Miten ihminen ei itse tajua
Miten ei ihminen itse tajua, miten pahalta haisee. Kävin hetki sitten lähikaupassa ja aion mennä sanomaan myyjille, että kaupassa haisee todella pahalle. Onko jokin suuri määrä ruoka mädäntynyt tai viemäreissä vikaa?
Välillä haju vähän laimeni kunnes tulin kassalle. Haju oli aivan sietämätön ja aiheutti yökkäysrefleksin. Haju jäi edelleen leijumaan kassalle, kun tuo mies lähti kaupasta.
Eikä kysymyksessä ollut mikään asunnottoman tai puliukon näköinen mies, vaan ihan normaaleihin vaatteisiin pukeutunut mies.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sitä tarkoita ettei kyseinen henkilö sitä itse tiedosta, valitettavasti joskus se kehokin erittää esimerkiksi hikeä niin että ei mahda paljoakaan mitään. Tosin sitten taas on heitä jotka eivät välitä siitä vaikka haisisikin.
Ei tuollaista hajua saa aikaan pelkkä hikoilu. Mieti nyt vähän. Ihminen haisee siis monen metrin säteellä raadolta.
On aivan yhtäläinen oikeus haista raadolta kuin näyttääkin sellaiselta. Ketään ei saa arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nämä tyypit olisi hyvä ohjata kaupasta ulos vaikkapa saippuan ja pyykinpesuaineen kanssa. Se löyhkä on kuvottava ja niitä tyyppejä on pääkaupunkiseudulla paljon eri puolilla, joilla tämä hygieniaongelma on.
Huoli ilmoituksen teko olisi hyvä myös.
Ei tuollaista voi tehdä. Olen elämäni aikana törmännyt haiseviin ihmisiin, joskus olen saattanut lenkin jälkeen itsekin haista, jos lähelle tulee. Se, että saat koko kaupan haisemaan ruumiilta on jo aivan toinen juttu.
Tiedän. Olen ollut kaupoissa töissä ja todellakin tiedän mikä tämä löyhkä on. Melkein oksennan heidän lähellä, kuin myös asiakkaat. Osa näistä kuolaakin jopa rahoihin, joita kakkaisilla käsillään minulle ojentavat. Joskus isä ja poika ovat samaa haisujengiä...
Outoa kun minä en muista haistaneeni vuosiin ketään pahanhajuista ihmistä. Ainut joka tulee mieleen eräs entinen työkaveri joka näytti päällepäinkin siltä ettei juuri peseytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko joku maastopukumies jossain maalaispitäjässä?
Joo sori. Kävin juuri haaskat (ei naiset)läpi ja supisyöteiksi laitoin muutaman kypsyneimmän. Pakko oli kaupassa käydä matkan varrella, joten sori siitä...
Varmaan kuitenkin peseydyt tänään, eikä ympärilläsi leiju härskiintyneen talin haju?
Minä peseydyn kyllä, mutta ei niitä metsävaatteita usein pestä. Kuistilla tuuletan ja pidän sivurakennuksessa, eli ne haisee kyllä juurikin mädälle ruumiille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes ollut. Oli noin kolmekymppinen mies, jolla musta tuulitakkityyppinen syystakki ja housut. Reppu selässä ja oli liikkeellä pyörällä.
Noh, katsos, pyörällä ajaessa voi tulla vähän hiki. Eihän naiset tällaisesta tiedä.
Viimeksi lapsena muistelen nähneeni naisen ajamassa pyörää. Nykyään pyöräilee vain mummelit ja nuoremmat naiset liikkuu jollain moottorivehkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla että kotona on siivotonta ja asunnon haju tarttunut mieheen ja hänen vaatteisiinsa, lisänä vielä kuukausien peseytymättömyys.
Ap nyt taitaa kuulua niihin joiden mielestä vähintään joka toinen vastaantuleva ihminen haisee sonnalta, näihin yliaistillisiin erikoisihmisiin.
En nyt varsinaisesti itseäni noin kuvailisi. Olen tehnyt sairaanhoitajana vanhustyötä vuodepotilaiden kanssa, hoitanut deliriumissa olevia housuun paskoneita alkoholisteja sekä ketjussa aiemmin mainittuja huumeriippuvaisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes ollut. Oli noin kolmekymppinen mies, jolla musta tuulitakkityyppinen syystakki ja housut. Reppu selässä ja oli liikkeellä pyörällä.
Noh, katsos, pyörällä ajaessa voi tulla vähän hiki. Eihän naiset tällaisesta tiedä.
Hienhajun kyllä tunnistaa, eikä se leviä puoleen kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sori. Kävin juuri haaskat (ei naiset)läpi ja supisyöteiksi laitoin muutaman kypsyneimmän. Pakko oli kaupassa käydä matkan varrella, joten sori siitä...
Varmaan kuitenkin peseydyt tänään, eikä ympärilläsi leiju härskiintyneen talin haju?
Minä peseydyn kyllä, mutta ei niitä metsävaatteita usein pestä. Kuistilla tuuletan ja pidän sivurakennuksessa, eli ne haisee kyllä juurikin mädälle ruumiille.
Miksi et pese? Kyllä minä pesen metsästysvaatteet ihan kutem muutkin likaiset vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Asun ja kierrän Itä-Suomea ja duunarit jotka käy kaupoissa ei haise paskalle. Ihminen joka haisee paskalle on jonkin sortin päihteidenkäyttäjä, joille ainoastaan päihteet merkitsee. Haju ja muiden ihmisten olemassaolo on aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ja kierrän Itä-Suomea ja duunarit jotka käy kaupoissa ei haise paskalle. Ihminen joka haisee paskalle on jonkin sortin päihteidenkäyttäjä, joille ainoastaan päihteet merkitsee. Haju ja muiden ihmisten olemassaolo on aivan sama.
Samaa mieltä. Työmiehet dimekseissään eivät kyllä haise juuri miltään. Eikä maastopukukaan mitään kerro hygieniasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sitä tarkoita ettei kyseinen henkilö sitä itse tiedosta, valitettavasti joskus se kehokin erittää esimerkiksi hikeä niin että ei mahda paljoakaan mitään. Tosin sitten taas on heitä jotka eivät välitä siitä vaikka haisisikin.
Ei tuollaista hajua saa aikaan pelkkä hikoilu. Mieti nyt vähän. Ihminen haisee siis monen metrin säteellä raadolta.
On aivan yhtäläinen oikeus haista raadolta kuin näyttääkin sellaiselta. Ketään ei saa arvostella.
Varmasti näin. Jotenkin tämä tyyppi näytti ulkoasunsa perusteella siltä, ettei halunnut haista raadolta. Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt sano että tässä tapauksessa on kyse seuraavasta, mutta hajuaisti voi olla kärsinyt esim.koronan takia
Onko se vienyt myös kyvyn peseytyä ja huolehtia siisteydestä?
"Myös ketoosin alkaminen saa aikaan pahanhajuisen hengityksen, samoin jotkut sairaudet ja lääkitykset voivat aiheuttaa hajua. Itsekin välillä paastoilen ja tiedän että saattaa hengitys haiskahtaa hetken aikaa vaikka sitä ei välttämättä itse huomaa, ajan kanssa kyllä haju loppuu jos ketoosi jatkuu pitkään. Terveysvaikutukset ovat kuitenkin sen arvoisia."
Ja meinaat, että ketoosihengitys saa kokonaisen kaupan haisemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä oli paskat housuissa.
Joo. Ihmisillä on tapana mennä paskat housuissa kauppaan.
Varsinkin polkupyörällä. :D
Vierailija kirjoitti:
En nyt sano että tässä tapauksessa on kyse seuraavasta, mutta hajuaisti voi olla kärsinyt esim.koronan takia
Miten hajuaistin kärsiminen liittyy siihen, että ihminen alkaa haista pahalta?
Huolellinen peseytyminen ja hygieniasta huolehtiminen kun kuitenkin on rutiini. Ei mitään arpapeliä, että haisenko vai en.
Sikamaista. Saippua on halpaa kuin saippua. Roskiakaan ei tarvitse enää itse kuljettaa kaatopaikalle. Riittää, että viet sen jäteastian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pese? Kyllä minä pesen metsästysvaatteet ihan kutem muutkin likaiset vaatteet.
Metsästyskuteet on vieläpä laadukkaita ja kestävät pesua.
Olisko kaverilla ollut joku sairaus (esim trimetyyliaminuria, ns kalanhajutauti, perustuu geenivirheeseen ja pysyvä), silloin haisee mädäntyneelle kalalle. Tämä on tosi harvinainen sairaus ja eipä kateeksi käy heitä, joille osunut kohdalle.Törmäsin itse kerran ulkomailla (ilmeisesti) tällaiseen tapaukseen kaupassa, muuten ihan siisti ihminen, mutta jälkeensä jäänyt hajuvana oli niin karmea, etten voinut mennä edes samalle kassalle vaan pysyttelin etäällä.