Lähes puolet etätyöläisistä pesee pyykkiä työajalla
Niin onko tuossa jotain perinpohjaisen väärää, vai miksi tämä on uutinen? Jos kyse on koneen pesemässä pyykistä, eikä nyrkkipyykistä.
Olen itseasiassa yllättynyt miksei useampi tee noin.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/7828348
Kommentit (81)
Tauot kuuluu etätöihinkin ja tauolla voi laittaa pyykkikoneen pyörimään ja seuraavalla tauolla saa laitettua pyykit kuivumaan
Vierailija kirjoitti:
Siksipä nuo etätyöt pitäisi kieltää, koska suurin osa käyttää työantajan aikaa väärin.
Etkö usko samaa tapahtuvan toimistolla? Tauot ovat siellä yleensä pidempiä kuin kotona, kun ei kovin nopeasti tee mieli palata tuntikausien ajaksi takaisin tapittamaan tietokonetta. Käyn myös tiheästi vessassa ihan vain siksi, että pääsisin pois työpisteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin leikkaan nurmikkoa, teen ruokaa, pyykkään, korjaan autoa, lenkkeilen, juon olutta, nukun, runkkaan, käyn kaupassa ja mökkeilen etätöissä.
Olen pyykännyt, runkannut ja tehnyt ruokaa.
Mutta kun ei ole niitä sosiaalisia kiemuroita päivää täyttämässä, niin johonkin niitä yli jääviä minuutteja on käytettävä
Vierailija kirjoitti:
Siksipä nuo etätyöt pitäisi kieltää, koska suurin osa käyttää työantajan aikaa väärin.
Ja toimistolla kökkiessäkö ne työt sujuu..? Mun kokemus tehokkaasta toimistotyöstä:
Klo 8:00 alkaa työpäivä. Eka tulija saapuu 5min myöhässä ja keittää kahvin. Juorutaan puoli tuntia.
Vähän ennen ysiä aletaan hommiin.
11:00 puolen tunnin lounastauko, joka yllättäen venyy lähes tunnin mittaiseksi, koska piti juoruta.
13:00 niin kovasti tehty töitä, et puolen tunnin kahvitauko ansaittu. Lisäksi Pirjo-Petterin vetämä taukojumppa.
15:45 työaika virallisesti loppu, mutta katsos kun Liisan piti lähteä jo kolmelta, Pentillä hammaslääkäri kahdelta eikä viitsi enää loppupäiväksi palata ja Jannikalla kiire hakee lapset päiväkodista, joten sekin lähti jo puolisen tuntia aiemmin.
Tosi tehokasta.
Työpaikalla saa viettää 20min kahvitauon rupatellen työkaverien kanssa ihan muusta kuin töistä, tuskin haittaa jos etätöissä käyttää muutaman minuutin laittaakseen pyykit koneeseen ja juo kahvit työnsä ääressä.
Olen freelancer ja teen kotona töitä. Nousen koneen äärestä 30-45 minuutin välein ja teen jonkun kotihomman, vie ehkä 5 minuuttia kerrallaan). Saan liikuntaa ja aivot lepäävät.
Eli työntekijä liikuttaa kehoaan työnaikana ja säästää aikaa jonka voi käyttää vaikkapa perheen kanssa ulkoillen jolloin hyvinvointi lisääntyy. Miksi työnantaja olisi tätä vastaan? Asiantuntijatehtävissä työskentelevät osaavat yleensä ottaa vastuuta tuloksista, eikä pyykinpesu niitä heikennä.
Mitä väliä, mitä sitä tekee kunhan saa työnsä hoidettua? Jos se vaikuttaa työhön, niin se on eri juttu. Ei tarvi nipottaa.
Toimistollakin ehtii hoitaa omia asioita työaikana. Palaverit Teamsilla, ja sen aikana ehtii hyvin lukea Iltalehteä ja muutakin ajankohtaista. Työpäivän aikana tulee aika paljon viestiteltyä kavereiden kanssa. Kahvitauko aamulla ja iltapäivällä. Niihinkin saa mukavasti työaikaa kulumaan.
Mulla on osittain päivystysluonteinen työ eikä välttämättä ole aina mitään varsinaisia töitä tehtävänä. Nykyään tuntuu aivan absurdilta että joskus toimistolla käytin tunteja pelaamiseen ym työnantajan silmien alla. Sitten menin kotiin pesemään pyykkiä. Työnantajallekin on hyödyllisempi nykyinen malli, jossa voin luppoajalla pestä pyykit ja keittää perunat. Kun vielä matkat jää pois, iltaan jää huomattavasti enemmän vapaa-aikaa ja olen siis yleisesti levänneempi, tyytyväisempi ja tehokkaampi. En purnaa nykyään töistä, teen niitä välillä omastakin mielenkiinnosta myös vapaalla ja levänneenä jaksan käyttää vapaita iltoja myös työasioiden opiskeluun ja itseni kehittämiseen. Työteho ja tarkkuus on noussut ihan valtavasti.
Mun työaika on 7h 15min päivässä. Jos teen töitä 8:00 - 16:00, voin siis pitää 45min (palkattoman) ruokatauon. Lisäksi meille kuuluu kaksi kahvitaukoa, jotka ovat yhteensä noin vartin mittaisia.
Siispä voin työpäivän aikana käyttää tunnin verran aikaa johonkin muuhun kuin työhön, tunti täysin mun omaa vapaa-aikaa. Totta munassa mä teen silloin sitä, mitä haluan: pesen pyykkiä, ulkoilutan koiraa, laitan ruokaa, siivoan kotia, jumppaan, panen, nukun
Lisäksi syön yleensä koneen äärellä samalla, kun luen sähköpostit ja kahvin juon työn ohella myös. Siispä mulla on oikeasti tunti päivässä täysin vapaa-aikaa käytettävissä.
Jotkut työnantajat jopa hankkii kalliita taukojumppa-sovelluksia ja ohjeita, jotka muistuttaa työntekijöitä nousemaan koneen äärestä ja verryttelemään välillä. Paikallaan koneen ääressä nököttäminen on epäterveellistä ja pienet tauot yleensä selkeyttää ajattelua ja parantaa jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Tauot kuuluu etätöihinkin ja tauolla voi laittaa pyykkikoneen pyörimään ja seuraavalla tauolla saa laitettua pyykit kuivumaan
joo ja tässä on myös se hyvä puoli, että jos sattuu jotain sille pyykkikoneelle, niin on kotona valvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen vähemmän töitä toimistolla kuin etätöissä. Toimistolla istun pitkään kahvilla, juttelen työkavereiden kanssa niitä näitä ja hoidan kauppa-asiat, kun kaikki liikkeet ovat sopivasti toimiston lähellä. Etätöissä keskityn enemmän siihen työntekoon. Toimistolla käynti on nykyään vaan sitä, että rupattelen työkavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aamulla ennen töihin ryhtymistä heitän pyykit koneeseen ja ripustan ne lounastauolla, niin en tee sitä työajalla.
Näin juuri. Tai jos käytän koiran ulkona lounastauolla, en tee sitä työaikana. Tai teen ruuan lounastauolla, en tee sitä työaikana.
Jos etätyömiehellä on nainen kotona niin on päivänselvää, että hulluakka nakittaa äijän kotitöihin. "Ethän sinä mitään töitä kuitenkaan tee niin MARS MARS kotihommiin!!"
Been there seen that! Moni suomiämmä on hullu ja etätyö on kiellettävä parisuhteisilta. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö usko samaa tapahtuvan toimistolla? Tauot ovat siellä yleensä pidempiä kuin kotona, kun ei kovin nopeasti tee mieli palata tuntikausien ajaksi takaisin tapittamaan tietokonetta. Käyn myös tiheästi vessassa ihan vain siksi, että pääsisin pois työpisteeltä.
Tai surffaan netissä, tai jututan työkavereita. Väitän, että etätyössä mini tekee työnsä tehokkaammin, koska tietää, että työnantaja kyttää sinun ajankäyttöäsi= milloin kirjaudut koneelle ja pois, ja mitä teet työaikanasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä uutisointia. Meillä on etätyön lisäksi joustotyö, eli työt voi hoitaa melkein milloin tahansa, kunhan ilmestyy pakollisiin palavereihin.
Päivisin saatan lenkkeillä, siivota, treenata, shoppailla tai mitä nyt ikinä. Näin työt tulee hoidettua silloin, kun olen tehokkaimmillani ja kykenen keskittymään. Pidän tunneista kirjaa ja vähennän tauot tietenkin työajasta.
Paljon on nykyään myös sellaisia palavereja, jotka eivät vaadi aktiivista osallistumista vaan täytyy vaan keskittyä kuuntelemaan. Mun on paljon helpompi keksittyä näihin, kun samalla touhuan jotain pientä: siivoan keittiötä tai ihan vaan lenkkeilen.
Siis mitä ovat nämä palaverit, joita vaan tarvii kuunnella? Meillä on vaan palavereita, joihin täytyy osallistua tai ei niitä muuten edes järjestetä. Joka palaveriin on joku tietty syy. Pääjohtaja pari kertaa vuodessa pitää Teams-kokouksen, jolloin vaan kuunnellaan häntä, mutta ei se ole mikään palaveri vaan infotilaisuus.
Nämä palavereiden aikana touhuavat ovat juuri niitä, jotka ärsyttävästi huohottavat sitten puhuessaan. Sellaista kukaan jaksaisi kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
"En voi samalla lukea esim. sähköposteja. Aivotonta hommaa, kuten pyykin ripustamista voin tehdä. Muistiinpanoja ei juuri tarvitse tehdä, koska kalvot tulevat sähköpostiin. "
Miksi noita palavereita edes pidetään, jos tieto jaetaan kuitenkin sähköpostitse.
Kuka ihan oikeasti keskittyy siihen kuuntelemiseen, jos samalla tekee kotitöitä.
Ei nämä kotitöitä tekevät oikeasti keskity vaan kuormittavat sitten palaverin jälkeen niitä, jotka ovat oikeasti keskittyneet asiaan.
Luulin, että etätöiden ajankäytön taivastelu olisi jo unohdettu juttu, mutta ei näköjään. En ymmärrä, miten se on väärin, jos käyn lounastauolla tunnin lenkillä, laitan pyykkikoneen päälle, ripustan pyykit, imuroin tai vaikka luen kirjaa (huom! en tee näitä kaikkia saman päivän aikana). Ajallisesti istun etänä koneen ääressä pidemmän ajan kuin toimistolla, jossa istun työkavereiden kanssa pitkään lounaalla ja kahvitauoilla. Tärkeää sekin, mutta kyllä siellä toimistolla menee kaikkeen hömppään enemmän aikaa kuin etänä.