Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikaa luottokortti velkaa.

Vierailija
13.09.2024 |

Miten kannattaa lähtee lyhentämään tätä velkaa? Olen tilanteessa, jossa minulle kertynyt velkaa 5000€. Tämä kaikki velka on yhdellä kortilla eikä muita lainoja ole, tilanne ahdistaa todella paljon. Olisikohan joku laina, joka kannattaisi ottaa, maksaa tuo pois ja katkoa kortti.. 

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen tuota, että joku sanoi ap:lla pakko olla isot tulot. "Suositus luottoraja" on yleensä 2oma brutto. Eli ei tuo 5000 näin ollen paljolta kuulosta. 

Mikä ihmeen "suositus-luottoraja". Mun nettotulot on n. 3500 kuussa ja visa-luottoraja on 3500. Se on maksimi minkä sain. 

Vierailija
62/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5000 euroa ei ole paljon velkaa. Parin kuukauden liksa. Eli töitähän sulla on jos kerta sulla on luottokortti.

Olen vakituisessa työsuhteessa, eli töitä on ja säännölliset tulot. Tuo velka ahdistaa, koska on ns. ylimääräistä turhaa velkaa. 

No nyt olet jatkossa tarkkana, että oikeasti harkitset, mikä on tarpeellista rahan käyttöä. Laadi budjetti ja pidä kirjaa mihin rahat menee. Meillä joskus aikojen alussa ihmeteltiin kun oli kaksi töissä ja rahat aina loppu. Selvisi, että silloin yleisiin vanhan auton rouskuunhan sitä rahaa meni järjettömästi. Korjauttamaan joutui jatkuvasti ja onhan niissä niitä vero ynnä muitakin kuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tosiaan laitan kulutukseni minimiin, onneksi muuta velkaa ei ole niin voin keskittyä maksamaan tätä pois. Toivottavasti ei tule mitään ylimääräisiä kuluja loppuvuonna.. 

Vierailija
64/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen tuota, että joku sanoi ap:lla pakko olla isot tulot. "Suositus luottoraja" on yleensä 2oma brutto. Eli ei tuo 5000 näin ollen paljolta kuulosta. 

Mikä ihmeen "suositus-luottoraja". Mun nettotulot on n. 3500 kuussa ja visa-luottoraja on 3500. Se on maksimi minkä sain. 

Milloin sait tämän? Oliko tuo 3.5k siis maksimi vai koititko edes enempää saada? 

Vierailija
65/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, mutta minulle tuli pankista kysely, että haluaisinko nostaa luottorajani isommaksi. Tasan ei käy nallekarkit 🙂. Se on kai jannusta kii.

Vierailija
66/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko palauttaa jotain mistä tuo velka on syntynyt? Mitä sillä on ostettu?

Onko taloudessasi jotain tarpeetonta mitä voisit myydä? Paino sanalla tarpeeton, jotta et joudu ostamaan samaa tuotetta uudelleen.

Käy läpi menot ja tulot. Onko siellä jotain mitä voit karsia. Kilpailuta kaikki mitä voi kilpailuttaa. Onko päällekkäisiä palveluita (esim. kallis nettiliittymä kotona ja puhelimessa)? 

Kilpailuta laina eri pankeissa ja katso mistä tulee halvin tarjous. Luottokortissa on yli 10% korko (itsellä reilut 12%). Maksan sen aina pois jo ennen laskua. Osa pankeista perii myös muutaman euron laskutuslisän tuosta laskusta.

Kun velka on maksettu, niin kannattaa tehdä säästösuunnitelma.

En ihan ymmärrä puhetta luottokorttien petollisuudesta, koska kyllä kaikki mitä ostaa näkyy sieltä verkkopankkierittelystä ja se pitää maksaa. Se toimii ihan samalla tavalla kuin auto- tai asuntolaina. Ei se asuntolaina ole yhtään sen parempi laina kuin luottokorttilaina. Korkoprosentti on vain eri.

Vierailija
67/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko palauttaa jotain mistä tuo velka on syntynyt? Mitä sillä on ostettu?

Onko taloudessasi jotain tarpeetonta mitä voisit myydä? Paino sanalla tarpeeton, jotta et joudu ostamaan samaa tuotetta uudelleen.

Käy läpi menot ja tulot. Onko siellä jotain mitä voit karsia. Kilpailuta kaikki mitä voi kilpailuttaa. Onko päällekkäisiä palveluita (esim. kallis nettiliittymä kotona ja puhelimessa)? 

Kilpailuta laina eri pankeissa ja katso mistä tulee halvin tarjous. Luottokortissa on yli 10% korko (itsellä reilut 12%). Maksan sen aina pois jo ennen laskua. Osa pankeista perii myös muutaman euron laskutuslisän tuosta laskusta.

Kun velka on maksettu, niin kannattaa tehdä säästösuunnitelma.

En ihan ymmärrä puhetta luottokorttien petollisuudesta, koska kyllä kaikki mitä ostaa näkyy sieltä verkkopankkierittelystä ja se pitää maksaa. Se toimii ihan samalla tavalla kuin auto- tai asuntolaina. Ei se asuntolaina ole

En voi palauttaa kun nämä on tarpeellisia hankintoja ollut erotessa mm. sänky yms. Toki noiden lisäksi oli sitä yli varojen elämistä, että sitten rahoitin elämistäni luottokortilla, typerää tiedän :/ Ei ole kalliita nettiliittymiä tai muitakaan suoratoistopalveluja käytössä.

Vierailija
68/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että monia ihmisiä auttaisi, jos he eivät ajattelisi luottokortin luottorajaa jotenkin "käytettävissä olevina varoina". Kun ne eivät ole sinun omaa rahaasi. Joka sentti on maksettava joka tapauksessa takaisin ja mahdollisesti jopa korkojen kanssa. Tämän kun ymmärtää, luottokortti on erittäin hyvä arjen apuväline, jolla voi jopa tienata rahaa maksutapaedun muodossa. Lisäksi tulevat monet vakuutukset ja ylipäänsä turva pieleen menneille tilauksille tai konkurssiin menevien yritysten varalle.

Itsehän ostan käytännössä kaiken luottokortilla, mutta maksan laskun kokonaisuudessaan eräpäivänä. Ensinnäkin, saan helppoutta, kun ei tarvitse miettiä, paljonko käyttötilillä just nyt on rahaa, toiseksi, saan pitää rahat itselläni pidempään ja annan niiden kasvaa korkoa säästötilillä ja kolmanneksi, saan rahaa maksamisesta eli sitä maksutapaetua. Vaikka luottoraja eniten käyttämälläni kortilla on 10 000 €, ei se todellakaan polttele tai "pakota" käyttämään koko summaa. Se ei ole minun rahaani, mutta hyvä kuitenkin, että käyttövaraa on, jos joutuu vaikka ulkomailla pulaan.

Jos siis luottokortin perusolemus on jotenkin hakusessa eli että luotto ei ole omaa rahaa ja ostokset todellakin pitää maksaa, ei varmaan kannata käyttää kuin debitiä. Ap:n kannattaakin nyt varmaan maksaa vaan luotto mahdollisimman nopeasti pois ja jättää jatkossa kortti käyttämättä.

Vierailija
69/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5000 euroa ei ole paljon velkaa. Parin kuukauden liksa. Eli töitähän sulla on jos kerta sulla on luottokortti.

Olen vakituisessa työsuhteessa, eli töitä on ja säännölliset tulot. Tuo velka ahdistaa, koska on ns. ylimääräistä turhaa velkaa. 

Siis onko se jonkun muun tekemää velkaa? Miksi se on sinun maksettava? Jos "ylimääräinen turha" velka on itsesi tekemää niin eihän se ole turhaa, koska olet saanut sillä jotain vastinetta itsellesi. 

Vierailija
70/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovatkin järkevämpiä rahankäyttäjiä ja itse tällainen velkakierteeseen itseni saanut.. 

Vierailija
71/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se jonkun muun tekemää velkaa? Miksi se on sinun maksettava? Jos "ylimääräinen turha" velka on itsesi tekemää niin eihän se ole turhaa, koska olet saanut sillä jotain vastinetta itsellesi. 

Tarkoitin tuolla siis ettei ole ns. järkevää velkaa kuten vaikka asuntolaina. 

Vierailija
72/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele budjetoimaan.

Sisällytä budjettiin luoton lyhennyssuunitelma, jos mahdollista kireämmässä tahdissa kuin luotonantajan määrittelemä lyhennys, jolloin sun korkokulut vähenee.

Luovu kortista, jossa on luotto-ominaisuus.

Tee itsellesi positiivinen luottokielto - eli valitset sieltä syyksi Oma taloudenhallinta tai Muu syy. Ja ruksaat, haluatko, että tiedon saa antaa tai olla antamatta luottolaitoksille.

Budjetoi itsellesi myös "herkku/vapaa/nautinto" tmv. raha kuukausittain ja opettele pitämään siitä kiinni. 

Kun olet maksanut velan kokonaisuudessaan pois, avaa viimeistään siinä vaiheessa säästötili tai sijoita sama summa, joka meni lyhennyksiin, rahastoihin tmv. Eli sama summa jatkossa säästöön ja kerryttämään sulle tiliä sen sijaan, että kerryttäisit jonkun muun kukkaroa. Tai vaikka puolet säästötilille ja puolet sijoitukseen. Näin sulle alkaa kertyä puskuria ja turvaa elämään, eikä

Kannustan myös opettelemaan taloustaitoja ja pohtimaan syitä miksi elät yli varojesi ja velkaannut. Muuten olet kohta taas samassa tilanteessa, vaikka saisitkin nykyisen velan maksettua.

Vierailija
73/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös ihmettelen. Itse en saanut edes 50% bruttotuloista. Mutta kai se vaihtelee pankeittain?

Vierailija
74/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös ihmettelen. Itse en saanut edes 50% bruttotuloista. Mutta kai se vaihtelee pankeittain?

Itselle myönnetty tämä 5000€ luottoraja varmaan 5 vuotta sitten kun tuloni oli vielä pienemmät ja lisäksi oli kulutusluottokin sekä autolaina, ne on pois jo maksettu.

Vierailija
75/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varaa maksaa, mutta joka kk elelen yli varojeni. En tiedä mikä olisi sellainen summa etten joutuisi luottokorttia taas höylätä :( Olen surkea rahankäyttäjä ja myönnän masennuskausina elelleeni hälläväliä asenteella mikä nyt ahdistaa.

Oletko harkinnut omaehtoista luottokieltoa?

Vierailija
76/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakavasti harkinnut tuota omaehtoista luottokieltoa. 

Vierailija
77/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös pudottaa kortin luottorajaa. Itse valitsin ihan tietoisesti visan luottorajaksi pari tonnia, koska tunnen itseni. Jossain kuussa käytän visaa pari sataa, jossain kuussa tonnin, jossain kuussa koko pari tonnia. Pyrin aina maksamaan luoton summasta riippuen kokonaan tai suurimmaksi osaksi pois palkkapäivänä, jotta luotosta ei tule suuria kuluja.

Jos on vaikeuksia hallita rahankäyttöä, niin en silloin suosittelisi tuota.

Vierailija
78/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt, että hankkisin kakkostyön hetkeksi ja maksaisin sillä pois näitä velkoja. 

Vierailija
79/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottokortti on äärettömän petollinen... Ainoa sääntö, jonka lapsena opin vanhemmilta oli, että käytä vain se raha, jonka olet jo tienannut. Tietty asunto-, remontti- ja autolainat erikseen, mutta niitä nyt ei ihan joka vuosi edes oteta.

Ei sitä autolainaakaan kannata ottaa. Ajaa sellaisella autolla mihin on varaa, niin säästyy pitkä penni.

Varmaan joku viisas taas tulee kertomaan, miten tyhmää on sitoa pääomaa auton hintaan, mutta itse tykkään siitä kun nopeasti arvoa menettävässä hyödykkeessä ei ole lainarahaa kiinni, ostan sen ennemmin omalla.

Oma periaate on, että ostan lainalla vain kiinteistöjä. Käytän toki välillä luottokorttia, mutta maksan laskun aina kokonaan pois ennen korkoja ja muita kuluja.

Riippuu tilanteesta. Jos auto pitää saada nyt (esim. työssäkäyntiä varten) ja ei ole rahaa säästössä, voisin maksaa luotolla.

Vierailija
80/86 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon sulla ap olisi varaa lyhentää visaa, jos pistät muun kulutuksen minimiin?

Tämä minulla on aina ollut se ongelma kun lyhennän vaikkapa 500€ niin huomaan jossain vaiheessa kuukautta, että rahat lopussa niin höylään taas korttia ja näin olen tähän ahdinkoon nyt ajautunut. 

Kokeilemalla haet sen tason, kuinka paljon voit lyhentää ja silti elää siedettävällä tasolla. Katso millä summalla olet korttia vinguttanut kuukauden lopussa, ja mieti ankarasti mitkä menot eivät ole välttämättömiä. Alat valmistaa ruoat itse, jos et ole ennen niin tehnyt, yrität viihdyttää itseäsi edullisilla tai ilmaislla tavoilla, ulkoilemalla, ystäviä tapaamalla. Sen sijaan että mietit, mitä vielä puuttuu, keskityt nauttimaan rakentamastasi uudesta kodista. Tsemppiä, selviät kyllä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme