Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyspakko

Vierailija
12.09.2024 |

Imetys on tietysti suositeltavaa, mutta kyse on äidin kehosta ja päätöksestä! Aivan kamalaa pakkomielteisyyttä ja äitien alentamista mitä artikkelissa kuvataan.

Minulla on onneksi erilainen kokemus. Tein jo raskausaikana päätöksen, etten imetä. Se kirjattiin ylös ja toistin vielä toiveen heti kun vauva oli ulkona, eikä sitä sitten kyseenalaistettu. Yksi hoitaja taisi synnärillä kysyä hyvin kohteliaasti että miksi en imetä, vastasin vain että siihen on monia syitä ja on erittäin harkittu päätös. Korviketta sai heti kun pyysi ja kaikki tuntuivat olevan aivan fiiliksissä miehestäni joka perhehuoneessa syötteli vauvaa :) hyvä LKS!

Edelleen, imetys on suositeltava ja tärkeä asia. Mutta äitejä ja erilaisia tilanteita ja päätöksiä pitäisi kunnioittaa.

https://yle.fi/a/74-20100499

Kommentit (340)

Vierailija
41/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mielestäni äiti joka ei imetä "vain koska ei halua/jaksa/huvita" sitoutua siihen ö, on yksiselitteisesti huono äiti vauvallensa. Ja kyllä, pääasia on, että vauva saa ravintoa, mutta siitäpä ei olekaan nyt kysymys vaan sen äidin omasta navasta tilanteessa jossa sen äitiyden pitäisi asettaa vauva ja vauvan paras (eli äm) sen oman navan edelle.

Ja kuinkahan moni heistä on oikeasti äitejä, joilta ei tule maitoa vaikka kuinka haluaisi? Kun sitä ei uskota. Kaikilta tulee maitoa jos tarpeeksi yrittää, sellaista minä kuulin. Olisin tehnyt mitään vaan jos se maito olisi alkanut virtaamaan. Kun ei niin ei. Ei auttanut kätilöiden eikä neuvolan syyllistäminenkään. 

No näinpä! Olisin minäkin mielelläni imettänyt, kun olisi tullut riittävästi. Lypsin ja tein vaikka mitä, mutta ei niin ei. 

Vierailija
42/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tähän imetys asiaan ei voi kukaan puuttua. Vaikka täällä kukkahattutädit pitävät isona paheena kun joku ei imetä. 

Näinpä. Ja ainahan voi sanoa että imettää / on imettänyt, jos huuto sillä hiljenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mielestäni äiti joka ei imetä "vain koska ei halua/jaksa/huvita" sitoutua siihen ö, on yksiselitteisesti huono äiti vauvallensa. Ja kyllä, pääasia on, että vauva saa ravintoa, mutta siitäpä ei olekaan nyt kysymys vaan sen äidin omasta navasta tilanteessa jossa sen äitiyden pitäisi asettaa vauva ja vauvan paras (eli äm) sen oman navan edelle.

Ja kuinkahan moni heistä on oikeasti äitejä, joilta ei tule maitoa vaikka kuinka haluaisi? Kun sitä ei uskota. Kaikilta tulee maitoa jos tarpeeksi yrittää, sellaista minä kuulin. Olisin tehnyt mitään vaan jos se maito olisi alkanut virtaamaan. Kun ei niin ei. Ei auttanut kätilöiden eikä neuvolan syyllistäminenkään. 

No näinpä! Olisin minäkin mielelläni imettänyt, kun olisi tullut riittävästi. Lypsin ja tein vaikka mitä, mutta ei niin ei. 

Nämä ovat varmaan niitä kun miehelläkin tulee maitoa ajatusten voimalla. 😂

Vierailija
44/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisin huolissani siitä miten lapsi syntyy. Alateitse tutkitusti lapsi saa paljon paremmat bakteerit elämään kuin mahan läpi leikattuna. Toki silloin on pakko tilanne jos oikeasti uhkaa vauvan ja äidin elämää. 

Vierailija
45/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on korvikkeella kasvanut. Tilastoissa voi olla eri lukemat, helposti tulee neuvolassa sanottua että joo joo imetän, niin ei tarvitse kuulla syyllistämistä. Oma lapseni on ruokittu pääasiassa korvikkeella, ei ollut oma valinta mutta hyvä lapsi tuli. Lapsella ei ollut yhtä ainutta korvatulehdusta ja flunssaakin lievänä 2-3 kertaa vuodessa, naapurin samanikäinen sai rintamaitoa yli vuoden ja oli jatkuvasti sairaana ja lääkärissä piti rampata kaikki lapsuusvuodet. 

Vierailija
46/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän olisin huolissani siitä miten lapsi syntyy. Alateitse tutkitusti lapsi saa paljon paremmat bakteerit elämään kuin mahan läpi leikattuna. Toki silloin on pakko tilanne jos oikeasti uhkaa vauvan ja äidin elämää. 

Miksi sinä siitä olet huolissasi? Lääkäri kyllä osaa tehdä päätöksen synnytystavasta. 

Vierailija
47/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että maailma on täynnä kauhukakaroita kun äidit eivät edes pikkuvauvoista välitä. Minä, minä ja mun napa asenteella mennään ja jätetään lapsien syöttäminen ja kasvatus muiden hommiksi. Hävetkää!!

Vierailija
48/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että maailma on täynnä kauhukakaroita kun äidit eivät edes pikkuvauvoista välitä. Minä, minä ja mun napa asenteella mennään ja jätetään lapsien syöttäminen ja kasvatus muiden hommiksi. Hävetkää!!

Huonoja lapsia, koska äitinsäkin kerran ovat.

Vierailija
49/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetyksestä kieltäytyminen alkaa olemaan kansanterveydellinen ongelma. Lehmän maito ei tietenkään ole tarkoitettu ihmisen lapselle. Lapsi saa niin älyttömästi hyötyä imetyksestä, joten on vähän itsekästä edes olla yrittämättä. 

Toivottavasti monet tekevät ruokansa itse vauvalle, eikä syötä kun kiinteät alkaa niin markettien valmis mössöjä. 

Tuo on kyllä täysin eri asia. Ei sillä niin ole väliä, tekeekö sen porkkanasoseen itse vai antaako sen porkkanan purkissa. Purkissa ei ole porkkanan korviketta, vaan porkkanaa eli samaa tavaraa. Mutta äidinmaito ja lehmän maito on täysin eri tuote. Lehmän maitoa ei ole tarkoitettu ihmisen syötäväksi.

Mitä vikaa ja haittaa korvikkeita on? Niissä on juuri vauvalle tarvits

Juuri lapsesi tarvitsemat - jos lapsesi on vasikka.

Vierailija
50/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ei välitä? Onko sinulla lapsia? Oletko imettänyt? Kasvattanut? 

Vierailija
51/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetyksestä kieltäytyminen alkaa olemaan kansanterveydellinen ongelma. Lehmän maito ei tietenkään ole tarkoitettu ihmisen lapselle. Lapsi saa niin älyttömästi hyötyä imetyksestä, joten on vähän itsekästä edes olla yrittämättä. 

Toivottavasti monet tekevät ruokansa itse vauvalle, eikä syötä kun kiinteät alkaa niin markettien valmis mössöjä. 

Tuo on kyllä täysin eri asia. Ei sillä niin ole väliä, tekeekö sen porkkanasoseen itse vai antaako sen porkkanan purkissa. Purkissa ei ole porkkanan korviketta, vaan porkkanaa eli samaa tavaraa. Mutta äidinmaito ja lehmän maito on täysin eri tuote. Lehmän maitoa ei ole tarkoitettu ihmisen syötäväksi.

Mitä vikaa ja haitt

Juuri lapsesi tarvitsemat - jos lapsesi on vasikka.

Juotko maitoa tai muita maitotuotteita käytät? 

Vierailija
52/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on korvikevauvoja. Eikä tämä ole uusi trendi. Moni kirjoittaja täälläkin on suurin osa saaneet korvikkeita vauvana tai muuta sen aikaista maitolisää. 

Vierailija
53/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa miehet tappelemaan tästä aiheesta..  :D 

Vierailija
54/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa miehet tappelemaan tästä aiheesta..  :D 

Miehetkin pitää ryhtyä imettämään, se on tahdon voimasta kiinni😂 

Vierailija
55/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että asiasta vihdoin kirjoitetaan totuudenmukaisesti. Omat kokemukset terveydenhuollosta imetyksen/korvikkeiden suhteen ovat onneksi myös pääosin hyvät. Mutta se, että kaikilla ei ole samanlainen kokemus ei tarkoita, etteikö tällaista pakkoimettämistä olisi ja paljon. Monesti tässä asiassa vähätellään äidin mielenterveyttä, jolla on merkitystä äidin ja vauvan väliselle kiintymyssuhteelle. Hyvinvoiva äiti on myös vauvan etu.

Itse yritin imettää ensimmäistä lastani, joka joutui teholle infektion vuoksi. Vauva oli todella väsynyt eikä jaksanut imeä. Ilman lisämaitoja olisi varmasti kuivunut. Oma kokemus teholta on, että lisämaitoja ei onneksi pihistellä, koska vauvan on saatava riittävästi ravintoa. Kaikesta stressistä johtuen maito ei kuitenkaan noussut, vaikka pumppasin maitoa parin tunnin välein. Lopulta imetys loppui muutaman viikon jälkeen ja hyvä niin, koska olin todella ahdistunut niin kauan, kun sitä jatkui. Koin oloni lypsylehmäksi ja epäonnistuneeksi äidiksi. Olin myös todella väsynyt, kun yöllä piti herätä tehopumppaamaan, vaikka vauva nukkui. Toivoin, että olisin kuollut synnytyksessä, koska ei vauva minua tarvitse, kun ei maitoakaan tule. Neuvolasta onneksi sanottiin, että nyt pitää laittaa oma jaksaminen etusijalle. Terveydenhoitaja sanoi, ettei uupunut ja imetyksestä kuormittunut äiti ei ole vauvan etu. Vasta kun imetys loppui, pystyin nauttimaan äitiydestä ja alkaa luomaan suhdetta vauvaan ilman syyllisyyttä.

Tämän kokemuksen jälkeen en edes yrittänyt imettää toista lasta. Pumppasin vauvalle osan maidoista parin viikon ajan. Kun pumppaus alkoi tuntua kuormittavalta ja oma olo lypsylehmältä, lopetin. Monesti päätös jättää imettämättä johtuu juuri aiemmasta negatiivisesta imetyskokemuksesta. Ihan yhtä lailla traumaattisen synnytyskokemuksen jälkeen monet päättyvät suunniteltuun sektioon. Onneksi jokainen tietää itse, mikä on itselle ja omalle lapselle parhaaksi kokonaiskuva huomioon ottaen. Siihen ei onneksi tarvita vauvapalstan tai mammaryhmien huutoäänestystä siitä, että pitääkö imettää vai ei.

Vierailija
56/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anja Snellman kirjoitti aikoinaan Kaks plus -lehden kolumnissaan ettei halunnut synnyttää alateitse, koska p*llu venyy, eikä hän halunnut imettää, koska tissit venyvät, eikä hän halunnut hoitaa lapsiaan itse, koska lapset häiritsivät hänen kirjailijuuttaan. Voi vain kysyä mihin hän niitä lapsiaan sitten tarvitsi.

Vierailija
57/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan on oikeasti terveellisempää?

Vierailija
58/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan syöttänyt kauppojen mössöjä, vaan tein aina itse. Lisäksi imetin yli 3 vuotta. Ei ollut vaikeaa. Jos olisi ollut vaikeaa, olisin siltikin kovasti yrittänyt. Sivusta

Vierailija
59/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että asiasta vihdoin kirjoitetaan totuudenmukaisesti. Omat kokemukset terveydenhuollosta imetyksen/korvikkeiden suhteen ovat onneksi myös pääosin hyvät. Mutta se, että kaikilla ei ole samanlainen kokemus ei tarkoita, etteikö tällaista pakkoimettämistä olisi ja paljon. Monesti tässä asiassa vähätellään äidin mielenterveyttä, jolla on merkitystä äidin ja vauvan väliselle kiintymyssuhteelle. Hyvinvoiva äiti on myös vauvan etu.

Itse yritin imettää ensimmäistä lastani, joka joutui teholle infektion vuoksi. Vauva oli todella väsynyt eikä jaksanut imeä. Ilman lisämaitoja olisi varmasti kuivunut. Oma kokemus teholta on, että lisämaitoja ei onneksi pihistellä, koska vauvan on saatava riittävästi ravintoa. Kaikesta stressistä johtuen maito ei kuitenkaan noussut, vaikka pumppasin maitoa parin tunnin välein. Lopulta imetys loppui muutaman viikon jälkeen ja hyvä niin, koska olin todella ahdistunut niin kauan, kun sitä jatkui. Koin oloni l

Terveydenhuolto tekee sitä mitä käsketään ja mitä ovat oppineet kursseillaan. He menevät protokollan mukaan. Kuten eräs neuvolatäti oli sanonut lapsestani ettei kasva tarpeeksi ja pitää enemmän syöttää vauvaa. Kotona kun laskin ajan kanssa niin hänelle oli tullut enemmän kuin suositus heidän taulukoissa per päivä. Tuli ajatus että keiden käsissä sitä onkaan, jos ei osaa ja kaiken pitäisi mennä oppikirjan mukaan ja laskutaitokin hukassa heillä. 

Vierailija
60/340 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 51, joskus syön juustoa ja jugurttia. Välillä myös juon punaviiniä. Pitääkö minun nyt antaa vauvallekin sitä punaviiniä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan