 vuotta kokoomusvaltaa tekee tehtävänsä. Duunarin on pitänyt opetella nöyryyttä. Lakki kourassa anoa, jos pari murusta porvarin pöydästä tippuisi.

Vierailija
30/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lävi töissä, ei sen kummempaa ollut. Joka vuosi käytiin ulkomaillakin pari viikkoa ja sain harrastaa myös kalliita harrastuksia. Taloudellisessa mielessä minulta ei puuttunut mitään.

Ja ap:n luulon, ettei ollut lapsilisiä, niin sitä alettiin maksamaan jo 1948.

Vierailija
31/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti kävi töissä, oon vm -71, äidistä tuli totaaliyh 1976. Lapsilisät on tulleet kyllä jo 1946 eli kyllä 70-luvulla maksettiin lapsilisiä. Muistikuvani mukaan sen ja elatusavun (jonka maksoi sosiaalitoimi, kun isä ei saanut aikaiseksi) muita tukia ei kyllä ollut. Eikä äidin palkka mikään ihmeellinen ollut. 

Vähän sama täällä. Paitsi se homma meni niin, että äiti ei hakenut elatusta mistään, ei jaksanut vääntää narsistin kanssa. Onneksi hänellä oli hyvä asiantuntijatyö Hgin keskustassa.

Vierailija
32/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan lapsilisää enkä oo hyväosanen. Ei se ettei saa toimeentulotukea oo hyväosasuuden määritelmä.

En minäkään ole hyväosainen, mutta säästän lapseni saamat lapsilisät hänelle itselleen joka vuosi ja hän saa ne kun täyttää 18 tai kun muuttaa kotoa pois. Täytyy nyt katsoa milloin ja millaisen ensiasunnon hänelle ostan.

Vierailija
33/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liki 40 vuotta kokoomusvaltaa tekee tehtävänsä. Duunarin on pitänyt opetella nöyryyttä. Lakki kourassa anoa, jos pari murusta porvarin pöydästä tippuisi.

Se on kyllä todella surullista.

Vierailija
34/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä maksettiin neljännesvuosittain, ei kerran kuussa. Äiti kävi töissä, jossain vaiheessa teki kahtakin työtä. Oli vuorotyössä, joten kunnalliseen päivähoitoon ei olut mahdollisuutta (jossain tällainen ko alkoi). Yksityinen hoitaja oli (josta on todella lämpimät muistot). Äiti siivosi kodin tosi hyvin ja pesi pyykit käsin (konetta ei ollut). Äiti ompeli käytännössä kaikki vaatteeni, siihen aikaan ei ollut halpisrörtimyymälöutö, joten kankaat oli halvempia. Äiti teki ruuat itse, tavallista arkiruokaa. Emme käyneet pikaruokaloissa tms (ei sellaisia ollutkaan). En harrastanut maksullisia, mutta harrastin paljon. Melkein joka pöivä koululaisena. Äiti Säästi. Sai hankittua omistusasunnon. Eli ihan pärjättiin. Ps. Isältä ei saatu elatustukea, osasi pakoilla asiaa. Mitään nk. köyhäinapua ei saatu. Työ, työ työ! Miettinyt olen, mistä äidille riitti kaikki aika! Hän teki myös minulle esim. Barbielle huonekalut. 

Ei taitaisi nykyäideiltä välttämättä onnistua! Odotetaan valmista. 

Vierailija
35/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei silloin ollut yh-äitejä.

Häpeäisit.

Joo, ei silloin olleet naiset heti selällään, jokaisen pantavina. Eikä lapsia paljonkaan yksinäisille tullut, vaikka ehkäisy melko puutteellista. Nyt on muoti toinen. 

Vierailija
36/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on siinä, että silloin nainen kykeni kokkaamaan vielä kotona, käymään töissä ja jopa hoitamaan lapsensakin itse. Nykyään sellainen on jo mahdottomuus ja siksi valtion täytyy hoitaa koko ylläpito.

Just näin, käytiin töissä, hoidettiin lapset ja kotihommat itse. Kauppojen aukioloajatkin oli mitä oli. Silti pystyttiin itse käymään ja ostamaan ruokaa kaupasta. Silloin tehtiin lähes kaikki ruuatkin alusta alkain itse. Valmisruuat oli mitä oli, maksalaatikossa oli sen verran maksaa ettei loota ollut pelkkää riisiä ainakaan väriltään.

Ei taatusti ollut meidän perhe ainoa, jossa äiti joutui helpottamaan ruoanlaitosta ja syötiin puolivalmisteita ja välillä äiti töi töistä tulleessaan matkan varrelta Pizza Hutista pizzaa (eli meillä yh pystyi tuohon ilman tukia). 

Vierailija
37/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono-osaisille lapsilisästä ei ole hyötyä. Hyväosaisille se on mukava veroton lisätulo, joka usein menee suoraan lapsen säästötilille.

Kyl se ihan vaippoihin ja piltteihin menee. Lapsi kuluttaa vastasyntyneenäki sen 100€/kk vähintään ja siitä menot lähtee kasvamaan.

Vierailija
38/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä maksettiin neljännesvuosittain, ei kerran kuussa. Äiti kävi töissä, jossain vaiheessa teki kahtakin työtä. Oli vuorotyössä, joten kunnalliseen päivähoitoon ei olut mahdollisuutta (jossain tällainen ko alkoi). Yksityinen hoitaja oli (josta on todella lämpimät muistot). Äiti siivosi kodin tosi hyvin ja pesi pyykit käsin (konetta ei ollut). Äiti ompeli käytännössä kaikki vaatteeni, siihen aikaan ei ollut halpisrörtimyymälöutö, joten kankaat oli halvempia. Äiti teki ruuat itse, tavallista arkiruokaa. Emme käyneet pikaruokaloissa tms (ei sellaisia ollutkaan). En harrastanut maksullisia, mutta harrastin paljon. Melkein joka pöivä koululaisena. Äiti Säästi. Sai hankittua omistusasunnon. Eli ihan pärjättiin. Ps. Isältä ei saatu elatustukea, osasi pakoilla asiaa. Mitään nk. köyhäinapua ei saatu. Työ, työ työ! Miettinyt olen, mistä äidille riitti kaikki aika! Hän teki myös minulle esim. Barbielle huonekalut. 

Ei taitaisi ny

Tuolloin ei ollut vauvapalstaa eikä sosiaalista mediaa. Yllättävän paljon aikaa vapautui muihin hommiin.

Vierailija
39/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pihalla. Kyllä silloin oli lapsilisät, paljon aiemminkin jo oli!

Vierailija
40/191 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl se ihan vaippoihin ja piltteihin menee. Lapsi kuluttaa vastasyntyneenäki sen 100€/kk vähintään ja siitä menot lähtee kasvamaan.

Keskusteluhan tosiaan koski sitä, onko lapsista kustannuksia.

Tämä palsta. 🤦