Mirena-hormonikierukka ja kuukautisten loppuminen?
Virkistäkääs muistiani, kanssasisaret! Mulle laitettiin nyt toista kertaa Mirena hormonikierukka, se asennus tehtiin tuossa heinäkuun alussa. Syy asennukselle ensisijassa runsaiden vuotojen hillitseminen, rauta-arvot mulla tosi matalat menkkojen vuoksi. Ekan kerran mulla oli Mirena 2013 alkaen, jolloin kuukautiset jäivät pois koko kierukan pitoajaksi (6 vuotta). En vaan muista ollenkaan, että kauanko mulla kesti että menkat kierukan asennuksen jälkeen katosivat.
Nyt siis näin, että vuodot ovat vähentyneet tässä 3 kk aikana, mutta vuotopäiviä tullut lisää, eli nyt on tihuttelua ennen "virallisia" menkkoja ja sitten muutamia päiviä menkkojen jälkeen sama juttu, pikkuhousunsuojaa saa käyttää päivätolkulla. 5 päivän kuukautisilla tämä tarkoittaa, et vuodan helposti nyt kierukan asennuksen jälkeen semmoset 10 päivää kuusta.
Hankalaa, kun reissaan paljon töiden vuoksi, ja joudun vetelemään kuukautisten siirtolääkitystä, koska työn kuvasta johtuen on tosi hankalaa jos on runsaat menkat juuri matkan aikana.
Eli, kauanko sulla kesti kierukan asennuksesta, että kuukautiset jäivät kokonaan pois?
Kommentit (8)
No mulla jäi samantien, kun laitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolmas Mirena menossa. Ekan kanssa kuukautiset jäi kokonaan pois, toisen ja kolmannen kanssa eivät ole jääneet. Tulevst säännöllisesti, mutta aika niukkoina.
Eli vastaus: Ei välttämättä jää ollenkaan pois.
ok, hyvä tietää. Hanuria jos eivät sit jääkään pois... tämä oli se kaikista suurin syy miksi kierukkaan sijoitin.. versus kaikki nää menkasiirtolääkitykset jotka 20e laaki..
t.ap
Mulla meni 6kk niin menkat jäi kokonaan pois. Heti asennuksesta alkaen niukkeni kierto kierrolta kunnes puolen vuoden päästä loppuivat. Joskus harvoin ihan pienen pientä vuotoa tulee pyyhkiessä paperiin, mutta niin vähäistä että en ole vaivautunut edes pikkuhousunsuojaa käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni 6kk niin menkat jäi kokonaan pois. Heti asennuksesta alkaen niukkeni kierto kierrolta kunnes puolen vuoden päästä loppuivat. Joskus harvoin ihan pienen pientä vuotoa tulee pyyhkiessä paperiin, mutta niin vähäistä että en ole vaivautunut edes pikkuhousunsuojaa käyttämään.
Mulla meni täysi vuosi kuukautisten loppumiseen, siihen asti oli jonkinlaista vuotoa koko ajan.
Minulla kuukautiset jäivät heti ensimmäisen kierukan asennuksen jälkeen pois eivätkä ole kierukan vaihtojen yhteydessä palanneet. Niukkaa tiputteluvuotoa saattaa olla muutaman kerran vuodessa. Minulla on ollut kierukka nyt jo melkein 20 vuotta yhtäjaksoisesti. Olen niin tottunut siihen, ettei menkkoja ole, kun lähes koko aikuisikäni on ollut sama tilanne, että oikeasti unohdan välillä kuukautisten kuuluvan useimpien naisten elämään.
Sen takia mieluummin käytän e-pillereitä kuin otan hotmonikierukan, kun se on niin epävarmaa, että jääkö kuukautiset kokonaan pois vai ei. Mä siis käytän e-pillereitä 3 laattaa putkeen, joten kuukautiset on vain 4 kertaa vuodessa. Se hotmonikierukka on kuitenkin melkein 200€ ja asentaminen on kivuliasta.
Mulla on kolmas Mirena menossa. Ekan kanssa kuukautiset jäi kokonaan pois, toisen ja kolmannen kanssa eivät ole jääneet. Tulevst säännöllisesti, mutta aika niukkoina.
Eli vastaus: Ei välttämättä jää ollenkaan pois.