Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maaseudulla asuminen?!

Vierailija
12.09.2024 |

Muutin keväällä maaseudulle, kun jäin eläkkeelle. Kevät ja kesä mennyt fiilistellessä, saunaa lämmitellessä, kalastelussa ja marjastaessa. Nyt alkaa hirvittää syksy ja talvi. Mitä minä teen täällä syksyn ja talven? Siis päivät, viikot ja kuukaudet? Matkaa kauppaan on 20 km eikä naapureita lähimaillakaan. Kun käyn kylällä, roikun tuntikaupalla niissä parissa ruokakaupassa, kun on niin vaikea lähteä kotiin yksinäisyyteen takaisin. Miten te maalla asuvat selviätte ja mitä te teette? Nytkin on aamu, eikä ole mitään ajatusta, miten saan tämän päivän kulumaan. 

Kommentit (281)

Vierailija
261/281 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan asuttu maalla nyt 14 vuotta, siitä nyt 4. vuotta ihan pienessä kylässä ilman kaikkia mukavuuksia. Tulee meille sisälle nyt kylmä vesi, mutta saunalle vain kantovesi. Niin ja suihkua ei ole, se pihasauna vain. Ulkohuussi. Puulämmitys + ilp. Talviarki on tehty helpoksi, eli puiden ja vesien kantoa ei ole joka päivä. Nyt olen alkanut lämmitellä puuhellaa hiljalleen. Siitä saa näppärästi lämpimän veden kylmänä vuodenaikana, kun on isot vesikattilat hellalla.

Tylsää ei kyllä ole ollut. Koirista on seuraa ja sopivasti tekemistä. Aina on jotain mukavaa tekemistä jos sellaista haluaa, ja minulle mukava tekeminen on yksin tekemistä, ei missään ryhmäharrastuksissa.

Mutta meitä on moneen junaan. Kaikille maalla asuminen ei sovi, mutta itse taas ahdistuisin jossain kaupunkiasunnossa. SIELLÄ ei olisi mitään mukavaa tekemistä.

Vierailija
262/281 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään söin itse pyydystettyä kalaa ja itse kasvatettua perunaa, tomaattia ja sipulia. Kävin saunassa, uin ja katselin kun heinäsorsat uiskentelevat rannassa ja lepakko pyörii ympäri pihaa. Nyt istun leivinuunin lämmössä, uunissa pizzaa jossa täytteenä itse kerättyä kantarellia. Olen yksin, mutta en yksinäinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/281 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lukea tarinoita, joissa viihdytään maalla. Itse olen maalta kotoisin, työt vei kaupunkiin. Nyt eläkepäivillä meillä on asunto molemmissa. Itse olen melkein aina maalla. Toiveena oli punainen tupa ja puuliesi, saatiin keltainen ilman liettä, mutta onneksi puusauna pihassa ja puugrilli katoksessa.

Viihdyn niin hyvin, aina on tekemistä. Jos tahtoo. Voi olla joutenkin. Retkeily-/marjastusmaastot alkaa miltei ikkunan alta, kirjoja riittää, lankoja neuleisiin, askartelua, jumppakerho, kudontapiiri pihapiirissä. Kyläyhdistys järjestää tapahtumia, hirvipeijaiset, kesäjuhlat yms, saa osallistua talkoisiin, kun tahtoo... radio soi pitkin päivää sisällä ollessa, ulkona kului miltei kaikki kesäpäivät. Nyt syksyn tullen tartun innokkaasti puikkoihin, sommittelen nättejä lankoja neulomiseen.

Kellarissa on potut ja hillot, ihana vanha maakellari. Liiteri täynnä klapeja. Ai onnea!

Vierailija
264/281 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello on 12. Olen juonut kahvin, syönyt puuron ja vienyt järveen neljä verkkoa ja nostanut yhden varren perunoita. Paistan illansuussa yhden pienen kuhan ja keitän perunat.Verkot voisi illalla katsoa ennen pimeää. Muuta tekemistä ei sitten olekaan. En tiedä miten saan viisi tuntia kulumaan ennen ruuan laittoa. Ei siis mitään tekemistä tänäänkään. Ei yhtään mitään. 

Vierailija
265/281 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiettäs, eilen ystäväpariskunta tuli pihasaunaan. Aurinkoisessa illassa istuttiin ulkona... tänään on sit vähän toivuttu...

Huomenna puolukkaan, jättimarjat alkaa olla kypsiä, osa varisee jo.

Lenkkeilyä vois alkaa taas harrastaa, kun helteet vihdoin hellitti...

Vierailija
266/281 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun kukaan eläkeläinen ei voi luvata itselleen että säilyy perusterveenä parikymmentä vuotta. Minä sairastuin syöpään heti kun jäin eläkkeelle, enkä voi muuta kuiin onnitella itseäni että asun Helsingissä lähellä Syöpäklinikkaa. En tarvitse edes autoa päästäkseni sinne.

Kukaan, ei nuori eikä vanha voi luvata itselleen, että säilyy perusterveenä edes kuukautta,  mutta silti ihmiset asuu Helsingin ulkopuolella. 

Vierailija
267/281 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kello on 12. Olen juonut kahvin, syönyt puuron ja vienyt järveen neljä verkkoa ja nostanut yhden varren perunoita. Paistan illansuussa yhden pienen kuhan ja keitän perunat.Verkot voisi illalla katsoa ennen pimeää. Muuta tekemistä ei sitten olekaan. En tiedä miten saan viisi tuntia kulumaan ennen ruuan laittoa. Ei siis mitään tekemistä tänäänkään. Ei yhtään mitään. 

Kello on kohta 9. Verkot katsottu. Ei kaloja. Kahvit juotu. Ristikkolehteä täydennetty. Taloa lämmitetty. Uunin luukku puhdistettu.Tälle päivälle ei muuta ohjelmaa. Jään odottamaan iltaa Käyn jossain vaiheessa kävelemässä. Mitä vielä voisin tehdä?

Vierailija
268/281 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello on kohta 9. Verkot katsottu. Ei kaloja. Kahvit juotu. Ristikkolehteä täydennetty. Taloa lämmitetty. Uunin luukku puhdistettu.Tälle päivälle ei muuta ohjelmaa. Jään odottamaan iltaa Käyn jossain vaiheessa kävelemässä. Mitä vielä voisin tehdä?

Katso listaa: Mitä Sinulle tänään kuuluu? 

Vierailija
269/281 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, miksi muuttaa maalle yksin, jos ei viihdy yksin? Itse viihdyn aika hyvin yksin, mutta en silti "uskaltaisi" muuttaa mihinkään eristyksiin. Etkö ap tuntenut itseäsi vai miten näin pääsi käymään?

Vierailija
270/281 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, miksi muuttaa maalle yksin, jos ei viihdy yksin? Itse viihdyn aika hyvin yksin, mutta en silti "uskaltaisi" muuttaa mihinkään eristyksiin. Etkö ap tuntenut itseäsi vai miten näin pääsi käymään?

Sama. Siis ihmettelen...

Vierailija
271/281 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamaannus ja täydellinen sekoaminen. En kestä tätä. Pelkkää pimeyttä, sadetta ja tuulta. Ei mitään ääniä. Ei ketään ihmistä. Vuodessa menin täysin rikki. Yritin nauttia mutta hajosin. Tästä hajoamisesta ei ole paluuta. Haluan pois tästä elämästä. 

Vierailija
272/281 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen, Helsingin ja Turun ulkopuolella kaikki suomalaiset asuu maalla.

Vierailija
273/281 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla kaiken maailman saarijärvet saivat "kaupunki"-nimityksen ja nyt maalaistorvelot kuvittelevat asuvansa kaupungissa! :D :D

Vierailija
274/281 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä kaupungissa tekisit? 

Soita jollekulle, tai kirjoita kirje. Lue kirjaa, tai tee käsitöitä. Leivo jotain, mutta älä isoa määrää, jotta voit leipoa pian uudelleen. Itse olen opetellut hapanjuurileivonnan, joka on verkkaista puuhaa. 

Keväämmällä laitan erilaisia taimia kasvamaan, siis siemenestä, tomaattia, kesäkukkia ym. 

Nythän on vielä puolukka-aika, marjastamiseen on hyvä käyttää aikaa. Minulla on koira, joten siitä on paljon seuraa, ja tulee ulkoilutua. Jos asuisin maalla, minulla olisi myös kanoja. 

Talvisin käytän aikaa lintulaudalla vierailevia lintuja katsellen. Ei nyt tuntikausia, mutta välillä istuskelen ja katselen. Valokuvaus olisi myös kiva harrastus. Siis ihan luontokuvaus. 

Erilaisia pihahommia riittää kyllä; kasvimaan laittoa, haravointia, sadonkorjuuta, lumitöitä jne. 

Tunnetko ketään naapuria, kenen luona voisi kahvitella, joku mummo ehkä? 

Useimmilla ihmisillä on niin paljon mielekästä puuhaa, minullakin, että on vaikea samaistua tuollaiseen tylsistymiseen. 

Vierailija
275/281 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä kaupungissa tekisit? 

Soita jollekulle, tai kirjoita kirje. Lue kirjaa, tai tee käsitöitä. Leivo jotain, mutta älä isoa määrää, jotta voit leipoa pian uudelleen. Itse olen opetellut hapanjuurileivonnan, joka on verkkaista puuhaa. 

Keväämmällä laitan erilaisia taimia kasvamaan, siis siemenestä, tomaattia, kesäkukkia ym. 

Nythän on vielä puolukka-aika, marjastamiseen on hyvä käyttää aikaa. Minulla on koira, joten siitä on paljon seuraa, ja tulee

Kiva kirjoitus. Todellakin aika kuluu mukavasti: jos virkkaaminen kyllätyttää, vaihdan kutomiseen. Jossei jaksa palapeliä, on kirjat ja ristikot. Pihasaunan lämmitys ja saunominen syksyllä vie monta tuntia, hämärässä saunaan voi laittaa kynttilät, vaikka sähkötkin on. Metsä on ihan liki, ihanat lenkkimaastot, marjastusta. Kyläkauppaan 3km, voi vaik kävellä, kuntoilla, jossei paljoa ostettavaa. Talvella potkukelkalla. Leipominen, ruoanlaitto on mukavaa puuhaa. Pizza maistuu, jos makaroniloota ei nappaa...

Järvelle on matkaa 7km, oiva pilkkisaalis tullut monta kertaa, tai vain raitista ilmaa ja kokemusta...

Kyllä maalla on mukavaa, todellakin

Vierailija
276/281 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii käytännössä auton.Samalla alkaa päästä rahoistaan. Viimme kuussa luovuin autosta. Uuusittu ruokakauppa

avattiin äsken .Uskaltaa olla autotta.

upb-

Vierailija
277/281 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiettäs. Eilen oltiin lapsuuskodissa synttäreillä. Kaikki sisarukset paikalla, myös puolisoita mukana. Metsälammen rannalla savusauna, ulkotulia... i h a n a a

tämän muistan kauan

Vierailija
278/281 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lamaannus ja täydellinen sekoaminen. En kestä tätä. Pelkkää pimeyttä, sadetta ja tuulta. Ei mitään ääniä. Ei ketään ihmistä. Vuodessa menin täysin rikki. Yritin nauttia mutta hajosin. Tästä hajoamisesta ei ole paluuta. Haluan pois tästä elämästä. 

Että voi olla ahdistavaa elää siellä. Toivottavasti pääset kaupunkiin. Että pääsisit rakentumaan ehjäksi. Voimia sulle. 

Vierailija
279/281 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelujen pariin muuttaminen ei aina ole helppoa, kun ei saa sitä maaseudun taloaan myytyä. Kätevintä on mökki maalla ja asunto kaupungissa.

Vierailija
280/281 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin lauantaina juhlat, 18hlöä. Hyvä ruoka, nauru, laulu ja rento tunnelma. Sain paljon kukkia, kuohuvaa ja suklaata. Ihana olo vieläkin muistellessa sitä puheensorinaa.

Siis maalla oli juhlat, osä naapureita, osa mökkiläisiä.

Omenat, sain ihanan maukkaita omppuja kassillisen...

Puoliso lähti just kaupunkiin, ei enää kysele mua mukaan, kun arvaa vastauksen...