Korvasin tiskikoneaineen ruokasoodalla ja se jopa toimi!
Tiskikone oli ihan täynnä ja aine olikin loppu,huvikseen testasin tuolla ruokasoodalla ja puhdasta tuli :) Pelkällä vedellä tuskin olis rasvat lähteneet lautasista..
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="21.12.2011 klo 07:31"]
[/quote]
Ruokasooda on halpaa Virossa. Puolen kilon paketti maksaa n. 60 centtiä!
Olen kuullut jonkun käyttävän säännöllisesti ruokasoodaa konetiskiaineena. aion kokeilla eipähän jää jäämiä elimistöön.
Kokeilunhaluinen kirjoitti:
Olen kuullut jonkun käyttävän säännöllisesti ruokasoodaa konetiskiaineena. aion kokeilla eipähän jää jäämiä elimistöön.
Ei jää jäämiä mikäli et keskeytä pesuohjelmaa ennen huuhteluvaihetta.
Mulla lähti jalkapohjasta vuosia ollut känsä kun aloin liottaa soodalla. Tosiasiassa oli tarkoitus kokeilla sitä jalkasieneen, auttoi siihenkin, mutta känsä lähti sivutuotteena. Samoin lähti nilkasta kolme punaista näppylää, ei hajuakaan, mitä ne olivat. Nekin olivat pitkään, ensin ihon värisenä ja sitten alkoivat punoittaa. Tarkoitus oli käydä näyttämässä niitä lääkärissä, mutta eipä tarvinnutkaan, kun lähtivät soodaliuotuksella itsestään. Nyt saan jonkun lääke-edustajan kimppuuni, mutta elämä on. Ei vihanne poista tätä faktaa, että näin kävi eikä lääkäriä tarvittu.
Isäni otti ruokasoodaa lusikallisen närästykseen. Vettä päälle ja auttaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti jalkapohjasta vuosia ollut känsä kun aloin liottaa soodalla. Tosiasiassa oli tarkoitus kokeilla sitä jalkasieneen, auttoi siihenkin, mutta känsä lähti sivutuotteena. Samoin lähti nilkasta kolme punaista näppylää, ei hajuakaan, mitä ne olivat. Nekin olivat pitkään, ensin ihon värisenä ja sitten alkoivat punoittaa. Tarkoitus oli käydä näyttämässä niitä lääkärissä, mutta eipä tarvinnutkaan, kun lähtivät soodaliuotuksella itsestään. Nyt saan jonkun lääke-edustajan kimppuuni, mutta elämä on. Ei vihanne poista tätä faktaa, että näin kävi eikä lääkäriä tarvittu.
Miksi me oltais vihaisia siitä, että ruokasooda poisti sun näppylät ja känsät?
Hei! Kuulin, että pesusoodalla voisi pestä jatkuvastikin astioita. Sellainen resepti oli jossakin, että laitetaan pesusoodaa 2 rkl (olikohan noin), 3 tippaa käsitiskiainetta sekä loppu pesulokerosta täytetään ruokasuolalla. Oli muistaakseni tässä lehdessä.
Tekeeköhän pahaa koneelle, kyselee mummi.
Äitimummi kirjoitti:
Hei! Kuulin, että pesusoodalla voisi pestä jatkuvastikin astioita. Sellainen resepti oli jossakin, että laitetaan pesusoodaa 2 rkl (olikohan noin), 3 tippaa käsitiskiainetta sekä loppu pesulokerosta täytetään ruokasuolalla. Oli muistaakseni tässä lehdessä.
Tekeeköhän pahaa koneelle, kyselee mummi.
No itse en käsitiskiainetta laittaisi tiskikoneeseen..
Käsitiskiainetta en minäkään laittaisi, koska se vaahtoaa. Konetiskiaineet ovat juuri siksi vaahdottomia, ettei kone mene rikki.
Ruokasooda-ajatus tuli minullakin mieleen ja täältä sain vahvistusta siirtymiseen. Olen jo pitkään käyttänyt kosin puhdistamisessa soodaa, etikkaa ja sitruunahappoa. Sooda ja etikka eicät käy kaikille pinnoille, että kannattaa varmistua ennen kuin alkaa käyttää.
Ihan viisasta käyttää ruokasoodaa koska jo 90-luvulla siskoni kertoi ,että eräs patologi joka avaa ruumiita sanoi että näkee suolistosta kuka käyttää astianpesukone aineita .Suolisto menee tummaksi.Alanpa heti käyttään .Olen huomannut ettei 2,38hpesullakaan lähde astioista viime aikoina kaikki pesuaineet.Ja tuo kauhea haju aineissa jotka ovat myös allergisoivia .näin lukee pullon kyljessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tehnyt hintavertailua?
Siis kun noin äkkiseltään ajatellen sooda tulee kalliimmaksi kuin "oikea" pesuaine. Vai onko olemassa jotakin muutakin soodaa kuin ruokasooda maustehyllyssä?
Varsinainen pesusooda tulee halvemmaksi, mutta ruokasoodaa voi ostaa suuremman erän, niin voi samaa ainetta käyttää leivonnassa ja puhdistuksessa.
On siis kidesoodaa, ja olen käyttänyt tiskikoneessa.
Hei,
Toivottavasti käytätte ruokasoodaa, kun pesette astioita niin käsin kuin koneessakin. Eikä kidesoodaa, jota myydään rautakaupoissa.
Ruokasooda on hyvä pesuaine. Astianpesukoneessa pestessä sitä ei tarvita kahta ruokalusikallistakaan, mikäli esipeset astioita ennen koneeseen laittamista. Eikä astioissa ole kuivuneita ruuanjämiä. Käytän ruokasoodaa myös siivouksessa. Lavuaarit ja vessanpönttö puhdistuvat kiiltäviksi ilman hajusteita ja turhia kemikaaleja. En osta koskaan mainosten houkuttamana kukkatarhan- tai tropiikintuoksuisia aineita. Hajusteaineetkin ovat myrkyllisiä ja allergisoivia. Esim. omenanhajuinen on kaikkea muuta kuin omenasta lähtöisin oleva tuoksu.
Ruokasooda on turvallinen tuote. Ja käy myös pyykinpesuun. On tullut testattua montakin kertaa.
Varjelkaa äidit lapsianne. Vauvaa ei tarvitse kuormittaa esim. hajustetuilla pyykinpesuaineilla (tai itse käyttämillänne hajustetuilla tuotteilla). Pesuaineissa on paljon hajusteettomia vaihtoehtoja.
Ruokasoodan käyttöä voi harjoitella vähän kerrallaan.
Hyvää kevättä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
mitä on ruokasooda
google my darling, google:)
Kysyjä ei voi olla aikuinen ja täysijärkinen. Ei siis ole koskaan käynyt keittiössä eikä koulussa..
Kuinka paljon soodaa laitetaan astianpesukoneeseen? Haluan ehdottomasti kokeilla!
mummi pohjoisesta kirjoitti:
Hei,
Toivottavasti käytätte ruokasoodaa, kun pesette astioita niin käsin kuin koneessakin. Eikä kidesoodaa, jota myydään rautakaupoissa.
Ruokasooda on hyvä pesuaine. Astianpesukoneessa pestessä sitä ei tarvita kahta ruokalusikallistakaan, mikäli esipeset astioita ennen koneeseen laittamista. Eikä astioissa ole kuivuneita ruuanjämiä. Käytän ruokasoodaa myös siivouksessa. Lavuaarit ja vessanpönttö puhdistuvat kiiltäviksi ilman hajusteita ja turhia kemikaaleja. En osta koskaan mainosten houkuttamana kukkatarhan- tai tropiikintuoksuisia aineita. Hajusteaineetkin ovat myrkyllisiä ja allergisoivia. Esim. omenanhajuinen on kaikkea muuta kuin omenasta lähtöisin oleva tuoksu.
Ruokasooda on turvallinen tuote. Ja käy myös pyykinpesuun. On tullut testattua montakin kertaa.
Varjelkaa äidit lapsianne. Vauvaa ei tarvitse kuormittaa esim. hajustetuilla pyykinpesuaineilla (tai itse käyttämillänne hajustetuilla tuotteilla). Pesuaineissa on paljon hajusteettomia vaihtoehtoja.
Ruokasoodan käyttöä voi harjoitella vähän kerrallaan.
Hyvää kevättä kaikille.
Hei!
Mä olen alkanut pesemään astioita ruokasoodalla. 1rkl riittää. Ja halvalla saa ostettua ison purkin Eestin herkuista!
tämä keskustelu silmiini :) Olen jonkin aikaa pohtinut korvaavaa ainetta kaupan tiskikoneaineille ja tämä sooda kuulostaa hyvälle!