Mahdollisuudet vähenevät vanhempana nopeasti
Olen nyt vähän yli 30 ja havahtunut siihen, että mahdollisuudet alkaa oikeasti vähentyä. Toki alan vaihto yms on mahdollista, mutta mielummin yritykset palkkaa nuoria ja tuoreita työntekijöitä kun vanhoja. (Eri asia jos edellisestä alasta on jotain hyötyä nykyiselle.) Joillekin aloille - niille joille haetaan haastatteluilla - on ihan turha hakea, ne haluaa sen juuri lukiosta tulleen.
Urheiluharrastukset: tosissaan ei kannata enää harrastaa. Rentoon ryhmään hupsuttelemaan vaan.
Ehkä mä olen vähän tyhmä kun tajuan vasta nyt. Jotenkin tuntui että valinnat oli aikoinaan tehtävä niin nopeasti.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ap sä oot nuori. Antti Tuisku on sua vanhempi ja alkoi juuri kilpahiihtäjäksi. Itse olen 44 v. ja opiskelen (työvoimapulaiselle alalle)
Mietin alanvaihtoa, että mikä on työvoimapulainen? Hoitoala, insinööri..
Niin, jos haluat olla ikuinen vasta-alkaja, tuo lienee totta.
Minusta nimittäin mahdollisuudet enemmänkin lisääntyvät elämän mittaan, hyvinkin pitkään. Olen nyt viisikymppinen ja saavuttanut hyvän aseman työelämässä sekä mukavan varallisuuden. Voin tehdä varsin vapaasti etätöitä, säädellä tulojani, päättää itse lomistani, ja rahat riittävät harrastuksiin ihan toisella tavalla kuin nuorempana.
Vuosikymmenten harjoittelu on tuonut taitoa, jolloin harrastaminen on paljon mielekkäämpää kuin aloittelijana. Ja jos haluan aloittaa jotain uutta, voin entistä helpommin tehdä niin, kun aikataulut ovat joustavammat ja tarvittavat hankinnat voi tehdä suoraan ilman ihmettelyitä.
Vierailija kirjoitti:
Taidealat on hyvä esimerkki. Siellä ei ole "ikärajaa", mutta jotenkin maagisesti kaikki sisään pääsevät ovat 18-24. Juha Veijosesta tehtiin oikein lehtiartikkeli kun pääsi näyttelijänlinjalle 28 vuotiaana "vanhuksena".
Suomessahan ei saa ketään syrjiä iän perusteella. Yhdenvertaisuuslaki.
Täysin päinvastainen kokemus. Joskus parikymppisenä oli vaan käytännössä pakko tarpoa valittua opintopolkua jotta ei tippuisi kärryiltä. Nyt keski-ikäisenä kun rahaa ja resursseja on enemmän, pystyy huomattavan paljon vapaammin elämään ja tekemään mitä kulloinkin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidealat on hyvä esimerkki. Siellä ei ole "ikärajaa", mutta jotenkin maagisesti kaikki sisään pääsevät ovat 18-24. Juha Veijosesta tehtiin oikein lehtiartikkeli kun pääsi näyttelijänlinjalle 28 vuotiaana "vanhuksena".
Suomessahan ei saa ketään syrjiä iän perusteella. Yhdenvertaisuuslaki.
Teoriassa me kaikki ollaan tasa-arvoisia, mutta kun vähän lisaa ikää ja kokemusta tulee, niin huomaat, että käytännössä toiset meistä on tasa-arvoisempia kuin toiset
Minä olen 43 v. ja aloitin viime syksynä tekemään toista tutkintoa yliopistossa. En tunne itseäni vanhaksi. Fyysisesti olen paremmassa kunnossa kuin kolmekymppisenä, kun oli pieni lapsi jatkuvasti jossain taudissa ja univelkaa ja oma aika vähissä. Minun molemmat yli 70 v. yrittäjävanhempani tekevät edelleen töitä.
Toivon että Tuisku onnistuisi, tuntuisi että on mahdollisuuksia vielä johonkin.
Ap