Miten yh äiti elätti lapsensa 70-80 luvulla?
Ihan mielenkiinnosta koska silloin ei esimerkiksi ollut lapsilisiä vaan sai vain kaksikertaa vuodessa vaate avustuksen maksusitoumus lapulla joka oli vain noin 100mk suuruinen.
Toimeentuloavustustakin sai vain väliaikaisesti kuten asumistukeakin.
Kommentit (191)
Ehkä silloin yyhhoo naisia oli vähemmän ja naiset eivät olleet niin reppanoita kuin nykyään ovat.
Oli lapsilisät. Äitini kävi töissä.
Ainakin 80-luvulla oli täystyöllisyys ja työstä jopa maksettiin palkkaa.
Duunarikin pystyi hankkimaan omistusasunnon Helsingin kantakaupungista.
Ei silloin ollut yh-äitejä.
Häpeäisit.
Ero on siinä, että silloin nainen kykeni kokkaamaan vielä kotona, käymään töissä ja jopa hoitamaan lapsensakin itse. Nykyään sellainen on jo mahdottomuus ja siksi valtion täytyy hoitaa koko ylläpito.
Lapsilisää on maksettu vuodesta 1948. SKDL:n aloite! Kiitos, kommarit!
Ironista kyllä, tuosta on tullut hyväosaisten tulonsiirto. Toimeentulotuestahan lapsilisät vähennetään.
Yksinhuoltaja kävi kokopäivä työssä, lapsi sai lapsilisää ja elatusapua. Palkka oli sen verran hyvä ettei saanut edes asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele Tiltu, ei ole koskaan pystynyt.
Oli lapsilisä kylläkin. Ja äiti kävi töissä.
Töissä kävi ainakin mun tietämäni Yh:t. Elintaso oli matalampi kuin nykyään ja oli totuttu, että jokainen elää niin kuin on varaa. Ei huudettu joka mutkassa yhteiskuntaa apuun.
Lapsilisää kyllä sai, isälle kyllä sai halutessa elatusvelvollisuuden silloinkin. Tiedän yhdenkin perheen, jonka vanhemmat möivät mökkinsä, jotta maksoivat kerralla poikansa au-lapsen kerralla lapsen äidille.
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin ollut yh-äitejä.
Häpeäisit.
Oli, mutta vähemmän kuin nykyään. Silloin kärsittiin nöyrästi juopon äijän perseilyä nyrkin ja hellan välissä eikä erottu.
Tollo, lapsilisät tulivat jo aikapäivää sitten.
Me kävimme töissä, molemmat isovanhemmat tukivat henkisesti ja myös rahallisesti. Sisarusten kesken jaettiin vaatteita, polkupyörät pulkat ym ym. Mummolassa lomat, isovanhempia autellen, uiden ja onkien.
Hyvin pärjättiin, ei kerjätty😌
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä, että silloin nainen kykeni kokkaamaan vielä kotona, käymään töissä ja jopa hoitamaan lapsensakin itse. Nykyään sellainen on jo mahdottomuus ja siksi valtion täytyy hoitaa koko ylläpito.
Ei äidillä ollut aikaa ja voimia kokata. Lisäksi lapset olivat "avainkaulalapsia".
Vierailija kirjoitti:
Ehkä silloin yyhhoo naisia oli vähemmän ja naiset eivät olleet niin reppanoita kuin nykyään ovat.
Enemmän ne oli reppanoita kun vaikeni ja jäi miehensä piestäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Pystyyhän duunari siihen nykyäänkin. Minullakin on asunto ullanlinnassa jonka perin isoäidiltäni. En siellä itse kuitenkaan asu, koska on järkevämpää pitää se vuokralla niin se hieman tukee duunarin taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele Tiltu, ei ole koskaan pystynyt.
Missähän sitten itse olen lapsuuteni asunut? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisää on maksettu vuodesta 1948. SKDL:n aloite! Kiitos, kommarit!
Ironista kyllä, tuosta on tullut hyväosaisten tulonsiirto. Toimeentulotuestahan lapsilisät vähennetään.
Mä saan lapsilisää enkä oo hyväosanen. Ei se ettei saa toimeentulotukea oo hyväosasuuden määritelmä.
Ne kävi töissä.