Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴

Vierailija
12.09.2024 |

https://yle.fi/a/74-20108384

Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.

Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻

Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).

Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!

Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?

Kommentit (599)

Vierailija
21/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo rahaa dinnereihin! 50€ kun yksin syö ravintolassa. 

Vierailija
22/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ulkona syömiseen pitää olla joku erityinen syy, esim. syntymäpäivä tms. On se vaan niin kallista täällä!

No Suomen kansa köyhtyy vain lisää, kun ihmisiä irtisanotaan, koska kauppa ei käy, koska irtisanotuilla ei ole enää varaa asioida.

Eikä tarvitse. Ehkä sinulla, mutta ei useimmilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisillä ole varaa syödä ravintoloissa, nykyään ei sitä vähääkään irtonaista rahaa ole. Pian nostetaan ruuankin verotusta ja ihmetellään konkurssien määrää kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa kun aivan välttämättömimpään.

En minä yksin ole joutunut ruokaravintoloissa istumaan, eli kyllä ihmisillä näyttää olevan varaa. Helsingin ongelma lienee lähinnä liian suuri ravintolatarjonta, tietynlainen jatkuva pudotuspeli on siitä syystä käynnissä.

Vierailija
24/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava käydä välillä ravintolassa syömässä. Tykkään kyllä tehdä ruokaa itsekin mutta joskus on kiva viettää iltaa hyvässä ravintolassa hyvän ruoan äärellä.

Tuntuu että joissain ravintoloissa riittää kyllä kävijöitä ja sitten on niitä joissa ei riitä kun tosiaan tehdään mahdollisimman halvalla niin että monesti kotonakin saa samantasoista ellei parempaa ruokaa. 

Vierailija
25/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena kävin ja sormilla laskettuna alle kymmenesti jotain hampparia tai pitsaa. Baarissa käynyt kerran lapsena ja aikuisena. En ole oppinut käymään. Liian kallista on työtätekevälle. Vaikea nauttia kun ahdistaa ihmispaljous ja hinta. Miettii että tässähän meni kahden päivän palkka. 

Vierailija
26/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.

Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.

Vierailija
27/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän elämä olisi mukavampaa, jos voisi käydä ravintoloissa ja kahviloissa. Joskus baarissakin. Keskituloisena yksinasuvana tosin ravintolakäynteihin ei juurikaan ole varaa. En ole edes sieltä pienituloisimmasta päästä. Koen, että Suomessa keskituloisen elämä ei ole kovinkaan kummoista. Palvelut ovat liian kalliita.

Vierailija
28/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö ravintoloissa edes ulkomaanmatkoilla. On ihana köydä ruokakaupassa ja sitten syön hotellihuoneessa. 

Vierailija
29/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisillä ole varaa syödä ravintoloissa, nykyään ei sitä vähääkään irtonaista rahaa ole. Pian nostetaan ruuankin verotusta ja ihmetellään konkurssien määrää kun ihmisillä ei ole varaa kuluttaa kun aivan välttämättömimpään.

En minä yksin ole joutunut ruokaravintoloissa istumaan, eli kyllä ihmisillä näyttää olevan varaa. Helsingin ongelma lienee lähinnä liian suuri ravintolatarjonta, tietynlainen jatkuva pudotuspeli on siitä syystä käynnissä.

Käyn päivittäin Helsingin keskustan ravintoloissa lounaalla. Lomakauden jälkeen muita asiakkaita on ollut enintään yhden käden sormilla laskettava määrä ja onpa ollut paikkoja joissa olen nauttinut lounaani aivan yksin. Veikkaan että on tulossa kylmä talvi tälle bisnekselle.

Vierailija
30/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varaa (ihan normikeskituloisena) ja todellakin käyn laaturavintoloissa useinkin.

Ei se rahasta ole kiinni vaan siitä että sille rahalle saa paremman vasteen kunnitse tekee. Ei ole rahakkaita ne jotka joka tuuleen seteleitä tunkee.

Ei saa, ellet ole huippukeittiöissä työskennellyt ammattikokki. Ei saa, vaikka toisin kuvitteletkin. 😂

Vierailija
31/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllähän elämä olisi mukavampaa, jos voisi käydä ravintoloissa ja kahviloissa. Joskus baarissakin. Keskituloisena yksinasuvana tosin ravintolakäynteihin ei juurikaan ole varaa. En ole edes sieltä pienituloisimmasta päästä. Koen, että Suomessa keskituloisen elämä ei ole kovinkaan kummoista. Palvelut ovat liian kalliita.

Vika löytyy peilistä, jos ei keskituloisena kohtuullisesti tienaavana ole varaa käydä ravintolassa syömässä.

Vierailija
32/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannan ja Kristan koronahölmöilyt alkavat nyt kantaa satoa.

Vierailija
33/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa johon vastasin sanottiin nimenomaan ettei ole varaa.

Vierailija
34/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena kävin ja sormilla laskettuna alle kymmenesti jotain hampparia tai pitsaa. Baarissa käynyt kerran lapsena ja aikuisena. En ole oppinut käymään. Liian kallista on työtätekevälle. Vaikea nauttia kun ahdistaa ihmispaljous ja hinta. Miettii että tässähän meni kahden päivän palkka. 

Viikon palkka jos tarjoaa perheelle.

Vierailija
35/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu käsitys joillakin, ettei kulinarismi ole millään lailla taitoa vaativa laji. Vauvapalstan kansankynttiläkin tekee muka parempaa ruokaa kuin parin michelin-tähden ravintolan ammattilaishenkilökunta. No ei siinå mitään, kyllä minäkin voittaisin Kimi Räikkösen formulakisassa, sillä ajelenhan joka päivä työmatkoja kauppakassillani.

Vierailija
36/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, ellet ole huippukeittiöissä työskennellyt ammattikokki. Ei saa, vaikka toisin kuvitteletkin. 😂

No kyllä ainakin paremman hinta-laatusuhteen saa, kun itse tekee. Ja harvemmin edes haluan jotain über-hifiruokaa. 

Vierailija
37/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika löytyy peilistä, jos ei keskituloisena kohtuullisesti tienaavana ole varaa käydä ravintolassa syömässä.

Esim asuntolainat tai taloyhtiön remonttivastikkeet voi tehdä taloudesta tiykan, vaikka olisi keskituloinen.

Vierailija
38/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ainakin paremman hinta-laatusuhteen saa, kun itse tekee. Ja harvemmin edes haluan jotain über-hifiruokaa. 

Joo, no riippuu ihan siitä mikä on omasta mielestä liian kallista ja millaista ruokaa pitää vertailukelpoisena tasokkaan ravintolan luomuksille. Tietysti jos tasokas ravintolaruoka viineineen ei kuulu omiin kiinnostuksen kohteisiin, niin eipä siitä tietenkään kannata sitä ei-niin-edullista hintaa maksaa, vaan parempi pysyä kotona.

Vierailija
39/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim asuntolainat tai taloyhtiön remonttivastikkeet voi tehdä taloudesta tiykan, vaikka olisi keskituloinen.

Totta, jos on ottanut tulotasoonsa ja varallisuuteensa nähden liian suuren lainan, tai muuttanut omaan varallisuuteen nähden liikaa remonttia vaativaan yhtiöön.

Vierailija
40/599 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin syön useamman kerran/kk. Sekä lounasbuffasta että iltaisin listalta. Viimeks tänään. Asun pikkupaikkakunnalla ja on vain yksi lähiravintola, käpälät ristiin ettei se vaan lopeta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä