Ravintolat katoavat Suomesta, konkurssit niittävät ravintoloita ennätysvauhdilla. Kuuluuko ravintolasyöminen suomalaiseen kulttuuriin? 🍽🍴
Ainakaan minulla ei Suomessa asuessani todellakaan ole varaa syödä ravintoloissa niin kuin monissa muissa maissa asuessani. Ensinnäkin palkat täällä ovat monilla aloilla pienempiä, nettopalkat hurjasti pienempiä ja sitten vastaavasti ravitolasyöminen merkittävästi kalliimpaa.
Vaikka suomalaisravintolat pyytävät sikamaisia hintoja, palkkaavat ammatti- ja kielitaidottomia opiskelijoita yms. nollatuntisopimuksilla, käyttävät mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja kiertävät veroja, ei ravintolatoiminta Suomessa ole kannattavaa. Tämä johtuu Suomen erittäin raskaasta verorakenteesta. Onhan se tietysti kallista käydä ravintolassa, kun jokaista annosta kohden pitää tarjota toinen annos verokarhulle. 🐻
Mutta kuuluuko ravintolakulttuuri edes Suomeen? Eihän täällä ole sellaista samanlaista illalliskulttuuria kuin monissa muissa maissa? Ainakaan minua Suomessa ei ravintoloiden kalliit hinnat ja surkea taso houkuttele yhtään ja siksi olen jättänyt ravintolakäynnit täällä asuessani lähes kokonaan (huokaus).
Suomessa ihmiset syövät paljon kotonaan ja epäterveellistä pikaruokahöttöä, kun muuhun ei ole varaa. Eihän täällä kohta enää ole kuin lähiöpitserioita ja Hesburgereita!
Mitä mieltä te olette, onko Suomeen edes turha yrittää mitään ravintolajuttuja?
Kommentit (599)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ravintolat ovat liian edullisia. Hintoja pitää nostaa, koska nykyisillä hinnoilla rahaa ei tule tarpeeksi toiminnan jatkamiseen. Jos näin ei olisi, konkursseja ei tapahtuisi.
Käyn paljon ravintoloissa ja voin sanoa, että hinnat ovat aivan liian korkeat tällä hetkellä. Annoskoko pienenee ja hinnat nousevat koko ajan. Juuri tämän takia ihmiset eivät ravintoloissa enää käy. Rahalle ei saa siellä vastinetta.
samoin, ja lisäksi harmikseni olen huomannut että monessa ennen takuuvarmasti tasokkaassa paikassa ruoan laatu on laskenut.
Sen jälkeen kun Jetis kebab siirtyi Espanjaan, niin Suomessa ei ole ollut mitään käymisen arvoista ravintolaa.
Jetis kebab oli ainoa tasokas ravintola Suomessa, nää muut on lähinnä iso vitsi.
Lähes joka kerta ravintolassa syömässä käynnin jälkeen sama ajatus, eli krstipä kauan, ja olipa kallista eikä edes mitenkään hyvät pöperöt.
Kyllä me lapsuuden perheenäkin 60-luvulla kävimme ravintolassa syömässä, ei niin usein kuin nyt käymme, mutta suht säännöllisesti. Omat lapset ovat myös oppineet pienestä pitäen ravintolakäyttäytymisen.
Ei pidä kutistaa ravintolakulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se oikein suomalaista ole. Ravintolassa syöminen. Suomessa jos syödään hyvin, niin se tapahtuu jonkun kotona. Sinne kotiin tullaan porukalla lounastamaan tai illallistamaan. Mahdollisesti ruokaa tuolloin laitetaankin porukalla, mikä on myös sosiaalinen tapahttuma.
Söin viiimeksi pop-up ravintolassa ja annos oli kyllä kallis siihen nähden, että se oli vaan einestyyppistä kinkkukiusausta, kreikkalainen salaatti, ketsuppia, paha omatekoine riisifruttityyppinen jälkiruoka, kahvi. Kahvipullista piti maksaa erikseen. Kahden hengen ateriat oli 30e. Käytiin vaan koska arvostettiin ruoanlaittajien yritteliäisyyttä, mutta mitä järkeä on yrittää jos suurella vaivannäölläkään ei saa 1)asiakkaille mitään erityistä 2)itselleen mitään taloudellista etua. Valittelivat, että kävi vähän asiakkaita. Kyläläiset sanoivat etteivät lähde syömään, koska hinta on liian korkea (12euroa ateria ilman k
Just tulin italiasta ja tosiaan noin kuin kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun Jetis kebab siirtyi Espanjaan, niin Suomessa ei ole ollut mitään käymisen arvoista ravintolaa.
Hoh hoijaa...... karmeeta mättöä.
Söisin joskus kebabin esim., mutta ei rmitään ravintolaa kehiin. Sairauspäivähalla ei ole varaa kuin kotona tehtyyn ruokaan. Ja en, en ala ulvoa vihervassareiden tapaan hallitusvihaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on aika monella sellainen juttu että pääsään punnitsee yhden aterian hintaa ravintolassa vs kotona. Itsellä päivä budjetti 4 euroa ruokaan,joten saan aika tarkkaan harkita jonkun parinkympin annoksen ostamista.
100% tämä. Itse en ole köyhä vaan kohtuuhyvätuloinen sijoittaja, mutta en ole koskaan tykännyt ajatuksesta, että ruokakulut muodostaisivat merkittävän osuuden päivän budjetista. Muutaman euron päiväbudjettiin pääseminen ei ole mitenkään mahdotonta. Tuntuisi hurjalta ajatukselta maksaa muutamaa euroa enempää per annos, koska se tulee päivän kaikkien muiden ruokien ja kulujen päälle. Jos työssäkäynnin kulut muodostavat 30-40% työstä saatavasta palkasta, ei siinä ole enää mitään järkeä.
Vaikka Suomen ruokakaupat nauttivat duopolista ja hintataso on kallis, kuitenkin Suomessa säästää todella paljon, kun tekee ruoan itse kotona verrattuna siihen että menee Suomessa ravintolaan syömään.
Saa ravintolat kaatuakin. Todella tyhjää niissä on ollut.
Enpä minä koskaan ole mikään ravintolaihminen ollut, baari-ihminen kylläkin. En silti tiedä, onko se suomalaisuuteni vai pelkän oman persoonallisuuteni seuraus.
Ainakin toi paikallinen akvaarioon muuttanut ravintola näyttää hyvin vetävän väkeä iltaisin. Kävisin toki itsekin siellä pizzalla silloin tällöin jos joku työnantaja minulle palkkaa vielä joskus haluaisi maksaa. Työttömänä ei edes kerran kuussa tee mieli maksaa ravintola illallisesta.
Viimeksi vuosi sitten söin arkena lounaan ravintolassa työkavereiden kanssa. Lähes poikkeuksetta oli hyvää ruokaa. Ainoan annoksen, joka olisi pitänyt palauttaa keittiöön olen syönyt pääkaupungissamme.
Nythän se hesen omistaja on nostamassa hintoja kun jauheliha on kortilla. Ihmettelen enemmän sitä, että kuka viitsii maksaa kympin hamppariateriasta joka materiaalit maksaa puolikkaan euron?
Tai ns. oikeassa ravintolassa 18 euroa sämpylästä, jonka välissä on puolen euron jauhelihapihvi, ja kyljesssä muutama ranskalainen peruna, joita saa pakastealtaasta 3e/kilo? Ravintoloiden hinnoittelussa toteutuu hyvin ravintolan hintapolitiikka. Se on: Ei se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Katosiko sielläkin ympäristöstä kohta kulkukissat ja koirat??
Helsingistä saa pizzoja 7 eurolla. Ja kalliimmissakin ravintoloissa riittää hyvin asiakkaita, lounasaikaan ei meinaa sopia syömään suosituimpiin paikkoihin. Ja alkoholi maistuu suomalaisille baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Jetis kebab oli ainoa tasokas ravintola Suomessa, nää muut on lähinnä iso vitsi.
Hinnoitteli sitten sekin itsensä pihalle. Niin hyvää roskaruokaa ei olekaan, että siitä kannattaisi maksaa itsensä kipeäksi.
Liian kallista nykyään. Toista se oli vielä 10 vuotta sitten.
Ravintolakulttuuri on kaupunkikulttuuria, ja sitä ei metsäläisten maassa ole. ABC-asemat kyllä vetää väkeä syömään.
Taloutta ajetaan määrätietoisesti alas, niin kauan kun tätä tehdään sama jatkuu, kokurssit lisääntyvät.
Huh!
Italiassa ns duunarinlounas maksaa 10-15e - siihen kuuluu pasta-annos, pääruoka (esim lihaa ja salaattia), varttilitra viiniä, vesi ja kahvi keksillä