Lähes puolet etätyöläisistä pesee pyykkiä työajalla
Niin onko tuossa jotain perinpohjaisen väärää, vai miksi tämä on uutinen? Jos kyse on koneen pesemässä pyykistä, eikä nyrkkipyykistä.
Olen itseasiassa yllättynyt miksei useampi tee noin.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/7828348
Kommentit (81)
Minä olenkin niin hurja, että laitoin myös astiat tiskariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä uutisointia. Meillä on etätyön lisäksi joustotyö, eli työt voi hoitaa melkein milloin tahansa, kunhan ilmestyy pakollisiin palavereihin.
Päivisin saatan lenkkeillä, siivota, treenata, shoppailla tai mitä nyt ikinä. Näin työt tulee hoidettua silloin, kun olen tehokkaimmillani ja kykenen keskittymään. Pidän tunneista kirjaa ja vähennän tauot tietenkin työajasta.
Paljon on nykyään myös sellaisia palavereja, jotka eivät vaadi aktiivista osallistumista vaan täytyy vaan keskittyä kuuntelemaan. Mun on paljon helpompi keksittyä näihin, kun samalla touhuan jotain pientä: siivoan keittiötä tai ihan vaan lenkkeilen.
Siis mitä ovat nämä palaverit, joita vaan tarvii kuunnella? Meillä on vaan palavereita, joihin täytyy osallistua tai ei niitä muuten edes järjestetä. Joka palaveriin on joku tietty syy. Pääjohtaj
Etkö oikeasti osaa kuvitella kuin oman työsi? Minulla ne ovat valtion tai eri järjestöjen palavereja. Ko. palavereissa ei edes voi puhua. Niissä jaetaan tietoa, joka minun pitää palaverin jälkeen jalkauttaa omaan organisaatiooni. On tärkeää, että kuuntelen ja muistan mitä sanottiin. En voi samalla lukea esim. sähköposteja. Aivotonta hommaa, kuten pyykin ripustamista voin tehdä. Muistiinpanoja ei juuri tarvitse tehdä, koska kalvot tulevat sähköpostiin.
Jep en juorunnut kuitenkaan työkamun kanssa kahvipisteellä lomasuunnitelmista
He myös kusett### koiransa, hoitavat mahhdollisen lapsensa, tekevät ruuan ja käyvät kaupaasa.
"En voi samalla lukea esim. sähköposteja. Aivotonta hommaa, kuten pyykin ripustamista voin tehdä. Muistiinpanoja ei juuri tarvitse tehdä, koska kalvot tulevat sähköpostiin. "
Miksi noita palavereita edes pidetään, jos tieto jaetaan kuitenkin sähköpostitse.
Kuka ihan oikeasti keskittyy siihen kuuntelemiseen, jos samalla tekee kotitöitä.
Käyn välillä pienillä kävelylenkeillä, koska ne tehostavat ajattelua. En ymmärrä miksi työ pitäisi suorittaa pelkästään koneen ääressä kököttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä uutisointia. Meillä on etätyön lisäksi joustotyö, eli työt voi hoitaa melkein milloin tahansa, kunhan ilmestyy pakollisiin palavereihin.
Päivisin saatan lenkkeillä, siivota, treenata, shoppailla tai mitä nyt ikinä. Näin työt tulee hoidettua silloin, kun olen tehokkaimmillani ja kykenen keskittymään. Pidän tunneista kirjaa ja vähennän tauot tietenkin työajasta.
Paljon on nykyään myös sellaisia palavereja, jotka eivät vaadi aktiivista osallistumista vaan täytyy vaan keskittyä kuuntelemaan. Mun on paljon helpompi keksittyä näihin, kun samalla touhuan jotain pientä: siivoan keittiötä tai ihan vaan lenkkeilen.
Siis mitä ovat nämä palaverit, joita vaan tarvii kuunnella? Meillä on vaan palavereita, joihin täytyy osallistua tai ei niitä muuten edes järjestetä. Joka palaveriin on joku tietty syy. Pääjohtaj
On sellaisia palavereja, joihin minun pitää osallistua 100% todennäköisyydellä ja sitten sellaisia, joissa osallistumistn on prosentin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kotivakuutus sanoo asiasta jos "työ ajalla" teloo ja tunaroi ?
Me ollaan vakuutettu myös vapaa-ajalla työnantajan piikkiin, että kaikki hoituu vaikka miten tunaroi.
Toisekseen voihan sitä tunaroida myös toimistolla ihan samalla tavalla kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus ei korvaa jos asunto on tyhjä ja pyykkikone on päällä. Ainakin minulla vakuutusehdoissa on määritelty tarkkaan se, että minkälainen kone saa olla päällä kun kotona ei ole ketään. Jos pyykkikoneesta syttyisi palo, ei kukaan olisi sammuttamassa sitä tyhjässä kodissa.
Muuten meillä ovat tapaturmavakuutukset omasta takaa. Voi siis tunaroida ja teloa itseään milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
"En voi samalla lukea esim. sähköposteja. Aivotonta hommaa, kuten pyykin ripustamista voin tehdä. Muistiinpanoja ei juuri tarvitse tehdä, koska kalvot tulevat sähköpostiin. "
Miksi noita palavereita edes pidetään, jos tieto jaetaan kuitenkin sähköpostitse.
Kuka ihan oikeasti keskittyy siihen kuuntelemiseen, jos samalla tekee kotitöitä.
Minä. Keskityn paremmin kun teen käsillä jotain samalla. Tämä on aika yleistä. Etkö oikeasti tajua, että sitä tietoa on suullisesti enemmän kuin mitä vain kalvoissa lukee. Että pelkät kalvot lukemalla saa vähemmän tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kotivakuutus siihen mitään sano vaan tapaturmavakuutus. Kotivakuutus kun koskee vai sitä kotia eikä siellä asuvia elollisia olentoja (ihmisiä tai kotieläimiä). Työnantajan vakuutus voi jotain sanoakin. Jos mä tipun noissa portaissa pää edellä hakiessani kahvia alakerrassa olevasta keittiöstä ja joudun sairaalaan, niin mun tapaturmavakuutus korvaa. Ihan riippumatta siitä, mihin kellonaikaan tai vikonpäivänä tapaturma sattuu. Jos se tapaturma sattuu toimistolla, silloin tietenkin mun vakuutusyhtiö edellyttää, että mun työnantajani vakuutusyhtiö korvaa.
Entä sitten?
Kuitenkin usein aloitan työt 07 (herään 05) ja katson meilit vielä illalla kun USA on linjoilla. Voisin lyödä vetoa että pyykrmeistä huolimatta työpanokseni on suurempi kuin ikinä toimistolla kun säästän 1,5h työmatkoista, turhista seurusteluista ja käytäväpaltsuista, eikä lounastuntikaan veny seuran takia.
Kannattaisi mieluummin selvittää, kuinka moni siivoaa perjantaisin etätyöpäivinä työajalla. Perjantait ovat suosituimmat etätyöpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt itsekin, miksi tuollaisia palavereja pidetään. Paljon on sellaisia, joihin on pakko tulla vaikka mikään asia ei koske minua. Mitä pidemmälle olen edennyt, sitä enemmän tulee kutsuja kaikenmaailman kokouksiin. Oikein sylettää, koska mieluummin tekisin jotain hyödyllistä samalla ajalla. Koska se ei aina ole mahdollista, haluan edes etäpäivinä käyttää ajan osin hyväksi. Ihan hyvin pystyn keskittymään, tosin mitään kovin monimutkaista ei voi samalla tehdä. -eri
Vaikka teen työajalla paljon kaikkea muuta työn lisäksi, olen silti paljon tehokkaampi kotona.
- Työpaikalla jään aina suustani kiinni matkalla vessaan/kahviautomatille/syömään, kun joku nappaa hihasta ja on jotain mukamas tosi tärkeää asiaa. Kotona törmään korkeintaan koiraan ja se ei osaa puhua.
- Lounastauko kestää poikkeuksetta vähintään 45min, koska ruokalaan hirveä jono. Himassa yleensä lämmitän mikrossa ruuan ja imuroin kitusiini vartissa.
- Kahvitauot toimistolla on yleensä puolen tunnin paskanjauhantasessio. Himassa juon kahvin yksin koneen äärellä.
- Toimistolla ei ole hetkeäkään rauhaa, aina jollain jotain mielestään tosi tärkeää asiaa, joka harvoin liittyy oleellisesti kummankaan työhön. Kotona ollessa Teamsin kautta lähestyy ainoastaan ne, joilla aikuisten oikeasti on asiaa.
Väittäisin siis, että se satunnainen pyykinpesu ei hirveästi haittaa mun työntehoa
Meillä ainakin on ihan taukoliikuntavinkkejä, just sellaista "kastele kukat, ripusta pyykit tai tyhjennä tiskikone". Niihin menee muutama minuutti, ja on luutavasti paljon terveellisempää, kuin kököttää koko päivä istualteen koneella. Ja on myös tehokkaampi töissään kun aivot huilaa välillä hetken. Joskus on joku koulutus tai kuuntelupalaveri, joka ei vaadi mitään toimenpiteitä samalla, niin jumppaan sen ajan kun kuuntelen. Muuten ajatukset harhailisi kuitenkin johonkin muualle.
Noi kuuntelupalaverit voi olla niitä, joissa jaetaan tosi tärkeää tietoa. Usein niistä saa pöytiksen jälkeenpäin, mutta eipä niissä taas yleensä ole kuin ne kaikkein tärkeimmät pointit ja se taustatieto voi jäädä vajaaksi, ainakin mun työn kannalta. Meillä usein niistä ei tehdä lainkaan muistiinpanoja ja varsinkin jos puhutaan arkaluontoisista asioista, kuten henkilötiedoista.
Ja siis mun on kyllä tosi paljon helpompi keskittyä, kun teen käsilläni jotain. Koneen äärellä kökkiessä käy usein niin, että ajatukset alkaa harhailee muualle. Jännä juttu, mutta niin se vaan toimii mulla. Kävellessä myös muisti toimii paremmin ja pystyn myös kertomaan oman osuuteni lukematta näytöltä, hallitsen alani sen verran hyvin, että osaan selostaa ne asiat vaikka puoliunessa.
Siksipä nuo etätyöt pitäisi kieltää, koska suurin osa käyttää työantajan aikaa väärin.
Tämä. Jos täytän koneen iltapäivän kahvitauolla ja laitan pyykit kuivamaan töiden jälkeen, en tee sitä työajalla. Sama jos pyyhin pölyt kahvitauolla, tai jos käyn leikkaamassa pihan trimmerillä lounastauolla ja käytän siihen vähän liukumaakin.
En myöskään katso televisiota työajalla, jos katson Netflixiä lounastauolla. Sen sijaan kyllä kuuntelen television Youtube-sovelluksen kautta musiikkia työajalla. Paljon mukavampi tehdä etenkin aamulla musiikin siivittämänä töitä sen sijaan, että vain haukottelisi työpöydän ääressä. Herää mukavasti ja työpaikan laitteilla ei saa kuunnella musiikkia, joten popitan sitten omilla.